Jump to content

2 versterkers

raymond
 Share

Recommended Posts

hallo alemaal, ik ben nu al een tijdje bezig om mijn denon versterker optimaal te laten klinken in stereo, maar helaas dat is niet gelukt, nou had ik nog een pioneer (toren, dc-z94)op zolder staan deze aan gesloten en wist gelijk zo hoort het te klinken, nou heb ik voor de film's de denon aan staan , waar deze wel zeer goed in is, en voor gewoon muziek de pioneer,

nou mijn vraag;

ik heb nu beide versterkers aangesloten op 1 paar luidsprekers, natuurlijk niet allebij tegelijk aan, kan dit tot schade leiden confused.gif

Als beide versterkers de speakers kunnen (uit)schakelen dan gaat het wel goed.

Zoniet, dan zou ik het toch anders aanpakken, bijv. door een versterker te zoeken die wel alle kwaliteiten heeft die je zoekt.

Andr

Geplaatst door raymond:

hallo alemaal, ik ben nu al een tijdje bezig om mijn denon versterker optimaal te laten klinken in stereo, maar helaas dat is niet gelukt, nou had ik nog een pioneer (toren, dc-z94)op zolder staan deze aan gesloten en wist gelijk zo hoort het te klinken, nou heb ik voor de film's de denon aan staan , waar deze wel zeer goed in is, en voor gewoon muziek de pioneer,

nou mijn vraag;

ik heb nu beide versterkers aangesloten op 1 paar luidsprekers, natuurlijk niet allebij tegelijk aan, kan dit tot schade leiden confused.gif

Beste Raymond,

Zodra ze niet alletwee tegelijk werken, dan moet het kunnen. Maar zodra ze allebij versterken krijg je een probleem. Je zet twee spannings bronnen parrallel, emt als gevolgen dat je vereffeningsstrommen tussen beide bronnen gaat krijgen.

Mooier is een goede schakelaar zodat je veilig kunt switchen.

Ik heb daar audiofiele oplossingen voor.

info@soundevolution.nl

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Richard,

Je hebt helemaal gelijk, en daar heb ik geen seconde aan gedacht.

Je zet in feite een hele lage impedantie onder de 1 ohm parrallel. kortom helemaal niet doen dus!

Groeten,

Bas

dus nu weer niet, ok.

maar met een "schakelaar" ertussen wel toch neem ik aan

confused.gif

Geplaatst door richard 1:

Is de ene versterker geen kortsluiting voor de andere? tenzij je een versterker hebt met een dempingsfactor van 2 of lager.

sorry hoor maar ik ben een leek betreft "dempingsfactor en ohm"

dit snap ik niet helemaal , maar geldt dit ook als er maar 1 versterker tegelijk aan staat

confused.gif

Een versterker is als het goed is voor de aangesloten luidspreker een kortsluiting, hoe lager de weerstand van de uitgang van de versterker hoe beter de controle van de versterker over de luidspreker. Er wordt dan gesproken over 'een strakke bas'.

Als je een tweede versterker aansluit op de uitgang van de eerste zou het goed kunnen gaan als de versterker is voorzien van uitgangsrelais die de luidspreker loskoppelen als de versterker is uitgeschakeld. Het risico dat je een foutje maakt en de versterkers vernield lijkt mij niet uitgesloten, je zou een omschakelaar in de speakerkabels kunnen bouwen, maar als je dat doet ben je een ongelovige wat betreft het nut van goede speakerkabels.

Zit er op je Denon ook een pre-out? je zou de twee voorkanalen ook kunnen aansluiten op een van de aux-aansluitingen van de Pioneer en de films op deze manier te bekijken.

Dit is de simpelste oplossing en bovendien foolproof.

Geplaatst door richard 1:

Een versterker is als het goed is voor de aangesloten luidspreker een kortsluiting, hoe lager de weerstand van de uitgang van de versterker hoe beter de controle van de versterker over de luidspreker. Er wordt dan gesproken over 'een strakke bas'.

Als je een tweede versterker aansluit op de uitgang van de eerste zou het goed kunnen gaan als de versterker is voorzien van uitgangsrelais die de luidspreker loskoppelen als de versterker is uitgeschakeld. Het risico dat je een foutje maakt en de versterkers vernield lijkt mij niet uitgesloten, je zou een omschakelaar in de speakerkabels kunnen bouwen, maar als je dat doet ben je een ongelovige wat betreft het nut van goede speakerkabels.

Zit er op je Denon ook een pre-out? je zou de twee voorkanalen ook kunnen aansluiten op een van de aux-aansluitingen van de Pioneer en de films op deze manier te bekijken.

Dit is de simpelste oplossing en bovendien foolproof.

nog bedankt voor je antwoord , maar sorry het was al te laat , de linkerkant van mijn stereo versterker heeft het al begeven,

(bij het aan zetten van de versterker doet deze het nog maar ongeveer 1 minuut , steeds minder tot niks)