Jump to content

Heeft het zin (een platenspeler)?

Guest Huub Derkx
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Hubertinus:

Vanmiddag ben ik bij mijn schoonbroer geweest luisteren naar luidsprekers van hem en mij. Ik vroeg hem of hij mij zijn draaitafel eens wilde laten horen, want ik had hem verteld over mijn fobie voor knetters en spetters. Hij zegt: ik heb geen spetters en knetters. Hij had een plaat opgelegd waarbij hij aangaf dat er in de groef tussen 2 nummers wat knettertjes te horen waren. En dat klopte ook. Maar beste luistervinken, verder heb ik geen knetter gehoord! Niks! Hij heeft een installatie waar je misselijk van wordt, maar de draaitafel is slechts een Denon DP 47 F met MC High Output element. Ik had hem ook verteld van mijn luisterervaring met de REGA P3 en het wassen van platen. Ik heb nog nooit een plaat gewassen zegt hij! En 2e hands dan vraag ik? Heb ik ook, maar nog nooit gewassen! Hij gebruikte alleen een klein borsteltje om wat stof weg te vegen. Zou het dan toch nog mogelijk? Is dat MC High Output element misschien wat ik op die P3 moet laten zetten. Zeggen jullie het maar.

Groetjes,

Hubertinus

Beste Hubertinus,

Het grootste deel van je vraag wordt beantwoordt op www.audioselectief.nl

MvG,

Haudio

:rolleyes:

...ben gistermiddag nog effe naar die zogenaamde LP/CD beurs in Assen geweest.

Dat was toch wel erg triest... 2 kraampjes kwam ik tegen...that's all!

Daarom hoop ik voor de noordelijke vinyl liefhebbers dat de LP/CD beurzen die de komende 3 weken (ook op woensdag) nog zullen volgen, dat die wat groter van opzet zijn.

Sorry Hubertinus, dit beantwoord je vraag niet,maar ik moest 't toch effe kwijt...

Groeten,

Alco :)

Guest Huub Derkx

Sodejuu,

ik weet niet of het dat element is. Ik heb hem niet meer gezien. Ik heb nog wel veel nagedacht over draaitafels en lp's. Maar ik denk toch dat ik richting SACD ga. Ik zag namelijk in een tijdschrift, dat er toch al wat fijne jazz cd's op SACD te koop zijn.

Hubertinus

Hoi Huub,

Ook SACD kent het gebruiksgemak van een cd. Dat een LP veel meer werk geeft is algemeen bekend en zoveel doet een SACD niet ervoor onder. Het is juist de hobby die je eraan hebt. De ene wil het gemakkelijk, de ander blijkbaar wat intensiever. Er zijn trouwens al behoorlijk wat SACD te koop. De prijs zal vanaf aug/sep ook nog gaan zakken als Philips zijn fabriekje klaar heeft. het nadeel zit 'm echter nog steeds in de opnametechniek van de meeste studio's. Wanneer dat zij hun spullen gaan updaten om echt het volste uit de SACD te halen is niet bekend.

Ik hou het gewoon bij mijn cd-speler en mijn draaitafel en geniet van het werk dat ik ermee heb en de muziek die het maakt. ;)

Ik zou er zeker aan beginnen.Ik heb sinds 1 week ook een Dual draaitafel en het is gewoon al lollig om weer met platen bezig te zijn en het geluid is toch anders dan cd. Mooier?! Maar sacd is ook mooi, ik kan het weten want ik heb vrijwel alle formaten thuis. Sacd voor als het perfect moet zijn en een platenspeler voor de goede oude tijd en omdat het zo mooi klinkt. En in Amsterdam bij Concerto kan je voor weinig euro's leuke platen kopen. So..dit was Si, si, si..it's El Don Pablo....Yeah!!!! :)

• 2 years later...
Kraus,

elke keer als ik een draaitafel zie krijg ik vochtige ogen. Nostalgie?

Hubertinus

Beste,

Ik denk dat Hubertinus gewoon een keer het ''gedoe'' : ) met platenspelers, elementen,armen,phonotrappen, moet meemaken.

Hoe was dat ook alweer, dat gaat naar Den Bosch toe :D;) dat gebeurt toch ergens dit jaar in mei :confused: of niet ;) .

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Guest Hubertinus

Haudio,

ik kom regelmatig in Den Bosch. Maar niet voor de draaitafels. Wel voor overleg en werk. Dus...dat gaat regelmatig naar Den Bosch toe...

Hubertinus

ik zal de laatste zijn die blert dat Vinyl beter is dan CD...

maar er zijn brilliante analoge LP's

en er zijn ook hele fraaie CD's

net zoals er ook slechte lp's of CD's zijn ...

dus het is elke keer weer afwachten ....

Alex

Hubertinus,

Ja, het heeft zeker zin om met een platenspeler te beginnen.....

Even nog een paar andere nog niet genoemde voordelen van het draaien van Vinyl;

a. je bent mi meer met de muziek bezig omdat je met een draaitafel/vinyl niet zo snel "zapt" en dus vaak een gehele kant van de LP draait. Lekker rustig dus.

b. een LP-hoes is gewoon groter dan een (SA)CD en daardoor ook fijner om naar te kijken er zijn echte kunstwerken bij!

c. er is nog altijd veel 2e hands vinyl in omloop en er wordt weer steeds meer nieuw werk op vinyl uitgebracht.

Daarbij sluit ik mij zonder meer aan bij de rest van de forummers die zeggen dat vinyl beter klinkt als CD, absoluut waar. Ik ben ook jaren bezig geweest met het draaien van CD

• 2 weeks later...
Ik wil die draaitafel, een REGA P2 of P3 met een leuk element gewoon gebruiken naast mijn gemodificeerde REGA Planet mk1 cd speler

Een Rega P3 + element (vanaf zo'n 150,- euro)

bevindt zich in dezelfde prijsklasse als een Rega Planet mk1.

De P3 zal echter de vloer aanvegen met de Planet. Ik heb, na veel lovende testresultaten, de Planet eens beluisterd.

Niet slecht hoor, maar de P3 is beduidend beter. Hij klonk ook nog (net iets) mooier dan m'n (vorige) Naim CD3.5 CD-speler, terwijl die bijna 2,5x zo duur is als de Rega planet.

Dus, als je voor een Rega zou gaan, dan zou ik zeggen:"'t heeft absoluut zin". De P3 is een muzikale,degelijke,'easy to setup',no-nonsense draaitafel met een goede arm. Al jarenlang moeilijk te verslaan voor die prijs! (2e hands even niet meegerekend)

Je zou ook eerst je Planet mee kunnen nemen naar een Rega dealer en 'm daar ter plekke vergelijken met een P3.

Succes.

Groeten,

Alco

maar koop zeker geen rega planar 3, de oude 3 dus, die jankt als de ziekte. Een p3 heeft wel een stabiel loopwerk.

robin

ik zal de laatste zijn die blert dat Vinyl beter is dan CD...

maar er zijn brilliante analoge LP's

en er zijn ook hele fraaie CD's

net zoals er ook slechte lp's of CD's zijn ...

dus het is elke keer weer afwachten ....

Alex

precies zowel cd's als lp's kunnen goed of echt baggerig klinken. een lp geeft meer muziek, echter of de werkelijkheid meer wordt benaderd blijft altijd de vraag. Zowel cd als lp zijn allebei een benadering van de werkelijkheid. Echter de cd zal veel voorstanders hebben i.v.m. het recht voor z'n raap karakter al klinkt het wel vaak hard en fel. Maar ja een echte band klinkt ook niet ingetogen. Je trommelvliezen pleuren dan bijna uit je oren. Ik weet het dus niet.

Ik zou zeggen koop zowel een goede cd-speler als ook een goede draaitafel.

robin

SACD heb ik tot nu toe niet thuis gehoord en ik wacht er nog mee. LP is natuurlijk geweldig (leuk) maar het heeft me toch wel enige tijd gekost om het zo te krijgen als ik wilde (die laatste 5% wil ik er ook nog een keer bij). Los daarvan zijn nieuwe LP's duur en vaak niet goed. Speakers Corner is niet te duur en kwalitatief zeer goed.

Carl

LP is natuurlijk geweldig (leuk) maar het heeft me toch wel enige tijd gekost om het zo te krijgen als ik wilde.

Ja dat is waar. Het moet maar net allemaal goed matchen voor een muzikaal resultaat. Ik zou zeggen neem voor de aankoop van een draaitafel met element altijd constact op met de platengoeroe henk niemeijer van audio selectief. Die weet heel goed welke combinatie goed klinkt. of natuurlijk dit forum.

robin

Dat was 2002. Nu is het 2005 en nog geen draaitafel.

Hubertinus

Ach Huub , trek het je niet teveel aan ......er zijn altijd mensen die niet weten wat ze moeten :P

Je bent echt niet de enigste ;)

groetjes

John

Dat was 2002. Nu is het 2005 en nog geen draaitafel.

Hubertinus

Ach Huub , trek het je niet teveel aan ......er zijn altijd mensen die niet weten wat ze moeten :P

Je bent echt niet de enigste ;)

groetjes

John

Enigste = enige, maar dat terzijde :D;)

Huub, er staat een NA Horizon in de aanbieding hiero. Ik weet dat je onlangs een zoek-advertentie hebt geplaatst voor zo'n speler. Nou, hier is ie dus. Kijk ff bij de 2e hands dingetjes. ;)

groetjes

John

Enigste = enige, maar dat terzijde :D;)

Euuuuuuuuuuuuu , even tellen 4x 0,5 ltr Diebels vanaf 22:00 is toch schijnbaar niet al te best voor je woord keuze / of schrijf fouten :unsure:;)