Jump to content

Basis versus Bluenote

carl
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag moesten mijn vriendin en ik in de buurt van Den Bosch zijn en omdat we nog wat tijd over hadden zijn we nog even in Den Bosch gaan kijken. In de buurt van Sint Jan liepen we tegen Hobo hifi aan en ik ben even alleen binnen wezen kijken.

In de High End kamer gekomen liet een zeer aardige en professionele verkoper me even de draaitafels zien : een Basis 1400 met Rega en Glider en een Bluenote. Hij wilde me graag iets laten horen. En hoewel ik op hete kolen zat (mijn vriendin) toch maar even naar een nummer op de Basis geluisterd met Master luidsprekers. Ik kende de muziek verder niet maar ik vond het niet echt om over naar huis te schrijven. Ik ben altijd te beleefd om dat te zeggen tegen een onbekende maar de verkoper had het kennelijk wel door en ik moest toch nog even naar de Buenote luisteren (klonk echt anders volgens hem). Hetzelfde nummer en wat een verschil zeg,in plaats van ongedefinieerd bijna boemerig geluid, mooi strak en gedetailleerd. Echt verbazend, analoog zoals je het wil horen. Jammer dat mijn lieve vriendin binnenkwam. Ik had nog graag wat bekendere nummers opgezet. Waar het nu aan lag is me niet duidelijk.

Zou de arm het verschil kunnen maken ?

Inmiddels een aantal Blue Note modellen gehoord, de eerste is binnen, zal ik volgende week optuigen, ben zeer te spreken over de eerste kennismaking met deze armen en ook loopwerken.

Zelf heb ik niet zo heel erg veel op met de Rega armen..........

Groet Jitze

Beste Carl,

Ik ben toevallig ook vandaag in Den Bosch geweest

en heb uitvoerig naar beide draaitafels

kunnen luisteren. Wat mij opviel is de enorme rust en muzikaliteit in het systeem. Ik had nog nooit naar master luidsprekers geluisterd, ik had er wel het een an ander over gehoord. Basis is voor mij bekend het is een van de mooiste die ik ooit gehoord heb en geloof me ik heb heel veel draaitafels inmiddels versleten. Het grote verschil tussen de basis en de bluenote vond ik de kleuring. Ik vond de bluenote duidelijk meer kleuren dan de basis. Maar deze kleuring was niet onaangenaam wel vond ik de basis combinatie meer realisme en autoriteit hebben. Maar beide systemen maakte bij mij emotie los. Ik vond het zeer goed presteren en een pluim voor de klankmatige eigenschappen van het totale systeem. Superdynamisch zonder enige vorm van hardheid. Ik heb echt genoten.

Groeten,

Davi

Hai Davi,

Ik vind het moeilijk over het systeem als zodanig te spreken in een voor mij onbekende ruimte,voor mij onbekende apparatuur en de korte tijd dat ik te gast was bij Hobo. Wat ik een beetje kon vergelijken in het korte tijdsbestek, waren de twee draaitafels omdat ik die onmiddellijk kort na elkaar gehoord heb, aangesloten op dezelfde apparatuur en met dezelfde muziek. Voor mij klonk die Bluenote strakker en meer gefocussed en minder "sompig" dan de Basis. Ik heb maar kort kunnen luisteren (helaas) en ik heb niet meer dan een impressie gegeven. Voor een definitieve conclusie zou ik zeker mijn eigen draaitafel hebben meegenomen en wat muziek van mezelf.

Een verklaring kan misschien zijn dat de elementen een andere impedantie hadden en anders ingesteld had moeten worden. Het geluidsniveau was in ieder geval ongeveer gelijk. Ook niet te hard wat weer een compliment was voor de verkoper want al die lui die beginnen de zaak knoerdhard aan te zetten heb ik niet zo hoog.

Groet,

PS

Eigenlijk was mijn conclusie juist omgekeerd aan die van Davi. Voor mij kleurde de Basis.Misschien dat Jitze volgende week wat meer kan zeggen over de Bluenote.

De 1400 is dan ook maar een basismodel,

qua opbouw weinig verschillend van basismodellen van Michell, ClearAudio, Transrotor en

mogelijk ook Blue Note.

Dat dat dan 2000 euro moet kosten (zonder arm!) ligt aan de import uit de USA. Ga eens na wat je voor dat geld bij een Europese fabrikant koopt.

Uit het foldertje wat ik erbij kreeg bleken de prijzen van de Graham armen in ieder geval verlaagd - 4000 voor de 2.2 en 2750 voor de 2.

Bij het luisteren naar de twee draaitafels viel het mij op dat de Basis veel meer rust had dan de Bluenote. De Bluenote was duidelijk levendiger. Ik heb geen uitgespoken menig over de twee spelers wel

geef de Basis met Rega volgens zeggen gemodificeerd met Benz Micro een lichte voorkeur. Maar ook de Bluenote was prachtig