Jump to content

waarom klinkt een dropveter ,,,,,,,,,,

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Voor die hele kleine minieme verschillen. Uitgevonden door en voor mensen die heel graag willen prutsen met hun audio. Het zal ook wel psychologisch zijn dat je het beste uit je audio wilt halen en dan de "zwakke schakels" wilt elimineren.

nando

Die A370 van MF is in 1986 geintrodueerd en was in ieder geval in 1988 nog in productie (verder weet ik het niet). Toen waren kabels nog geen hot issue als ik me niet vergis.

nando

Ik heb nu ook een hele goedkope, dunne 'dropveter-look' kabel van 4,50 euro p.m., en die klinkt in mijn set beter dan een setje Transparent (MIT) kabel van 30,50 Euro per meter.

Toch zit er wel degelijk verschil in kabels, maar ik ben 't er wel mee eens dat de prijzen vaak belachelijk hoog zijn, en duurder lang niet altijd beter betekent.

Groeten,

Alco

Mijn eerste high end kabel is van 1976. Er waren toen dus al mensen mee bezig. Wel waren er weinig die er in geloofden (ik ook niet).

Wel is het zo, dat naarmate je aparatuur beter wordt verschillen beter hoorbaar zijn.

Ik Array versterkers zijn altijd highendkabels verwerkt. In de van den Hul's uiteraard van den Hul. In de tijd daarvoor massieve koperen geleideren en zilveren ingangen. Ook is er een versie met Siltech geweest.

Toch zijn de verschillen in klank tussen de verschillende kabels in de Array's minimaal. Ik denk dat de korte stukjes, en het feit dat de kabels in een afgeschermde omgeving zitten parten speelt. Buiten de kast is het natuurljk anders.

Er is een duidelijk verschil tussen kabels.

Je zult eerst zelf op een voldoende hoog luisterniveau moeten komen om deze verschillen te (willen) horen (plus de hierboven genoemde aspecten).

:)

ik ga er niet tegenaan bemoeien :D , maar in mijnogen moet het toch mogelijk zijn om kabels te maken met perfecte specificaties. Dat zal dan de perfecte kabel moeten zijn...? toch?

het enige probleem dan is het feit dat zwakke schakels in de set meer benadrukt worden, en is dat dan wellicht de reden dat 'midere' kabels beter klinken in sommige gevallen?

game ;)

Met welke kabels iemand speelt moet-ie zelf weten. En de discussies over de verschillende kabels zijn soms best leuk leesvoer. Waar ik minder van gecharmeerd ben zijn sommige gehanteerde argumenten. Soms wordt er zelfs gesteld dat dropveters ruisen, vervormen en 'korrelig'klinken...

Dat zou dus heel makkelijk aan te tonen moeten zijn, maar dat gebeurt nooit.

In de versterker gaat het signaal door verschillende geleidende materialen, aluminium, koper, lood, tin, messing, nikkel, goud en zelfs ijzer. Al die materialen hebben invloed maar samen zorgen ze er voor dat die versterker die bepaalde klank heeft. Als je

Geplaatst door Kermit:

Met welke kabels iemand speelt moet-ie zelf weten. En de discussies over de verschillende kabels zijn soms best leuk leesvoer. Waar ik minder van gecharmeerd ben zijn sommige gehanteerde argumenten. Soms wordt er zelfs gesteld dat dropveters ruisen, vervormen en 'korrelig'klinken...

Dat zou dus heel makkelijk aan te tonen moeten zijn, maar dat gebeurt nooit.

Justum ;) Als je dit op gefundeerde basis en herhaalbaar zou kunnen aantonen? En als er een Nobelprijs voor speakerkabelonderzoek zou zijn .....

Hier loopt een vergelijkbare discussie waar een aantal mensen iets meer van natuurkunde weten dan hier. Na 14 pagina's is er nog steeds geen duidelijk antwoord.

Maar even ter herinnering, de betere kabels zijn zo'n 20 jaar geleden in audioland terecht gekomen door kabelververkopers en niet omdat klanten er om vroegen. Zij onderbouwden de noodzaak met veel onbewezen pseudo of fantasiewetenschap. Tot op heden heb ik nog nergens een goed onderbouwd en verifierbaar onderzoek gezien DAT de ene kabel beter klinkt dan de andere. Alleen getuigenissen van mensen die het horen, zij horen dramatische verschillen en getuigen van een verschil van dag en nacht. Dat lijkt mij op zijn minst niet helemaal in orde. Als er al verschillen te horen zijn, dan zijn ze uiterst minimaal.

cool.gif

Als er al verschillen te horen zijn, dan zijn ze uiterst minimaal.

Dag en nacht verschil is ook wat overdreven denk ik, maar uiterst minimaal ook...

Ik heb momenteel nog 3 soorten kabels in de kast liggen, die klankmatig blindelings van elkaar te onderscheiden zijn.

Het gaat om de Van den Hul CS122, Van den Hul Clearwater en Transparent 'The Wave'.

Tussen die 3 kabels zit echt wel een duidelijk verschil, wat direct opvalt.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

Dag en nacht verschil is ook wat overdreven denk ik, maar uiterst minimaal ook...

Ik heb momenteel nog 3 soorten kabels in de kast liggen, die klankmatig blindelings van elkaar te onderscheiden zijn.

Het gaat om de Van den Hul CS122, Van den Hul Clearwater en Transparent 'The Wave'.

Tussen die 3 kabels zit echt wel een duidelijk verschil, wat direct opvalt.

Groeten,

Alco

Misschien is dat zo, maar waarom vindt er nooit zo'n test plaats?

Is een ieder bang dat zijn standpunt onderuit wordt gehaald, of je nou gelooft in dergelijke verschillen of niet?

Tevens lijkt het me voor een kabelboer die in zijn kabel gelooft een mooie gelegenheid om zijn produkt te verkopen.

Ik denk dat ik er een beetje tussenin sta.

Ik heb laats een AQ midnight 3 hypperlitz gekocht. Maar dat was omdat ik er heel goedkoop aan kon komen. En omdat ik toch echt de vdhul cs122 niet mooi vond.

Wat ik alleen nogal typerend vind, is dat als je op de site van audioquest kijkt,

audioquest.com, krijg je eenoverzicht van hun aanbod.

Hun paradepaardje, de 'everest', is belachelijk duur. Maar wat is technisch het verschil?

Slecht een aantal dingetjes. De ene kabel gebruikt 9 aders en de veel duurdere 19. (bijvoorbeeld). Zij gaanmij niet wijsmaken dat die verschillen in verhoudingstaan tot het geld dat er tussen de modellen zit.

kortom: als je weet hoe je je paradepaardje maakt, waarom hou je die goedkopere (slechtere) er dan nog bij? Ze zijn bijna net zo duur in productie (aanname).

die kabelmaatschappijen zijn ieg niet integer.

game

;)

Het zou me zelfs niet verbazen, als allerlei negatieve qualificaties aan dropveters worden toegeschreven, heel ergens anders vandaan komen. En die pas goed hoorbaar worden omdat dropveters het zo goed doen. Geen populaire stelling op een forum als dit, maar toch....

/quote

Dat vindt ik een vreemd argument. Dat een maatschappij (in dit geval een kabelfirma) niet integer zou zijn omdat ze volgens hun standaarden ook 'mindere' kabels verkopen.

Het gaat ook om een gevarieerd aanbod te kunnen bieden aan de klant.

Het zou een mooie boel worden als we voor bv. een auto alleen maar de keuze zouden hebben uit een Mercedes s of BMW 7 omdat de modellen daaronder niet van het hoogste niveau zouden zijn. ;)

toch is het gewoon wel belangrijk, niet het 1e het beste klote draadje aan je systeem te knopen. Het lijkt me op zn minst belangrijk dat je een goed geisolleerde (teflon) draad neemt, want oxidatie is volgens mij echt hoorbaar.

game ;)

Dat er verschil te horen is zal ik niet ontkennen. Een duidelijk verschil hoor je b.v. bij een dunne kabel kabel en dikke kabel en met name in de basweergave. Heeft hoofdzakelijk met de weerstand te maken. Ook de de koolstofkabels van v.d.H. hebben een relatief hoge weerstand -> dikere/meer/rommeliger bas in veel gevallen. De een vindt dat niks, de ander vindt dat prachtig.

Geplaatst door A90:

/quote

Dat vindt ik een vreemd argument. Dat een maatschappij (in dit geval een kabelfirma) niet integer zou zijn omdat ze volgens hun standaarden ook 'mindere' kabels verkopen.

Het gaat ook om een gevarieerd aanbod te kunnen bieden aan de klant.

Het zou een mooie boel worden als we voor bv. een auto alleen maar de keuze zouden hebben uit een Mercedes s of BMW 7 omdat de modellen daaronder niet van het hoogste niveau zouden zijn.     ;)

Zou niet zo fijn zijn nee. Dan reden we allemaal in een Lexus LS430...

Ik verbaas me ook over sommige recensies. Dan komt er weer een of ander excotum (rijmt toevallig op ....) op de markt voor 5500 euro en, na een stevige periode van 'inbranden' klinkt dat toch zoveel mooier dan wat ze hadden (en dat blijkt dan een ander modelletje van het zelfde merk te zijn van maar 3700 Eurootjes...). Tot er weer een of andere fabrikant komt die een stel lekkere wijven in dienst neemt om de interlink 'op de juiste manier'aan te sluiten, Want anders haal je er niet alles uit...

Geplaatst door Kermit:

Het zou me zelfs niet verbazen, als allerlei negatieve qualificaties aan dropveters worden toegeschreven, heel ergens anders vandaan komen. En die pas goed hoorbaar worden omdat dropveters het zo goed doen. Geen populaire stelling op een forum als dit, maar toch....

Ook geen goed aantoonbare stelling :)

En nog eens een keer, ook dropveters verschillen onderling.

Bovendien sta je aardig alleen met je stelling, kennelijk gaat het voor Quad apparatuur en ESL's op, dat maakt de stelling nog wat onhoudbaarder omdat hij niet bepaald universeel toepasbaar is en zowiezo niet wordt toegepast, ondanks het lage prijskaartje.

Die stelling zegt eigenlijk meer over Quad met ESL's dan over het onderwerp .....

Andr