Jump to content

CD versus LP

carl
 Share

Recommended Posts

Tis jammer ,

maar de Importeur van Linn had in gedachten om een LP 12 vrijdag jl mee te laten doen.

Maar dat ging op het laatste moment niet door.

MvG,

Haudio mad.gif

Geplaatst door Haudio:

Tis jammer ,

maar de Importeur van Linn had in gedachten om een LP 12 vrijdag jl mee te laten doen.

Maar dat ging op het laatste moment niet door.

MvG,

Haudio mad.gif

Hoi Haudio,

Kreeg de importeur last van plankenkoorts / klamme handjes :D:D

Bij deze dus een OPROEP...........

stel dat we zo gek zijn komend najaar weer eens een meeting/sjowtje te houden, wie zorgt er dan voor een opgewaardeerde LP12 zodat we een direct vergelijk kunnen maken ?

Mocht de importeur dit lezen en geinteresseerd zijn laat hij dit dan ook even melden, anders moeten we 'm in Veldhoven hierover maar massaal aanspreken, toch ?

Groet Jitze :D:D:D:D

Wel maarten, zou ik wel willen, zal wel niet.

Alle werk zou op mijn persoontje neerkomen, deel dit liever.

Dus een opzetje om 't nogmaals in Sneek te doen, zal ik dan wel bij zijn.....

Groet Jitze ;);)

Geplaatst door carl:

Op de sight van het Engelse blad hifi world www.hi-fiworld.co.uk stond een luisterproef beschreven waarbij de Linn CD 12 vergeleken werd met de LP 12. Twee van de drie mensen vond de LP 12 beter.

Misschien hebben ze de klankbalans van de complete set wel getuned op de platenspeler?

Die Ivor is natuurlijk een voorvechter voor analoog en heeft misschien baat bij een test die voor plaat positief uitvalt, ik denk dat zijn marktaandeel in LP-land veel groter is dan in CD-land.

Ik weet dat ik weer flink aan 't rammelen ben, maar dit is natuurlijk geen objectief verhaal. De enige die objectief zijn, zijn je eigen oren. Dus zelf luisteren.

Maar houd goed de interactie van het hele systeem in de gaten. Zomaar een CD-speler en platenspeler in een set naast elkaar zetten heeft invloeden die niet alleen toe te schrijven zijn aan het zelfstandige apparaat, maar ook aan de interactie tussen de apparaten.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Misschien hebben ze de klankbalans van de complete set wel getuned op de platenspeler?

Die Ivor is natuurlijk een voorvechter voor analoog en heeft misschien baat bij een test die voor plaat positief uitvalt, ik denk dat zijn marktaandeel in LP-land veel groter is dan in CD-land.

De oorzaak is redelijk normaal. Een LP is analoog en heeft nagenoeg geen grenzen. Alle frequenties tussen 0 en oneindig komen voor.

Bij een CD is dit gebied beperkt namelijk van ongeveer 10 tot 22Khz. Op een goeie draaitafel zal een LP dus beter klinken dan een CD. Een nadeel van een LP is echter de storingsgevoeiligheid, de slijtvastheid, de afmeting en de signaal-ruis-verhouding. Je kunt beter een SACD of DVD-Audio met een LP vergelijken omdat deze ook een heel groot audiobereik hebben + een duidelijk betere signaal-ruis-verhouding.

Hallo Jeroen,

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de componenten zo gematcht zijn dat er een bepaalde klankbalans in het hele systeem zit.

Je kan niet zomaar een paar dure apparaten aan mekaar knopen en verwachten dat het goed klinkt! Je moet ze op elkaar afstemmen!

Groeten,

Stefan

PS Wat is dan jou definitie van oneindig?

Geplaatst door Stefan:

Hallo Jeroen,

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat de componenten zo gematcht zijn dat er een bepaalde klankbalans in het hele systeem zit.

Je kan niet zomaar een paar dure apparaten aan mekaar knopen en verwachten dat het goed klinkt! Je moet ze op elkaar afstemmen!

Groeten,

Stefan

PS Wat is dan jou definitie van oneindig?

Ik weet dat je niet zomaar alles achter elkaar kunt knopen en dat een bepaalde eindversterker met interlink A totaal niet kan klinken en terwijl die met interlink B wel klinkt, maar een set tunen zodat ie met LP beter klinkt dan met CD kan volgens mij niet. Je kunt een set alleen naar je persoonlijke voorkeur tunen en dat is dan voor alle bronnen. Je gaat namelijk niet moedwillig "dropveters" gebruiken om het geluid van de cd-speler te verkrachten. Natuurlijk blijft zoiets altijd het geval met recenceren. Je schrijft op zoals JIJ het beleefd en niet zoals de buurman het beleefd. Je moet er vanuit kunnen gaan dat de desbetreffende persoon ook zijn best gedaan heeft voor de cd-speler anders slaat de hele recentie nergens op. Er zijn overigens meer mensen die LP beter vinden klinken. Het blijft niet beperkt tot deze ene grapjas.

Mijn definitie van oneindig is oneindig. Met een elektrotechnische opleidig tot HBO niveau wordt analoog als iets oneindigs omschreven. Het bandbreedte bereik is theoretisch onbeperkt, maar ook een LP heeft zijn grenzen. Een gloednieuwe LP bevat theoretisch meer informatie dan een oude en een slechte naald/element kan de helft hiervan juist weer NIET hoorbaar maken. Een LP pers mal wordt analoog gemaakt en dat betekent dat er binnen het audiobereik tot laat ik zeggen 25KHz. oneindig veel stappen zijn om de informatie weer te geven. De puntjes zijn namelijk verschillend van afmeting en diepte. Een cd is digitaal en er is dus digitaal bemonstert. Bij een "normale" cd op 44,1KHz. en met 16bit. Dat betekent dus dat

Hai Stefan,

Ik denk dat Linn zijn aparatuur zo ontwikkelt dat Linn altijd goed bij Linn past. De apparatuur in de test was voor het grootste deel Linn. In die zin is die test wel verantwoord zeker gezien het feit dat een "onafhankelijk" blad de test begeleidde.

Daarnaast betwijfel ik of Linn verwacht zijn geld in de toekomst te verdienen met analoog. Een mooie marketingsuitkomst was geweest : eindelijk een CD die even goed?beter is dan de LP 12.

De test geeft denk ik juist weer dat een draaitafel moeilijk te verslaan is bij luistertesten.

Hallo Medeforumers,

Ik blijf het leuk vinden om discussies uit te lokken en ik moet zeggen dat de LP fans, echte die-hards zijn die hun medium blijven verdedigen!

Ik heb wel het gevoel een roepende in de HEAR-woestijn te zijn met mijn CD-speler als bron. Volgens mij zitten er wel meer CD bezitters op dit forum, ze durven het alleen niet toe te geven, misschien wel vanwege het analoog fanatisme op deze site?

Nogmaals wil ik jullie op 't hart drukken dat er voor mij geen echte betere is. Ondanks alle technische verschillen, beide media hebben goede en slechte eigenschappen en kunnen mij veel luisterplezier bezorgen.

Ik ben alleen bang dat er te veel gefocused wordt op de bron!

Er wordt heel weinig over versterkers gesproken, terwijl die zeker zo veel invloed op de klank hebben als de speaker of de bron.

Misschien is het een moeilijkere materie? Ik weet 't niet. Feit is dat het om het systeem gaat en niet een solo apparaat.

By the way: De meeste snijtafels voor LP-masters begrenzen hun beitel op p/m 50kHz. Dit doen ze om beschadiging van de beitel te voorkomen.

Dit is dan meteen het oneindige waar Jeroen het over heeft. Ik hoop dat de bandbreedte van zijn versterker voorbij het oneindige gaat anders heeft hij wel een fase probleem! eek.gifeek.gif

Groeten,

Vandaag weer een CD gekocht: een oude analoge opname van Mercury Living Presence: Antal Dorati conducts Albeniz Iberia. De oude driesporenopnamen op filmband zijn digitaal geremasterd door Wilma Cozart die indertijd (1957/1959 !) bij de opname betrokken is geweest. Klinkt fantastisch en ik luister er met plezier na op CD.

Ik was zo'n beetje de eerste die een Philips CD 100 kocht. Met een zucht van verlichting zette ik mijn Dual 1219 bij mijn broer en de platencollectie op zolder.

Daar ben ik toch later op teruggekomen. Mijn zogenaamde problemen met versleten platen bleken aan de phono trap van mijn oude voorversterker te liggen en al mijn platen klonken nog zeer goed. Tot mijn verbazing begon ik steeds vaker platen te draaien en weer te kopen, ook toen ik inmiddels een veel betere CD speler had. Nu prefereer ik oude analoge opnamen op L.P. en gelukkig zijn er nog steeds nieuwe persingen te koop. Keb Mo heb ik op CD, het is een digitale opname en waarom zou ik die op LP willen kopen?

Het is niet moeilijk mij technisch te overtuigen dat CD beter is dan LP want ik ben geen technicus. In de praktijk draai ik echter meer platen dan CD's Waarom drink ik wijn en geen bier? Omdat ik goede wijn lekkerder vind. Als ik bier lekkerder vond zou ik dat wel drinken.

CD is als massa medium natuurlijk zeer geslaagd en klinkt goed (als het minder goed klonk was het overigens geen probleem want in de meeste huiskamers staan de luidsprekers achter de gordijnen). De "best sound for ever" ? Waarom zijn ze dan bezig met de ontwikkeling van SACD en DVD? Dat CD fundamenteel beter dan LP klinkt - daar ben ik niet meer van overtuigd. Zo'n vergelijkende test tussen CD 12 en LP 12 bevestigt dat ik daar niet alleen in sta.

Tot slot denk ik, dat de bron in de zin van de opname zeer belangrijk is. Ook hier vind ik dat in doorsnee oudere analoge opnamen beter klinken dan de modernere. Zo'n plaat van Mercury Living Presence, ook al is die digitaal geremasterd, bevestigt dat maar weer eens. Nieuwe techniek geeft niet per definitie betere resultaten dan oude maar is wel duidelijk commercieler. Soms vind ik dat als consument wel jammer.

Geplaatst door Tuby:

Ruud, Audiopaul,

Nu kan ik natuurlijk niet meer achterblijven:

cdorch.jpg

over schatjes gesproken...

Groet,

Tuby cool.gif , die nix tegen sphinx heeft, maar meer buizen-georienteerd is

Beste Tuby,

Lekker dingetje! Kan even niet goed zien wat het is, Jadis? Tell me more! :rolleyes:

Geplaatst door Audiopaul:

Beste Tuby,

Lekker dingetje! Kan even niet goed zien wat het is, Jadis? Tell me more! :rolleyes:

Beste Audiopaul,

Klopt!

Jadis Orchestra(lala) heet ze.

Speciaal gebouwd om samen te werken met buizenversterkers (ookal zitten er in het apparaat zelf geen buizen).

Hoe ze het gedaan hebben weet ik niet (zal wel een kwestie van materiaalkeuze en afstelling zijn), maar tijdens mijn speurtocht naar een nieuwe speler was het verschil met andere spelers in deze prijsklasse verbluffend.

Groet,

Tuby cool.gif , die een gelukkig mens is met z'n speler

Geplaatst door Avallon:

Een Jadis Orchestra, dat is smaak hebben...

Thanks...

Tuby: kom je soms uit de hi-fi wereld?

Helaas, neen.

Of ben je gewoon erg ervaren?

Nog niet zo ervaren als ik zou willen, maar het komt...

En: waar gaat iemand als jij shoppen voor apparatuur?

Overal waar ik denk mooie spullen te kunnen vinden (Sneek tot Eindhoven tot nog toe).

Beste Avalon,

Alle gekheid op een stokje; ik ben sinds enige maanden in het gelukkige bezit van nieuwe LS, amp en cd. Ik heb er wel bijna 2 jaar over gedaan om het bij elkaar te zoeken!

Neem dus de tijd en -geen overhaaste beslissingen. Geduld loont!

Groet,

Tuby cool.gif