Jump to content

Sacd/dvd-a & stereo

MM
 Share

Recommended Posts

Tijdens de VAD show heb ik een folder meegenomen met diverse sacd-titles. Daar viel mij het volgende op:

Sommige titles zijn alleen multichannel, anderen alleen stereo en weer anderen zijn multichannel & stereo. Kan een sacd-speler een multichannel opname omzetten naar een stereo signaal, zodat deze af te spelen is op mijn stereo-intallatie? Hoe zit dat met dvd-audio?

Bij SACD multichhannel staat er altijd een apart stereo kanaal op de SACD (in DSD vorm) en soms ook nog een apart stereo PCM signaal (hybriede disk).

Bij DVD-A is het vaak zo (heb ik gelezen tenminste) dat vanuit de multi-channel signalen er een stereo mix wordt afgeleidt (soort optel/aftreksom van signalen of zo, door de speler zelf ???)

Ik heb ook gelezen dat bepaalde uitgevers van plan waren om ook voor DVD-A een apart stereo signaal toe te voegen. Weet niet hoe het met dat laatste staat.

Geplaatst door MM:

Thanx!

Wanneer ik een sacd-speler zou kopen zijn er dus geen echte beprekingen met mijn stereo installatie.

Alleen kun je het SACD signaal niet digitaal outputten (wat een lelijk woord)?

Mag nie van Zonie eek.gif

Ik had er nog niet zo bij stil gestaan, maar je kan dus (voorlopig?!?!) geen kopieen maken van sacd's. Ik heb namelijk van een groot aantal orignele cd's een kopie gemaakt, hoofdzakelijk om deze in mijn auto mee te nemen. Lekker makkelijk en mochten ze beschadigen of gestolen worden dan is dat geen ramp.

Ik wacht nog maar even met de aanschaf van een sacd-speler (of dvd-a), binnen een jaar kan de techniek snel veranderen. Bovendien vind ik het aanbod aan sacd's (die in mijn smaak vallen) nogal magertjes.

Ik wacht nog maar even met de aanschaf van een sacd-speler (of dvd-a), binnen een jaar kan de techniek snel veranderen. Bovendien vind ik het aanbod aan sacd's (die in mijn smaak vallen) nogal magertjes.

Wel grappig dat ik vele mensen datzelfde heb horen zeggen, en dat een jaar geleden :D

Gaat het dus wel doorbreken? of wordt het een flop?

gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Wel grappig dat ik vele mensen datzelfde heb horen zeggen, en dat een jaar geleden :D

Gaat het dus wel doorbreken? of wordt het een flop?

gr. Rogier

Ik hoop echt dat het de zoveelste flop van ZoNie wordt. De techniek is goed, de restricties waardeloos (zoals normaal bij hun). Ik denk echter (en dat heb ik ook al vele malen beweerd) dat niemand op een nieuw stand-alone formaat zit te wachten. Ik zie eerder de DVD-A doorbreken dan SACD. Feit blijft dat beiden een nis-produkt zijn. Slechts een kleine groep mensen houdt zich bezig met goeie reproduktie van muziek. de rest heeft aan herrie via een microsetje met melkpakjes meer dan genoeg, dus waarom die andere formaten? (de commercie roept)

Het formaat sacd erdoor krijgen werkt alleen als het commercieel interessant word, dus ook als de goedkoopste cd spelers sacd kunnen afspelen, en als de sacd's goedkoper worden en meer titels leverbaar zijn. Het gaat gewoon om aantallen en omzet bij de grote concerns.

Ik denk ook dat de gemiddelde consument wel beter geluid wil, maar er niks extra's voor wil uitgeven, dus vraag is er wel, maar de bereidheid om te investeren is er niet, of te weinig.

gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

Het formaat sacd erdoor krijgen werkt alleen als het commercieel interessant word, dus ook als de goedkoopste cd spelers sacd kunnen afspelen, en als de sacd's goedkoper worden en meer titels leverbaar zijn. Het gaat gewoon om aantallen en omzet bij de grote concerns.

Volgens mij willen ze gewoon een vraag cre

Speakers mogen niet groter zijn dan lucifersdoosjes en moeten achter de gordijnen/lamellen gehangen kunnen worden

mooi toch?

Nooit gehoord van direct reflecting? dan is de plaatsing van de speakers niet belangrijk en het leverd een enorm mooi geluidsbeeld op. :D en als je dure gordijnen hebt waar de speakers achter hangen klinkt het nog mooier! (persoonlijk zou ik er zo dik mogelijke gordijnen voor hangen, no reflecting :D

gr. Rogier

Geplaatst door Duck-Twacy:

Volgens mij zijn de CD patenten ook afgelopen of zo.

Btw heb je wel eens gezien hoe afgrijselijk lelijk veel mini setjes zijn...

Blijkbaar kikken die gasten op lampjes, knopjes en tingels. Helemaal leuk als het ook nog een blinkend plastic is. De mensen zijn net eksters :rolleyes::D;)

Zilverkleurig plasic... Hetzelfde materiaal als waar discman's en minidiscspelers van gemaakt worden. Ik zit ook altijd tegen m'n zusje te zeuren dat dat gewoon goedkoop plastic is (ze heeft een JVC midisetje). Vind ze niet leuk :)

Klinkt voor zo'n midisetje trouwens nog helemaal niet zo slecht (ik heb wel eens veel slechter gehoord), maar goed is het ook niet. Al moet ik eigenlijk niet zeuren, want ik gebruik m'n oude midiset ook nog altijd (als 'tuner')... ;)

Ja en 95% van die midi-set gebruikers luisterd tevreden naar muziek.

De overige 5% heeft em als kast vulling omdat je nou eenmaal een geluids setje moet hebben.

Bij de serieuze jongens luistert 5% tevreden naar muziek de resterende 95% zit alweer tedenken of er soms iets te tweaken of te vervangen is ,en vergeet naar muziek te luisteren.

Dus welke groep is nou het gelukkigst?

Geplaatst door Duck-Twacy:

Muziek?? eek.gif

Oh ja, daar kan je het ook voor gebruiken :D

Ja confused.gifconfused.gif:D

En Siep, je hebt gelijk. We zijn toch een stel muggenzifters bij elkaar. Daar wordt je toch niet goed van. In feite zijn we niet meer dan een stel (schijn)heilige muziekmissionarissen :D;) (zal dat woord binnenkort ook in de DvD staan?????)

Ik word een beetje gestoord van die mensen die zaken ongemotiveerd compleet de grond in boren, alleen maar omdat ze een aversie tegen een merk als Sony hebben. Tevens vind ik het een onzin om SACD (of DVD-A) als waardeloos te bestempelen omdat je geen kopien meer kunt trekken van deze cd's. Allereerst, dat kan wel gewoon, op de cd's staan meestal ook een non-sacd layer die op iedere speler afspeelbaar is en dus gewoon is te kopieren (via digitale uitgang).

Ik weet het, het is eeeeerg moeilijk, maar probeer toch wat objectiever te blijven jongens. Gebruik gewoon je oren en niet je vooroordelen als je wat beluistert.

Geplaatst door Arjen de Goeij:

Ik word een beetje gestoord van die mensen die zaken ongemotiveerd compleet de grond in boren, alleen maar omdat ze een aversie tegen een merk als Sony hebben. Tevens vind ik het een onzin om SACD (of DVD-A) als waardeloos te bestempelen omdat je geen kopien meer kunt trekken van deze cd's. Allereerst, dat kan wel gewoon, op de cd's staan meestal ook een non-sacd layer die op iedere speler afspeelbaar is en dus gewoon is te kopieren (via digitale uitgang).

Ik weet het, het is eeeeerg moeilijk, maar probeer toch wat objectiever te blijven jongens. Gebruik gewoon je oren en niet je vooroordelen als je wat beluistert.

Bedankt. Maar leer eerst eens lezen.