FrankD Posted 30 augustus 2003 Report Share Posted 30 augustus 2003 Beste Bas, Zou even tussen jou regels reageren. Tja, het blijft een spoel, dus helemaal zal je daar niet aan ontkomen. Maar ik vind opamp schakelingen, met een somversterker ook niet alles. Volgens mij (zoals je zelf ook al aangaf) krijg je nooit de totale impedantie van de postieve als de negatieve fase gelijk. Jawel, exact helemaal 100% gelijk. Een common mode rejection van meer dan 60dB is zelfs haalbaar door zo exact mogelijk de weerstanden te matchen. Daarbij sluit je eigenlijk een opamp kort aan massa, en dat veoorzaakt ook weer harmonisce vervorming. Niet als je die ingang via een weerstand aard die gelijk is aan de impedantie die de andere ingang ziet. Overigens is dit niet de juiste oplossing. 300 euro is nog altijd veel goedkoper dan het ombouwen van een versterkeruitgang.Of het verprutsen van een live opname. -------------------------------------------------------------------------------- Dat is waar maar 48 x 300 eur tikt wel aan. Het is bijna niet te betalen (los van de SSL mengtafels maar die kosten dan ook anderhalf miljoen gulden!) om een mengtafel van 56 kanalen helemaal differentieel te bouwen. 48 ? De microfoon ingangen kun je al overslaan. Over blijven de effect ingangen en de electrische instrumenten en de uitgangen naar de versterkers. -------------------------------------------------------------------------------- Met twee afzonderlijke versterkers krijg je helemaal geen common mode noise rejection in de voortrap. -------------------------------------------------------------------------------- Ik doelde ook niet op de voortrap schakeling, maar het ging er mij in dit geval om, dat er een echt gebalanceerd signaal naar andre's eindbakken ging. En dat is wel mogelijk met twee identieke pre's die seriel geschakeld zijn. Is een dure oplossing waarbij de grootste voordelen van gebalanceerd aansluiten niet benut worden. -------------------------------------------------------------------------------- De stoorsignalen worden domweg doorgegeven aan de eindtrap en moeten daar dan door de symmetrische ingang 'rejected' worden. In het beroerdste geval gebeurd het pas over de luidspreker als de versterker domweg de xlr ingangen naar elke afzonderlijke helft in de brugversterker doorgeeft. -------------------------------------------------------------------------------- Dat is waar, immers wordt dan pas het potentiaal veschil gezien bij de eindtrap. Maarja wat zou dan mooi zijn. Trafo's verdienen niet jou voorkeur. Opamps vind ik niet ideaal voor zo'n schakeling. hoe dan? Opamps of een discreet equivalent zijn ideaal voor een dergelijke schakeling aan de pre uitgang. Ik heb het hierbij niet over een erbij geplakte inverterende opamp schakeling. Aan een ingang valt er juist weer veel te zeggen voor de simpelheid van de trafo. Er is in een voorversterker eigenlijk maar een ander optie en dat is een instrumentatie versterker schakeling. Bij een echte gebalanceerde eindtrap is de oplossing veel eleganter. -------------------------------------------------------------------------------- Common mode rejection krijg je alleen optimaal als alle impedanties in de keten kloppen. (En hier gaan veel gebalanceerde versterker ingangen die geen trafo's gebruiken een beetje de mist in!) -------------------------------------------------------------------------------- Dat moet volgens mij binnen nauwe tollerantie's goed gaan, als er overal 0,1% preciesie weerstanden gebruikt worden. Maar dan inderdaad nog, geen een tor is exact gelijk. Torren in een opamp kunnen verbazingwekkend exact gelijk zijn. Torren buiten een opamp ook in een goede schakeling. Maar voor de prijs van een OPA627 kun je niet lang torretjes uitmeten op gelijkheid. Een stapel 1% weerstanden op 0,01% uitmeten is goed te doen. -------------------------------------------------------------------------------- Daar is geen praktisch voordeel. Als je met een trafo werkt dan moet bij een single ended pre uitgang de uitgangs impedantie 600 Ohm zijn. Bij een symmetrische uitgang moet de gezamelijke uitgangsimpedantie ook 600 Ohm zijn. (Maar in principe heb je dan geen trafo meer nodig aan de (pre-)uitgang als je geen last hebt van een dikke aardlus.) -------------------------------------------------------------------------------- Dat is niet altijd nodig. Je hebt ook 1:2 trafo's en 1:3 en nog hoger. Zo zou je in en uitgangsimpedantie's kunnen aanpassen met het kiezen van de jusite trafo Hoe weet je of 1:2 of 1:3 of 1:weetikveel precies de juiste verhouding is? Het kan wel 1:3,3333 zijn. Bij 1:2 weet je in ieder geval dat de amplitude over de gebalanceerde lijn aan het einde van de rit na de sommatie gelijk is aan wat er ingegaan is. De truk is om de uitgangs en ingangs impedantie van de versterkers zelf correct te maken voor de gebruikte trafo. -------------------------------------------------------------------------------- Zonder trafo's is de uitgangsweerstand van een symmetrische pre uitgang overigens ook niet kritisch. Pre uitgangen worden hoofdzakelijk ohms belast dus of de uitgangs impedantie 0,1 of 0,2 Ohm is maakt geen fluit uit. Frank -------------------------------------------------------------------------------- Dat ben ik niet met je eens. Stel een ingang van een eindtrap is 20 Kohm. Dan zou ik toch niet willen dat de uitgangsinmpedantie van de voortrap te hoog is. Ik ben van mening dat een uitgangsimpedantie van en pre zo laag mogelijk dient te zijn, je weet immers (in de huiskamer hifi) nooit welke ingangs impedantie de eindtrap heeft. Dat wisslet per merk (helaas ) Groeten, Bas Oei, oei Bas, Reken eens uit wat het effect is van een uitgangs impedantie van 0,1 Ohm en eentje van 10 Ohm bij een ingangs impedantie van 20k Ohm. Ik ben het met je eens als we praten over meer dan een paar honderd ohm. Dan gaan er weer andere zaken een rol spelen. Een voorversterker met een uitgangs impedantie van 0,1 Ohm moet je nog beveiligen ook. Eentje met een wat hogere uitgangs impedantie niet... Dus zo laag mogelijk is gewoon geen goed uitgangspunt Doe maar laag genoeg. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 september 2003 Report Share Posted 2 september 2003 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 september 2003 Author Report Share Posted 2 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 7 september 2003 Author Report Share Posted 7 september 2003 Even na mezelf antwoorden Zijn er al vorderingen in het hoe en wat betreffende de uitvoering van de Array dubbele pre test (pfff wat een zin) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2003 Report Share Posted 7 september 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 23 september 2003 Author Report Share Posted 23 september 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 oktober 2003 Report Share Posted 20 oktober 2003 Gaat het a.s. zaterdag gebeuren....???? Ik weet het (nog) niet..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 oktober 2003 Author Report Share Posted 20 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Gaat het a.s. zaterdag gebeuren....???? Ik weet het (nog) niet..... Ik hoop het wel, alleen weet Bas het nog niet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 oktober 2003 Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 21 oktober 2003 Author Report Share Posted 21 oktober 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Niet dus..... Bas krijgt het nog niet voor elkaar, het ligt blijkbaar toch aan de aansluitmogelijkheden van de CD-speler. Die moet toch echt gebalanceerde uitgangen hebben. En dan valt de NS af (helaas). Dat kan toch met een (losse) uitgangstrafo gerealiseerd worden Ik hoor er verder niets over van Bas, maar intussen duikt wel dit nieuwtje op ...... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Beste, Even voor de duidelijkheid. Bas weet inmiddels wat meer van deze spontane bevlieging. :D Zaterdag as. zijn bij mij (op de zaak niet thuis) ter gast: Hans van Liempd met Array, Klaas Feenstra met een nieuw product, en Puur We gaan er een gezellige luisterdag van maken, en ik wil zeker even in Puur's HK spieken en meten wat er nog te modden valt . Ik sta nog steeds open voor de Array balanced Preamp test. Echter vind ik het zonde om voor alleen een test, en alleen omdat de Northstar geen gebalanceerde uitgangen heeft twee peperdure Jensen trafo's te bestellen die me een vermogen kosten. Die test kunnen we dan beter uitvoeren met de M-audio dac. bijv. Die heeft een echte differentiele uitgang. Als er meer mensen willen komen zaterdag, prima! maar de ruimte is niet al te groot. Ik heb in het pand twee andere ruimtes beschikbaar, maar die zijn zo kaal als een badkamer, dus dat gaat niet werken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 Gaaf Bas! Count me in Weet je al iets over de starttijd? Ik vermoed dat een spekstenen speaker in Hilversum gaat spelen Zijn de trafo's die ik nu nog heb liggen niet geschikt trouwens? Wat bij mij mij niet goed ging was spelen met deze trafo's op de uitgang van de pre. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Beste, Uit gemakzucht communiceer ik even via dit topic, dat scheelt me weer 5 mailtjes . Ik heb begrepen dat Ruud graag zijn Aitos pre wilt meenemen, en dat Andre ook komt. Dit betekend dus dat op de lijst staan. Ruud (aitos) Hans (Array) Klaas F (Perfect Performer) Andre Puur (HK) Mijn audiofiele opa wou ook komen. Ik vind alles best, maar de ruimte wordt zo wel wat krap. Vind ik zelf niet erg, maar zeg niet dat ik het niet gezegd heb . 17:00 werd als aankomst tijd aan te geven, maar vanwege een andere demo zal Klaas F wat later komen. Hebben wij met zijn allen ruimschoot's de tijd om wat bij te praten. Voor diegene die het niet weten. Het adres: Soundevolution v.o.f. Steijnlaan 12 1217 JS Hilversum Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 Hmmm, Aitos pre, trafo'tje, blaas je zo'n trafo op met 250V~ uitgangsspanning Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door Ome Henk:Wel de juiste touwtjes meenemen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Bas, Heb je nog plek? Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Beste Frank, Je bent uiteraard van harte welkom, maar de ruimte is niet al te groot . Iemand zou dan ook 1 of 2 extra stoelen mee moeten nemen, want zoveel stoelen heb ik niet. Het experiment met de Trafo en gebalanceerd spelen wil ik liever bewaren voor een andere keer. Ik heb daar nu niet de tijd voor om voor zaterdag as. alle bekabeling te maken, en ik wil alvorens nog communiceren met de ontwerpers van Array het dit te doen. Wel zal ik morgen nog even zeer goede Y split interlinks maken om te kunnen bi-ampen. PS: Ik verwacht wel dat er iemand zorgdraagd voor foto's en een online verslag . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 wat voor HK heeft puur ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 oktober 2003 Author Report Share Posted 22 oktober 2003 Ik kan ook de y-splitters meenemen die je eerder had gemaakt, of ga je n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Iemand zou dan ook 1 of 2 extra stoelen mee moeten nemen, want zoveel stoelen heb ik niet. Dat gaat mij in ieder geval niet lukken, ik ben al heel blij als ik de spekstenen PP's in m'n auto krijg (en m'n auto dan nog vooruit wil ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:wat voor HK heeft puur ? Doet dat er toe? Het klinkt toch allemaal eender! Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Ik zorg voor 1 simpele zetel. Andre, Hans Mischien leuk om zaterdag via amsterdam te komen? Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door Puur: Doet dat er toe? Het klinkt toch allemaal eender! das een goeie . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Beste, Voor een cd speler hoeft geen zorg te worden gedragen. We hebben de Keus uit een: PS Audio dac Denon DA-500 dac M-Audio dac Ultracurve (onder voorbehoud) Als ik voor zaterdag weer een ultracurve binnen heb, kan ik daar wel een demo mee geven. Let wel, dit is een fabriek af exemplaar, en dus niet gemodificeerd. De Gemodificeerde draait proef bij een studio, en zal niet beschikbaar zijn. Andre: Neem graag de Y splitters mee, dan hoef ik geen nieuwe te maken. Tot zaterdag. Zijn er nog voorkeuren qua dranken? Koffie is er i.i.g. overvloed . Aangezien er nog mensen moeten rijden lijken alcoholische dranken me niet verstandig. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 oktober 2003 Report Share Posted 22 oktober 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste, 17:00 werd als aankomst tijd aan te geven, maar vanwege een andere demo zal Klaas F wat later komen. Hebben wij met zijn allen ruimschoot's de tijd om wat bij te praten. Groeten, Bas Ik dacht eigenlijk dat het een dagsessie zou worden...eind van de middag krijg ik visite..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts