siep Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 Hubertinus, Zoals ik al eerder zei, blijf bij CD's. Niet omdat ik je het genot van vinyl niet gun,maar puur omdat al duidelijk was dat je en tik ,spetter etc. als zeer storend ervaart. Zelfs nieuwe LP's kunnen een tik etc. geven. Een beschadiging is NIET weg te poetsen,en zelfs het beste element ter wereld zal die beschadiging doorgeven aan je speakers. En ben je daar gevoelig voor dan zul je nooit met plezier naar vinyl kunnen luisteren. Maar ben je instaat om door die bijgeluiden heen te prikken dan kun je intens genieten van alle extra's die analoog je biedt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 Een tip die ik laatst las was het (Tonar) bortsteltje te aarden door het te verbinden aan het chassis van de versterker. Nog niet zelf uitgeprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 Geplaatst door Ome Henk: Ik zie geen "roest" bij mijn eerste aangeschafte ceedees hoor Sodejuu en de eerste lichting komt reeds uit '85... Tja, ze worden ook echt niet bruin De reflecterende laag is van aluminium en deze gaat oxideren. Je krijgt den aluminiumoxide en dat is een ceramisch materiaal (wit). De cd wordt dus lichter van kleur en gaat minder reflecteren. Een cd van de eerste generatie heeft er minder last van omdat hier de reflectertende laag tussen 2 schijfjes polycarbonaat is aangebracht. De latere zijn van doorzichtig plastic met een aluminium laag er boven op, slechts beschermd door een laklaag (print, plaatje, tekst). Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 Ik zie geen "roest" bij mijn eerste aangeschafte ceedees hoor Sodejuu en de eerste lichting komt reeds uit '85... Nou ik heb 't al vaak gezien. De folie doorzichtig van de spikkels. En toch afspelen! Ik heb zelfs cds die af afbladderen aan de randen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 Seoman, Je moet een glas bier op de andere kant zetten Niet op de gelabelde zijde. M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 juli 2002 Report Share Posted 11 juli 2002 De duurste CD (Hfl 75,-) die ik heb is notabene tevens de meest doorzichtige. Ik kijk er dwars doorheen, als 't een beetje licht is. Het is de CD "Folksinger" van Muddy Waters op 't MFSL label. Ook mijn eerste CD stamt uit ongeveer midden jaren '80 en klinkt nog als of hij gisteren net nieuw is gekocht. Maar ik ben 't er wel mee eens,als je gewoon goed met je LP's (ook CD's) omgaat,dat ze jaaaaaarenm mee gaan,zonder (noemenswaardige) problemen. Groet'n, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Ook mijn eerste CD stamt uit ongeveer midden jaren '80 en klinkt nog als of hij gisteren net nieuw is gekocht.Maar ik ben 't er wel mee eens,als je gewoon goed met je LP's (ook CD's) omgaat,dat ze jaaaaaarenm mee gaan,zonder (noemenswaardige) problemen. Dit is i.m.o. een kromme vergelijking! De eerste cd spelers hadden geen (naulijks) fout correctie. De cd waren toen van betere kwaliteit. Het afbladderen en de gaten zijn het resultaat van een slecht productie proces. ps ik gebruik geen onderzetters groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 De eerste cd spelers hadden geen (naulijks) fout correctie. De cd's waren toen van betere kwaliteit Huh ?! De eerste generatie CD-spelers stonden juist bekend om hun goede fout-correctie. (met name de Sony's en Philips) Of de CD's toen van betere kwaliteit waren, kan ik niet beoordelen. Afbladderende CD's heb ik nog nooit van gehoord/gezien of zelf meegemaakt. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Geplaatst door seoman: Het afbladderen en de gaten zijn het resultaat van een slecht productie proces. groeten Simon Hier zijn inderdaad al talloze artikelen over verschenen. Normale CD's gaan toch nog vrij lang mee, men denkt aan 20-50 jaar. Er zijn in de jaren 80 een aantal series op de markt gebracht met slechte lakken die niet tegen inwerking van stoffen uit ondermeer de boekjes/doosjes konden. De naam Philips-DuPont werd met name een aantal malen genoemd. Deze CD's krijgen doorzichtige/bronskleurige plekken vaak beginnend aan de randen zodat er eerst leesfouten plaats gaan vinden op de laatste nummers op de CD. Een paar zaken