Jump to content

Stereo of surround

Karel van der Graaf
 Share

Recommended Posts

Geachte lezers,

Met zeer veel interesse lees ik regelmatig het forum. Graag wil ik jullie dan ook eens vragen om jullie mening.

Ik overweeg een nieuwe versterker aan te schaffen. Ik zit hierbij met het probleem dat ik erg twijfel over het soort versterker. Moet ik kiezen voor een surround versterker of een gewone stereo versterker. E.e.a. met het oog op de toekomst.

Ik zit te denken aan Marantz.

Stereo de PM 8000

Surround de SR 6200

Daarbij ook de vraag of de SR 6200 in gewoon stereo gebruik vergelijkbaar is met de PM 8000.

hallo Karel

wat vindt je belangerijker kijk je veel films of luister je veel muziek als je veel muziek draait in gewoon stereo dan neem je gewoon een 2kanaals versterker een surround versterker in stereo klinkt niet echt super.

het is een keuze die je moet maken ga eens luisteren bij een goede dealer en vergelijk ze allebij in stereo.

gr

bas :D

Tja Karel,

Ligt eraan wat je wilt stereo op een hoger niveau dan surround of andersom.

Zelf heb ik gekozen voor een muziek-installatie, dus dat moet super klinken, de DVD speler staat er wel maar is bijzaak (hoewel filmpjes best te pruimen zijn met twee "speakertjes") ;)

Overigens is in beide gevallen ook wel van belang welke speakers je wil aansturen alvorens je nu al aan een versterker vast te leggen :rolleyes:

Ik zit zelf te denken aan een dvd-speler van Marantz (die MP3 ondersteunt) met dan de stereo-versterker PM 8000 of de surround-receiver SR 6200.

Hierbij overweeg ik de Vifa Vivace zelfbouwluidsprekers als hoofdluidsprekers.

Zou dit een goede keuze zijn?

Weet iemand verder nog een goed adres voor Marantz? Mag in Duitsland zijn.

Karel

Laat ik eens stellen dat een stereoversterker waaraan je enige eisen mag stellen, minimaal zo rond de € 500,00 moet kosten.

Dat de meeste receivers in deze prijsklasse reeds hoorbaar minder presteren.

Hieruit valt te af te leiden dat een AV versterker voor dit geld in elk geval beduidend minder presteert, gezien het gegeven dat er minimaal een vijftal versterkers in zitten, een tuner en een decoder.................

Om dit allemaal te kunnen realiseren moet er ergens heftig bezuinigd worden, dit komt de geluidskwaliteit zeker niet ten goede.

Een - ook voor stereo-weergave - goed presterende AV versterker, gebouwd dus met goede componenten, met een goede scheiding tussen de diverse functies, tuner en decoder kunnen het signaal behoorlijk verpesten, zal dus een veelvoud moeten kosten.

Kijkend naar een merk als Pioneer, begint het een beetje interessant te worden met de VSX D2011, waaraan een prijskaartje hangt van € 1.399,00, prestaties op 2 kanalen van deze receiver kunnen redelijk worden vergeleken met een stereoversterker in een prijsklasse vanaf plm. € 500,00.

Verwachten dat een fabrikant binnen dit soort budgetten een fatsoenlijk AV product kan leveren, lijkt mij een illusie......

Groet Jitze