Jump to content

BI-WIRING

depeter
 Share

Recommended Posts

stelling,

Het scheiden van de bekabeling levert meestal een betere geluidskwaliteit op.

Volgens Edwin van de kleij van siltech wordt hiermee de indruk gewekt dat dit door het scheiden van hoog en laag komt!!!!!

Sluit men echter nadat we gebiwired zijn een siltech jumperset aan, dan neemt de kwaliteit nog verder toe.

HOE VERKLAART HIJ DIT......?

Bij de meenste fabriekanten worden vergulde blikjes meegeleverd als verbindings brugje.

Als je gaat bi-wiren vervallen deze brugjes en klinkt alles mooier.

Dus niet door het bi-wiren zelf maar omdat een slechte verbinding verdwenen is.

Wie deelt deze mening.....?

VR GR DEPETER

ps. mijn ervaringen zij anders.

Dit lijkt inderdaad nogal lastig, echter de voordelen van het verwijderen van de plaatjes blik zijn inderdaad enorm.

In de praktijk blijkt de uitslag van de vraag wel of niet bi-wiren sterk afhankelijk te zijn van fabrikaat en/of type speaker.

Los hiervan doet zich wel het verschijnsel voor dat gebruik maken van een 4 aderige kabel, duidelijke verbetering geeft tov. de tweeaderige uitvoering.

Ook hier geldt dus weer proberen en vergelijken...........

Groet Jitze

Wat Edwin van de Kleij bedoelt is dat 1 set hele goede kabels beter is dan twee wat mindere kabels (die samen hetzelfde kosten als die ene hele goede). Dat stoelt uiteraard op zijn eigen ervaringen, die vnl. zijn opgedaan met, u raadt het al: Siltech kabels!

Siltech gebruikt dure materialen, en het is zaak om met een minimale inzet van materiaal tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Het materiaalaandeel in de prijs is hoog, dus een stukkie extra kost gelijk fors extra.

Eerlijk gezegd kan ik Edwin`s bevindingen alleen maar beamen. Monteer een hoogwaardig doorkoppelstuk ipv. klatergouden blikstukjes, en de verbetering is evident. En 1 dikke Siltech is beter dan twee dunne in biwiring (zonder koppelstukken tussen hoog en laag, nogal wiedes).

Het verhaal komt anders te liggen wanneer een fabrikant een speciale biwire kabel maakt, zoals MIT bijv.

En twee keer een normale koperkabel (in biwiring) is uiteraard beter als eenmaal met hoog en laag doorverbonden met stukjes blik.

Groet,

Marcel

Nu jullie het er toch over hebben.

Vraag;

Bij biwiring mag / moet je dan ook de kabel optimaliseren??

Hoog dun (geen skin effect)

en laag dik? (veel stroom).

Of moeten je juist gelijk zijn?

Groeten Simon

eek.gif Wat mij opvalt is dat hier niet over de vervorming wordt gesproken...?

De vervorming van het lage tonen gedeelte komt door bi-wiring niet meer bij de hoge tonen terecht, of het moet al door de versterker gaan( maar die heeft het volgens mij dan al lang verwerkt ) de luidspreker geeft hierdoor dus minder vervorming dus strakker geluid.

:rolleyes :DEPETER

GEVONDEN een stukje over BI-WIRING

Bij conventionele luidsprekers veroorzaakt het dynamo effect van de spreekspoelen storende tegensignalen.

Deze worden gesuperponeerd op de eigenlijke geluidsignalen, waardoor sutiliteiten, die voor een echt, volkomen realistisch geluidsbeeldzorgen, toch wat verloren gaan.

Dit bevestigt dus het het nut van bi-wiring

:D

VR GR DEPETER

Geplaatst door depeter:

GEVONDEN een stukje over BI-WIRING

Deze worden gesuperponeerd op de eigenlijke geluidsignalen, waardoor sutiliteiten, die voor een echt, volkomen realistisch geluidsbeeldzorgen, toch wat verloren gaan.

VR GR DEPETER

Waar ligt het woordenboek confused.gifeek.gif:rolleyes::P:D;)

Is dit zo'n zelfde kreet als: "een kwart hydraterende melk" bij Dove confused.gif;)

Bij conventionele luidsprekers veroorzaakt het dynamo effect van de spreekspoelen storende tegensignalen.

Kijk as 't zo gesteld wordt dan heeft bi-wiring ook geen/weinig zin mad.gif;) Dan heb je dus twee gescheiden versterkers nodig.

Ok De versterker zou het met biwiring makelijker kunnen weg regelen maar dat willen we niet want dan krijg je TIM confused.gif vervorming.

Toch maar eens een multimeter pakker en mijn XA50s afstemmen op de XA200s. Ik vind dat die mijn rears toch al te veel eer aan doen.

Grtz Simon

Me verdiepen in de onderliggende techniek, doe ik niet echt, af en toe blijft er wel iets kleven, wat betreft kabels en luidsprekers let ik alleen op de effecten.

Overigens zijn er diverse kabels - allen vanuit een andere ontwerp filosofie gebouwd - die heel goed presteren.

Zo heb ik ooit een coax type kabel van Goldmund vergeleken met een Monster Sigma, zonder iets ten nadele van een van beiden te kunnen zeggen, in dit geval zou de prijs de doorslag gegeven hebben.

Zolang alle - technobabbel - verkooppraat niet gestaafd wordt door - luister - ervaring is het in elk geval niets waard.........

Groet Jitze confused.gif

Overigens bij dat verhaal over dynamoeffecten van spreekspoelen kan ik me wel iets voorstellen, vervorming - en dus verlies van detail - ontstaat door mechanische oorzaken - beweging van de spoel door de magneet - terwijl ook electrische effecten van deze spoel het aangeboden signaal kunnen aantasten.

Daarom ben ik een voorstander van de systemen die Paul Klipsch heeft uitgewerkt, minder beweging waardoor zowel de mechanische - als de electrische component in dit vervormingsverhaal zo klein mogelijk zijn, met als resultaat beduidend minder vervorming, meer detaillering, meer muziek dus.....

Groet Jitze :D

Gestaafd heb ik dat zeker. Ik kwam alleen tot de ontdekking dat dan alles heeel erg fris klonk. Dus daarom vermoed ik dat mijn xa50 een hogere versterking heeft.

Als dit niet het geval dan is het verschil wel heel erg groot. Bi-wiring rules for me now. Maar Bi-amping zo meer uit de kast kunnen halen.

Ik heb bij "amused to death" al diverse keren opzij geken om het geluid te lokaliseren.

Ik trap er nog iedere keer in :)

grtz