Jump to content

Heeft het zin (een platenspeler)?

Guest Huub Derkx
 Share

Recommended Posts

Guest Huub Derkx

Heeft het zin om nu nog met een platenspeler te beginnen? Ik ben van voor het cd tijdperk. Heb vroeger een Dual C? gehad, maar bij komst van de cd alle lp's weggedaan. Nu ben ik aan het denken om toch een platenspeler te kopen en weer LP's te gaan aanschaffen. Heeft dat zin volgens jullie of zeggen jullie begin er nier meer aan, maar kijk liever eens bij SACD?

Hubertinus

Hubertinus,

Als je op dit forum deze vraag stelt is het vragen naar de bekende weg. Ik vermoed dat je bevestiging wilt hebben om een draaitafel aan te schaffen. Dat kan. Het is absoluut de moeite waard om eens een keer te gaan luisteren naar wat een goede draaitafel kan. Er zijn een aantal goede adressen om eens te gaan luisteren.

Wat betreft SACD is het gevecht om wat de standard gaat worden nog niet klaar. Mede als gevolg daarvan is het aanbod van titels op sacd zeer beperkt. Het aanbod op LP kent geen grenzen. Dagelijks komen nieuwe titels om over de voorraad uit het verleden maar te zwijgen.

Veel wijsheid en plezier toegewenst

Geplaatst door Hubertinus:

Heeft het zin om nu nog met een platenspeler te beginnen? Ik ben van voor het cd tijdperk. Heb vroeger een Dual C? gehad, maar bij komst van de cd alle lp's weggedaan. Nu ben ik aan het denken om toch een platenspeler te kopen en weer LP's te gaan aanschaffen. Heeft dat zin volgens jullie of zeggen jullie begin er nier meer aan, maar kijk liever eens bij SACD?

Hubertinus

Beste Hubertinus,

Het is nooit te laat om met iets goeds te beginnen wat "MUZIEK" maakt !

Om een klein voorbeeldje te geven , ik ken iemand die geen platenspeler had !

De Naam is TOUW het is vast nog ergens hier op het forum terug te vinden.

Touw was tegen ouderwetse platenweergave , hij had pas een super installatie aangeschaft ( High-End ).

En vond platen (vinyl) maar niets ....

Toen heb ik gezegd neem de proef op de som en ga eens naar een dealer die ook platenspelers verkoopt en ga het vergelijk aan tussen cd en lp.

Dat heeft hij gedaan en zonder het te weten ging hij toen voor de muzikale bijl.

Want ook hij vond dat er veel meer muziek (emotie) in de muziek zat.

Nu heeft hij een hele goede platenspeler bijpassend bij z

Geplaatst door Ome Henk:

Is TOUW van dezelfde generatie als ik confused.gif In ieder geval van dezelfde tijd van de zgn. "herontdekking..." :D

Beste Henk,

Klopt een poosje voor jou heeft hij ook een super draaitafel aangeschaft....

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Ik ben met rest eens, een platenspeler klinkt beter. Ook al heb ik heel weinig ervaring op dit gebied, maar wat ik al gehoord hebt, klonk beter en mooier dan een CD-speler. ;):)

Ik vraag me soms af of ik een apart geval op dit gebied, want ik ben 20 en vind LP's mooier klinken dan CD's. :rolleyes:

Wanneer je bereid bent om op je knieen door het stof te kruipen en vervolgens met zwarte vingertoppen je vondsten te betalen.

Dan is het een volmondig Ja.

Geplaatst door Lars Aberson:

Ik ben met rest eens, een platenspeler klinkt beter. Ook al heb ik heel weinig ervaring op dit gebied, maar wat ik al gehoord hebt, klonk beter en mooier dan een CD-speler. ;):)

Ik vraag me soms af of ik een apart geval op dit gebied, want ik ben 20 en vind LP's mooier klinken dan CD's. :rolleyes:

Ja Lars je bent heel apart ...want je hebt oren aan je hoofd.

En........je gebruikt ze !!!

Henk je hebt gelijk ,, de tijd gaat heel snel met een platenspeler en goede muziek...

MvG,

Haudio

Geplaatst door siep:

Wanneer je bereid bent om op je knieen door het stof te kruipen en vervolgens met zwarte vingertoppen je vondsten te betalen.

Dan is het een volmondig Ja.

Ik ben bereid, maar er komt steeds weer wat tussen waardoor ik te weinig heb om een fatsoenlijke LP-speler te kopen.

Ik heb al wel een klein aantal LP's en die heb ik vroeger veel gedraaid op me vorige (midi)set.

Hai Allemaal,

Ik ben wel een analoog fan. Vanavond even Sonny Boy williamson op CD en Vinyl (nieuw) met elkaar vergeleken. Toch klinkt mijn Meridian 506.20 beter dan mijn Linn Axis/Akito/Denon DL 304 en Black Kube.

Overigens daarna nog even wat Who - Juke Box Magic bus, I like it, I like it ....

Geplaatst door carl:

Hai Allemaal,

Ik ben wel een analoog fan. Vanavond even Sonny Boy williamson op CD en Vinyl (nieuw) met elkaar vergeleken. Toch klinkt mijn Meridian 506.20 beter dan mijn Linn Axis/Akito/Denon DL 304 en Black Kube.

Overigens daarna nog even wat Who - Juke Box Magic bus, I like it, I like it ....

Beste Carl,

Dan klopt er iets niet !!!

Adri Willekens van MC heeft ook een Axis met Akito en een Benz Micro element .

Hij zei dat z

Hoi Carl,

Welke titel(s) heb je vergeleken.

Op LP kun je 2 (nieuwe) sonny Boy titels krijgen.

1 op 180grams en 1 op 120grams.

En er is een reden waarom ze niet beide op 180gram zijn verschenen.

Guest Huub Derkx

Vrienden,

Wacht even. Hierboven wordt een Meridian cd speler vergeleken met een Linn draaitafel. Voor beide apparaten moet behoorlijk in de buidel getast worden. En de Meridian geniet de voorkeur! In dit geval zou ik zeggen een draaitafel heeft geen zin.

Ik wil die draaitafel, een REGA P2 of P3 met een leuk element gewoon gebruiken naast mijn gemodificeerde REGA Planet mk1 cd speler. Wellicht toch meer uit nostalgische gronden, maar ik dacht dat het misschien ook klankmatige voordelen had. Dus heeft het nu zin of niet?

Groetjes,

Hubertinus :P

Zeker heeft het zin. Ik kom dan wel uit de buurt maar ook ik ben in Sneek overstag gegaan (en niet met skoetsjesielen). Kijk maar bij mij profiel en bij de afdeling recenties van het forum. Ik heb een heel aardige CD-loopwerk/DAC combinatie die 2 keer zo duur is als mijn draaitafel/pre combinatie. De laatste speelt beduidend muzikaler. Als je zin hebt mag je best eens komen luisteren.

Geplaatst door Hubertinus:

Dus heeft het nu zin of niet?

Uiteindelijk lijkt het mij, dat je dat zelf bepaalt, om nu een gewoon niet direct een buil te vallen, zou je eens kunnen proberen een oude Thorens 16* platenspeler op de kop te tikken en te voorzien van een nieuwe naald en dit geheel goed af te ( laten ) regelen.

Draai eens een plaatje en luister eens naar diezelfde plaat op een andere - betere - draaitafel........

Mogelijk ben je dan in staat zelf een antwoord te geven.

Groet Jitze

Ik wil die draaitafel, een REGA P2 of P3 met een leuk element gewoon gebruiken naast mijn gemodificeerde REGA Planet mk1 cd speler

Een Rega P3 + element (vanaf zo'n 150,- euro)

bevindt zich in dezelfde prijsklasse als een Rega Planet mk1.

De P3 zal echter de vloer aanvegen met de Planet. Ik heb, na veel lovende testresultaten, de Planet eens beluisterd.

Niet slecht hoor, maar de P3 is beduidend beter. Hij klonk ook nog (net iets) mooier dan m'n (vorige) Naim CD3.5 CD-speler, terwijl die bijna 2,5x zo duur is als de Rega planet.

Dus, als je voor een Rega zou gaan, dan zou ik zeggen:"'t heeft absoluut zin". De P3 is een muzikale,degelijke,'easy to setup',no-nonsense draaitafel met een goede arm. Al jarenlang moeilijk te verslaan voor die prijs! (2e hands even niet meegerekend)

Je zou ook eerst je Planet mee kunnen nemen naar een Rega dealer en 'm daar ter plekke vergelijken met een P3.

