Jump to content

Wat voor versterker bij Sonus Faber speakers

Willem
 Share

Recommended Posts

Hallo

Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker(eventueel ook andere cd speler) Op dit moment heb ik de NAD C320 versterker en een NAD C521 cd-speler op Sonus Faber Concertino's. Ik ben zeer tevreden over de speakers, maar niet over de versterker/cd speler. Weet iemand misschien wat merken die goed passen bij de speakers? en in welke prijsklasse zou ik moeten gaan zoeken?

alvast bedankt

met vriendelijke groet Willem

Geplaatst door Willem:

Hallo

Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker(eventueel ook andere cd speler) Op dit moment heb ik de NAD C320 versterker en een NAD C521 cd-speler op Sonus Faber Concertino's. Ik ben zeer tevreden over de speakers, maar niet over de versterker/cd speler. Weet iemand misschien wat merken die goed passen bij de speakers? en in welke prijsklasse zou ik moeten gaan zoeken?

alvast bedankt

met vriendelijke groet Willem

Wat bevalt je niet aan de NAD-set? Lijkt me wel handig om te weten om advies te kunnen geven. Ik ken Sonus Faber niet, dus ik kan je denk ik geen advies geven.

Ben zelf trouwens ook geen fan van NAD (althans de classic serie)...

De NAD versterker stuurt de speakers niet echt goed aan.Vooral bij drukke stukken in de muziek en bij hogere volumes. De controle is dan weg. Persoonlijk ben ik wel tevreden over NAD, maar ik denk dat er meer uit mijn speakers te halen valt.

met groeten van Willem

Geplaatst door Ome Henk:

Als ie alleen wat meer sap moet hebben, kun je eens een C370 proberen.

Lijkt me een goed idee. Die cd-speler is best goed volgens mij. Anders kun je de C541i nog proberen...

Geplaatst door Edwin Snoek:

Een dikke Vincent. cool.gif:)

Gaan we nou weer allemaal 'ons eigen' merk aanbevelen? :rolleyes:

Nou vooruit dan: MARANTZ! :D:P Dit zou je ook serieus kunnen opvatten trouwens. Een PM7200 (ik heb de voorloper) heeft beduidend meer peut dan een C320. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ie dan ook mooier klinkt in jouw oren... In mijn oren wel, maar ja, daarom heb ik ook een Marantz gekocht...

Ome Henk was me net voor, ik wou anders ook als optie noemen, een zwaardere NAD versterker, als je huidige NAD verder klankmatig wel goed bevalt.

Ik heb de SF 'Concertino - home' vorig jaar ook nog even gehad, en ondanks 't relatief hoge rendement (88,5db als ik me niet vergis) lusten ze wel een zware, stabiele versterker.

Groeten,

Alco

Krell, Mark Levinson ;)

Maar even zonder gekheid. De SF zijn niet super easy aan te sturen dus ik denk dat je een stabiele en zware versterker zowiezo nodig hebt. Verder moet de sound van de versterker ook matchen met je speakers. Op dat gebied zijn de SF nogal een beetje eigenwijs... :D

Proberen dus!

Inderdaad, neem niet een te lichte versterker.

Ik heb onlangs een paar Ecouton LQL-150's opgeduikeld en die bleken nogal moeilijk aan te sturen. Ik had een MF B1, maar die hield de zaak niet onder controle. Ik heb toen een, zwaardere, Marantz PM8200 geprobeerd, maar ook dat klonk nog nergens naar.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor "heel zwaar" en een Luxman A-383 gekocht. Een koopje bij Correct (EUR 469,-) en dat was inderdaad de oplossing. In het gebruik blijkt het een heel prettige versterker:

2 x 125 Watt of 1 x 250

Gescheiden voor-eind

Afstandsbediening voor motorgestuurde Alps potmeter

Een hele zooi ingangen (ook video)

Nieuw HFl 1999,- in 1998.

Een aanrader.

Jelte

P.S. Ik werk niet bij Correct :D

Hallo

Ik wou iedereen bedanken voor de reacties. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn eerdere post, maar naast meer power wil ik eigenlijk ook een versterker met een betere sound, detail enz

met groet van Willem

Geplaatst door Willem:

Hallo

Ik wou iedereen bedanken voor de reacties. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn eerdere post, maar naast meer power wil ik eigenlijk ook een versterker met een betere sound, detail enz

met groet van Willem

Een NAD S300? :)

Beste Willem,

Ook ik heb er eens flink over nagedacht.

En ben tot de slotsom gekomen ,dat indien je een versterker wilt die de Sonus Faber goed kan aansturen, je eens moet gaan luisteren naar een Audio Analogue Puccini Se ,2x mono opbouw.

Een heel verfijnt geluid ,warm en hoog oplossend vermogen klankkleur like een NAD maar dan wat trapjes hoger en meer controle in het laag.

En de prijs is voorgeboden kwaliteit laag te noemen.

Wil je meer dan zou je aan een 212 van Accuphase kunnen denken (3000) .

PS er staat nog steeds een Thorens TD 147 jubilee bij mij , ...............

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Beste Willem,

MvG,

Haudio

wat is een TD 147 jubilee Henk ? , iets anders dan de "gewone TD147 " zoals ik heb ?

groetjes John

Geplaatst door John:

wat is een TD 147 jubilee Henk ? , iets anders dan de "gewone TD147 " zoals ik heb ?

groetjes John

Ha die John,

Een TD 166 is een goede draaitafel.

Een TD 160 is een behoorlijk betere.

Een TD 147 is een super TD 160

Een TD 147 Jubilee is een super TD 147

MvG,

Haudio

Geplaatst door Alco:

Zie >HIER< een foto van een Thorens TD147 Jubilee John :)

Puik dingetje Alco :) die van mij is kersen met zwarte bovenzijde .. zijn er verder nog verschillen met de "gewone TD147" ?

Oooooooooo neeee, hoor ga geen nieuwe kopen maar vind het wel interresant om te weten aangezien ik nog steeds verstelt sta van de mijne gezien zijn leeftijd en kwaliteiten die erin zitten ;)

Geplaatst door Willem:

Hallo

met groet van Willem

Willem,

Volgens mij zijn de aanbevelingen van zwaardere versterkers hier niet gedaan om je "meer power" te geven, maar JUIST omwille van "een betere sound, detail enz". Je vraagt welke versterker het beste bij je luidsprekers past en de overeemkomst van de antwoorden ligt in het zware vermogen van de versterker, of liever het dempingsgedrag.

Jelte

Hallo

Ik wil iedereen bedanken voor de overige reacties.

Die Thorens is zeker mooi om te zien! Maar ik denk dat ik nu toch eerst voor een nieuwe versterker ga.

met groet van Willem

Geplaatst door Haudio:

Ha die John,

Een TD 166 is een goede draaitafel.

Een TD 160 is een behoorlijk betere.

Een TD 147 is een super TD 160

Een TD 147 Jubilee is een super TD 147

MvG,

Haudio

thanks Haudio, ik kan goed leven met de TD147 ;)

Hoi Willem,

Misschien kan ik je een beetje op weg helpen,aangezien ik ook met de tinos speel,en enkele jaren ervaring met deze kleintjes heb.

Allereerst zou ik je een tip willen geven om met de speakers te schuiven en een zoveel mogelijk vrije opstelling te vinden.

Als ze enigszins verkeerd geplaatst worden klinken ze gauw voor geen meter.

Vooral het laag gaat dan overheersen en tegenwerken(boemig,te wollig)

Als je dit goed voorelkaar hebt verdwijnt dit probleem volledig,en bloeit het beeld helemaal open.

Schroom je niet als je de ruimte hebt ze 1.5meter van de achterwand te plaatsen.

Ook klinken ze absoluut het best op sf stands(vast gekoppeld),heb ik meerdere malen getest.

Dan de versterking,waar je hier ook naar op zoek bent,is erg belangrijk.

Zelf draai ik met een buizen eindversterker van Croft en dit geeft een heel natuurlijke weergave en realistisch beeld ,zowel klankmatig als qua afbeelding.

Er is ook veel controle,ondanks het natuurlijk geringere vermogen vergeleken met een transistor amp.

Maar de combinatie met buizen is echt te gek,hoewel ik veel transitor amps eraan gehangen heb.(w.o accuphase,Audio innovations,Onkyo,denon)

De Croft laat de speakers pas echt volwassen klinken en geeft de juiste dynamiek.

Ook een mooie combi wat ik gehoord heb met deze speakers was met een marantz pm 14.

Ook veel rust,controle en muzikaal.

Verder wil ik zeggen dat je er best een goede kwaliteitsversterker aan kan hangen van een veel hogere prijsklasse,en ze zullen je daar voor belonen door mee te gaan met het niveau.

Misschien is tweedehands een optie?

Veel succes!

mvg Leon

;);)

Beste Leetje,

Heel juist Croft versterkers zijn heel goed en spijtig genoeg zijn ze bij ons niet gekent.

Croft versterkers zijn met de hand gemaakt. (geen printkaarten beste componenten enz)zij klinken geweldig goed met elektrostaten.

groeten