TannoJ Posted 16 mei 2002 Report Share Posted 16 mei 2002 Hoe meer ik mij in analoge zaken ga verdiepen hoe meer ik mij verbaas welke spullen je aan een platenspeler kunt upgraden. Maar is een houten puck van 195 euro iets om te overwegen? Wat voor een invloed heeft een dergelijke upgrade??? John Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 16 mei 2002 Report Share Posted 16 mei 2002 een metalen is wat zwaarder en zal de plaat vast beter op het plateau drukken. Maar misschien 'klinkt' hout mooier, een viool is ook van hout. Alhoewel een saxofoon weer van metaal is en ook goed kan klinken. Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 mei 2002 Report Share Posted 16 mei 2002 hoi John, Als ik me nog zo kan herinneren heb je een Phonosophie platenspeler, en volgens mij is dat een gemodificeerde Thorens. Deze werkt met een subchassis dat dus zwevend moet hangen. Door er een (zware) puck op te leggen, is het subframe uit balans en dus je platenspeler ook. Ik denk niet dat je daar op zit te wachten. Nou heb je bij Thorens te maken met een hangende constructie en die kan toch wel wat hebben, dus uitproberen maar. Gebruik echter een niet te zware puck. Wil je je plaat aandrukken op het plateau (om zo een betere koppeling met het plateau te krijgen, want daar dient een puk voor) zou je misschien wel een heel lichte puk kunnen gebruiken waarmee je de plaat tegen het plateau aan schroeft. Dit heeft het zelfde effect, maar haalt de mechanica niet uit balans. Waarschijnlijk zul je dan de centreerpen van het plateau moeten voorzien van schroefdraad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 16 mei 2002 Report Share Posted 16 mei 2002 Een goed werkende en tevens betaalbaar (ca 10 euro weet niet zeker)is de Clever clamp van Clearaudio.Het is een plastic schijfje met een opstaande rand.In het midden een vierkant gat en drie sleuven.Werkt perfect weegt weinig.Weet niet of Transrotor dit ook al van Clearaudio heeft gekopieerd.Alles klinkt zoals het er uit ziet.Elk materiaal heeft zijn eigen resonanties kan je zelf eenvoudig controleren.Tik er maar eens tegen aan. Rgds. Okki-nokki Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 mei 2002 Report Share Posted 18 mei 2002 Ben niet zo heel erg positief over gewichten op de plaat, heb veel betere ervaring met de Ringmat, doet het op heel erg veel platenspelers heeeel erg veel beter......... Misschien is het niet geheel bekend dat Jochem Rake - van Transrotor - al wel heel erg lang draaitafels bouwt, zal dus echt niet hoeven kijken naar wat men bij Clearaudio doet. De geschiedenis is begonnen bij Transcriptors en Michel, welke beide merken al in de jaren zestig met diverse materialen aan het experimenteren waren.............. Groet Jitze Overigens heeft Transcriptors weer een nieuw loopwerk aangekondigd, een stukje geschiedenis herleeft, ben zeer benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 18 mei 2002 Report Share Posted 18 mei 2002 Ron Ploeger bood via z'n site http://www.superclamprack.nl mooie en betaalbare houten pucks aan. Helaas is de site momenteel niet bereikbaar! Wellicht biedt een mailtje uitkomst: superclamp@planet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 mei 2002 Report Share Posted 18 mei 2002 Ik heb intussen ook die advertentie gezien en ben niet onder de indruk. Daarbij is ie met 400gr gewoon te zwaar voor een platenspeler die met een subchassis werkt. Van de hele platenspelerafstelling blijft niks meer over en dus klinkt het zeker een heel stuk minder, omdat alles uit tonale balans komt. Ik vind Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 Bedenk dat sommige draaitafels niet gebouwd zijn om massa erop te plaatsen. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de Rega draaitafels. Een Rega houdt niet van massa onder de pootjes.... Maar ook het hele chasis is afgestemd op zo weinig mogelijk massa. Zo wordt bij de P9 de houten sierlijst van de draaitafel zelfs uitgefreest om massa te besparen. Op die manier klinken Rega's het beste. En met muzikaal resultaat Een zware puk van 400 gram zal dan ook weinig zin hebben bij een Rega. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 19 mei 2002 Author Report Share Posted 19 mei 2002 Dat is duidelijk, geen zware puck dus. Ik denk wel dat ik een andere mat ga proberen. NB: Fantastisch wat een muziek je kunt vinden op vinyl voor bijna niets! John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 Ik vraag me af hoe je een "stuk" hout in balans krijgt Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 To puck or not to puck. Het is voor iedere draaitafel anders. Soms wordt bij het ontwerp al rekening gehouden met het gebruik van een Puck en in die gevallen is het gebruik een must. Maar zo zijn er dus ook ontwerpen waar het gebruik van een puck de balans verstoord. Het zelfde geld eigenlijk ook voor het gebruik van een Ringmat. M'n vorige draaitafel had een plateau van Lexan en het gebruik van wat voor mat ook had een negatief effect. Maar heb je een draaitafel met een plateau waar al een soort mat wordt gebruikt dan kan de ringmat een wereld van verschil maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 Juist Siep, bij mijn Michel Syncro zit standaard een vilten mat (op een glazen plateau). Het gebruik van de ringmat geeft hier weldegelijk een verbetering (met dank aan Jitze ). Het is raar dat zo'n stuk (vlaaidozen)karton met wat kurken ringen erop zoveel teweeg kan brengen. Nog een tip: Haal de stofkap eens van je platenspeler, dit geeft in veel gevallen ook een behoorlijke verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 ............welke stofkap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 Wat is een stofkap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 Geplaatst door Ruud:Wat is een stofkap Beste Ruud , Een stofkap is een kap die stof aantrekt dus geen stofkap ook geen stof MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 19 mei 2002 Author Report Share Posted 19 mei 2002 Hebben jullie wel eens een kat naar je toonarm zien meppen??! Toch handig zo'n stofkap..... Het leven is helaas vol compromissen..... John Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 19 mei 2002 Author Report Share Posted 19 mei 2002 Haha, de kat heeft laatst al een flinke dreun gehad omdat hij m'n Tannoys aan het beschadigen was..... Ik ben geen dierenbeul maar ze moeten wel van mijn audiospullen afblijven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 Een stofkap is een kap die stof aantrekt Kijk dat is nog eens hulp in de huishouding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 19 mei 2002 Report Share Posted 19 mei 2002 Geplaatst door seoman: Kijk dat is nog eens hulp in de huishouding. Dat is wel wat voor mijn vrouw, die werkt n.l bij de thuiszorg.Hoeft ze eindelijk niet meer met die zware stofzuigers te klooien. DEPETER Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 mei 2002 Report Share Posted 21 mei 2002 Shun Mook heeft van die dure houten pucks - wel veel positiefs over gehoord nooit zelf in huis gehad.Iemand ervaring? Sinds ik nieuwe platen koop heb ik weer ouderwets last van stof en spetters - wat kan je er aan doen behalve in de disco antistat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 mei 2002 Report Share Posted 22 mei 2002 Henk, Hoe bevalt nu die Nitty Gritty van jou na wat langer gebruik en wat voor een vloeistof gebruik je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 22 mei 2002 Report Share Posted 22 mei 2002 Shun Mook voor het eerst gezien op laatste Bristol show.Stond zowat in mijn broek te zijken van de lach toen die gasten de boel aan het opstellen waren.( S-M is meer dan alleen een puck)Ben later terug geweest om te luisteren en... het werkt echt maar is wel een heel gedoe.Bij Rapsody werkt ene Anton het schijnt dat hij er alles van afweet.Nieuwe platen (en ook oude gebruikte)wassen met Audio-Top op een manuele vpi 16.5 b.v.Gaat een wereld voor je open!Kost veel maar aldie cd-apparatuur kosten nog vele malen duurder.Dus onder het motto "potjandriedubbeltjes the Cd"reinig je platen met audio-top en dump je cd-spullen O.K. voor in de auto.Laatje eens voorlichten en hoor het verschil. Okki-nokki Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 mei 2002 Report Share Posted 22 mei 2002 Hai Okki Nokki, Ik heb een Meridian 506.20 en een Linn Axis. Speel veel platen en de ene keer vind ik platen beter dan Cd en de andere keer weer andersom. Misschien moet ik een andere platenspeler kopen. Ik lees er veel over, maar een echte keus heb ik nog niet gemaakt (duurt bij mij altijd lang). Probleem is, dat je in NL weinig zaken hebt die echt veel keus in platenspelers hebben dat maakt de keus moeilijk en platenspelers krijg je echt niet mee naar huis. De eerste vraag is al subchasis of niet? Probeer eens www.walrus.co.uk, daar zou ik zeker gaan shoppen als ik in engeland woonde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 mei 2002 Report Share Posted 22 mei 2002 Deze stond in Frankfurt, werkt ook prima volgens een kenner. Prijs?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 mei 2002 Report Share Posted 22 mei 2002 Prijs 2200 DM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts