Jump to content

DE BRON

Dick
 Share

Recommended Posts

ALS IK WAT OP DIT FORUM ROND KIJK KOMT HEEL VAAK NAAR VOREN DAT DE BRON (CD/DVD) HEEL ERG BELANGRIJK IS VOOR EEN GOEDE WEERGAVE. ALS JE NU HEEL ERG VEEL INVESTEERT IN DE BRON WORDT JE DAN NIET HEEL ERG BEPERKT IN DE KEUZE VAN CD'S OF DVD'S OMDAT DAN BLIJKT DAT ER VEEL CD'S ZIJN DIE NIET ZO GEWELDIG ZIJN OPGENOMEN. IK HEB BIJVOORBEELD EENS WAT JAZZ BELUISTERD BIJ GLAS HIFI IN ZUTPHEN MET ACCUPHASE CD SPELER EN VOOR EN EINDVERSTERKER.HET KLONK GEWELDIG, HET WAS ALSOF ZE VOOR MIJ STONDEN TE SPELEN.(ZO HOORT HET NAAR MIJN MENING TE ZIJN) TOEN IK ER ECHTER EEN CD VAN MIJ ZELF IN DEED (ELTON JOHN LIVE IN AUSTRALIA -DDD) KLONK DIT VEEL MINDER. KORTOM WORDT JE DOOR EEN GOEDE/DURE BRONINVESTERING NIET BEPERKT IN JE MUZIEKKEUZE??????

Nou.........

nee dus, wel is het zo dat je je regelmatig kunt ergeren aan diverse opnametechneuten......

Je leert er vanzelf doorheen luisteren, het menselijk brein is tot eindeloos reparatiewerk instaat.

Als het heel erg wordt zul je bepaalde CD's niet meer draaien, dit is een klein offer voor de magic die ontstaat vanaf goed opgenomen bronmateriaal.

Groet Jitze

dit is wat ik een van de grote problemen van de hifi-wereld vind. ga je naar een demo van een luidsprekermerk of beurs of show (bv. veldhoven) hoor je de meeste speakers met muziek die je thuis nooit draait. alleen maar om het goed te laten klinken. bijna al die demo-cd's die zo goed klinken zijn niet mijn (en ik denk ook anderen) muzieksoort. wat vinden jullie daar nu van?

(discussie?????)

In mijn ogen is het heel simpel: hoe zuiverder de weergave, des te beter is het geluid. Ik kan me ook niet voorstellen dat een slechtere weergave aangenamer is voor bepaalde CD`s. Uiteraard zal op een hoogwaardiger set het contrast in opnamekwaliteit sterker merkbaar zijn, maar ik hoor mooie muziek die slecht is opgenomen nog steeds liever op een goede set dan op een matige set.

Op hifi-shows worden vaak zgn. audiofiele CD`s gespeeld, en die weerspiegelen helaas niet wat de mensen thuis draaien. Een voordeel van die audiofiele CD`s is dat ze vaak een acoustische basis hebben, dwz. de opname is in een zgn. live acoustiek opgenomen met microfoons, geen directe feed van electrische instrumenten naar de recorder of het mengpaneel. Dat helpt om een eerlijke klank te krijgen, en heeft als grootste voordeel dat er geen al te gemene sinussen op staan die de set/kamer in de problemen te brengen met klanken die er onaangenaam uitspringen. Los van al het gehype over hoe echt het wel niet klinkt is het ook vaak een kwestie van om de klippen heen laveren. Op zich heel voorstelbaar, zo`n demohok (en nu valt dat op de VAD nog wel mee) is vaak beroerd van acoustiek, de stroom vervuild, en de tijd om een goede set-up te maken gering. De kiest de demonstrateur de veilige weg. Ik kan me ook voorstellen dat als je muzikaal radicaler te werk gaat dat je daarmee bezoekers irriteert, althans sommigen maak je blij terwijl anderen een goed heenkomen zoeken. Men spaart liever de kool en de geit. Helaas wordt het er eigenlijk alleen maar saai van.

Feit is dat zelfs de mooiste set van een drol geen parel kan maken, een slechte opname zal zijn zwakte blootgelegd zien.

Dit zal velen vast naar in de oren klinken, maar een set die alleen lekker klinkt met audiofiele opnamen deugt in mijn oren gewoon niet. Het is vaak een gevolg van een beperking in frequentiebereik of haalbare volume. Steeds vaker zie je speakers met slechts 13 cm. metende woofertjes, die het laag er slechts met moeite krijgen uitgeperst, en dat gebrek aan energie wreekt zich met opnames die niet zo lief en warm van zichzelf zijn. Zolang je niet te luid speelt en de kamer niet te groot is kun daarmee wellicht nog wegkomen, maar zodra de kamer wat groter is en je wat naar "live-volume" wil is er toch wat meer power in de breedste zin van dat woord nodig. In onze klantenkring bevinden zich muziekliefhebbers van allerlei pluimage, waaronder ook een aantal mannen van de gestampte pot. Die draaien soms op fors volume met muziek die energiek van karakter is. Als de set dan niet in staat is om in een breed frequentie-gebied vervormingsarm te spelen dan treedt er onontkoombaar irritatie op. Kan de set het wel aan, dan is er ook alles op te draaien, en klinkt alles goed. Hooguit is de ene opname minder betoverend dan de andere, maar echt irritatie van "Gut, wat klinkt dit kaal, wat een hoofdpijnsound" zul je dan niet meer hebben. Voor jazz-combootjes en strijkkwartetjes volstaat een set met limitaties nog wel, voor grote orkesten, heavy-metal, rap en dance niet. Dan moet de set ook

Beste Marcel,

Allereerst bedankt voor jouw reactie. Het valt mij wel vaak op dat er vaak fantastische demo-cd's worden gebruikt om te demonstreren hoe geweldig een set wel klinkt. Ook bij testen van Audio-apparatuur zie je dat men vaak dezelfde (wellicht goed klinkende) cd's gebruikt.Het valt mij op dat er bij demonstratie's veel de nadruk wordt gelegd op de middentonen. Zuilen met kleine conussen zijn een trend omdat het natuurlijk mooi staat in een woonkamer. Toch mis je ik dan vaak een beetje mooi laag, vooral als je de volumeknop niet zo hoog opdraait. Ik heb bijvoorbeeld de Cabasse IQ nog niet gehoord, maar ga je op langere termijn een behoorlijk laag niet missen bij zo'n set. Qua uiterlijk ziet het er geweldig uit, en wat mijn vrouw betreft zou ik daar ook mee kunnen thuis komen (gelukkig weet zij de prijs nog niet) Maar als ik jou goed begrijp zou je moeten zorgen voor een versterker met een behoorlijke voeding, een goede bron en speakers met een goed rendement en niet te kleine conussen. Kun je mij adviseren als ik je een limiet geef van

Hallo Dick,

Met de T&A K1 heb ik zelf geen ervaring, maar dat schijnt wel een goed apparaat te zijn. De Linn Classik verkopen wij zelf, heb ik dus ook ervaring mee. De Classik is een prima apparaat, vrij schoon en rustig van klank, geen geweldenaar. Heeft wel concurrentie van bijv. Denon en Arcam als je daarvan een combinatie van losse apparaten neemt. Uitgaande van een prijs van 3.500,- tot 4000,- voor apparatuur blijft er maximaal 4000,- voor speakers over. Diverse merken bieden daar prima speakers voor, wat mij betreft zijn Linn en Dynaudio goede voorbeelden.

Groet,

Marcel