Jump to content

Wat zou een leuke draaitafel zijn?

Maurice
 Share

Recommended Posts

Ik word al een tijdje aangetrokken door zwart goud, al heb ik nog niets....

Ik ben toch over enkele maanden klaar met mijn opleiding en dan wil ik eens gaan kijken voor een mooie platenspeler.

Ik wil in principe 2ehands beginnen, daar je vaak een leukere tafel/arm/element koopt dan nieuw, plus dat je minder afschrijft als je gaat veranderen (om je smaak te ontdekken).

Wat is een leuke tafel/arm/element om mee te beginnen? Ik zat zelf aan zo'n

Hallo Maurice,

Tweedehans een draaitafel kopen is inderdaad een interessante optie. Bij voorkeur bij een HiFi-zaak, en helemaal ideaal zou zijn wanneer die zelfde zaak ook nog enigszins thuis is in 't analoge wereldje.

Een merk wat je 2e hands nog steeds vaak tegen komt, en 'build to last' is, is Thorens. Regelmatig vind je ze op internet voor bedragen tussen de 50,- en 300,- a 400,- Euro, afhankelijk van model en arm.

Zo heb ik zelf momenteel even een Thorens TD165 van zo'n 27(!) jaar oud in huis. Hij is niet van mij, maar heb 'm even te leen.

Deze is gemodificeerd d.m.v. vergulde aansluitingen aan de achterkant, i.p.v. 't vaste prulsnoertje, verder is de armbekabeling vervangen en zit er een SME 3009 arm op. Dit soort draaitafels vind je regelmatig voor zo'n 300 tot 400,- euro.

En... ik was stom verbaasd hoe goed 't oude beestje klinkt. Met sommige gave LP's klinkt 't fantastisch!

Hier een foto van de Thorens TD165:

(de TD160 en 166 kom je 2e hands ook veel tegen en zien er vrijwel identiek uit)

thorens_sme_on_q4.JPG

Een losse, redelijke phonotrap hoeft geen vermogen te kosten, denk aan de NAD PP2 of de Pro-ject Phonobox, allebei rond de 99,- Euro.

Wellicht kan Haudio je verder helpen aan een mooie draaitafel. He's the main man,op dit forum als 't aankomt op draaitafels.

Succes

Groeten,

Alco

Ha Alco,

Die Thorensen zie je idd regelmatig voorbi komen, elke keer met wisselende armen (en elementen :P ), maar ik vind het erg moeilijk te bepalen wat een gerechtvaardigde prijs is. Een winkel zou dan idd een goede optie zijn, aannemende dat ie je niet wilt afzetten of de jackpot wilt vangen.

Een cd-speler 2ehands is zoveel makkelijker, dat ding is namelijk overal hetzelfde, dus geen enkele variabele.

Bij een platenspeler ben je weer enorm afhankelijk van de arm, de element, de bekabeling in arm en daarna, de draaitafel zelf en dan ook nog eens een phono..... confused.gifeek.gif

Dus Thorens zou ik eens naar moeten kijken.

Ik begrijp wat je bedoeld Maurice.

Dat soort variabelen hebben mij ook wel vaker tegengehouden om tot aanschaf over te gaan.

Als je wat meer zekerheid wilt, en een draiatafel die in elke winkel 't zelfde is, zou een nieuwe draaitafel van Pro-ject wellicht een optie zijn.

Er is al een Project voor 249,- Euro, hoewel ik dan zelf zou gaan voor bijv. de 1.2

Klik >HIER< voor een foto van de 1.2

Deze kost inclusief Sumiko Oyster element iets van 350,- Euro.

Groeten,

Alco

Als je niet te ver van Antwerpen woont heb ik een Thorens TD160 te koop met nieuwe riem, nieuwe bekabeling, zware Michell mat, en overal demping. Het is een oudje dat ik ooit heb gekocht om op te kalefateren (wat is gebeurd). Sindsdien niet gebruikt want ik heb twee GyroDecs ;)

my_td160.jpg

werner @ tnt-audio.com

Werner, bedankt voor het aanbod, helaas ligt Antwerpen ca. 135 km van mij vandaan met 1,5 uur reistijd.

Dit kost mij momenteel te veel tijd (weinig tijd vanwege studie...), al lijkt het me wel een mooie speler om mee te beginnen.

Naar wat ik begrijp spelen deze spelers toch op een behoorlijk niveau.

De genoemde projects zien er natuurlijk erg mooi uit! Hoe verhouden deze zich tot de genoemde Thorensen?

Haaa die Maurice ,

Sinds een maandtje of 3 ben ik ook "besmet" met het analoge virus en een anti-virus werkt bij mij ook niet meer ;)

Ik ben zelf ook niet op een echt hoog peil ingestapt alhoewel een Thorens mits voorzien van de juiste afstelling,element en trap behoorlijk wat emotie's los maken kan.

Zelf draai ik nu momenteel met een Thorens TD147 (+- 20 jaartjes jong ) , Denon 110 elementje en een PP2 trapje van NAD.

Het geheel heeft wel een poosje moeten inspelen (nieuw element-trap-kabels), maar maakt veel muziek voor "weinig geld " nu cool.gif

Verder opwaarderen kan natuurlijk altijd maar dit is afhankelijk van je eisen en natuurlijk de H**re euro eek.gif

Gebruikt is er zoals Alco reeds benadrukte zeer veel te koop, of je particulier of winkel moet gaan ??? een keuze die je zelf zult moeten maken ........

Mijn Thorens komt ook uit Sneek (Haudio), goeie voorlichting en een dagje rondneuzen in zijn winkeltje zijn wel heel leuk als je hifi als hobby hebt ;) Bijkomend voordeel was ook dat er diversen elementen onder de Thorens werden gehangen en dat hierdoor de keuze iets makkelijker is met betrekking tot de klank ect .

Dit is mijn ervaring, welke weg je zelf inslaat is uiteraard aan jouw, ik vond dat een goeie optie voor mij wat natuulijk niet voor iedereen hoeft te gelden :)

succes met je ...........

groetjes John

Maurice,

Ook bij mij bevalt de TD 165 (gemodificeerd) helemaal top. Ik ben op dezelfde manier begonnen als jij....

Mijn phonobox van project heb ik inmiddels vervangen door een Stageline van NAIM. mijn Project phonobox is net een jaartje oud en is voor een gering bedrag over te nemen.

Ik hoor wel of je interesse hebt. Sukses met de zoektocht in de wondere wereld van het vinyl :D:D

Groeten

Frank

PS Alco, wat doe je NU, een beetje schitterende NAIM spulletjes te koop aanbieden.... Heb je wat anders moois gekocht?!? eek.gifeek.gifeek.gif

Ik ben niet echt onder de indruk van de Thorens apparaten, zowel de oude als de nieuwe. Zeker als je bedenkt dat je zo'n ding enorm moet modificeren om het op een redelijk niveau te krijgen.

Ik heb een Project 1.2 gekocht en ik vind het vaak beter klinken dan mijn CD speler (NAD C451i).

Geplaatst door gripen:

Ik ben niet echt onder de indruk van de Thorens apparaten, zowel de oude als de nieuwe. Zeker als je bedenkt dat je zo'n ding enorm moet modificeren om het op een redelijk niveau te krijgen.

Ik heb een Project 1.2 gekocht en ik vind het vaak beter klinken dan mijn CD speler (NAD C451i).

Teac VRDS10 staat in mijn set als cd-speler,en een "oude Thorens TD147"ook.

Beiden zijn anders in de weergave maar wie er nu beter is ??? moeilijk te zeggen..

Heb je nu zo'n goeie draaitafel of zo'n slechte cd-speler ?? ;)

Ik heb in de gaten dat ik toch maar eens wat winkels moet afgaan om te luisteren.

En ik ben ook wel benieuwd naar de genoemde Pro-ject phono. Wat voor klank zit er in? Wat zijn de kenmerken?

MIsschien dat ik toch een THorens ga overwegen, maar ook die Pro-ject 1.2 ziet er gelikt uit (en dat speelt toch altijd mee).

Er is trouwens ook een project debut met phono, kent iemand die en wat zijn de ervaringen ermee? Natuurlijk weer minder te tweaken aan je smaak.....

Ik ga sowieso de komende tijd maar eens wat vinyl kopen, want momenteel heb ik niets.

Sommige artiesten brengen nog wel nieuwe albums uit op vinyl, maar ook jazz en klasiek vind ik steeds interessanter ( en daar is er genoeg van op vinyl, dus daarom een plantenspeler).

Dag Maurice,

Het ligt altijd aan je eigen smaak wat voor keuze je maakt. Mocht je de mogelijkheid hebben om verschillende draaitafels te beluisteren, dan moet je dat altijd doen. Je gaf al aan dat je weinig tijd hebt om ver te reizen. Misschien is het dan beter om nog even te wachten(zomervakantie?), tot dat je wat meer tijd hebt. Het is namelijk zo jammer als later blijkt dat je, door je te weinig te hebben laten informeren, een verkeerde keus hebt gemaakt.

Ik luister zelf nu sinds 3 weken naar vinyl. Dit doe ik met een opgeknapte en gemodificeerde Thorens TD166 met Benz Micro element. In totaal heeft dit mij zo'n 350 euro gekost. een van eerste lp's die ik erop draaide was Brothers In Arms van Dire Straits. Dit omdat ik de cd ook heb. De Thorens klonk meteen in het begin, zonder inspelen, al beter dan mijn NAD 521i. En dat voor een 20 jaar oude platenspeler.

Ik raad je aan je in je zoektocht zeker te verdiepen in de Thorens draaitafels. Deze oude beestjes zijn nog tot veel in staat.

Groet,

Rienk

(ps: volgensmij heeft Audio Selectief op dit moment ook nog een Project platenspeler staan. Dan zou je die met een oude Thorens kunnen vergelijken.)

PS Alco, wat doe je NU, een beetje schitterende NAIM spulletjes te koop aanbieden....

Ha die Frank,

Die Naim voor-eind set had ik al 'n maand of 2 te koop staan.

Ik heb besloten om voorlopig te blijven draaien met m'n oude vertrouwde Nait-2.

Niet dat de 72/180 niet goed/niet beter is dan de Nait-2 hoor! Het is een schitterende combinatie, maar in mijn vrij kleine kamer en met m'n makkelijk aanstuurbare Diapason's blijkt de Nait-2 ook prima te voldoen.

Heb je wat anders moois gekocht?!?

Nee, daarom wil/moet ik dus eerst de 72/180 kwijt. Wat ik met de opbrengst van de voor-eind set van plan ben...? Tjaaaa :rolleyes: surprise! :P;)

Bedragen zijn niet heilig, maar wat voor combi's geeft wat voor soort geluid ?

ps: Maurice, als je een erg goede, degelijke en makkelijk op te stellen, "plug-and-play" draaitafel wilt, die in z'n prijsklasse geen concurrentie kent (tenzij 2e hands) dan zou ik gewoon voor een Rega P3 gaan.

Die is standaard al voorzien van de bekende rb300 arm, die ook op menig high-end merken/modellen terug te vinden is.

(prijs rond de 700,- euro)

p3_silver.jpg

(ook gewoon in zwart verkrijgbaar)

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

ps: Maurice, als je een erg goede, degelijke en makkelijk op te stellen, "plug-and-play" draaitafel wilt, die in z'n prijsklasse geen concurrentie kent (tenzij 2e hands) dan zou ik gewoon voor een Rega P3 gaan.

Die is standaard al voorzien van de bekende rb300 arm, die ook op menig high-end merken/modellen terug te vinden is.

p3_silver.jpg    

Groeten,

Alco

Voor dezelfde prijs weet ik een P 25 te koop staan.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Voor dezelfde prijs weet ik een P 25 te koop staan

Jemig, heb je die nog steeds Haudio...?

Dat ie nog niet weg is, voor zo'n prijs eek.gif:)

Hmmm,...'t is da'k m'n voor-eind combi nog niet kwijt ben... :rolleyes:

Klinkt zo allemaal leuk, zo'n P3 en P25, maar dat gaat al wel behoorlijk boven het budget

In dat geval Maurice, zou ik OF een 2e hands Thorens opsporen, OF gaan voor een nieuwe Project, zoals de 'Debut' voor slechts 250,- Euro.

pro-ject%20debut480.jpg

(de 'Debut' is ook, zonder meerprijs, leverbaar in een erg mooie pianolak uitvoering)

Deze draaitafel is zo 'plug-and-play' als een draaitafel maar kan zijn.

Je kunt 'm ook voor (geloof ik) 50,- euro meer kopen, met ingebouwde phonotrap.

Klik >hier< voor een grote foto van de Debut met phonotrap.

Groeten,

Alco

Ik heb dus z'n arm met touwtje en gewichtje op een thorens td 150 mk2 (wat is het type van deze arm?).

Ook heb ik de TD 160 gezien en gehoord met tp 16 arm maar vond het het geheel toch allemaal wat gammeler in elkaar zitten dan mijn TD 150 waar ik nu een half jaar met zeer veel plezier mee draai.

De td 150 is m.i. ook een juweeltje om te zien deze lijkt veel op de Linn LP12 en is mooier dan de td 160/165.

Kan iemand mij ook vertellen welke andere arm ik op de td 150 kan zetten zonder het armboard aan te passen?

Volgens mij heb je een TP-11 op je TD150. Die heb ik ook op mijn TD166Mk2 zitten. Het werkt allemaal hartstikke goed, maar een TP-16 is gewoon makkelijker in te stellen, vandaar mijn opmerking.

Ik weet niet of een Rega of Linn arm op de Thorens past, zonder het armbord te wisselen. Een SME kun je zowiezo vergeten. Ik moet een dezer dagen mijn Thorens toch ook weer eens "mishandelen" ;). Dan zal ik eens kijken wat er precies op kan.

De td 150 is m.i. ook een juweeltje om te zien deze lijkt veel op de Linn LP12 en is mooier dan de td 160/165.

Ik vind de TD150 ook iets mooier om te zien, dan de 160 en 165, en vergeleken met de 2 laatst genoemden, lijkt de 150 inderdaad wat op de LP12.

(als ik m'n bril (-5) af zet :D )

Als je een LP12 en TD150 naast elkaar bekijkt valt 't wel wat meer op, en vind ik de LP12 wel beduidend mooier. Sterker nog, ik vind de LP12 nog steeds 1 van de mooiste draaitafels om te zien, met name in kersen omlijsting. (zn. afromosia)

(maar goed, voor de huidige prijs mag 't er ook wel 'n beetje fraai uitzien)

Groeten,

Alco

Geplaatst door Bram:

Vergeet de Seiki's niet. 51, 71, 91 enz.

Komen regelmatig over het net gevlogen voor mooie prijzen.

Onverwoestbaar en muzikaal.

photo3.jpg

En ziet er ook nog eens mooi uit. Voor wat voor prijzen komen ze voorbij?

Geplaatst door Alco:

p3_silver.jpg    

Groeten,

Alco

daar word je toch niet blij van