RP Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Don, weet je wat je moet halen, zo'n grote blower die automatisch van links naar rechts gaat. De mijne is 30cm diameter , en staat achter de FPB600 en FPB250Mono's te blazen . Het volume gewoon een beetje omhoog en je hoort niets meer van die (FPB) blower Groet Rene O oo wat zijn die Monter Sigma 2.2/2.4s speaker kabels toch mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 14 juli 2003 Author Report Share Posted 14 juli 2003 Geplaatst door Edwin Snoek: Nee hoor. Met deze zomerse temperaturen wordt mijn versterker zo rond de 60 graden. De koelprofielen hou je dan niet langer vast dan 10 seconden. Intern gezien worden de elco's zo rond de 45 graden. En nu naar 5 jaar beginnen ze aan de bovenkant een beetje bol te staan. Zeg maar als een bolhoedje. Maar voorlopig doe ik er niks aan, want de versterker klinkt nog als een klok. Ik kijk er ook niet van op, omdat de versterker al 4 en half jaar 8 uur per dag aanstaat, en met die hoge ruststroominstelling en temperatuur gaat het op de langere termijn vanzelf wel een keertje mis natuurlijk. Maar dat hoort nou eenmaal bij Klasse A versterkers vind ik. Een Ferrari moet ook vaker z'n banden verwisselen. En dat geld bij mij voor de elco's Maar tegen de tijd dat ze gaan lekken, dan bestel ik 8x10.000 UF Philips elco's, en dan kunnen ze er minimaal weer 5 jaar tegen aan en is de versterker weer als nieuw. Ik kan me er niet meer druk om maken. Is inderdaad wel een beetje snel dat die elco,s nu al bol gaan staan vind ik vreemd dn zou je haast denken dat de elco,s verkeerd geplaatst staan. De elco,s staan bij bij een eind van de hitte bron af en zijn in 1 blok gegoten en toch is de weg van de voeding naar de eindtrap heel kort daar hebben ze dus wel rekening mee gehouden. De kleinere elco,s op de spnningsversterker print heb ik inmiddels wel allen vervangen maar dat mag ook wel na 12 jaar. Ze waren niet defect maar waren niet gelijk meer binnen de door mijzelf gestelde tolleranties en stonden ook nog niet bol. Vergis je niet maar dit soort elco,s va goede kwaliteit zijn duur want in mijn geval zou ik er 4 moeten plaatsen van 22.000 uf 80 V en die liggen niet voor het oprapen dus ik stel dat liever nog een hele tijd uit. tegen die tijd dat die elco,s defect zijn is het beestje gewoon dood simpel zat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 14 juli 2003 Author Report Share Posted 14 juli 2003 Geplaatst door RP:Don, weet je wat je moet halen, zo'n grote blower die automatisch van links naar rechts gaat. De mijne is 30cm diameter , en staat achter de FPB600 en FPB250Mono's te blazen . Het volume gewoon een beetje omhoog en je hoort niets meer van die (FPB) blower Groet Rene O oo wat zijn die Monter Sigma 2.2/2.4s speaker kabels toch mooi HA HA HA in dat geval zou ik dus 2 ventilatoren moeten hebben want ze staan niet bij elkaar in de buurt . Vanavond was het weer raak nu nog sneller en heel vreemd alleen bij dei Led zeppelin DVD misschien een beetje veel vervoring ofzo het gaat wel heel hard het lijkt wel of ik er bij stond gewoon compleet live Link to comment Share on other sites More sharing options...
RP Posted 14 juli 2003 Report Share Posted 14 juli 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: HA HA HA in dat geval zou ik dus 2 ventilatoren moeten hebben want ze staan niet bij elkaar in de buurt . Vanavond was het weer raak nu nog sneller en heel vreemd alleen bij dei Led zeppelin DVD misschien een beetje veel vervoring ofzo het gaat wel heel hard het lijkt wel of ik er bij stond gewoon compleet live Mischien ook actief gaan draaien, of een allignment filter er tussen zodat je het laag wat beter kunt afkappen, er staat vaak veel laag op een CD dat niet gehoord wordt maar wel versterkt wordt, tja en dan wil het wel heet worden Rene (die net ff een pols grote spin heeft opzogen met de stofzuiger ...jakkes wat een vies ding ... dat krijg je met al die deuren en ramen open ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Geplaatst door RP: Rene (die net ff een pols grote spin heeft opzogen met de stofzuiger ...jakkes wat een vies ding ... dat krijg je met al die deuren en ramen open ) Leuker was geweest als er had gestaan: Rene, die net ff een pols grote spin heeft gevangen en buitengezet ...jakkes wat een vies ding ... dat krijg je met al die deuren en ramen open. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Die spin had je heel wat muggenbeten kunnen besparen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 De mens zou eens in de zestien jaar een spin inslikken, dat zijn er vier in een gemiddeld mensenleven. Als je zo'n harig ding op je menu dreigt te krijgen kan ik me voorstellen dat je de nodige voorzorgsmaatregelen neemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 gatverdamme!!! Ik haat spinnen!!! zo klein genoeg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Rene (die net ff een pols grote spin heeftafgezogen met mond ...jakkes wat een vies ding ... dat krijg je met al die deuren en ramen met roze ligt erachter ) leuk dat kwootviolen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RP Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 En hierna heb ik netjes de stofzuiger buiten gezet, bedoel dat ding kan er toch zelf wel weer uitklimmen, ff weer terug door de slang spinnen dienen een goed doel, tuurlijk maar dan wel kleine spinnetjes en niet van die joekels gatver... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fenton Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 ik zie m'n speakers liefst zonder frontjes, maar voor het slapengaan zet ik ze er trug op, want ik vrees dat ik ooit zo'n onding eens in het reflex gat zal vinden.brr..mag er niet aan denken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onno 1234 Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Die beesten komen op licht af dus ik denk niet dat-ie zo'n bassreflex poort er aantrekklijk uit vindt zien... En anders zet je heel hard mortician op, dan trilt ie er vanzelf weer uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Geplaatst door Onno 1234:Die beesten komen op licht af dus ik denk niet dat-ie zo'n bassreflex poort er aantrekklijk uit vindt zien... En anders zet je heel hard mortician op, dan trilt ie er vanzelf weer uit! Komt ie weer met z'n metal Bij Massive Attack of Lamb of Portishead trilt er meer denk ik. Ik ken Mortician niet trouwens, maar de meeste metal heeft erg weinig sublaag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Onno 1234 Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 download maar eens, staat wel op campusnet. Bij de meeste nummers komt er eerst een sample uit een horrorfilm als je dat uitzit komt er een behoorlijke hoeveelheid laag uit de speakers... Sublaag weet ik niet, mijn speakers gaan maar tot 38 Hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 juli 2003 Report Share Posted 15 juli 2003 Geplaatst door Onno 1234:download maar eens, staat wel op campusnet. Bij de meeste nummers komt er eerst een sample uit een horrorfilm als je dat uitzit komt er een behoorlijke hoeveelheid laag uit de speakers... Sublaag weet ik niet, mijn speakers gaan maar tot 38 Hz Ik zal wel een keer kijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 23 juli 2003 Report Share Posted 23 juli 2003 Ha Don, helaas geen andere tip voor je, anders dan inderdaad een plateau met ventilatoren eronder, desnoods een mooi stuk aanrechtblad met zo'n omgebogen voorkant; dan kun je er nog een aan/uit druktoets in zetten, naar eigen smaak. heb ook soortgelijkprobleem, echter toch weer anders. Ik heb helaas geen gebruiksaanwijzing van mijn eindversterker, maar op de achterkant zit een schakelaar voor de luidsprekers. als 1 paar is aangesloten en de impedantie v/d ls is 4 tot 6 ohm, moet de schakelaar omhoog staan, is de impedantie 6 tot 16 ohm, dan naar beneden. ik heb hem altijd naar boven gezet, maar hij werd altijd behoorlijk warm.mijn thermometer gaat niet hoger dan 42 graden, maar hij wilde wel verder. Nu heb ik de schakelaar naar beneden staan, en is hij een stuk minder heet; gewoon goed warm. de ls hebbem een impedantie van 6 ohm, hoe moet de schakelaar nu staan, en kan het kwaad als hij in evt de verkeerde positie staat/heeft gestaan. greetz, Keessie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 24 juli 2003 Report Share Posted 24 juli 2003 Ik heb wel eens gemerkt dat luidsprekerdraad veel uitmaakt bij hittebestrijding. Hoe minder weerstand aan de klemmen, hoe minder warm de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2003 Report Share Posted 24 juli 2003 Geplaatst door Puur:Ik heb wel eens gemerkt dat luidsprekerdraad veel uitmaakt bij hittebestrijding. Hoe minder weerstand aan de klemmen, hoe minder warm de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 25 juli 2003 Report Share Posted 25 juli 2003 ik zat net te bedenken, misschien was dat probleem van mij ( wat nu over is )ook wel jouw probleem. een impedantieprobleem. Nogmaals nu ik die schakelaar heb omgezet, is hij veel minder warm Greetz, Keessie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marboro Posted 13 augustus 2023 Report Share Posted 13 augustus 2023 (edited) Ik gebruik externe koeling. Heb hiervoor CV-ventilatoren gebruikt. Een duo set van Speedcomfort, 1 (vooralsnog wit) liggen op de ventilatie openingen en 1 staande (zwart) die de warme lucht naar voren toe weg blaast. Mijn versterker (ingesteld als klasse A staat in een kast met gesloten zijwanden en achterwand die niet aansluit op de schappen (ongeveer 2 cm ruimte) Boven de versterker een schap met CD-speler. Mijn stereo set is ook zwart dus de voorste ventilator kleurt er goed bij). Zonder externe koeling wordt bovenkant versterker na verloop van tijd zo heet dat je de hand er niet op kan houden. Ook de onderkant van de CD speler wordt warm gestookt. Met de koeling (die is voorzien van temperatuursensor) wordt het wel warm, maar de hand is er dan nog goed op te houden en de CD-speler erboven wordt niet meer opgewarmd. De ventilatoren zijn behoorlijk stil, maar niet geruisloos, als het helemaal stil is hoor je op 5m afstand heel zacht een constante ruis, maar zodra de muziek speelt hoor ik het niet meer. Maar liever dat dan een versterker die er na een paar jaar me ophoudt. Een opstelling buiten de kast is ook nog een optie maar ik weet niet of iedereen in huis daar blij van wordt. Edited 13 augustus 2023 by Marboro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 augustus 2023 Report Share Posted 13 augustus 2023 Mijn Krell staat tussen de luidsprekers openlijk voor het meubel, hoog op een outrigger..Ik moet er niet aan denken dat die in een opgesloten kastje staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 augustus 2023 Report Share Posted 13 augustus 2023 Je kunt ook de ventilatoren regelen met een NTC weerstand. Is er weinig warmte af te voeren dan draait de fan langzaam en met veel warmte gaat het toerental omhoog. Nu is het wel zo dat bij klasse A er meer warmte word verstookt als hij stil is dan in muziek gebruik maar het kan iets schelen in het geluid van de fan als die iets rustiger draait. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 augustus 2023 Report Share Posted 14 augustus 2023 Er zijn voor pc's supersilentventilatoren te koop. Deze zijn 120 mm en draaien bv 900 rpm. Die hoor je nauwelijks. En dan nog regelen en je hoort nóg minder. Wij hebben zo'n ding in de caravan achter de koelkast gebouwd. Die zit precies op oorhoogte onder de luifel. Ik vergeet hem tegenwoordig 's nachts uit te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus 2023 Report Share Posted 14 augustus 2023 (edited) Het probleem van computerfans is dat ze altijd 12V gelijkspanning zijn. Deze zijn 230V en doen 20db. Zoeken (conrad.nl) Edited 14 augustus 2023 by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 augustus 2023 Report Share Posted 14 augustus 2023 Er zijn meer wegen naar Rome. Voor de veiligheid, zou ik voor 12V gaan. Een voedinkje voor die paar watt kost bijna niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts