Piet Paulusma Posted 20 april 2001 Report Share Posted 20 april 2001 Nu schijnt het zo te zijn dat je als mens niet meer hoort als 20-20000 Hz. Wat schiet ik er dan mee op als ik een speaker koop die van 44 - 25.000Hz loopt. Die 5.000Hz hoor ik niet?? maar aan de andere kant als ik dat niet hoor waarom is de ondersteuning er dan? Kan iemand mij hier antwoord op geven. Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Frank Boshom Posted 20 april 2001 Report Share Posted 20 april 2001 Nou het schijnt zelfs zo te zijn dat je na je 30-ste zelfs boven de 15000 weinig tot niets meer hoort... Ik heb gehoord dat dat te maken heeft met de weergave van zg. boventonen. Boventonen zijn klanken die ontstaan als "bijproduct" van een bepaalde klank cq verzameling tonen, een zekere "overloop" van klanken uit de verschillende frequenties waaruit een geluidsgolf bestaat. Daardoor zijn deze in grote mate verantwoordelijk voor de klankkleur/klankdiepte van een toon of muziekstuk. Een belangrijk spectrum in de boventoon is in werkelijkheid ook vaak niet te horen, maar wel aanwezig omdat ze resonanties in de hersenen en in het lichaam opwekken. Deze resonanties zijn medeverantwoordelijk voor de emotionele geluidsbeleving, ook al zijn ze dus niet hoorbaar. Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat geluidsweergevers (dus zowel de opname-apparatuur, luidsprekers, versterker/cd en het afspeelmedium) om de complete beleving te kunnen reproduceren ook het spectrum boven die 15- a 20000 Hz aan moeten kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piet Paulusma Posted 20 april 2001 Author Report Share Posted 20 april 2001 Ik wist wle dat er een achterliggende gedachte was bij de hoogte van de Hz. Toch bedankt voor deze hele duidelijke uitleg. Ik ben er weer een heel stuk verder mee gekomen bij de keuze voor mijn speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 21 april 2001 Report Share Posted 21 april 2001 aanvulling: de boventonen bepalen de klankkleur van de grondtoon, die je wel hoort. dit was ook het grootste audiofiele probleem bij de cd. filteren op 20 k. beperkt de klankkleur van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eveline Wolding Posted 21 april 2001 Report Share Posted 21 april 2001 He Piet Paulusma weet jij trouwens wat het weer voor 22 - 04 - 2001 wordt, want jij presenteert toch het weer op sbs6? Alvast bedankt Piet, enne.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piet Paulusma Posted 21 april 2001 Author Report Share Posted 21 april 2001 Je bent de eerste die een verband legt tussen mijn nicknaam en de weerman van SBS6. Nou is die naam daar ook wel vandaan gehaald, maar de echte Piet nah dat ben ik niet. Toch voorspel ik voor morgen een wat wisselende dag met lage drukgebieden van 20Hz en uitschieters tot zelfs ver boven de 20000Hz ;)En sinds dit forum weet ik ook waar ik het nu over heb. Ut Moun (Tot morgen) Piet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 24 april 2001 Report Share Posted 24 april 2001 Beste Piet, Er speelt hier nog een ander aspect, iets waar niemand zich mee bezig houdt of bewust van is, namelijk de stijgsnelheid bij de aanvang van een muzieknoot. Beschouw bijvoorbeeld een snaar van een gitaar {nulpositie}, pak de snaar vast en trek hem uit {startpositie}(nu hoor je nog niets maar de snaar heeft zich al wel verplaatst!!!) als je nu de snaar loslaat zal hij op en neer gaan bewegen en dus geluidstrillingen voortbrengen. Stel je voor dat een luidspreker dit moet nabootsen (weergeven dus!) omdat geluidsweergave een realtime aangelegenheid is moet de luidspreker zich in een rotvaart van zijn nulpositie naar de startpositie begeven om vanaf daar te gaan trillen. Het zal je duidelijk zijn dat dit niet snel genoeg kan gaan; de luidspreker is altijd te laat, en dit geeft dus vervorming van het muzieksignaal (helaas niet meetbaar met de conventionele methoden maar zeker hoorbaar). Vooral bij versterkers (ook de versterkers in je CD-speler!) is een grote bandbreedte belangrijk, dit geeft openheid en rust aan het geluidsbeeld. Voor electronica is een minimale bandbreedte wenselijk van 2Hz tot 200kHz (een oktaaf boven en onder het hoorbare gebied) Bij luidsprekers heb je helaas pech; die gaan niet zo ver. Nu wil ik niet propageren dat een apparaat met een grote bandbreedte per definitie beter is; er zijn veel meer factoren die geluidskwaliteit bepalen, het is echter wel een erg belangrijk onderdeel! Groetjes, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JAPie01@planet.nl Posted 3 mei 2001 Report Share Posted 3 mei 2001 Beste Stefan, volgens mij heb je het nu fout met de octaven, ieder hoger octaaf is een verdubbeling van de frequentie en ieder lager octaaf is een halvering van de frequentie. Je zou dus moeten stellen dat een bereik van 10 Hz tot 40 kHz wenselijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 3 mei 2001 Report Share Posted 3 mei 2001 Ik ben blij dat de marketingpraatjes van de verschillende heren fabrikanten van SACD, supertweeters en aanverwanten nog geloofd worden ook. Die jongens en meisjes doen hun werk uitstekend. Met stijgende verbazing gegroet, Mattijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 3 mei 2001 Report Share Posted 3 mei 2001 beste mattijs, heb je al geluisterd???????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 3 mei 2001 Report Share Posted 3 mei 2001 Berry, Leuk dit soort discussies (vind ik). Om eerlijk te zijn heb ik nog niet geluisterd naar een dergelijk breedbandig systeem, echter, met mijn opmerking bedoel ik het volgende: Het komt nogal eens voor in de audio dat een verschil wordt waargenomen bij een nieuwe techniek/modificatie/tweak/etc. Dit kan een aantal dingen betekenen: de luisteraar(s) horen daadwerkelijk een verschil (objectief), of de luisteraars denken een verschil te horen (en zij zijn hiervan overtuigd. Dit is geen 'belediging' van luisteraars, wij zijn allemaal in hoge mate beinvloedbaar, subjectief, etc als het op geluidsbeleving aankomt). Hier wil ik het echter niet over hebben, het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Wat ik feitelijk bedoel is dat -na het horen van de verbetering- een simpele verklaring die door een fabrikant wordt gegeven meteen wordt aangenomen. Het is echter heel goed mogelijk dat de verklaring veel eenvoudiger is. Probeer de volgende eens: De mens is niet in staat geluiden boven 20KHz waar te nemen (en dit is al heel ruim!)(Dit is dus een stelling!). Echter, door de bandbreedte van systemen te beperken tot deze 20KHz veroorzaak je allerlei problemen onder die 20KHz (is dus mogelijk hoorbaar). Denk hierbij aan pre-ringing van digitale filters in CD-spelers, fase draaiing vanaf zo'n 8KHz in analoge trappen etc. Een goed model om dit te voorkomen zou zijn het vanaf de bron totaan de luidspreker in afnemende mate breedbandig ontwerpen van apparatuur: dus de bron DC tot 200KHz, voorversterker DC tot 150KHz, eindversterker 5Hz tot 100KHz, en luidspreker van 20Hz tot 25 KHz. Dit zou bovenstaande mogelijke(!) problemen aardig voorkomen. Echter: bij de CD is de bron al beperkt tot 20KHz, en blijft er weinig van zo'n keten over. Mijn (persoonlijke) idee is dat heren fabrikanten liever een 'pas ontdekt' fenomeen aanvoeren om een -toendertijd onbekende- beperking van de CD te verklaren, dan toe te geven dat dit eigenlijk altijd al een onjuist uitgangspunt is geweest. (Ook niet helemaal waar: met de techniek van 20 jaar geleden was 44.1 KHz bij 16 bit behoorlijk extreem, dus er was een goede reden om daarvoor te kiezen). Maar goed. Ik vindt het sportief dat je op mijn onaardige opmerking zo vriendelijk reageerde, vandaar hierbij een complete reactie. Met vriendelijke groet, Mattijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 3 mei 2001 Report Share Posted 3 mei 2001 met je verhaal ben ik het volledig eens. na 31 jaar ervaring in de audiobranche heb ik zelf genoeg voorbeelden daarvan meegemaakt. in dit geval zeg ik echter: luister naar het verschil tussen sacd en cd op een goede versterker en dito speakers en vertel me dan je reaktie. groeten, berry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bob Posted 3 mei 2001 Report Share Posted 3 mei 2001 Toen de CD in 1983 op de markt kwam was 16 bits het hoogst haalbare. Het is jammer dat er toen nog geen SACD mogelijk was. Als je in de gelegenheid bent moet je inderdaad naar het verschil luisteren tussen CD en SACD. SACD klinkt echt stukken beter (nee, ik laat me niet verleiden door de Marketing boys, ik vertrouw alleen m'n oren). Wat mij vooral opvalt is de rust in het geluidsbeeld, het klinkt heel natuurlijk, gewoon lekker zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 4 mei 2001 Report Share Posted 4 mei 2001 De reden dat SACD beter klinkt is ook behoorlijk logisch. Er zit simpelweg MEER analoge informatie in het digitale signaal. Zo is is bij het afmixen van een normale cd "slechts" 44100 keer per seconde bemonsterd. Oftwel de maximale bandbreedte is puur theoretisch 0-22050 Hz. Nou is een 0Hz. signaal simpel DC. Dat wordt in de audiowereld als verboden beschouwd omdat DC singnalen op speakers meestal kapotte speakers tot gevolg hebben (Clipping). Daaromis de ondergrens op 10Hz. gelegd. De bovengrens van het audiogebied wordt bepaald door de filters welke toegepast moeten worden om de draaggolf uit het digitale signaal te filteren. Nu blijft er ongeveer 20.000Hz. over. Dus het audiogebied loopt ongeveer van 10 tot 20.000Hz. Bij SACD is de audiobandbreedte veel ruimer gekozen. namelijk van 0-100.000Hz. Echter klopt dit volgens mij niet helemaal. Er moet namelijk een vorm van conversie plaats vinden omdat het digitale signaal 96KHz. is met 24bit. Bij 16 bit bevat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattijs Posted 4 mei 2001 Report Share Posted 4 mei 2001 Hoi allen, De discussie gaat de goeie kant op, dank allen! Een paar opmerkingen nog voor Jeroen: Er is een principieel verschil tussen PCM (DVD-A) en DSD (Digital Stream Direct, SACD). De eerste is inderdaad een soort extentie van de CD standaard (24 bit, 96 of 192 KHz samplerate, etc.), de tweede is een 1-bit systeem met een hele hoge samplerate (2.5 MHz o.i.d). Het is dus niet zo dat het DSD signaal een omgerekend PCM signaal is (in de praktijk kan dit wel, maar er is studio-apparatuur van Sony en Philips welke het signaal na omzetten in DSD verder als zodanig behandeld). Vandaar dat je de bandbreedte niet mag vergelijken met het de brandbreedte van DVD-A. Bij DSD wordt met behulp van noise-shaping het ruisaandeel verplaatst naar het onhoorbare (hoogfrequente) gebied. Dit betekent dat er inderdaad tot hoge frequenties signaal wordt geregistreerd bij dit systeem, maar dat bij deze hoge frequenties ook het ruisaandeel steeds groter wordt. Dit is dus typisch weer een situatie waarbij het heel gemakkelijk is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts