Don van der Deijl Posted 10 juli 2003 Report Share Posted 10 juli 2003 Ja daar ben ik weer eens met een bekend probleem. De TAN 80 versterkers heb ik gisteravond behoorlijk op hun mieter gegeven door de gehele live registratie van led zeppelin op dvd te bekijken met een zeer hoog volume. Na het laatste nummer dacht ik weer eens laten we eens voelen hoe warm de versterkers nu zijn en dat was echt schrikken ik brandde zowat mijn handen aan de bovenkant dus het deksel dus kan een ieder zich voorstellen hoe heet het inwendige wel niet geweest moet zijn . Onverantwoord vond ik het om verder door te gaan met zeer luid spelen want ik zag een melt down al weer in de lucht hangen. Ondanks de modificaties aangaande de ruststroom blijft de versterker zeer heet worden bij luid spelen en dat is ook wel logosch maar zo heet kan gewoon niet goed zijn. Het probleem omschreef ik al eerder dat de koeling en de kast gewoon te klein zijn voor een dergelijk vermogen. Wie kent een goede manier van actief koelen een manier dat de versterker dus wel stabiel blijft en niet op alleen een bepaalde plaats wat minder heet wordt. Op deze manier moet ik echt na 2 uur gas terug nemen dat weet je gewoon als je eenmaal de temperatuur hebt gevoelt en de lucht van hete electronica hebt ingeademd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 juli 2003 Report Share Posted 10 juli 2003 ventilatoren? Een voormalige versterker van mij had er ook een paar aan boord, werkte prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 juli 2003 Report Share Posted 10 juli 2003 Ik denk dat je het best de koeling kunt verbeteren, want met andere instellingen in de elektronica verandert het geluid ook. Mijn Aragons hebben bijv. zo'n kenmerkende inkeping, hieronder zit het koellichaam en over de hele lengte zitten grote sleuven. De gedachte is dat je er iets op kunt zetten, terwijl de warme lucht nog weg kan. Ze worden ook erg warm, zeker nu het in m'n kamer al 29 graden is, zweet Voor pc's heb je sinds kort zeer stille ventilators die op 12V werken. Misschien is dat een idee, want alleen met een betere luchtcirculatie kun je beter koelen, of je moet met een drain gaan werken en de warmte zo deels buiten de kast brengen. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 10 juli 2003 Report Share Posted 10 juli 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 10 juli 2003 Report Share Posted 10 juli 2003 Je zou ook de deksel er af kunnen halen als echt heet is op je kamer. Is is beetje link maar wel heel cool Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 juli 2003 Report Share Posted 10 juli 2003 Of koop een klasse A bak. Hoe harder je speelt, hoe koeler die wordt Maar de meeste onderdelen zijn wel bestand tegen temperaturen van 50 a 60 C dacht ik. Alleen condensatoren krijgen een klap. Overigens geen haar om mijn hoofd (en er zit niet veel meer) die er aan denkt om nu mijn Plinius (650 watt continu) aanzet in klasse A stand. Tis al warm genoeg in huis. Gelukkig kan ie ook in klasse AB en daarmee wordt ie nooit warm (zelfs niet lauw). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 10 juli 2003 Report Share Posted 10 juli 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Of koop een klasse A bak. Hoe harder je speelt, hoe koeler die wordt Maar de meeste onderdelen zijn wel bestand tegen temperaturen van 50 a 60 C dacht ik. Alleen condensatoren krijgen een klap. Overigens geen haar om mijn hoofd (en er zit niet veel meer) die er aan denkt om nu mijn Plinius (650 watt continu) aanzet in klasse A stand. Tis al warm genoeg in huis. Gelukkig kan ie ook in klasse AB en daarmee wordt ie nooit warm (zelfs niet lauw). Misschien moet ik mijn Marantz klasse A ook maar eens op klasse A/B zetten, het is idd niet uit te houden Don, wat je ook nog kan doen is de boven en onderplaat van de versterker aanpassen. Er vakken uithalen en deze van binnen voorzien van metaalgaas. Mijn versterker is sowieso al voorzien van een bijna volledig geperforeerde bovenkant en ruime sluiven aan de onderkant. Dit zorgt toch wel voor een betere luchtstroming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Of 'n Array kopen.... Die worden n.l. niet heet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Computernerds (vooral de overclockers) zijn altijd bezig om hun opgepepte processor koel te zouden. Misschien is dat een bron voor een idee. Zij zijn vaak bezig met luchtkoeling, waterkoeling, koelpasta,s en weet ik wat nog meer. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Geplaatst door nando:Computernerds (vooral de overclockers) zijn altijd bezig om hun opgepepte processor koel te zouden. Misschien is dat een bron voor een idee. Zij zijn vaak bezig met luchtkoeling, waterkoeling, koelpasta,s en weet ik wat nog meer. nando Klopt. Een huisgenoot van me heeft inmiddels een stuk of 8 koeler (als het er inmiddels niet meer zijn) in z'n PC. Vraag me niet waar ie ze allemaal heeft zitten... Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren trouwens eens aan de bovenkant van de kast van m'n Marantz gevoeld, nadat ie een dag (ongeveer 12 uur) aan had gestaan. Ik schrok toch wel een beetje! Ik dacht dat dat ding van mij bijna klasse B was (heb ik eens een keer gelezen in een review), maar de kast wordt toch behoorlijk heet. Je brandt je er nog net niet aan, maar het scheelt niet eens veel... Misschien moet ik toch maar wat meer ruimte boven de versterker creeren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Yep maar die koelingen produceren een hoop herrie. De waterkoelingen zijn problematisch en duur. Luchtkoeling moet al werken tenzij er geen luchtstroom onstaat (kastjes of gestappelde apparatuur). Volgens mij moet een apparaat gewoon kunnen werken bij 30 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Ik heb zojuist ff m'n cd-speler en versterker omgewisseld. De versterker staat nu op de cd-speler. Eerst stond de cd-speler op de versterker, zij het met een beetje ruimte ertussen, doordat ie op een aparte plank stond. Die ruimte was blijkbaar niet genoeg (tenminste, de versterker werd nog behoorlijk warm). Ook nu (hij staat hooguit 2 uur aan) was ie al weer flink warm. Eens kijken of ie het nu wat beter uithoudt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Yep maar die koelingen produceren een hoop herrie. Nee hoor, als je een 8cm/12 volt fan op bijv 5 volt laat draaien hoor je zo goed als niets. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Ik las pas iets op Tweakers over een nieuw soort kast die bedoeld is om computerservers te koelen. Het idee is een externe kast die m.b.v. een soort stofzuigerslang op de serverkast is aangesloten en de inwendige warme lucht uit de server zuigt. Zover ik me kan herinneren was het een gesloten systeem, dus een aan- en een afvoer, maar een open syseem met alleen een afvoer moet volgens mij ook al prima werken. Kwestie van een gat maken achter op de Tan's en zuigen maar. Zo'n kast kun je natuurlijk overal neerzetten als je lange slangen neemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Bouw een koelkast om als stereotoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 11 juli 2003 Author Report Share Posted 11 juli 2003 Leuke ideeen allemaal op die koelkast na dan Ik ga het service luik verwijderen dan al er an de onderkant een groot gat ontstaan waardoor er toch meer lucht door het apparaat kan stromen. Het bovendeksel weg laten is heel mooi maar geen optie met 2 kinderen. Het enige wat er op zit is aan de onderzijde heel dunne ventilatoren te plaatsen op beide helften 1 dus 2 in totaal . (het is een stereo bak mono geschakeld) Een extene voeding is niet nodig denk ik daar het protectie circuit een gescheiden voeding heeft en de ventilatoren echt niet zoveel vermogen zullen trekken dat deze het niet meer doet. Voorts zal ik een NTC weerstand voor schakelen alleen hoe vogel je uit wanneer je de goede hebt? Zijn deze bijvoorbeeld te koop voor zeg maar 50 graden ? 50 graden lijkt mij een goede grens waarbij geforceerde koeling in werking moet treden. Wie heeft er advies betreft stille en dunne ventilatoren? Alvast bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Ik dacht dat die van Papst wel aardig stil waren, het is in ieder geval audiofiel verantwoord; ze fabriceren ook motoren die in platenspelers worden gebruikt. PS, het voordeel van een koelkast is dat je de groentela kan gebruiken om je bier in koel te houden; hoef je op warme dagen niets te missen van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Tja,.... een HiFi recensent van TNT-audio ondervond 't zelfde probleem. Zie hier zijn bevindingen/alternatief "Fresh" HiFi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: Ik ga het service luik verwijderen dan al er an de onderkant een groot gat ontstaan waardoor er toch meer lucht door het apparaat kan stromen. ........ Het enige wat er op zit is aan de onderzijde heel dunne ventilatoren te plaatsen op beide helften 1 dus 2 in totaal . Zo als het nu zit is er vrijwel geen luchtverversing in de kast. De warmte hoopt zich zo op in de kast. Het verschil tussen geen en een beetje ventilatie is dan erg groot. Dus een paar extra gaten is al heel wat. Neem beslist GEEN dunne ventilatoren. Hoe kleiner een ventilator hoe groter de luchtsnelheid langs de vinnetjes voor een beetje luchtverplaatsing en dus herrie. De stille ventilatoren zijn allemaal groot. Neem idd meerdere PAPST Variofans van 12 cm vierkant en laat die op lage snelheid lopen. Schoef ze op een plank onder je versterker ofzo. Hou er wel rekening mee dat de trillingen van de ventilator zelf door kunnen dreunen op de kast en zo ook een laag gedreun kunnen opleveren. Die herrie is vaak groter dan de herrie van de luchtstroom langs de vinnetjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Geplaatst door Henrie:Ik heb zojuist ff m'n cd-speler en versterker omgewisseld. De versterker staat nu op de cd-speler. Eerst stond de cd-speler op de versterker, zij het met een beetje ruimte ertussen, doordat ie op een aparte plank stond. Die ruimte was blijkbaar niet genoeg (tenminste, de versterker werd nog behoorlijk warm). Ook nu (hij staat hooguit 2 uur aan) was ie al weer flink warm. Eens kijken of ie het nu wat beter uithoudt... Nou, ik heb 'm nog niet uit gehad in de tussentijd, maar hij is al behoorlijk afgekoeld (verder afkoelen zal ie wel niet)... Hij is nu nauwelijks warm, terwijl ie vanmiddag echt behoorlijk heet was. Blijft voorlopig maar ff zo staan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 12 juli 2003 Author Report Share Posted 12 juli 2003 Geplaatst door Pjotr: Zo als het nu zit is er vrijwel geen luchtverversing in de kast. De warmte hoopt zich zo op in de kast. Het verschil tussen geen en een beetje ventilatie is dan erg groot. Dus een paar extra gaten is al heel wat. Neem beslist GEEN dunne ventilatoren. Hoe kleiner een ventilator hoe groter de luchtsnelheid langs de vinnetjes voor een beetje luchtverplaatsing en dus herrie. De stille ventilatoren zijn allemaal groot. Neem idd meerdere PAPST Variofans van 12 cm vierkant en laat die op lage snelheid lopen. Schoef ze op een plank onder je versterker ofzo. Hou er wel rekening mee dat de trillingen van de ventilator zelf door kunnen dreunen op de kast en zo ook een laag gedreun kunnen opleveren. Die herrie is vaak groter dan de herrie van de luchtstroom langs de vinnetjes. IK denk niet dat ik de ruimte heb om de dikkere ventilatoren te plaatsen. Toch zal ik de maat eens goed opnemen want ik ging uit van een dicht geschroefde versterker. Bij een geopende versterker heb ik ook de ruimte nog onder de versterker dus dan zou het eventueel wel lukken. Het mooiste leek me de vennetje,s in de versterker te bouwen zodat deze dus dicht konden blijven maar dan is er dus alleen ruimte voor de dunne vans. Het ziet ernaar uit met dit hete weer dat ik echt stappen moet ondernemen want echt zelfs een uurtje luid spelen en ze zijn al bloedheet. Nu staan deze versterkers daar om bekend en dit zonder uitval maar ik heb geheel andere ervaringen(aanvaringen) In ieder geval weet ik nu wel dat de vorige reparatie goed is gegaan want ze spelen dus beide nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Hallo Don, Weet niet hoe groot de ventilatiesleuven in de onderkant van je versterker zijn maar je kunt ook overwegen om een aparte doos (van hout oid) met ventilatoren te maken en daar je versterker op te zetten. Als je de ventilatoren met schuimplatic als trillingsisolator monteert kan dat heel stil zijn. Er zijn in de dump soms hele mooie (12V-24V DC) radiaal ventilatoren te krijgen. Die zijn heel erg stil, zeker als je ze langzaam laat lopen. Je kunt 12V ventilatoren beter maar niet uit je versterker voeden. Het geschakel van de commutatie van het motortje kan knap wat storing op de voeding van je versterker veroorzaken. Suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 13 juli 2003 Author Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door Pjotr:Hallo Don, Weet niet hoe groot de ventilatiesleuven in de onderkant van je versterker zijn maar je kunt ook overwegen om een aparte doos (van hout oid) met ventilatoren te maken en daar je versterker op te zetten. Als je de ventilatoren met schuimplatic als trillingsisolator monteert kan dat heel stil zijn. Er zijn in de dump soms hele mooie (12V-24V DC) radiaal ventilatoren te krijgen. Die zijn heel erg stil, zeker als je ze langzaam laat lopen. Je kunt 12V ventilatoren beter maar niet uit je versterker voeden. Het geschakel van de commutatie van het motortje kan knap wat storing op de voeding van je versterker veroorzaken. Suc6[/quote Yep die ventilatoren ken ik die zijn inderdaad heel mooi en geven dan over praktisch de gehele diepte van het koellichaam een luchtstroom . Helaas zijn ze behoorlijk groot en om nu met een doos onder de versterkers te zitten dat zie ik niet zitten dat is niet mooi. Toch houd ik het in gedachten. Bedankt voor de reacties maar vertel eens ik ben toch zeker niet de enige met hitte problemen nu met versterkers? Een ding is zeker voor het weer hoef je niet op vakantie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Bedankt voor de reacties maar vertel eens ik ben toch zeker niet de enige met hitte problemen nu met versterkers? Nee hoor. Met deze zomerse temperaturen wordt mijn versterker zo rond de 60 graden. De koelprofielen hou je dan niet langer vast dan 10 seconden. Intern gezien worden de elco's zo rond de 45 graden. En nu naar 5 jaar beginnen ze aan de bovenkant een beetje bol te staan. Zeg maar als een bolhoedje. Maar voorlopig doe ik er niks aan, want de versterker klinkt nog als een klok. Ik kijk er ook niet van op, omdat de versterker al 4 en half jaar 8 uur per dag aanstaat, en met die hoge ruststroominstelling en temperatuur gaat het op de langere termijn vanzelf wel een keertje mis natuurlijk. Maar dat hoort nou eenmaal bij Klasse A versterkers vind ik. Een Ferrari moet ook vaker z'n banden verwisselen. En dat geld bij mij voor de elco's Maar tegen de tijd dat ze gaan lekken, dan bestel ik 8x10.000 UF Philips elco's, en dan kunnen ze er minimaal weer 5 jaar tegen aan en is de versterker weer als nieuw. Ik kan me er niet meer druk om maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juli 2003 Report Share Posted 13 juli 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Nee hoor. Met deze zomerse temperaturen wordt mijn versterker zo rond de 60 graden. De koelprofielen hou je dan niet langer vast dan 10 seconden. Intern gezien worden de elco's zo rond de 45 graden. En nu naar 5 jaar beginnen ze aan de bovenkant een beetje bol te staan. Zeg maar als een bolhoedje. Maar voorlopig doe ik er niks aan, want de versterker klinkt nog als een klok. Ik kijk er ook niet van op, omdat de versterker al 4 en half jaar 8 uur per dag aanstaat, en met die hoge ruststroominstelling en temperatuur gaat het op de langere termijn vanzelf wel een keertje mis natuurlijk. Maar dat hoort nou eenmaal bij Klasse A versterkers vind ik. Een Ferrari moet ook vaker z'n banden verwisselen. En dat geld bij mij voor de elco's Maar tegen de tijd dat ze gaan lekken, dan bestel ik 8x10.000 UF Philips elco's, en dan kunnen ze er minimaal weer 5 jaar tegen aan en is de versterker weer als nieuw. Ik kan me er niet meer druk om maken. wat een nepspul zeg ,dat vincent. condensatoren bol ?? 8 keer 10.000uf die van mij is 8 jaar oud ,en staan nog niet bol . en er zit 10 keer 20.000uf in . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts