carl Posted 5 mei 2001 Report Share Posted 5 mei 2001 Bij de kiosk keek ik even de HVT van deze maand in. Getest werd een VPI platenwasmachine. Volgens mij was het de HW-17 kosten 4.700 gulden. Eigenlijk zou ik wel een goede platenwasmachine willen hebben en keek ter vergelijking in de "recommended components" van Stereophile. Wat voor een prijs stond daar voor de VPI genoteerd - 1100 dollar. Even de koers van de dollar opgezocht, afgerond is die 2,50. Dat betekent dat de VPI in Amerika 2.750, -- gulden moet kosten (de 16.5 stond in hetzelfde blad overigens voor minder dan de catalogusprijs geadverteerd). Nu stap ik heus wel dat in verband met het vervoer, eventuele belastingverschillen (volgens mij zit er een importheffing van 10% op goederen van buiten de EEG) de prijs in NL hoger ligt dan in de US. Toch vraag ik me af of het prijsverschil niet veel te groot is. Daar komt nog bij dat de kosten voor de importeur minder zijn dan bij andere produkten (het loont zich niet reclame te maken voor dit soort produkten) en ook een dealer zal dit apparaat alleen maar voor je bestellen ( geen demonstratiemodel in huis etc.) Kan iemand mij dit prijsverschil verklaren? Om het toch maar in Europa te zoeken wordt hier in NL de Keith Monks geimporteerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 mei 2001 Report Share Posted 6 mei 2001 Een apparaat als zulk een platenwasmachine geldt dat deze mondjesmaat worden gekocht, geldt voor alle VPI producten, de Amerikaanse markt is veel groter - dus een Amerikaanse handelaar koopt veel voordeliger in - Dan nog een belangrijk verschil Amerikaanse prijzen worden afgegeven zonder belastingen, in de meeste staten bedraagt deze ronde de 7%. Moet een europese importeur dus al meer betalen , hierboven komen dan ook invoerrechten 6 of 7 % plus - niet te vergeten 19% btw en inderdaad transport en handlingkosten. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest frank boshom Posted 7 mei 2001 Report Share Posted 7 mei 2001 Nou voor die 2000,- weet ik het wel; gewoon zelf lekker dat ding halen daar in America! Retourtje NewYork, fl. 800,- en dan heb je nog 1200 over om je hotel en allerlei andere leuke dingen te betalen! Platenwasser met 'gratis' vacantie; wat wil je nog meer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 8 mei 2001 Report Share Posted 8 mei 2001 Frank, reserveer wel zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 mei 2001 Author Report Share Posted 20 mei 2001 Voor mij was de discussie afgelopen totdat ik de hifi news van juni (pagina 66) las. Daarin stond de VPI 17 voor 895 pond. Ik heb de pondsprijs er niet bijgehaald (volgens mij 3,65) maar dat is toch rond de 25% goedkoper dan in NL. Daarbij als een Amerikaans produkt in Engeland goedkoper is dan in NL dan is er iets aan de hand. Engeland is echt duur. Ik heb zelfs wel eens gelezen dat het goedkoper is een Engelse auto als Engelsman in NL te kopen. Kortom Audio Classics je moet toch wat aan je prijzen doen misschien verkoop je dan ook meer. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts