WanFie Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Waarom kost een kolibri meer dan een Frog. Waarom kost een .... meer dan een ..... Het zal niet aan de materiaalkosten liggen. het element weegt n.l. maar 7 gram of zo. Ik ken maar weinig materialen die meer kosten dan 50 euro1000 gram. Is het 't werk....?? Kan ik met ook niet voorstellen, want een simpel element is volgens mij evenveel werk: - kastje - soeltjes - opangrubbertje - aansluitpennen - cantilever - diamanten naald. Ik snap hier niks van,kan iemand verklaen waar zulke exorbitante prijzen vandaan komen...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Ik snap het ook niet Hans. Bij Grado hebben ze er ook last van. Grado Platinum is Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 juni 2003 Author Report Share Posted 27 juni 2003 Dat bedoel ik..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 misschien is wel 80% van het bedrag marge voor de fabrikant, de importeur en de detailhandel. Met audio is het anders dan met een supermarkt waarbij ze met veel minder marge maar met een grote omzet werken. Een andere reden waarom het ene element duurder is dan de andere kan de nauwkeurigheid bij de productie zijn. De eerste honderd zijn gefabriceerd met nieuw ingestelde machines, scherpe beitels en nieuwe mallen, deze worden met een hoofdprijs verkocht als het topmodel van de serie met het bijbehorend luxe notenhouten doosje. De nummers 101 tot 1000 moeten het doen met iets minder nauwkeurige instellingen en daardoor mindere parameters, de beitels zijn al wat minder scherp en ook de mallen zijn minder strak. Deze serie wordt in een plastic doosje verkocht als een product met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Een serieuse fabrikant verkoopt daarna zijn 'versleten' mallen en beitels aan een of andere chinees die er nummer 1001 tot en met 100.000 mee produceerd, deze lijken op nummer 1 tot 1000, maar worden verkocht in een plasic zakje en zullen waarschijnlijk toch minder van kwaliteit zijn. Al zal er weinig verschil zitten tussen nummer 1000 van de 'serieuze' fabrikant en nummer 1001 van de chinees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Elementen op wholesale basis, dat lijkt me een leuke markt Het is alleen de vraag hoeveel 'returns' je krijgt met dit soort prijzen En op voorraad nemen lijkt me ook niet praktisch Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Waarom kost een kolibri meer dan een Frog. Waarom kost een .... meer dan een ..... Het zal niet aan de materiaalkosten liggen. het element weegt n.l. maar 7 gram of zo. Ik ken maar weinig materialen die meer kosten dan 50 euro1000 gram. Is het 't werk....?? Kan ik met ook niet voorstellen, want een simpel element is volgens mij evenveel werk: - kastje - soeltjes - opangrubbertje - aansluitpennen - cantilever - diamanten naald. Ik snap hier niks van,kan iemand verklaen waar zulke exorbitante prijzen vandaan komen...??? Beste Hans, Heb je wel eens een element onder een microscoop bekeken ? Dan zou je gezien kunnen hebben dat er heel veel werk is besteed, om het perfect te maken en het is nog super klein ook. Niet simpel om te maken als het zo klein is, Jan Allaerts doet er bijna een week over om 1 element te maken ! Tja als het lang duurt , dan kost het meer. Een naald die in een Jan Allaerts zit ziet er wel heel anders uit dan 1 in een Audio Technica van 50,00 Euro. En dat is ook zo met de rest van de onder delen. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 En is er dan niemand die weet wat de marge tussen inkoop en verkoop is. Ik kan alleen maar spreken over de colibri,en die worden toch wel aangeboden met kortingen van 30% Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door siep:En is er dan niemand die weet wat de marge tussen inkoop en verkoop is. Ik vermoed toch gauw een 1.8 en hoger, voor topelementen Als je een element wilt hebben/kopen en verschillende toppers met elkaar wilt vergelijken moet de winkelier erg veel moeite doen. Komt bij dat de bereidheid van de importeurs om topelementen uit te lenen denk ik niet zo groot is Als je echter weet wat je wilt kun je op het internet de goedkoopste aanbieding uit zoeken en dat zijn nou net niet de winkels met de meeste know-how Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door siep:En is er dan niemand die weet wat de marge tussen inkoop en verkoop is. Ik kan alleen maar spreken over de colibri,en die worden toch wel aangeboden met kortingen van 30% Handelsmarges in de vorm van kostprijs/verkoopprijs bij speciale producten die in kleine series of per stuk gemaakt worden, liggen al gauw in de orde van 1:3 tot 1:5. Dit is heel normaal om te kunnen overleven voor een producent. Kleine series is vijwel altijd handwerk en dat is nu eenmaal erg kostbaar. Alleen bij producten die per 1OO.OOO gefabriceerd worden kunnen de marges klein zijn door vergaande automatisering en efficientere productiemethoden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Hoi Pjotr, Ik neem aan dat de fabrikant een prijs vraagt(aan de tussen handel) met daarin al z'n kosten verwerkt,incl een winst marge. De vervolg handel bepaalt de uiteindelijk prijs ,en daar heb ik zo af en toe wel eens m'n twijfels over de gehanteerde marges. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Klopt Siep, Maar die vervolghandel heeft ook zo zijn kosten. Denk maar aan huisvesting, verzekeringen, evt. personeel, evt. extra service enz. Die moeten ook betaald worden. Als je vindt dat de marges te hoog zijn, dan vind je dus eigenlijk dat de winkelier te veel geld verdient. Soms kun je daar terecht vraagtekens bij zetten maar vaak ook niet. Het blijft uiteindelijk handel waar de handelaar zijn boterham mee moet verdienen. Er is een mate van balans nodig om voldoende geld voor overheadkosten te genereren. Bij een grote omzet kunnen lagere marges gehanteerd worden dan bij een kleine omzet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 juni 2003 Author Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door Haudio: Beste Hans, Heb je wel eens een element onder een microscoop bekeken ? Dan zou je gezien kunnen hebben dat er heel veel werk is besteed, om het perfect te maken en het is nog super klein ook. Niet simpel om te maken als het zo klein is, Jan Allaerts doet er bijna een week over om 1 element te maken ! Tja als het lang duurt , dan kost het meer. Een naald die in een Jan Allaerts zit ziet er wel heel anders uit dan 1 in een Audio Technica van 50,00 Euro. En dat is ook zo met de rest van de onder delen. MvG, Haudio Ik geloof direct dat er verschil is, anders klinken ze ook niet anders. Maar zo'n Jan Allaerts kost b.v 3000 euro. Minus BTW is dat ca. 2400. Hiervan steekt de winkelier 1200 euro van in z'n zak. Blijft er toch nog 1200 euro over voor 'n week werk. Er zijn weken dat ik het niet verdien.... Ook kun je je afvragen of een winkelier hier 1200 euro aan moet verdienen. Ik vind het eigenlijk te gek dat een winkelier aan zo'n element waarschijnlijk meer verdient dan de bouwer... Ik vind het eigelijk ook krom dat iedereen in procenten denkt. Voor een element van 1000 euro wordt n.l. precies evenveel werk gedaan dan voor een element van 3000 euro. Kijk, en dat verschil bedoel ik nou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Ik geloof direct dat er verschil is, anders klinken ze ook niet anders. Maar zo'n Jan Allaerts kost b.v 3000 euro. Minus BTW is dat ca. 2400. Hiervan steekt de winkelier 1200 euro van in z'n zak. Blijft er toch nog 1200 euro over voor 'n week werk. Er zijn weken dat ik het niet verdien.... Ook kun je je afvragen of een winkelier hier 1200 euro aan moet verdienen. Ik vind het eigenlijk te gek dat een winkelier aan zo'n element waarschijnlijk meer verdient dan de bouwer... Ik vind het eigelijk ook krom dat iedereen in procenten denkt. Voor een element van 1000 euro wordt n.l. precies evenveel werk gedaan dan voor een element van 3000 euro. Kijk, en dat verschil bedoel ik nou. Beste Hans, Als dat zo was dan hoefde ik niet meer te werken ! En kon jij waarschijnlijk nergens meer een element laten inbouwen. Om diamant een perfecte vorm te geven te slijpen en te polijsten kost veel meer tijd dan een wat eenvoudiger broeder. En datzelfde is het voor de andere onderdelen. Wees blij dat je zoveel kwaliteit kunt kopen in Nederland en dat je in dit land woont , want als je in Afrika had gewoont was het niet mogelijk geweest. En kwaliteit kost geld , heb je dat er niet voor over , dan gewoon niet aanschaffen. Dat is voor alle producten op de markt. Ook een Bently wordt verkocht , is het dat waard, want in een mini kun je ook van A naar B komen. Wij hebben het over pure luxe , misschien wel een must in onze haastige wereld, gelukkig dat we dan kunnen ontstressen met muziek. Door middel van een perfecte geluidsinstallatie, je kunt ook naar een psycholoog gaan waar je meer geld betaald , en die daarna een Jan Allaerts van jou geld aanschaft en daar erg gelukkig mee is . Waar gaat het om ,goedkoop ? of goed of slecht ? of prijs wel kunnen betalen of kunnen. Een gouden ring met diamant een horloge van Cartier, waar heb jij het voor over ? Heb je het ervoor over of niet , ik denk dat dat de vraag is . Ook een klokje van IWC kost het nodige en is wel met de hand gemaakt, maar geeft ook de tijd aan, net als een klokje van de Hema. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 juni 2003 Author Report Share Posted 28 juni 2003 In een Array versterker zit ook verschrikkelijk veel handwerk.... ik denk meer dan in zo'n element. Toch kost hij minder. En als iemand zijn zwarte geld in een Cartier o.i.d. wil stoppen moet hij dat doen... Wij betalen dan zijn belasting wel. Je hebt gelijk dat alles waar wij hier over schrijven pure luxe is. We moeten inderdaad blij zijn dat we zulke mooie spullen kunnen kopen. Blijft toch nog het ongemakkelijke gevoel van: Een Cartier houdt zijn waarde, evenals juwelen, maar dat element is na 2000 uur versleten en kun je het weggooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 beste vrienden, en research kost ook geld. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door richard 1:(...) Een andere reden waarom het ene element duurder is dan de andere kan de nauwkeurigheid bij de productie zijn. De eerste honderd zijn gefabriceerd met nieuw ingestelde machines, scherpe beitels en nieuwe mallen, deze worden met een hoofdprijs verkocht als het topmodel van de serie met het bijbehorend luxe notenhouten doosje. De nummers 101 tot 1000 moeten het doen met iets minder nauwkeurige instellingen en daardoor mindere parameters, de beitels zijn al wat minder scherp en ook de mallen zijn minder strak. Deze serie wordt in een plastic doosje verkocht als een product met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Een serieuse fabrikant verkoopt daarna zijn 'versleten' mallen en beitels aan een of andere chinees die er nummer 1001 tot en met 100.000 mee produceerd, deze lijken op nummer 1 tot 1000, maar worden verkocht in een plasic zakje en zullen waarschijnlijk toch minder van kwaliteit zijn. Al zal er weinig verschil zitten tussen nummer 1000 van de 'serieuze' fabrikant en nummer 1001 van de chinees. Je verhaal wekt de indruk dat het op werkelijkheid is gebaseerd. Echter, ik ben in heel wat fabrieken geweest: zowel in Europa, in Amerika, als in het Verre Oosten - inclusief de Volksrepubliek, en ik ben deze praktijk NOOIT tegengekomen. Kun jij een produkt noemen dat op deze wijze op diverse locaties is geproduceerd? En wie waren de producenten, in de diverse stadia? Het verbaast me vooral dat je "de Chinees" kwalitatief helemaal onderin plaatst. Mijn ervaring is juist dat in China (Taiwan en Volksrepubliek) in het algemeen veel betrouwbaarder, sneller, en beter wordt geproduceerd dan in Europa en Amerika. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door spido: Je verhaal wekt de indruk dat het op werkelijkheid is gebaseerd. Echter, ik ben in heel wat fabrieken geweest: zowel in Europa, in Amerika, als in het Verre Oosten - inclusief de Volksrepubliek, en ik ben deze praktijk NOOIT tegengekomen. Kun jij een produkt noemen dat op deze wijze op diverse locaties is geproduceerd? En wie waren de producenten, in de diverse stadia? Het verbaast me vooral dat je "de Chinees" kwalitatief helemaal onderin plaatst. Mijn ervaring is juist dat in China (Taiwan en Volksrepubliek) in het algemeen veel betrouwbaarder, sneller, en beter wordt geproduceerd dan in Europa en Amerika. Wel eens naar Chinese auto's gekeken? Daar rijden dus 'clonen' van VW, Audi's, Mercedessen en andere Duitse merken rond. En Koreaanse kopieen (en Koreanen zijn/waren al niet zo best...). Is niet zulke beste kwaliteit hoor. En dat zal wel met meer produkten zo zijn, dus misschien ook wel met audio... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Blijft toch nog het ongemakkelijke gevoel van: Een Cartier houdt zijn waarde, evenals juwelen, maar dat element is na 2000 uur versleten en kun je het weggooien. Foutje een Jan Allaerts gaat wel tot 20.000 uur en langer mee in een goede arm. Nadat de naald versleten is na een x aantal jaren kun je hem laten retippen, want het rubber en spandraad gaan ongeveer 150 jaar mee. Maar niemand houd jou tegen als je een Cartier koopt in plaats van een Jan Allaerts. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Ik snap hier niks van,kan iemand verklaen waar zulke exorbitante prijzen vandaan komen...??? Jawel, daar hoef je niet uitgebreid voor te onderbouwen of nuanceren, maar gewoon heel simpel: Zoveel mogelijk winst zien te maken. De audiofiel betaald toch wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Ik geloof direct dat er verschil is, anders klinken ze ook niet anders. Maar zo'n Jan Allaerts kost b.v 3000 euro. Minus BTW is dat ca. 2400. Hiervan steekt de winkelier 1200 euro van in z'n zak. Blijft er toch nog 1200 euro over voor 'n week werk. Er zijn weken dat ik het niet verdien.... Ook kun je je afvragen of een winkelier hier 1200 euro aan moet verdienen. Ik vind het eigenlijk te gek dat een winkelier aan zo'n element waarschijnlijk meer verdient dan de bouwer... Ik vind het eigelijk ook krom dat iedereen in procenten denkt. Voor een element van 1000 euro wordt n.l. precies evenveel werk gedaan dan voor een element van 3000 euro. Kijk, en dat verschil bedoel ik nou. Zeg Hans, Je gooit hier gemakkelijk met getallen die suggereren dat een winkelier 50% marge maakt op verkoop van producten. Ik neem aan dat je voorbeeld gebaseerd is op de marge die Array aan het dealer kanaal geeft? Hoeveel te veel betaal je dan niet voor Array versterkers die via vdHul worden verkocht? Nou weet ik dat die marge productgroep, merk en winkel afhankelijk is (TV's vaak minder marge dan HiFi, en Sony wellicht minder marge dan Array). Zit er in een Array voorversterker ook een week handwerk? Ik zag dat de kast van de voorversterker vrij leeg was met een paar hoogwaardige printjes er in ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door spido: Je verhaal wekt de indruk dat het op werkelijkheid is gebaseerd. Echter, ik ben in heel wat fabrieken geweest: zowel in Europa, in Amerika, als in het Verre Oosten - inclusief de Volksrepubliek, en ik ben deze praktijk NOOIT tegengekomen. Kun jij een produkt noemen dat op deze wijze op diverse locaties is geproduceerd? En wie waren de producenten, in de diverse stadia? Het verbaast me vooral dat je "de Chinees" kwalitatief helemaal onderin plaatst. Mijn ervaring is juist dat in China (Taiwan en Volksrepubliek) in het algemeen veel betrouwbaarder, sneller, en beter wordt geproduceerd dan in Europa en Amerika. Dit verhaal is in zovere hypotetisch, dat het betrekking heeft op de productie van uurwerken. Een verhaal van deze strekking is mij door een juwelier als uitleg gegeven op een vraag over het verschil in prijs tussen een automaat van IWC en een automaat van bijvoorbeeld Oris. Natuurlijk speelt de complexiteit van een product ook een rol en of er veel handwerk wordt toegepast. Maar prijsverschillen in serie-producten die ogenschijnlijk gelijk zijn kunnen zo worden verklaard. Het klokje van IWC zal mogelijk nauwkeuriger lopen dan dat van de Hema. Er zijn zelfs modellen waarbij de kalender de komende eeuwen in de pas blijft lopen. Een mooi voorbeeld: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 In principe kan een goed product voor ongeveer dezelfde prijs worden gebouwd als een minder goed product. Ik vind het aanvaardbaar wanneer er prijsverschillen zijn die direct zijn terug te voeren op betere productcontrole, betere materialen e.d. Maar de hi-end wereld wordt gekenmerkt door de gedachte "maak het maar flink duur, dan denken ze wel dat 't goed is". Overigens: wat is "goed"? Perfecte prestaties? Of speelt betrouwbaarheid ook mee? Verfijnde apparatuur legt vaker het loodje dan robuuste, minder verfijnde. Jos Verstappen rijdt bijvoorbeeld in hi-tech auto's, maar valt elke race uit. Een goede vriend van mij rijdt in een veertien jaar oude, low-tech MB 250TD... die al een half miljoen op de teller heeft. De betrouwbaarste auto's in tests zijn altijd middenklasse Japanners. Je zou ze niet willen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door richard 1:Het klokje van IWC zal mogelijk nauwkeuriger lopen dan dat van de Hema. Er zijn zelfs modellen waarbij de kalender de komende eeuwen in de pas blijft lopen. Lekker belangrijk Een Hema horloge loopt misschien minder nauwkeurig, maar ach, tijd is toch niet absoluut, dus waar moet je je dan druk over maken. Die van de Hema geeft kan ook best de 'werkelijke' tijd weergeven, je moet 'm alleen wel instellen. En ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ie z'n horloge gelijk heeft gezet met de atoomklok (al zijn er geloof ik horloges die 'standaard' al met de atoomklok meelopen)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Geplaatst door spido:Jos Verstappen rijdt bijvoorbeeld in hi-tech auto's, maar valt elke race uit. Ten eerste valt Verstappen helemaal niet elke race uit, en ten tweede is het, als ie uitvalt (zeker de laatste paar jaren) maar zelden zijn fout. Het ligt dus vaak aan de auto. En in tegenstelling tot wat jij beweert, gaat die auto niet stuk doordat het zo'n high-tech ding is, maar juist omdat het ontbreekt aan high-tech dingen! En anders wel het ontbreken van voldoende testen van de high-tech onderdelen. Ferrari en McLaren zijn de meest high-tech auto's in de F1. Toch valt er zelden een uit doordat de motor stuk gaat of zo. Vorig jaar is M Schumacher zelf geen een keer uitgevallen, puur omdat Ferrari zulke betrouwbare high-tech in z'n auto had gestopt, want Schumi deed het niet bepaald rustig aan met z'n bolide... Gek genoeg heeft de nieuwe Ferrari (van dit jaar) het veel moeilijker tegen de McLarens (die zijn qua chassis nog van vorig jaar!) dan de oude... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 28 juni 2003 Report Share Posted 28 juni 2003 Vooral de research naar het bullshitverhaal dat ze nu weer op gaan hangen, dit moet haast wel meer tijd kosten dan de technische kant van het verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts