Jump to content

Geluidskwaliteit bij digitale aansluiting

swami
 Share

Recommended Posts

Kan iemand mij vertellen waarom het iets uitmaakt wat voor een digitale kabel je gebruikt?

Ik zou zeggen maakt niets uit wat voor een kwaliteit kabel je gebruikt om dat een digitaal signaal doorkomt of niet, toch?

Eentje's en nulletje's, het werkt of niet?

Guest Hakan S

ghallo swami,

Makt uit, ik zeg jou heeft temaken met hoeveel info kabel overzet kan. ;) Freqentiebereik;

bv kabelinternet versus telefoonmodem

En als er niks doorkomt is de kwaliteit van de kabel zowiezo but.

Ikke zegge jou ikke niet weet ikke zegge iets goeds.

groeten uit turkky

Ja ja, hakan shutup!

Bedankt voor die ene reactie die ergens tussendoor staat.

Natuurlijk luister ik naar die kabels en ruil ze als ze niet goed klinken. Zover was ik ook. Maar waar ligt het nu aan dat de geluidskwaliteit verscheelt per kabel.

Nee, niet door het frequentiebereik 'smartass motha focka'.

Met een digitale aansluiting maak je of gebruik van licht, eentje's en nulletje's, of je maakt gebruik van een analoge overzending van digitale data. Met stroompje's en dus ook eentje's en nulletje's. Dat is noujuist meteen het eiereten. Eentje's en nulletje's komen door of niet zou je zeggen en heeft geen invloed op de geluidskwaliteit zou ik zeggen.

Hallo Swami,

Zoals als eerder gezegd ben ik niet technisch onderlegd, dus helemaal van de hoed en de rand weet ik niet.

In de praktijk blijkt bij digitale audioverbindingen electrische signaaloverdracht beter te klinken dan optische signaaloverdracht, zal wel te maken hebben met het feit dat bij optische overdracht het signaal twee door een opto-coupler heen moet. Bovendien zijn de meeste TOS-Link kabeltjes niet veel soeps (kunststof ipv echt glas), het door bijv. Wadia en PS-Audio gebruikte AT&T systeem wekt beter. Maar wat mij betreft komen de beste resultaten nog steeds voort uit electrische verbindingen, met kabels dus.

Kwamen er alleen maar de erin gestopte nullen en enen aan de ontvangende kant uit de kabel, en in precies de juiste tijdsordening, dan zou er niets aan de hand zijn. Fabrikanten van hoogwaardige HF-kabels claimen dat het daar mis gaat, en gezien de waarneembare verschillen hebben ze kennelijk gelijk. Doordat om een of andere reden de tijdsordening tussen de nullen en enen niet 100% blijft is de zgn. clocking niet meer optimaal, sommige apparaten doen daarom een zgn. reclocking om er nog wat van te maken. Daarnaast is onwillekeurig iedere kabel ook nog actief als antenne en condensator, en brengt aldus ook ongerief binnen. Dat ongerief betreft zowel ongedefinieerde stoorsignalen alswel gedefinieerde stoorsignalen in de vorm van wat men reflecties noemt, hetzelfde nulletje komt meerdere keren binnen, maar op verschillende tijden en op een verschillende sterkten. Welk nulletje goed is, en welke vals moet de omzetter dan maar zien uit te zoeken. Een kabel die de bovengenoemde storingen zal verminderen geeft dus een beter resultaat. Je moet alleen bij mij niet aankomen met het verhaal dat je een set naar smaak kunt tunen mbv. een digitaal kabel, door de aard van het signaal is het onmogelijk dat het frequentiegedrag be

• 2 weeks later...
Guest JAPie01@planet.nl

Mijn wieg lijkt wel digitaal te zijn geweest, aangezien ik hier echt van de hoed en de rand weet. Mijn complete vakgebied behelst zo'n beetje alles wat digitaal is.

Er is een verschil in digitale interconnects, maar naar mijn mening ligt dat aan de volgende dingen:

1. Foutcorrectie

2. Bij optische kabels: dikte kern en materiaalgebruik

3. Invloeden van buitenaf

4. Foute interpretatie van binnenkomend digitaal signaal

Bij 1 valt te zeggen: een digitaal signaal komt door met een bepaalde kwaliteit, gegeven in BER, de Bit Error Rate. Het aantal foute bits in verhouding tot het aantal goede bits. Bij goede kabels voor digitale toepassingen (bijvoorbeeld netwerkkabels in 100 MBit netwerken) is de BER zo hoog mogelijk, dat wil zeggen zo weinig mogelijk fouten. Mocht er iets mis gaan in het digitale signaal, dan moet die fout hersteld worden. En er gaat altijd wel iets mis. Zo'n fout wordt dan 'hersteld' door te interpoleren (dit geldt alleen voor digitaal audiosignaal, bij data werkt dat ingewikkelder). Interpolatie werkt uiteraard op de zenuwen van Mr. Geluidskwaliteit.

2. Bij goedkope optische kabels (bijvoorbeeld Toslink) is de kern: EN van plastic EN te dik. Hoe dikker de kabel hoe slechter, dat blijkt uit diverse redenaties. Het voert te ver om hier uit te leggen waarom, maar ik zou het precies kunnen uitleggen. Plastic is een uiterst slechte lichtgeleider in verhouding tot goede zuivere glassoorten. Een goede optische kabel bestaat uit 2 glassoorten,

Guest Jeroen Leeflang

De reden waarom de ene kabel beter of anders klint dan de andere is om de volgende reden:

Je merkte zelf al op dat digitale overdracht enen en nullen zijn. De verandering van bijv. een naar nul gaat theoretisch oneindig snel. Oftewel het ene moment is het een en het andere nul. Wanneer je dit tekent krijg je dus een soort blokgolf. Nu is het echter het geval dat iedere kabel weerstand (weerstand van materiaal*lengte), capaciteit (2 geleiders gescheiden door een isolator) en zelfs enige inductie (electromagnetisch velden veroorzaken enige inductie).

Nu is het zo dat filters (hoog, laag, bandpass, etc...) bestaan uit een LC netwerk. L=inductie,C=capaciteit=>L=spoelen,C=condensatoren

Een spoel is een weerstand voor hoge frequenties en een condensator is een weerstand voor hoge frequenties.

Een blokgolf is een combinatie van twee uitersten. Het "1" gedeelte is een gelijkspanning of 0Hz. en de overgang van "1" naar "0" of "0" naar "1". Is eigenlijk een oneindige hoge wisselspanning of (oneindig) Hz. Een kabel is een filter netwerk en zal dus effect hebben op het verloop van het signaal. De flanken worden niet theoretisch steil en de "1" perioden hebben enige tijd nodig om echt "1" te worden. Oftewel er treden allerlei vertragingen (en vervormingen) op welke op een goede set hoorbaar zijn. En de ene kabel is de andere niet en dus is de uitkomst van het signaal in de ene kabel niet hetzelfde als de uitkomst van het signaal bij de andere kabel. Nu zijn er allerhande systemen ontwikkeld om de vervormingen en vertragingen te herstellen zoals het AL24 systeem van Denon en er zijn er nog veel meer, maar helemaal hetzelfde als aan de ingang wordt het nooit. Daarom kunnen we dus verschillen horen in kabels.

Ik hoop dat dit technische geleuter je iets geholpen heeft. Heb ik niet voor niets een MBO en halve HBO opleiding electronica gedaan.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Guest JAPie01@planet.nl

Een heel duidelijke uitleg over een van de problemen van digitaal signaal, "jitter", is te vinden op www.jitter.de. Deze site is geheel geweid aan alleen dat probleem en dat zegt genoeg! Ik heb hem zelf doorgelezen (inclusief pdf's) en ik moet zeggen dat men er zonder meer kennis van zaken heeft.