Succes.

Groeten,

Alco

Hai Siep,

Ik heb allebei de Sonny boys.Daarnaast heb ik een (heel leuke) CD van het (wijlen) blad Fi in samenwerking met Analoque Productions. Het nummer wat ik vergeleken heb heet "the Sky is crying". De LP is ook een Analoque Productions.

Hoi Carl,

Bedankt voor de info.

Ik heb ook de beide Sonny Boy's en dezelfde cd.

Mijn conclusie is, geef je draaitafel een check-up.

De 180 gram's lp "smokes" de cd om es een niet nederlandse uitdrukking te gebruiken.

o.a. de detailering is op de cd veel minder dan op de lp.

Ook geeft de LP veel meer ruimte informatie.

En met veel bedoel ik veeeeeeeeeeeeeel.

Op de cd staat ook een track van de "Sounds unheard of lp" ook hier hoef je geen super draaitafel om de verschillen te laten horen.

De vinyl versie is vele malen mooier.

Maar je naald moet wel de groef goed kunnen volgen.

Hai Siep,

Als ik naar mijn installatie kijk dan kan ik me wat versterking en speakers betreft niet echt verbeteren. Mijn CD speler ben ik ook zeer tevreden mee en vervang ik pas als er echt iets nieuws op de markt komt (dat zie ik nog niet gebeuren). Ik heb heel wat tijd in het aankopen geinvesteerd en dat was heel leuk en leerzaam.

De platenspeler loopt in niveau gewoon achter en ik heb zeker niet zoiets staan wat jij hebt want dat is wel redelijk maximaal. Er wordt echter aan gewerkt al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet weet waar het op uitkomt. Ik zoek in ieder geval iets wat niet "te dark" klinkt. Lucht en ruimte hou ik wel van. Wat uiterlijk betreft val ik niet zo op Transrotor e.d.

Ondertussen blijf ik platen kopen en ervan genieten. Klinken doet het wel goed maar niet maximaal.

Geplaatst door carl:

Hai Siep,

Als ik naar mijn installatie kijk dan kan ik me wat versterking en speakers betreft niet echt verbeteren. Mijn CD speler ben ik ook zeer tevreden mee en vervang ik pas als er echt iets nieuws op de markt komt (dat zie ik nog niet gebeuren). Ik heb heel wat tijd in het aankopen geinvesteerd en dat was heel leuk en leerzaam.

De platenspeler loopt in niveau gewoon achter en ik heb zeker niet zoiets staan wat jij hebt want dat is wel redelijk maximaal. Er wordt echter aan gewerkt al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet weet waar het op uitkomt. Ik zoek in ieder geval iets wat niet "te dark" klinkt. Lucht en ruimte hou ik wel van. Wat uiterlijk betreft val ik niet zo op Transrotor e.d.

Ondertussen blijf ik platen kopen en ervan genieten. Klinken doet het wel goed maar niet maximaal.

Beste Carl,

Je arm is niet slecht , je draaitafel ook niet ,en je element ook niet maar is wel de zwakste schakel.

Door een beter element aan te schaffen en een voeding bij je black box, waardeer je het analoge gebeuren enorm op.

Want met een nieuw loopwerk en of arm en hetzelfde element wordt het wel wat beter maar niet heel veel.

Of je moet er op uitgekeken cq geluisterd zijn wat betreft de Linn Axis.....

MvG,

Haudio

Hoi Carl,

Ik moet Haudio gelijk geven als ie zegt dat de Denon de zwakste schakel is.

Maar niet omdat het een slecht element zou zijn.

Volgens de verhalen is de Akito niet echt geschikt voor het gebruik van MC elementjes.

Als je eens wilt experimenteren probeer dan een goedkoop Grado elementje .

Prestige Black of Green.

Goedkoop en ze maken nog muziek ook.t'zelfde geld voor een AT 95E als die nog leverbaar is tenminste.

(allemaal MM).

Ik heb wel een idee wat Haudio je zou aanbevelen maar dat merk laat ik maar even weg.