die ik las waren opvallend: Men denkt kennelijk dat die 20-50 jaar in praktijk geen probleem vormt omdat er toch nieuwe technieken aan gaan komen en het de vraag is of de afspeel apparatuur zo lang meegaat. Hoewel dit bij data-archiving apparatuur (computers) een leuke discussie kan zijn gaat de muziek-cd alweer 20 jaar mee en is deze voorlopig nog niet "vervangen". Overigens zou onder "ideale" omstandigheden de cd 100 jaar meegaan, helaas heb ik thuis geen ideale omstandigheden. Tenslotte lijken DVD formaten hier veel minder last van te hebben omdat ze altijd uit twee lagen polycarbonate bestaan zonder mogelijkheid tot inwerking van buitenaf. Toch maar weer SACD uitgaven kopen denk ik. Deze site geeft wel een aardige samenvatting vind ik: http://www.hyperion-records.co.uk/bronzed.asp Maarten PS. Overigens geeft de heer in dit artikel het enige juiste antwoord: Hij geeft de voorkeur aan LP's. Als je die goed bewaart gaan ze eindeloos mee. Dus on-topic: Toch een platenspeler kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Huh ?! De eerste generatie CD-spelers stonden juist bekend om hun goede fout-correctie. (met name de Sony's en Philips) Is dat zo? Ik dacht dat een keer gelezen te hebben. groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Na al die enge dingen gelezen te hebben over CD's heb ik me wederom voorgenomen nooit te gaan klooine met viltstiften etc want dat gaat onheroepelijk een paar keer fout. Tevens vraag ik me af of je een cd niet eenvoudig zou moeten kunnen "repareren" als er per ongeluk toch een kras door de laklaag gaat. Haarlak of foto-fixeer zal wel weer niet mogen, maar wat wel? M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Geplaatst door Maarten:Tevens vraag ik me af of je een cd niet eenvoudig zou moeten kunnen "repareren" als er per ongeluk toch een kras door de laklaag gaat. Haarlak of foto-fixeer zal wel weer niet mogen, maar wat wel? Tandpasta en een zachte doek en dan rustig polijsten. Maar alleen aan de "leesbare" zijde, NIET aan de lable zijde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Geplaatst door Maarten:Tevens vraag ik me af of je een cd niet eenvoudig zou moeten kunnen "repareren" als er per ongeluk toch een kras door de laklaag gaat. Beste Seed, Het ging inderdaad over de label zijde .. (Met een glazen oog leest de muze daar overeen) M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Een echte kras krijg je met tandpasta wel weg, maar het kost veel moeite en polijst niet echt. Met nagellak (blanke en niet de rode soort) heb ik wel eens een cd van een wisse dood kunnen redden. Als het geheel weer afspeelbaar is, is wel aan te bevelen een kopie te maken. De donor mag dan rustig zelf bepalen hoe lang het verdere leven dan nog is. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Maarten, Als er een kras aan de labelzijde zit is het helaas gedaan met de pret. Het is echt onherstelbare schade. Daar helpt geen tandpasta, nagellak, koper- of zilverpoets of 1200 waterproof schuurpapier meer aan . In principe zou je de bovenkant kunnen "sealen" met KontakT 72 plasticlak (is niet agressief) maar ook dat is niet aan te bevelen. Wat die stift betreft. Ik was eerst ook zo'n scepticus (maar dan vanuit de natuurkundige benadering ), maar nu kleur ik ze allemaal. Het is ongelofelijk wat een klankwinst je ermee haalt. P.S.: Wel de juiste stift gebruiken en voor een demo ben je altijd welkom, of moet ik 't bij jouw komen demonstreren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Jullie willen me toch niet overtuigen door te zeggen dat sommige van mijn cd's hun langste tijd gehad hebben? Dan zit ik binnenkort misschien aan de Prozac! Maar ik meen het echt, het klonk erg goed op wat knetters en spetters na. (was minimaal overigens). trouwens vandaag weer fijn cd's gedraaid en genoten! Groetjes Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Trouwens, ik begin me steeds mer af te vragen of het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Tot voor een aantal jaren geleden kocht ik vaak z.n CYX CD-folie. Dit was een doorzichtige, flexibele kunstof folie die je eenvoudig op de labelkant van een CD aanbracht, waardoor deze veel beter beschermd is. (en 't klonkt ietsie beter,maar 't verschil is minimaal) Misschien verkopen zommige HiFi-zaken 't nog. Eringa HiFi verkocht 't recentelijk ook nog, zij 't dan merkloos. De prijs lag zo rond de Hfl 15,-/6,80 euro per 10 stuks. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Geplaatst door Hubertinus:Trouwens, ik begin me steeds mer af te vragen of het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Geplaatst door sodejuu:Maarten, P.S.: Wel de juiste stift gebruiken en voor een demo ben je altijd welkom, of moet ik 't bij jouw komen demonstreren Sodejuu, Je bent van harte welkom, en je weet ik laat me door m'n oren graag overtuigen, maar ze zijn kritisch. groeten, Maarten PS. Vlaai hebben ze hier niet, maar de plaatselijke koekenbakker heeft genoeg andere lekkernijen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 Hee, Sodejuu You've got taste, mate! "Southside" van Texas vindt ik hun beste album tot nu toe. Toen draaide 't meer om 't fantastische gitaarwerk en de laatste jaren meer om hitgevoeligheid en de looks van de, voerigens niet misselijk ogende , zangeres Sharleen. Ik heb ook enkele albums zowel op LP als CD. te weten: Ry Cooder - "Get Rythm", Bruce Springsteen - "Tunnel of love", Dire Straits - "Dire Straits" en... the Paladins - "Slippin' in" (gesigneerd maar 0x gedraaid op LP) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 juli 2002 Report Share Posted 12 juli 2002 @Maarten, Ik probeer binnenkort tijd vrij te maken om de trip naar Apeldoorn te maken. Dit is de 3e uitnodiging van jou, dus nu moet het er echt van komen. @Alco Southside is inderdaad het beste Texas-album. Zou het aan de slidegitaar liggen ?Hoewel de albums 2 en 3 mij ook kunnen bekoren zijn ze echter toch wat minder. Alles wat daarna van hun gepubliceerd is, is een aanfluiting voor de fans van het eerste uur, met als meest wanstaltige afknapnummer het "Say what you Want"-due(l)(t) met de Wu Tang Clan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 14 juli 2002 Report Share Posted 14 juli 2002 Vanmiddag ben ik bij mijn schoonbroer geweest luisteren naar luidsprekers van hem en mij. Ik vroeg hem of hij mij zijn draaitafel eens wilde laten horen, want ik had hem verteld over mijn fobie voor knetters en spetters. Hij zegt: ik heb geen spetters en knetters. Hij had een plaat opgelegd waarbij hij aangaf dat er in de groef tussen 2 nummers wat knettertjes te horen waren. En dat klopte ook. Maar beste luistervinken, verder heb ik geen knetter gehoord! Niks! Hij heeft een installatie waar je misselijk van wordt, maar de draaitafel is slechts een Denon DP 47 F met MC High Output element. Ik had hem ook verteld van mijn luisterervaring met de REGA P3 en het wassen van platen. Ik heb nog nooit een plaat gewassen zegt hij! En 2e hands dan vraag ik? Heb ik ook, maar nog nooit gewassen! Hij gebruikte alleen een klein borsteltje om wat stof weg te vegen. Zou het dan toch nog mogelijk? Is dat MC High Output element misschien wat ik op die P3 moet laten zetten. Zeggen jullie het maar. Groetjes, Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 juli 2002 Report Share Posted 14 juli 2002 Hoi Huub, Ik weet niet om welk element het gaat. Er zijn verschillende fabrikanten de high output MC's bouwen. Daar het een Denon draaitafel betreft en zwager toch wel een aardig setje heeft staan, denk ik dat er een Denon DL160 element onder hangt. Ik weet niet of dit het geschikte element is om in een P3/RB300 te monteren. Daar weet Haudio veel meer van. Ik weet wel dat er ook goede low output MC's zijn die er zeker in passen en er zijn ook goeie MM's die beter zijn dan menig MC element. Je weet zelf dat het de combinatie is die er muziek van maakt. Zo had ik een Dual 506 met een Technics EP100CMK4 element (low output MM) en die combinatie sloeg als een tang op een varken. Dat zelfde element zit nu heel vrolijk te spelen in een Thorens TD166MK2 en maakt nu echt muziek. Voor de Dual was ie te zwaar omdat die een heel lichte arm heeft, voor de Thorens is ie gewoon hartstikke goed. Nou weet ik ook dat Denon gewoon fantastische elementen bouwt, dus het is misschien het proberen waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts