Piet Paulusma Posted 20 april 2001 Report Share Posted 20 april 2001 Ik ben een leek op audiogebied, maar toch heb ik mijn eisen. Ik vraag me alleen af wat het verschil tussen een speaker die 88dB en een speaker die 93dB biedt. Houdt dit in dat 93dB minder vervorming heeft?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 20 april 2001 Report Share Posted 20 april 2001 dit heeft betrekking op het rendement van de speaker. het geeft de verhouding aan tussen de ingevoerde spanning en de daarbij afgegeven geluidsdruk. hoe hoger het rendement, hoe minder spanning je nodig hebt om een bepaalde druk op te bouwen. groeten, berry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piet Paulusma Posted 20 april 2001 Author Report Share Posted 20 april 2001 Dank u. weet ik in elk geval wat dB inhoudt en wat voor voordeel ik daaruit haal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 april 2001 Report Share Posted 20 april 2001 Hallo Piet, De meeste speakers hebben een gemiddeld rendement van tussen de 83 en 90 db. Hoe hoger het rendement, des te minder vermogen heb je nodig van je versterker om de luidsprekers goed aan te kunnen sturen. Bijv. veel (fraaie) buizenversterkers hebben vaak een beperkt vermogen van bijv. 10 tot 15 watt, die hebben dus een luidspreker nodig met een hoog rendement. (boven 90 db) Luidsprekers met een rendement tot bijv. 85 db vragen om een krachtige,stabiele versterker. Veel mensen "kicken" op 't aantal watts van zowel versterker als speakers,maar 't rendement van de speakers is veel belangrijker, wil je een goede match krijgen tussen speakers en versterker. That's all,folks Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 21 april 2001 Report Share Posted 21 april 2001 zei ik toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 april 2001 Report Share Posted 21 april 2001 Inderdaad, Berry. Alleen je zei 't met andere woorden. (voor een leek wellicht minder duidelijk/concreet!) Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piet Paulusma Posted 21 april 2001 Author Report Share Posted 21 april 2001 Berry en Alco.... beide bedankt voor jullie reactie. Jullie hebben me een stuk verder geholpen. Wie weet wordt ik dankzij deze stukjes uitleg ook ooit nog wle een keer meer als een leek.. ) GrTz Piet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts