Jump to content

Power to the preamp

SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

We zijn weer aan het knutselen, nu de temperatuur weer normaal is ;)

Ik wil de Aragons zo goed mogelijk aansturen, zodat ze alles wat ze in huis hebben laten horen.

De bron heeft alleen rca outputs, dus ik zit met een omzetting van rca naar xlr.

Tot nu toe gaat dit het beste met de AR LS2b mkII, die een gebalanceerde output heeft.

Dit betekent dat hij een flink hoge uitsturing heeft, volgens AR max. 30V rms!

Daarnaast wil ik kijken of de Array A-1 die ik van Hans te leen heb de Aragons goed kan aansturen.

Deze heeft alleen rca in- en outputs.

Met een verloopkabel van rca naar xlr kan ik de Aragons wel aansturen, maar het ontbreekt dan aan power, het laag is dunnetjes en de presentatie is vrij vlak.

Wel hoor je de kenmerkende transparantie in midden en hoog.

Dit is m.i. te verklaren doordat het uitgangssignaal op het niveau van de rca outputs blijft.

Met een andere methode, een trafo'tje van Bas bereik ik feitelijk hetzelfde resultaat, omdat dit een 1:1 model is.

Volgens mij zou je met een 1:2 trafo moeten werken om het "normale" xlr niveau te komen.

Als ik aan de trafo meet, dan zie ik aan de xlr zijde 1 spoel, de 0V pin is alleen met het metaal verbonden.

Hierdoor heb je wel een ontstoring van het signaal, want het klinkt iets schoner dan met een verloopsnoertje.

Ik heb ook gespeeld met het trafo'tje op de rca output van de AR ls2b en dan is het uitgangsniveau hoorbaar een stuk lager dan met de xlr output.

Met een trafo'tje dat 2 spoeltjes voor de gebalanceerde kant in serie gebruikt zou ik volgens mij wel een goed resultaat kunnen behalen :rolleyes:

Toen ik nog met de Krell ksa300S speelde, heb ik ook de Array A-1 aangesloten met een verloopje en dat ging goed, omdat de 300S de "ontbrekende" helft van het signaal zelf reproduceert.

Je moet dan wel de rca inputs gebruiken en een brugje in de xlr input plaatsen.

Nu vraag ik me af of deze redenering juist is, heb je met gebalanceerde outputs altijd een hoger signaal (2x zo hoog) als bij niet gebalanceerde outputs confused.gif

Andr

Je wint met de XLR 2dB meer gain. Het is dus niet precies 2 x zoveel gain. Er zijn wel schakelingen om van RCA naar XLR te gaan. Die trafootjes zijn volgens mij meer bedoeld om de omgekeerde weg te volgen (van XLR naar RCA).

Als je zoekt op de verschillende DIY-sites zul je best een geschikte schakeling tegen komen. Je kan eens kijken hoe ze het bij Bryston hebben opgelost. De schema's van hun versterkers staan gewoon op de site.

Via google heb ik wel DEZE nog gevonden. Met wat aanpassingen (betere potmeters en condensatoren) is er wel een voor jou geschikt ding van te maken. Ik weet alleen niet of ie nog tekoop is. Ik had begrepen dat Ramsey 'm uit de handel heeft gehaald.

Dat Ramsey ding lijkt mij niet erg audiofiel verantwoord, als je de elco's en opamps ziet .....

Hij doet wel wat ik wil, maar het zal best beter kunnen :)

Bij Bryston bouw je bijna een hele ingangsstage na, die dus ook een hoge voedingsspanning heeft.

Met wat rekenwerk zou je dit kunnen omzetten naar iets eenvoudigers.

2dB winst is idd niet een verdubbeling, maar je hebt dus wel meer signaal nodig dan een rca output kan leveren :rolleyes:

Andr

Geplaatst door Onno 1234:

2 dB is toch heel weinig? Ik neem niet aan dat jij het volledige bereik van je volumeknop gebruikt, maar die gaan meestal van -80 tot 0 dB. dan is 2 dB maar 1/40e van je bereik. Of maak ik hier een denkfout?

confused.gif

De dB-schaal is een logaritmische schaal. 3dB meer is een verdubbeling en 10dB een vertienvoudiging. 2dB is echt niet weinig. ;)

Geplaatst door Sodejuu:

De dB-schaal is een logaritmische schaal. 3dB meer is een verdubbeling en 10dB een vertienvoudiging. 2dB is echt niet weinig. ;)

Dat klopt, toen ik omschakelde naar de xlr output van de AR gaf ik meteen de volumeknop een zwengel linksom, ik schrok me rot van het niveauverschil :)

Andr

Beste Andre,

Je hebt toch niet met een multimeter aan de trafo's gemeten hoop ik?

Als dat het geval is zijn ze nu onbruikbaar (zie ook de grote waarschuwing op de amplimo site).

Door de DC spanning van je mulitmeter demagnetizeer je de trafo's en zullen ze de specs niet meer halen, en meer vervorming geven.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Andre,

Je hebt toch niet met een multimeter aan de trafo's gemeten hoop ik?

Als dat het geval is zijn ze nu onbruikbaar (zie ook de grote waarschuwing op de amplimo site, ).

Door de DC spanning van je mulitmeter demagnetizeer je de trafo's en zullen ze de specs niet meer halen, en meer vervorming geven.

Groeten,

Bas

Nee, dat heb ik niet gedaan, ik had het kastje al eerder van binnen bekeken :)

Ik heb de trafo's daarna op de Amplimo website opgezocht en daar stond de waarschuwing idd, met name bij 1:5 en 1:15 trafo's :)

Overigens zouden de trafo's toch ook weer demagnetiseren door de wisselstroom die er doorheen loopt confused.gif

Blijft de vraag nog waarom ik niet (hoorbaar) aan de 4dB kom die jij noemt, het niveau is vergelijkbaar met dat van een verloopkabeltje.

De Aragons vragen een input van 150mV om 1W output te leveren.

De inputimpedantie is 600 ohm.

De pinout van de xlr is:

pin 1 = ground

pin 2 = non-inverting input

pin 3 = inverting input

Jouw kastje zet het signaal op pin 2 en 3, dat is correct volgens mij.

Dat er niveauverschil is lijkt mij duidelijk, omdat ik met 2 pre's ongeveer hetzelfde uitgangsniveau haalde.

Andr

Nog even dit topic onder de aandacht van Hans vL brengen :)

Heb jij een idee hoe ik de gebalanceerde inputs van de Aragons voldoende "sap" kan geven, zodat het laag weer normaal meedoet en de "impact" weer hoorbaar is confused.gif

Zoals in dit topic is beschreven heb ik zowel met de AR ls2b als met jouw Array pre moeite om de Aragons via de rca outputs aan te sturen.

Het geluid wordt in beide gevallen vrij iel en het laag verliest zijn kracht en volheid, die ik wel hoor als de AR ls2b de Aragons via de gebalanceerde outputs aanstuurt.

De snelheid/felheid boet dan wel een beetje in, zoals al bekend was.

Andr

Ik had het hier met Chris over.

Hijdenkt dat je met twee Array A1 pre's een prefecte gebalanceerde set kunt maken.

Het enige probleem is dan al die speciale kabels.

Elke ingang en uitgang moet dan n.l. worden voorzien van een kabeltje met twee cinch en

Dat lijkt mij heel interessant om te doen Hans :)

Als het goed werkt (de remote stuurt beide A-1's gelijktijdig aan), dan wordt het wel een kostbare oplossing.

Uniek is het ook, want er zijn niet zoveel pre's die 4 gebalanceerde inputs hebben :)

Als dit dan ook nog in 1 kast gebouwd kan worden (kast van eindversterker bijv) dan heb je een prachtig nieuw product :) :)

Andr

Echter, heeft dit plan ook nadelen.

Je zet in feite twee preamps seriel. De totale uitgangsimpedantie zal twee keer zo groot worden. tergelijkertijd ziet elk van de twee preamps de hleft van de ingangsimpedantie van de amp. De preamps moeten nu veel meer spanning gaan geven, evenals stroom.

Komt bij dat als het misgaat met het volume tussen beide preamps, dat je dan een offset verschil krijgt tussen positief en negatief.

Groeten,

Bas

Beste Hans, ik maak de kabels wel.

Belangrijk is dan wel dat beide pre's exact gelijk geaard moeten zijn.

Dan wordt een pre de non-inverted, en de tweede pre de inverted. De referentie tenopzichte van de heet en de koud is dan de massa van beide pre's.

Zeg maar waar hoe en wanneer :D

Groeten,

Bas

Beste Hans, ik maak de kabels wel.

Belangrijk is dan wel dat beide pre's exact gelijk geaard moeten zijn.

Dan wordt een pre de non-inverted, en de tweede pre de inverted. De referentie tenopzichte van de heet en de koud is dan de massa van beide pre's.

Zeg maar waar hoe en wanneer :D

Groeten,

Bas

Zie hierboven, volgende week meer.....

:)

Leuk Hans! doen we!

Groeten,

Bas

Gaaf, dit soort leuke dingen krijg je alleen Hear voor elkaar cool.gif

Je zal er straks toch wel bij zijn Bas confused.gif

Want je hebt de Palladiums nog niet gehoord :rolleyes:

Ik wil ook kijken of ik tegen die tijd een gebalanceerde Aitos pre kan lenen :)

Want als ik Ruud mag geloven, dan is mijn AR ls2b maar een tam dingetje .....

Nu ik er aan denk, als Rene z'n Krell krc-hr dan nog heeft, kunnen we die ook eens proberen :D

Dit begint aardig op een echte thema-meeting te lijken :) :)

Andr