Jump to content

Mooie apparatuur maar slechte CD kwaliteit

OnnoV
 Share

Recommended Posts

Ik ben sinds een paar maanden op zoek naar een nieuwe A/V set. Nu luister ik graag naar bands als Radiohead, Sparklehorse, Coldpay e.d.

Nu valt mij op dat deze CD's op geen enkele set klinken. Ik heb als budget ongeveer 3/4 k euro gerekend waarbij 1/1.5 k aan speakers, maar kom tot de conclusie dat alleen de cd's van de audiozaak zelf goed klinken op deze sets.

Ik heb o.a. geluisterd naar:

Piega XL4 en Dynaudio op Denon av1.

bij Speakers & Co scanspeak referenz e.d op Vincent.

Ligt dit aan mij of kan je alleen als Jazz of klassiek liefhebber genieten van mooie apparatuur?

Voor 3/4 k aan Euros moet toch wel een zeer acceptabele set te vinden zijn. Mijn ervaring is echter dat geluidsbeleving zeer subjectief is. Het kan best zo zijn dat een duurdere set niet lekker klinkt voor jou.

Ik heb gisteren bijvoorbeeld R.E.M. op een set gehoord die zeer neutraal is. Voor mij klinkt dat heel aangenaam maar iemand die wat 'vettere' bas wil zal een gemiddelde Sony set verkiezen.

Het ander voorbeeld is de loudness schakeling op de meeste sets. Deze schakeling zal zowel hoge en lage tonen versterken terwijl het middengebied gelijk blijft. Dit resulteert in een geluid dat door veel mensen als aangenaam wordt ervaren.

Kortom, probeer eens onder woorden te brengen wat jij van de set verwacht wanneer je Radiohead draait. Denk hierbij in termen als de diepte van het geluid, plaatsing van de instrumenten, warm geluid, detailering etc.

Overigens ben je met pop/rock gelimiteerd. Vaak heb je maar keuze uit een enkele uitvoering. Klassieke muziek liefhebbers hebben inderdaad meer keuze.

Ik heb wel een bredere muziek smaak, maar zit niet op mijn gemak wanneer ik Aphex twin o.i.d ga beluisteren bij een audio-zaak.

Ik wist wel dat er verschil zat in cd's, maar het verschil is (naar mijn mening) zo groot dat het eigenlijk onnodig lijkt zo veel geld uit te geven voor een set.

cd opnames moeten toch ongeveer wel volwassen zijn... Uit die hoek verwacht ik niet veel meer. Mischien dat er meer aandacht aan wordt gegeven bij SACD.

ik luister zelf naar Radiohead en Coldplay over een Quad 6-serie set met een paar Audiostatics.

Vooral bij Radiohead heb ik een zeer goede plaatsing. Het is gewoon ongelooflijk zoals je daar midden in de muziek zit. Ik moet zeggen dat de cd

het is absoluut niet zo dat je als rocker niet kunt genieten van muziek. Het is alleen zo dat sets die worden samengesteld soms niet alround zijn. Belangrijk is dat je doorluisterd. Dat is ook het enige advies dat ik kan geven. Belangrijk voor jou is in ieder geval dat rock of hardrock goed klinkt. Neem daarnaast wel een aantal andere cd's mee.

Het ligt er een beetje aan wat je mist in het geluid dat je hebt gehoord. Een set kan bijvoorbeeld wat plat klinken met rock. Ik vindt dat altijd erg onaangenaam. Met rock moet het knallen en de energie lekker vrijkomen. Het kan ook zijn dat de set wat overhelder of scherp wordt. Dat hoort dus ook niet. Het moet geen vermoeiende teringherrie worden. Bezoek een goede hifizaak en stel een set samen die beiden kan. Er moet in ieder geval een goed laag in de set zitten, dat lijkt me vooralsnog het belangrijkste met pop en rock

Ik heb nog niet naar Naim geluisterd.

Ik was eigenlijk van plan een marantz 8200 aan te schaffen. Hierbij kan ik eventueel later ook meerdere boxen kwijt voor SACD en/of DVD's

Maar het is ook niet zo dat de systemen niet zo heel erg goed waren die ik geluisterd heb... Ze waren gewoon bedroevend slecht voor het geld dat ze moesten kosten... Behalve op hun eigen cd's

Ik moet wel zeggen dat ik veel boxen geluisterd heb op stereo apparatuur, welke waarschijnlijk beter klinken dan een A/V reciever, waardoor ik een verkeerd beeld krijg elke keer.

