Jump to content

Dempingsfaktor?

dirk
 Share

Recommended Posts

Mij is verteld dat mijn versterker geen hoge dempingsfaktor heeft. Ik zoek andere speakers, maar heb geen idee wat ik met deze informatie moet doen.

Wat is "dempingsfaktor"? En waar moet ik bij de speakers dan op letten?

Groeten Dirk

Beste Dirk,

De tegen EMK van de luidspreker wordt gedempt door de versterker.

Dit gegeven is afhankelijk van de inwendige weerstand van de versterker , wat bij verschillende versterkers dus anders is.

Dus als de dempingsfactor laag is dan moet je ervoor zorgen dat de bewegende massa laag is.

Met vriendelijke groet,

Haudio

AS

Guest Will.

De dempingsfactor van een versterker bestaat

niet. Df is Zl gedeelt door de som van Zout+

Rvc. Waarbij Zl= Load impedantie

Zout= interne output impedantie

versterker

Rvc= gelijkstroom weerstand v.d.

spreekspoel gemeten met een

Ohmmeter.

Bedenk hierbij dat de interne output impedan-

tie kleiner is dan Load impedantie.

Interne output impedantie is wanneer je kijkt

in de output klemmen van de versterker.

We spreken over een impedantie de gehele

zaak is frequentie afhankelijk.En de negatieve terugkoppeling.

Kortom sluit de versterker aan op nieuwe

luidsprekers en luister of deze beter klinken

dan met uw oude.Expirimenteert met kabels

voor fine-tuning.

Beste Dirk

Tegen al dat technische geweld van met name Will kan ik niet op maar hier mijn reactie.

In normaal Nederlands: dempingsfactor geeft aan hoe goed de terugkomende signalen van luidsprekers worden onderdrukt door een versterker. Dempingsfactor is dus inderdaad een relatieve waarde en wordt uitgerekend met de uitgangsimpendantie van de versterker en de impendantie van luidsprekers bij een bepaalde frequentie.

Maar wat heb jij daar nou aan? Persoonlijk moet ik eerlijk zeggen dat ik er nog nooit rekening mee heb gehouden, mijn oortjes zijn immers altijd bepalend geweest! Ik keek net even in specs van m'n Sphinx Project 18 en las dat 'ie een dempingsfactor heeft van meer dan 2000! So, what? H

Beste Audiopaul,

Inderdaad ik ben maar een leek dus al die technische informatie is voor mij abacadabra, toch bedankt voor jullie reacties. Ik was even bang dat er iets niet goed zou zijn dus zal ik de dempingsfaktor van mijn oren maar gaan opzoeken, dan hoor ik wel of het wat is.

Groeten Dirk.

Originally posted by Audiopaul:

Beste Dirk

Tegen al dat technische geweld van met name Will kan ik niet op maar hier mijn reactie.  

In normaal Nederlands: dempingsfactor geeft aan hoe goed de terugkomende signalen van luidsprekers worden onderdrukt door een versterker. Dempingsfactor is dus inderdaad een relatieve waarde en wordt uitgerekend met de uitgangsimpendantie van de versterker en de impendantie van luidsprekers bij een bepaalde frequentie.

Maar wat heb jij daar nou aan? Persoonlijk moet ik eerlijk zeggen dat ik er nog nooit rekening mee heb gehouden, mijn oortjes zijn immers altijd bepalend geweest! Ik keek net even in specs van m'n Sphinx Project 18 en las dat 'ie een dempingsfactor heeft van meer dan 2000! So, what? H