Jump to content

Rega armen

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Las net de column van Dick van de Merwe (die net de laatste 3 ortofon AS212 armen geconfisceerd heeft). Zijn ervaring met de Ortofon arm is dat het veel beter klinkt dan zijn oude RB300 (icm zijn vdH element).

Zijn de Rega armen nu echt zo beroerd dat zelfs een 25 jaar oude (vrij simpele) arm er de vloer mee aanveegt??

Dick verzuimde een plaatje, dus:

ortofon-as212.jpg

Zijn de Rega armen nu echt zo beroerd dat zelfs een 25 jaar oude (vrij simpele) arm er de vloer mee aanveegt??

Humzz uhh ja, al zijn de rega's die door Transrotor worden gemodificeerd wel een stuk beter!

Rega heeft zelf ook betere armen in het programma dan de oneindig veel door andere fabrikanten gebruikte RB250 en RB300. De basis van die armen is goed, maar er is wel op een aantal dingen bespaard, zoals de standaard bekabeling. De RB600 en de nieuwe RB1000 van Rega presteren veel beter.

Voor het geld nog altijd onklopbaar, al is het maar omdat ze in de late jaren tachtig alle concurrentie hebben uitgemoord door meer voor minder te leveren.

Rega werkt overigens heel bereidwillig mee met die arm-modificerende bedrijven die dat willen.

Anecdote: heel lang geleden, lang voor Origin Live de verpruts-je-Rega-rage startte, contacteerde ik de importeur i.v.m. enkele dingen die ik aan mijn RB300 wilde veranderen. Ik werd bijna uitgemaakt voor heiligschenner.

Dan maar mijn vragen via e-mail naar Rega gestuurd. Enkele dagen daarna werd ik opgebeld door Roy Gandy zelf die me haarfijn uitlegde wat ik wilde weten.

Begrijpelijk, want een gemodificeerde Rega is OOK een Rega, en geen SME of ClearAudio of wat dan ook.

Tecnoarm320.jpg

Geplaatst door patachou:

Beste Ducky,

Laten checken bij een rega dealer, je weet nooit (bearings enz.)

groeten

confused.gif

IK heb geen Rega. Maar over een maand of wat wil ik wel een platenspeler kopen. De meeste modellen waar mijn interesse naar uitgaat (in de 1000 euro klasse) komen standaard met een Rega 250 of 300 (bv NA Horizon en Thorens 810 en ook de Tecnodec meen ik). Zelf lijkt me een 600 wel acceptabel. Maar dan moet ik dus naar een Rega P25 of een losse speler + losse arm.

Of zijn de armen van bv een Clearaudio Emotion of de arm van een Project RPM9 (om een of andere reden weinig pouplair hier) ook aanraders?

Geplaatst door Duck-Twacy:

Aan de andere kant zetten ze dit op hun site:

Je hebt bedrijven die voor hun modificaties vertrekken van afgewerkte Rega armen, en je hebt bedrijven, zoals Michell, die rechtstreeks halffabrikaten inkopen en die verder afwerken, met de nodige Rega-achtige zorg voor de lagers.

Nu we het toch over armen hebben: SME gaat komen met de nieuwe M-reeks, geprijsd rond 500 pond om te concurreren met Origin Live, TecnoArm, RB-600, ...

pict012g.jpg

Ik geloof niet dat echt duur is Duck!

De rb900 was, tot voor kort, de duurste arm van Rega, die te vinden was op 't topmodel de Rega P9.

Deze is onlangs vervangen door de rb1000.

Geen idee wat de rb900 nieuw kost(te) maar de Rega P9 draaitafel met deze arm erop was rond de 6400,- Gulden.

Groeten,

Alco

Maar bv een Tecnodec plus die arm is toch zo'n 2000 euro samen. Voor dat bedrag heb je ook een VPI Scout met JMW-9 arm.

Mij lijken goede armen nauwelijks te slijten. Een normaal gebruikte tweedehands moet dus best bruikbaar zijn, ook al is ie 10-20 jaar oud.

Wat zijn nog meer "goude oude" (naast die Ortofon en natuurlijk diverse SMEs).

Ik doe alvast een voorzet:

Stax had goede armen

Micro Seiki had mooie armen

Zelfs Technics had een fraai titanium arm

(heb ik toevallig nog een mooi plaatje van)

Wie weet er meer?

Geplaatst door Duck-Twacy:

Maar bv een Tecnodec plus die arm is toch zo'n 2000 euro samen.

Eerder 1700 euro, maar kom. De Scout is overigens op verzoek van de Nederlandse importeur ontworpen, dus die zal zijn prijs wel agressief houden :(

Tweedehands armen: ga er maar van uit dat een arm van een typische flat-earther helemaal om zeep is gewrongen :)