Ik baal dr gewoon van dat niks mooi genoeg klinkt met mijn cd's ...Ik zal Naim eens proberen te beluisteren. Al zijn er niet veel plekken waar ik terecht kan in Rotterdam die het verkopen waarschijnlijk.

Geplaatst door OnnoV:

Nu luister ik graag naar bands als Radiohead, Sparklehorse, Coldpay e.d.

De stevigere muziek, inclsief "zwaar metaal" vind ik over het algemeen erg goed tot z'n recht komen op Klipsch Heresy2 speakers (ca. E 1700) in combinatie met een "gewone" buizen bak. "Subtielere" muziek blijft hierop overigens recht overeind. Ook de Klipsch reference RF 3/5/7 kunnen interessant zijn.

Met een "gewone buizenbak" bedoel ik dat het geen single ended triode of OTL o.i.d. hoeft te zijn. Denka aan Synthesis en vele anderen.

Hoi Onno,

In Rotterdam zit een Naim dealer, Snijders HiFi.

De Naim Nait-5 (1400,-)is een optie, maar als 't om een allround versterker gaat is ook z'n voorganger, de Nait-3 een aardig goede keus,denk ik.

Deze staat nog wel eens 2e hands te koop.

(o.a. nu bij Art in Sound in Roden, voor 650,- euro)

Groeten,

Alco

Dan moet ik geloof ik een aparte a/v processor nemen en een 2e versterker voor de andere kanalen is het niet?

Het is moeilijk om op internet aan prijzen van dit soort systemen te komen als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

Ik maak voor maandag denk ik een afspraak bij snijders en zie dan wel.

Guest gruiter

Hoi,

Ik ben ook een liefhebber van bands zoals Radiohead, Coldplay en Air. Het probleem van de starter van dit topic kwam mij heel bekend voor. De suggestie om naar Klipsch speakers te luisteren deel ik. Ik ben namelijk een zeer tevreden gebruiker van de Klipsch RF-3 speaker. Een erg muzikale speaker die veel laat horen en erg dynamisch is. De Tannoy Eyris 3 speakers heb ik ook beluisterd, maar die vond ik minder geschikt voor "mijn" muziek. Uiteraard is het ook een kwestie van smaak.

De rest van mijn set bestaat uit de NAD C541i CD-speler en de NAD C-350 versterker. Daarnaast draai ik met een Thorens TD-146 platenspeler met Denon DL-160 element voor de opnames uit de jaren 70 en 80.

Ook ik draai regelmatig deze muziek en heb er in het geheel geen problemen mee. Het klint duidelijk wat mooier als ik iets harder speel. Ik vind wel dat bijvoorbeeld Metallica wat dunner klinkt, maar dat komt volgens mij doordat alle instrumenten op een goede installatie veel gedetailleerder worden weergegeven waardoor je de muur van geluid van een ghettoblaster niet meer kunt benaderen.

Wat vind je er eigenlijk niet mooi aan klinken, niet vol genoeg of geen plaatsing???

En?!? ga je ook op 22-11 as naar Tivoli??

Gr.

Frank

moeilijk te omschijven wat ik slecht vond aan het geluid. Het was gewoon overall te slecht voor het geld dat het moest kosten.

Ik denk dat ik afzie van het budget dat ik heb gesteld en gewoon naar Correct ofzo ga voor een normale set met een normale prijs.

Ik ga zo alleen nog even bij Hawk-audio kijken. Van snijders heb ik afgezien, omdat Naim ver boven mijn budget gaat.

Het grote probleem is dat de sets die ik gehoord in staat zijn mooi geluid te produceren.. maar alleen niet met mijn muziek. Ik denk dat er dus gewoon geen apparatuur is die mijn muziek mooi gaat afspelen.

Hoi Onno,

Als je er zo tegenoverstaat kun je inderdaad net zo goed naar de koopjeskelder van Correct gaan. Maar bedenk wel dat hard spelen en subtiel geluid nooit voor weinig geld samengaan. Snijders is een uitstekende zaak met goed advies. Ze hadden een half jaar geleden vrij grote Dali's in de aanbieding die aardig in de buurt komen van wat je zoekt. Type weet ik helaas niet meer.

Gr.

Zou ik Niet doen!!! eek.gifeek.gifeek.gifeek.gif

Zoals ik al zei!! Bij mij klinkt het PRIMA!! Welliswaar met een NAIM, maar met minder dure apparatuur is het nog altijd mogelijk om een goed resultaat te bereiken.

Dus :o loop toch even bij Snijders binnen en vraag of ze iets hebben in jou budget. Laat je hierbij ook adviseren over de apparatuur die het beste bij jouw smaak aansluit.

Je zult er geen spijt van krijgen

Gr.

Frank

Geplaatst door Frank:

Zou ik Niet doen!!!    eek.gif     eek.gif     eek.gif     eek.gif

Frank

Wat niet doen Frank confused.gif . Naar de koopjeskelder of naar Snijders? :D . Heb je mijn vorige post wel goed gelezen ;) Of bedoel je dat niet confused.gif Bij de weg die Dali's waren bij Snijders voor een redelijke prijs. Of dawat voor Onno is moet ie natuurlijk zelf bepalen.

Hawk-audio klonk een stuk beter dan de eerdere sets.. Ook op mijn muziek.

Het is alleen wel zelfbouw dus alleen stereo en zonder afstandbediening e.d.

Ik heb de RMT (zelfbouw) boxen geluisterd en een hybride elektrostaat. Klonk allebei erg goed.

Ik heb zowel een losse regel en eindversterker geluisterd (P12+A18(is 18Watt klasse A)) als een geintegreerd ontwerp (HB20). Het verschil was hoorbaar, maar ik vond beide acceptabel.

Voor niet teveel geld toch een goed geluid neerzetten is echt wel mogelijk, eerder werd al gewezen op Klipsch speakers, dezen en met name de genoemde Heresy II, hebben een zeer hoog rendement in combinatie met een zeer vriendelijk impedantieverloop.

Als gevolg hiervan worden er geen absurde eisen aan een versterker gesteld, met een versterker uit de 500 lijn van TEAC - letwel niet de receiver en de AV receiver, deze twee presteren beduidend minder - kom je tot een ongelooflijk resultaat, op een tuinfeest heb ik ooit 128,7 db gemeten in de kamer waar het spul stond, een piekje in Hotel California van de Eagles.

Lijkt me in de gemiddelde woning in de stad niet echt goed voor de relatie met de buren.

op gewoon huiskamer niveau speelt dit zeer aangenaam, vraag me wel eens af waarom ik eigenlijk zoveel meer, voor zulk een klein beetje kwaliteitswinst, heb uitgegeven.

Als de speakers gemakkelijk zijn aan te sturen wordt de keuze van de overige hardware een vreslijk stuk gemakkelijker.

Kijk eens in de overzichten van het duitse audio, hier wordt bij zowel speakers als versterkers een factor genoemd waarmee te bepalen is of ze kunnen samenwerken, moeilijke speakers als daar bijvoorbeeld zijn diverse Kappa modellen van Infinity vereisen een versterker, met een hoog getal en een astronomische prijs..........

Groet Jitze

Overigens, bij het zoeken naar speakers is het beslist zinvol ook je eigen muziek mee te nemen, het is echt niet gek om Heavy Metal, House en allerlei andere soorten muziek te draaien in een zaak, ook al lijkt het vaak zo dat in het algemeen gedacht wordt, dat alleen jazz en klassiek geschikt zouden zijn voor betere apparatuur.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Overigens, bij het zoeken naar speakers is het beslist zinvol ook je eigen muziek mee te nemen, het is echt niet gek om Heavy Metal, House en allerlei andere soorten muziek te draaien in een zaak, ook al lijkt het vaak zo dat in het algemeen gedacht wordt, dat alleen jazz en klassiek geschikt zouden zijn voor betere apparatuur.

Groet Jitze

Moet je idd gewoon doen. Ik heb eens anderhalf uur lang naar Dream Theater geluisterd (de nieuwste cd). Stond soms best eens hard (om te kijken of het dan ook snel schel zou gaan klinken), maar ik luister veel naar Dream Theater en bovendien is het nogal complexe muziek...

Geplaatst door Henrie:

Stond soms best eens hard (om te kijken of het dan ook snel schel zou gaan klinken...

Dit gebeurt inderdaad veel te veel, wel luisteren naar hoe hard het kan, vergeet niet dat de kwaliteit van een speaker beter te beoordelen is door te luisteren naar hoe zacht het kan, zonder volledig in te storten.

Groet Jitze

Dat kan best zijn, maar ik vind het minstens zo belangrijk dat een speaker goed blijft klinken als ie hard staat. En sommige andere speakers die ik had geluisterd gingen erg snel schel klinken en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik heb uiteraard ook wel op lage volumes geluisterd...