Douma Posted 17 april 2001 Report Share Posted 17 april 2001 Ik las dat "Marcel van mijn hifi" schreef dat gipsplaat in je kamer niet ten goede zou komen van het geluid. Zou iemand mij kunnen vertellen in hoeverre en waarom dit zo is? Ik heb in mijn kamer(tje) namelijk allemaal gipsplaat rondom. Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 17 april 2001 Report Share Posted 17 april 2001 Hallo Rienk, Een kamer waarin gipsplaat verwerkt is heeft vaak acoustiek problemen vanwege het feit dat de gangbare gisplaatconstructie (een houten raamwerk waarop de gipsplaat wordt vastgeschroefd) de gisplaat in staat stelt om te bewegen. Vaak worden in het laag bepaalde frequenties geabsorbeerd (volgens mij zo tussen de 50 en 100 Hz in, daar waar de muziek qua klank zijn warmte vandaan haalt), waardoor de puf er aardig uit kan gaan. Hogere frequenties stuiteren er keihard van af, die worden er eerder door versterkt. Het mogelijke gevolg is: weinig bas + veel hoog = hoofdpijn. Het hoeft niet altijd slecht uit te pakken, maar ik heb al menige situatie meegemaakt waar het om wat voor een reden ook geplaatste gipsplaat de acoustiek aardig verslechterde. In een luisterkamer geldt wat mij betreft dat de wanden niet in resonantie gebracht mogen worden. Absorptie van geluid is op zich prima, maar dan wel breedbandig, en niet slechts op frequenties in het "midden-laag" (50 - 100 Hz). Ik ben dus geen fan van gipsplaat. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bob Posted 17 april 2001 Report Share Posted 17 april 2001 Hi Rienk, Ik ben het eens met Marcel. Ik heb zelf ooit in een kamer gewoond met allemaal gipsplaten tegen de muren (zat vastgespijkerd op een latten ondergrond). Ik kon het geluid in die kamer niet goed krijgen. Ik zou het geluid omschrijven als dik, modderig. De bassen heb ik nooit goed kunnen krijgen, dat verdween gewoon. Niet aan te raden dus. Groeten Bob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 19 april 2001 Author Report Share Posted 19 april 2001 Bedankt voor de info luitjes, maar dan nu de grote vraag..... Hoe kan ik dat effect verminderen of tegengaan? Want ik zit voorlopig(2 jaar) nog wel op die kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bart ten Brink Posted 20 april 2001 Report Share Posted 20 april 2001 Ik heb dit probleem met de gipsplaten thuis opgelost door de gipsplaten aan de wand en het plafond te laten stucadoren. Het is nu een strakke en stugge wand geworden. Misschien dat dit ook een oplossing voor jouw kamer kan zijn? Groetjes Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 20 april 2001 Author Report Share Posted 20 april 2001 Dat is inderdaad een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht. Het zal wel een behoorlijke klus worden, want mijn kamer staat flink vol en er is veel aan de muren gemonteerd. In ieder geval bedankt, ik zal er eens goed over nadenken. Groeten, Rienk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts