tbenschop Posted 13 november 2002 Report Share Posted 13 november 2002 Ik heb onlangs een paar Tannoy Saturn S10 aangeschaft. Nu weet ik eigenlijk niet wat ik van het geluid moet vinden. Ik heb hiervoor (en nog steeds) Tannoy M4/Mm gebruikt, waarover ik zeer tevreden was. Ik wilde alleen een maatje groter. Ik heb beide speakers aangesloten op een Sony STR-DE315 (goedkope, oudere Dolby Prologic versterker). Ik vind het geluid van de Saturn's een beetje vlak klinken (teveel midden) en een beetje aparte intonatie hebben. Dit is moeilijk uit te leggen, ze klinken een beetje nasaal vergeleken met mijn Tannoy M4, zeker als je vlak naast de speaker staat. Als je ervoor zit klinkt het geluid vrij goed. Mijn vraag: heeft dit te maken met mijn versterker? (Ik ben sowieso van plan een betere te kopen, maar ik vind dat een goede luidspreker op vrijwel elke versterker goed moet klinken, mijn Tannoy M4's doen dat immers ook) Zou het tevens helpen om een digitale equalizer te gebruiken waarmee ik het teveel aan midden wat wegfilter? Nogmaals: Het geluid op zich is dik in orde, maar als ik het vergelijk met mijn M4's klinkt het toch wat vlakker. Iemand ervaing met deze speakers? Wat voor versterker zou hier het best bij passen? Ik heb gehoord dat Denon meestal goed past bij een Tannoy speaker.. Is dat waar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 november 2002 Report Share Posted 13 november 2002 No offense, maar vond je ze in de winkel wel goed klinken?? Dan ligt het wellicht aan de rest van je set. Het is gewoon niet waar dat alle goede boxen op iedere versterker goed klinken. Sommige komen pas tot leven bij een versterker die wat stroom kan leveren. Anders heb je gewoon speakers gekocht die niet je smaak zijn. lijkt me. Dan zou ik ze inruilen als het nog kan. Een (digitale) equalizer (kep ook een Ultracurve) is leuk om de negatieve invloed van kamerakoestiek weg te poetsen (zo onder de 250 Hz). Van het middengebied zou ik zoveel mogelijk afblijven (dat is het belangrijkste gebied voor muziek). Gezien je wens op een betere versterker zou ik die 300 a 400 euro, die dat kost, maar in de amp steken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dumber Posted 13 november 2002 Report Share Posted 13 november 2002 Heb weinig ervaring met tannoy, maar elke nieuwe speaker moet ruim de tijd hebben om "in" te spelen. Na verloop van tijd zal je merken dat het geluid wat losser wordt(andere benaming heb ik er niet voor). Link to comment Share on other sites More sharing options...
siebe Posted 13 november 2002 Report Share Posted 13 november 2002 Op een goeie versterker en bronweergever klinkt bijna iedere speaker wel. Inderdaad,gewoon inruilen die handel en net zo lang thuis uitproberen totdat je hebt wat je wil. Geldt ook voor je andere componenten!! Ben ik ook aan het doen. Zwolsman in Amsterdam heeft deze en volgende maand inruilactie o.i.d. En anders Raf. Groeten, Siebe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 november 2002 Report Share Posted 13 november 2002 Je moet er tegen kunnen. Het geluid van een Dual Concentric is heel specifiek en behoorlijk straight forward. Niet mijn smaak, maar er zijn mensen helemaal weg van. Ik geloof ook dat je er wel aan moet wennen. Het is op zich een heel goed systeem en makkelijk aan te sturen door het hoge rendement. Zo'n speaker klinkt dat altijd wat "makkelijker" en omdat je gehoor het meest gevoelig is voor frekwenties rond de 3kHz valt het meer op. Bovendien geeft dat koperen pijpje wel een eigen sound. Wil je ze houden, zal de versterker qua klank moeten matchen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 14 november 2002 Report Share Posted 14 november 2002 Ik denk echt dat je andere versterkers moet uitproberen. Een met alle respect middelmatige versterker waar twee paar speakers aan worden gehangen..... En dat moet goed klinken? Ik heb mijn Tannoy's P40's aan mijn broer verkocht. Ik gebruikte voor deze speakers een goede Marantz versterker, hij een Sony surroundset. Echt een wereld van verschil qua geluidsbeeld! (in het nadeel van de Sony natuurlijk). Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 november 2002 Report Share Posted 15 november 2002 Heb zelf de S8 een tijd gehad. Mijn ervaring was dat deze minstens een week of 3 a 4 in moest spelen. En zeker ook de tweeter daarvan! Volgens mij zit in de S10 nagenoeg dezelfde tweeter. Het kan best ook aan de versterker combinatie liggen maar ik zou hem toch eerst goed inspelen. Zou dat met je dealer overleggen. Als je het na een week of vier nog niet helemaal vind, ook niet met andere versterkers, kun je alsnog inruilen. Bij de weg ik had er toen een Quad 303 aan hangen en dat klonk goed ;-) Maar ik ben nogal geneigd om me niet zo druk te maken over imperfecties, al hoor ik ze wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klaas Posted 15 november 2002 Report Share Posted 15 november 2002 Iemand ervaing met deze speakers? Wat voor versterker zou hier het best bij passen? Ik heb gehoord dat Denon meestal goed past bij een Tannoy speaker.. Is dat waar? Ik heb zelf een periode met een Tannoy D-500 (Dual Concentric) en Denon PMA 1500 (2x70 watt) combinatie gedraaid maar ik was daar niet echt over te spreken, bij een rustig normaal luister niveau klonkt de set als een wekker radio en de versterker moest open gedraaid worden wilden het geheel een beetje tot leven komen. Ik ben toen overgestapt naar monoblokken van Musical Fidelity en nu klinkt het bij laag vermogen wel spannend en dynamisch. Wat bij de wat grotere Tannoy speakers met Dual Concentric speaker systeem belangrijk is, is het feit dat de versterker een hoge mate van stabiliteit moet kennen. Vermogen/stroom levering en dempings factor spelen hierbij een rol. Als voor Denon kiest zou ik je adviseren om het met een PMA-2000 te proberen, deze is 80 watt en zeer stabiel. De kabel is zo sterk als de zwakste schakel, waarbij je met de Sony dit keer aan het kortste eind trekt wat overigens niets over Sony zegt want een leuke versteker uit de ES serie weet ook wel raad met de Tannoys. Probeer eens een versteker te leen thuis te krijgen dat kan je zelf de verschillen tussen de verstekers beoordelen. Groeten Mick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 november 2002 Report Share Posted 15 november 2002 Geplaatst door Klaas:Groeten Mick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 15 november 2002 Report Share Posted 15 november 2002 Geplaatst door Klaas:[QB] Wat bij de wat grotere Tannoy speakers met Dual Concentric speaker systeem belangrijk is, is het feit dat de versterker een hoge mate van stabiliteit moet kennen. Vermogen/stroom levering en dempings factor spelen hierbij een rol. Hier ben ik het helemaal mee eens..... Met een "mindere" versterker klinken mijn Tannoys voor geen meter. De kabel is zo sterk als de zwakste schakel, waarbij je met de Sony dit keer aan het kortste eind trekt wat overigens niets over Sony zegt want een leuke versteker uit de ES serie weet ook wel raad met de Tannoys. Het is moeilijk om je niet te laten verleiden door de looks van een Sony ES versterker. Ik dacht zelf ooit aan een 50ES. Deze versterker was loeizwaar, had een enorme ringkerntrafo en andere goeduitziende electronica. De versterker viel in een luistertest echter gelijk door de mand. Een veel minder zwaar en indrukwekkend versterkertje van Musical Fidelity klonk stukken muzikaler. Koop dus vooral niet met je ogen (heeft mij ook veel tijd gekost om dit te leren). Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 7 juli 2010 Report Share Posted 7 juli 2010 Tannoy is een raar merk waar velen heir een haat-liefde relatie mee hebben. Het begon allemaal met hun grote dual-concentrics. Ze hadden veel goede punten die we nu nog erg waarderen, zoals precies stereo beeld, dynamiek, heel mooi afstraalpatroon etc. Daarbij op de koop toe genomen kreeg je een gekleurd geluid vanwege het simpele feit dat de papieren conus opbreekt en de hoorntweeter een resonantiepiek kende rond 3 kHz. Daarbij maakte Tannoy vooral drivers, die een ander merk aanpaste voor geluid-studio's. Tannoy besteedde weinig aandacht aan het filter en de speakers gingen met een frequentie-karakteristiek als een berg-en-dal landschap de fabriek uit. Mijn Little Red Monitors hebben een aansluiting voor aktieve aansturing, zoals blijkbaar wordt aanbevolen. Tannoy maakte ook de electronische X-overs hiervoor. Als je het filter verandert door de woofer steiler te laten afvallen en het zuignetwerkje voor de tweeter te versterken, dan klinkt het al een stuk rechter. Maar het typische Tannoy geluid blijft: overdreven midden, scherpte door de resonantie, maar een mooi afstraalpatroon waardoor het geluid een soort realisme krijgt en gewoon " lekker" klinkt. Nu zal Tannoy wel gedeeltelijk willen vasthouden aan dit typische geluid, dat uit noodzaak is ontstaan. Daar zijn nog wel fans voor te vinden. Als je lange tijd een mooie grote Tannoy hebt gehad, dan wil je niet meer terug naar het " laid back" geluidje van slap opgehangen woofers en andere laagrendement speakers. Vanwege het felle midden en de resonanties is de invloed van de versterker (en andere electronica) groter dan bij andere speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 9 juli 2010 Report Share Posted 9 juli 2010 Ik stel voor dat het eerstvolgende antwoord ook weer 8 jaar verder wordt gegeven....? :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 9 juli 2010 Report Share Posted 9 juli 2010 1 keer per 8 jaar reageren lijkt zowiezo het gemiddelde hear te zijn. Er gebeurt hier niks en dan ga je maar graven. De 2 overgebleven topics waarop wordt gereageerd zijn verworden tot een onderonsje van de ons-kent-ons club waarbij je je afvraagt of vreemden nog wel welkom zijn. Hoe kun je dit forum nieuw leven inblazen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 juli 2010 Report Share Posted 9 juli 2010 De 2 overgebleven topics waarop wordt gereageerd zijn verworden tot een onderonsje van de ons-kent-ons club waarbij je je afvraagt of vreemden nog wel welkom zijn. Hoe kun je dit forum nieuw leven inblazen? Door te komen op 'n hear dag... dan hoor je ook bij het hearclubje waar je echt wel welkom bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2010 Report Share Posted 10 juli 2010 (...) dan hoor je ook bij het hearclubje (...) Wie zich de vrijheid wil voorbehouden om zonder aanzien des persoons alle onzin te ontmaskeren en alle leugens te weerleggen... hij houde zich verre - ja, z Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 juli 2010 Report Share Posted 10 juli 2010 De Revolution serie ken ik niet, helaas. Aan de ene kant ben ik wel nieuwschierig naar zo'n luisterdag, aan de andere kant, zoals Spido al zei, ben je dan je anonimiteit kwijt en behoor je ook tot het clubje. Hmmm... Maar met een luisterdag an sich is niks mis, vooral nu je in de hifizaken minder terecht kunt. Je moet af en toe ook eens wat anders horen dan je eigen set (en akoestiek). Dat inspireert. Zolang het maar niet te schimmig wordt met teveel voodoo etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 15 juli 2010 Report Share Posted 15 juli 2010 Ach ik vermaak me wel. Ik heb het clubje nooit in levende lijven ontmoet. Behalve 1! Waar is de ledenlijst eigenlijk... Spido is toch ook een bekend Hear-lid... Back on topic: Wie heeft de Revolution DC4 T of de Revolution Signature DC4T gehoord? Ofwel de Tannoy luidspreker serie Revolution Signature of Revolution? Ik heb ze beiden gehoord. In niets zijn ze bijzonder en steigen nergens boven de onderkant van de middenmoot uit in hun prijsklasse. Daar je over de oude Definition serie tenminste nog een mening kon hebben, de een vindt die geweldig, een ander zaagt ze tot de grond compleet af, is er over deze nieuwe series veel minder discussie. Beetje eenheidsworst speakers geworden. Naar mijn mening zijn ze dus wel beter dan de oude Defenition serie, maarja, daar bleek ook niet veel voor nodig Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 juli 2010 Report Share Posted 16 juli 2010 Laatst deze Tannoy speakers gehoord. De Tannoy DC8t maar ik was niet onder de inderuk. De Totem Mani-2 sig vond ik zelf veel beter klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 16 juli 2010 Members Report Share Posted 16 juli 2010 Laatst deze Tannoy speakers gehoord. De Tannoy DC8t maar ik was niet onder de inderuk. De Totem Mani-2 sig vond ik zelf veel beter klinken. http://www.gheginhifi.it/public/ghegin/images/tannoy%20dc8.jpg Dat zijn dan ook geen echte Tannoy's (zoals de meeste moderne Tannoy's geen echte meer zijn)! Een echte Tannoy beschikt nog over een ''Pepperpot''. Iets dergelijks zit nu alleen nog de Kensington SE, de Yorkminster SE, Canterbury 15 SE en Westminster Royal SE. De rest heeft allemaal die afgrijselijke Tulip Wave Guide. Blijft er niet veel van het ''echte'' Tannoy geluid over. Waarom ze er ooit zo goed als vanaf zijn gestapt is mij een raadsel, grote hoog rendement systemen met een 30 of 38 woofer gaan combineren met een 1'' tweetertje die je bij 1500 hz in gaat zetten heet vragen om problemen. De Pepperpot (met zijn 3'' tweeter) kun je zonder problemen vanaf 800 hz inzetten. Dan heb je over het gehele spectrum die druk, ook op een zeer hoog volume. Een echte Tannoy is geen High-End, nooit geweest, zal het ook nooit worden. Een echte Tannoy klinkt alleen wel heel erg echt! Amen... PS, dat clubje is vaak best gezellig hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 juli 2010 Report Share Posted 16 juli 2010 Heb de DC8 ook gehoord Door het hogere rendement, klonken ze best dynamisch met mijn Primaluna. Allround konden ze mij niet bekoren, en zeker in het hoog niet!! De Masters waren veel homogener en ja de mindere dynamiek van de Masters in combi met de PL nam ik er met plezier bij. De oudere Tannoy's waar Marco het over heeft, ken het type niet meer, maar deze mocht ik ooit eens beluisteren in Gent en klonken super (van hetgeen ik mij herinner) Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juli 2010 Report Share Posted 17 juli 2010 (...) Een echte Tannoy is geen High-End, nooit geweest, zal het ook nooit worden. Een echte Tannoy klinkt alleen wel heel erg echt! (...) Beste Arden, Als je met "high-end" bedoelt dat de prijs buitensporig hoog is en geen relatie heeft met de re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 17 juli 2010 Members Report Share Posted 17 juli 2010 Beste Spido, Ik ben bang dat we het grotendeels eens zijn (alleen vind IK dan toevallig de HPD 385 weer de mooiste Tannoy units)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 30 juli 2010 Report Share Posted 30 juli 2010 Ik heb de grootste Tannoy definition DC10 gehoord bij mijn dealer. Ze zijn over deze speaker zelf enorm enthousiast en ik ben even gaan luisteren en kan het alleen maar beamen. Zeer ontspannen en volwassen geluid. In eerste instantie helemaal niets op aan te merken. De speakers verdienen dus zeker serieus beluisterd te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts