Jump to content

Speaker/versterker setup vragen

tbenschop
 Share

Recommended Posts

Ik heb net twee nieuwe Tannoy Saturn S10 aangeschaft. Deze wil ik graag gebruiken in combinatie met mijn oudere Tannoy Mercury M4's. Ik wil ook een nieuwe versterker kopen, maar weet nog niet welke. Hij moet wel aan een aantal eisen voldoen:

Ik wil de twee speakerparen graag tegen over elkaar zetten, en ze zo aansluiten op een versterker, dat ze delzelfde functie krijgen. (Dus Speakerset A en B). Nu weet ik dat dit op veel versterkers kan, maar ik wil graag de balans tussen A en B kunnen regelen. Dit ben ik nog niet tegengekomen op een versterker.

Dus: net als dat je balans voor links en rechts hebt, wil ik ook de balans tussen voor en achter kunnen regelen.

Hoe heet dit verschijnsel en welke versterkers komen hiervoor in aanmerking (ik wil graag dat er ook Dobly Digital en DTS opzit)?

Tevens wil ik met het achterste paar speakers (B) kunnen switchen tussen de functie "rear" (voor Dolby prologic 5.1) en "B" (Dus gewoon normale weergave, dezelfde functie als die van speakers A). Ik wil dit graag doien ZONDER de kabels van de achterste set speakers steeds te hoeven wisselen.

Kan dit uberhaupt?

Nog een laatste vraag: als ik deze twee speakerparen tegenover elkaar zet, (met zo'n 3 meter ertussen, ik heb niet zo'n grote kamer), treden er dan geen bijverschijnselen op? Ik bedoel is het niet zo dat de geluidssignalen van speakerset A die van B beinvloeden (of misschien zelfs opheffen)?

Bij voorbaat dank!

Geplaatst door tbenschop:

Nog een laatste vraag: als ik deze twee speakerparen tegenover elkaar zet, (met zo'n 3 meter ertussen, ik heb niet zo'n grote kamer), treden er dan geen bijverschijnselen op? Ik bedoel is het niet zo dat de geluidssignalen van speakerset A die van B beinvloeden (of misschien zelfs opheffen)?

Bij voorbaat dank!

Natuurlijk blijft er van een zorgvuldig op een schijf gezette stereo weergave niet zo heel veel over.

Overigens is de combinatie rear/front zoals jij zoekt op geen enkele versterker mogelijk, zou je kunnen oplossen met externe schakelaars, balansregelen tussen a en b zou je met een tweetal versterkers kunnen uitvoeren.

Het geheel lijkt mij niet de juiste weg om muziek weer te geven.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Het geheel lijkt mij niet de juiste weg om muziek weer te geven.

Groet Jitze

Daar ben ik het wel mee eens. Stereo wil volgens mij zeggen: 2 speakers; 1 links en 1 rechts. Volgens mij voegt het bovendien niet zoveel toe, om zowel voor als achter geluid te horen (er zijn toch maar 2 kanalen opgenomen) en het lijkt me ook een beetje raar om te horen. Als je bij een concert staat, komt het geluid ook maar van 1 kant...

Helemaal mee eens!

Als het geluid ook van achteren komt bij stereo weergave krijg je een erg vertroebeld geluidsbeeld. Dus 4 speakers gebruiken voor stereo weergave is niet erg geslaagd, zeker niet in een kleine ruimte.

Als je bij een concert staat, komt het geluid ook maar van 1 kant...

Volgend Bose (direct reflecting) niet :D

gr. Rogier

Hmm.. mijn idee is:

Stereo is een ruimtelijke geluidsweergave via twee kanalen, namelijk: links en rechts.

Als je op de bank zit, en je hebt twee speakers voor je staan, komt het geluid dus van voor, en niet puur van links en rechts.

Dit wil ik opheffen door er achter ook twee neer te zetten! Lijkt simpel toch?

En nog wat: Als wat Rogier en Henrie zeggen waar is, wat is dan uberhaupt het idee achter het aansluiten van twee speakerparen (A en B) op je versterker? (deze mogelijkheid zit op vrijwel iedere versterker)

Of is dat puur om twee luidsprekers extra aan te sluiten die in een ander vertrek moeten worden geplaatst?

Je moet eigenlijk je luisterplaats (in jouw geval de bank) op de volgende plaats hebben staan: meet hoever de speakers uit elkaar staan, zoek het midden tussen de speakers op en ga vanuit dat midden haaks de kamer in. Stop als je een afstand berijkt hebt, die even groot is als de afstand tussen de speakers. Je zit nu op de juiste plek (zeker als je je oren op tweeter hoogte hebt). Als je dat gedaan hebt zal blijken dat het geluid voor je gevoel helemaal niet alleen maar van voren komt...

Hallo,

Het nut van een a en b aansluiting op versterkers (wat je overigens tegenwoordig steeds minder ziet) is inderdaad het in een ander vertrek plaatsen van de luidsprekers, bijvoorbeeld twee kleine in de keuken en twee in de woonkamer.

gr. Rogier

Jongens, in je auto heb je toch waarschijnlijk ook 4-channel stereo? en dit klinkt toch ook erg lekker? En in een Discotheek dan?, waarom zou dit dan niet goed klinken?

Tbenschop;

Op deze manier kun je wat jij wil voor elkaar krijgen.

Even knippen en plakken:

"That's right, a simple (under $50) modification can turn your DB-930 into a 4-speaker stereo machine, and it sounds great. I picked up a Speco SSB-5 speaker switch at a local electronics store, then wired it backwards so that the 'AMP' plug on it went to my rear channel speakers, the 'SPEAKER1' jack went to my rear channel outputs on the DB-930, and my 'SPEAKER2' jack went to the alternate front channel outputs on the DB-930. Now, when I want to use 4-speaker mode, I switch the amp's speaker select to A + B, and the speaker switch to 2. The difference is phenomenal. I leave my CD input (through the digital optical jack, Sony CDP-CX270 changer) set to A.F.D. and the results have been night and day better than out of the box."

groet

Geplaatst door Roadrunner:

Jongens, in je auto heb je toch waarschijnlijk ook 4-channel stereo? en dit klinkt toch ook erg lekker? En in een Discotheek dan?, waarom zou dit dan niet goed klinken?

groet

In de auto heb je soms zelfs wel 8 speakers, alleen (als je het even bij 4 speakers houdt) gelden de voorste 2 speakers als stereospeakers voor de voorpassagiers en de achterste 2 voor de achterpassagiers. Dat je er soms nog meer hebt (6 of 8) doet daar niets aan af. Je hebt dan een 2-weg systeem (vaak zitten er aparte, kleine speakertjes voor mid/hoog in).

Er zitten dus 2 systemen in een auto (1 voor en 1 achter) alleen is dat gedaan, omdat je, als je achterin zit, de voorste speakers tijdens het rijden niet meer kan horen. Zeker de hoge tonen niet. Dat komt door het geluid dat de motor maakt, het wind- en afrolgeluid, maar ook doordat er 2 (brede) opstakels in de weg zitten: namelijk de voorstoelen. Die houden veel geluid tegen (vooral hoge tonen).

Dat in een disco ook meerdere speakers hangen heeft er volgens mij alleen mee te maken dat de muziek daar zo loeihard moet staan dat je elkaar niet meer kunt verstaan. En dat dan op elke plek in de disco. Daar hangen bovendien vaak speakers die vooral hard willen en vaak niet echt mooi klinken (vaak JBL's).

hallo

in mijn auto zitten ook 6 speakers van bose ik kan er wel boos van worden het klinkt gewoon beroerd ik heb liever 2 goede speakers in de hoedeplank dan dit systeem .

als je toch naar 4 luidsprekers wilt luisteren in huis koopt dan d.d versterker zet het op 5 channel stand gebruik de center niet dan heb je vier luidsprekers en kun je het apart regelen.

bijv. een denon 1802.

gr

bas :D

Even over een discotheek daar hangen natuurlijk puur speakers voor p.a. doeleinde

die moeten hard gaan. Dat ze niet zo zuiver klinken is niet zo van belang. jbl heeft in dit segment ook veel aanbod maar kijk maar even op site jbl.com. Maar dat zegt niets over de speakers die thuis gebruikt natuurlijk. Dat zijn hele andere speakers.

Maar goed laten we hier geen disscusie over beginnen want daar ging het niet over.

:D

Je hebt wel systemen waar in een stereo opzet gewerkt wordt met twee extra luidsprekers. Dynavector heeft zoiets (weer) op de markt gezet. Nooit gehoord overigens. ben zo tevreden.

Geplaatst door 870 QS Erik:

Even over een discotheek daar hangen natuurlijk puur speakers voor p.a. doeleinde

die moeten hard gaan. Dat ze niet zo zuiver klinken is niet zo van belang. jbl heeft in dit segment ook veel aanbod maar kijk maar even op site jbl.com. Maar dat zegt niets over de speakers die thuis gebruikt natuurlijk. Dat zijn hele andere speakers.

Gelukkig wel. Ik heb ook een paar JBL's maar die klinken toch best goed. Het kan best subieler of sprankelender, ook wel voor hetzelfde geld, maar ik ben er best tevreden over.

Hoi Carl,

Je hebt wel systemen waar in een stereo opzet gewerkt wordt met twee extra luidsprekers. Dynavector heeft zoiets (weer) op de markt gezet. Nooit gehoord overigens. ben zo tevreden.  

Ik heb een keer een oude versterker in handen gehad met "quadrafonie) schakelaar. Daarmee kon je twee extra paar luidsprekers achter je laten spelen. De speakers achter je kregen enigzins vertraging mee, zodat het ruimtelijker zou klinken. Bedoelde je dit?

overigens vond ik het niet klinken die achter speakers vertraagd mee laten spelen.

gr. Rogier