Jump to content

Draaitafelen,echt een ramp?

pietje bell
 Share

Recommended Posts

Als ik zo de stukken over draaitafels lees,breekt het zweet me uit.

Ik ben van plan weer op nieuw met de draaitefel te starten.

waarom?

Als ik jullie, forum leden moet geloven (de meeste van jullie dus),deugt geen enkele tafel,behalve die ene die jullie bezitten,idem met elementen.

Zou ik "mijn" tafel gevonden hebben,zouden er maar 1a',2 mensen in N.L. zo'n ding echt kunnen afstellen.

mocht ik een goed afgestelde tafel (eindelijk) in huis hebben,mag ik hem eigenlijk niet aanraken,anders verloopt hoek x en anders wel wat anders,ofwel je moet zelf ook een electronikus zijn.

Zelf luisteren.

probeer maar ergens op deze aarde,een vergelijking te doen tussen 2 of meer tafel/elementen van jou keus,onmogelijk!

En toch wil nog wel een draaitafel aanschaffen,ook al word ik van bovenstaant heel onzeker.

M'n vraag is dus eigenlijk, is het nou zo'n ramp,of is de praktijk toch.....help.

Gr.P.B.

Het slimste wat je kan doen is een reisje naar Sneek maken. En dan Audio Selectief bezoeken. Henk(op dit forum Haudio) zal je als geen ander kunnen helpen met het zoeken naar best bij jou passende draaitafel, nieuw of 2dehands.

groeten,

"Rienk.

Geplaatst door pietje bell:

Als ik zo de stukken over draaitafels lees,breekt het zweet me uit.

...

M'n vraag is dus eigenlijk, is het nou zo'n ramp,of is de praktijk toch.....help.

Gr.P.B.

En dan te bedenken dat 20 jaar geleden miljoenen van die monsters gewoon in de huiskamers stonden...

horror, horror

mad.gif

Hallo Pietje Bell,

Ik kan me die frustratie wel voorstellen.

Ik heb er zelf ook een tijd mee gezeten.

Het is moeilijk om thuis 't nodige te kunnen proberen, zowiezo moet elk exemplaar eerst goed worden afgesteld, waarvoor men bijna een speciale studie moet hebben gevolgd, lijkt 't wel. Kortom, eerst moet je 't hele land doorkruizen om die ene analoog-goeroe te bezoeken om 't apparaat af te stellen.

Als je pech hebt kan dat niet dezelfde dag,waardoor je later nog een keer heen moet.

Tegen de tijd dat je 'm thuis hebt uitgepakt en opgesteld op je rack, dan is ie met een beetje pech alweer ontrergeld, o.i.d.

Kortom, allemaal angst scenario's die ik me goed kan voorstellen.

Maar ik ben zelf absoluut niet van mening dat er slechts een enkele goede draaitafel word gemaakt. Zowel Project, Rega, Linn, CLearaudio,etc,etc maken prima draaitafels voor elke portemonnee.

ps: een Rega is volgens mij 1 van de meest 'plug-and-play' merken. Het op/afstellen van een P3 bijvoorbeeld is in een handomdraai gebeurd.

Tja, ik heb ook nog steeds een zwak voor vinyl, maar o.a. jouw hierboven genoemde perikelen houden mij ook tegen.

(hoewel voor mij dat dan nog de minst zwaar wegende tegen-argumenten zijn)

Groeten,

Alco

Wat dacht je bijvoorbeeld van deze beauty, die nu 2e hands op deze site word aangeboden:

15189.jpg

Ook met de bekende Rega arm.

Echt goedkoop is ie niet te noemen, maar wel een plaatje om te zien. (vind ik)

Groeten,

Alco :)

Geplaatst door Alco:

Wat dacht je bijvoorbeeld van deze beauty, die nu 2e hands op deze site word aangeboden:

15189.jpg  

Ook met de bekende Rega arm.

Echt goedkoop is ie niet te noemen, maar wel een plaatje om te zien. (vind ik)

Groeten,

Alco   :)

H

Hai Alco,

Toch snap ik jouw niet. Heb je een moeilijke kamer waar kennelijk alleen Linn Kans goed klinken omdat ze niet te veel doen in het laag. Vervolgens ben je op zoek naar een LP 12 die juist zo succesvol was omdat die diezelfde Kans in het laag compenseerde.

Overigens ben ik het (zolas heel vaak)met je eens: er zijn natuurlijk veel serieuze draaitafels waar je veel plezier mee kan hebben. Volgens mij is de kans op een miskoop tegenwoordig heel wat kleiner dan 20 jaar geleden.

Beste Pietje Bell,

Vroeger wilde ik altijd al een Gazelle hebben.

Tot nu toe is dat nog nooit gelukt ,maar andere merken fietsen doen het ook.

Zo is het ook met draaitafels ze doen het allemaal.

Alleen de 1 wat beter dan de ander en dan heeft het ook nog te maken met

HIER een site met informatie over wat het instellen van een platenspeler nu eigenlijk allemaal is.

Goed doen is een kunst, echter oefening baart kunst...............

Groet Jitze

Guest Huub Derkx

Dat is ook een van de dingen die mij tegenstaan, net als Alco. Altijd komen jullie weer met die meneer uit Sneek op de proppen. En ik geloof graag dat hij alles van het afregelen van draaitafels af weet. Maar om van Maastricht naar Sneek te rijden voor een draaitafel, nou nee. Dat zal toch ook wel meer in de buurt kunnen. En eenmaal afgeregeld wil ik zoiets gewoon thuis neerzetten en spelen. Kan dat nu of kan dat niet?

Groetjes,

Hubertinus

Hai Hubertinus,

Zoals Haudio zelf zegt zijn er wel meer dealers die een draaitafel kunnen afregelen. Je moet wel naar iemand toegaan die er zelf ook hobby in heeft. Ik kan me niet voorstellen dat er niet eentje in Maastricht zit.

Dat er nogal naar Sneek wordt verwezen komt omdat er nogal wat Friezen op deze Site zitten en mensen die goed bekend zijn met Haudio. Wat meer mensen uit het zuiden zijn zeer welkom.

Geplaatst door carl:

Dat er nogal naar Sneek wordt verwezen komt omdat er nogal wat Friezen op deze Site zitten en mensen die goed bekend zijn met Haudio. Wat meer mensen uit het zuiden zijn zeer welkom.

Nog niet zuidelijk genoeg confused.gif:P En ik rij graag naar Sneek. :)cool.gif

BTW Huub, ik geloof dat Wijnbergen ook best in staat is een draaitafel in te stellen. Maar zoals eerder gezegd, het bedieningsgemak van een cd-speler zul je niet halen. ;)

Hai Alco,

Toch snap ik jouw niet. Heb je een moeilijke kamer waar kennelijk alleen Linn Kans goed klinken omdat ze niet te veel doen in het laag. Vervolgens ben je op zoek naar een LP 12 die juist zo succesvol was omdat die diezelfde Kans in het laag compenseerde.

Ik heb inderdaad een vrij lastige kamer.

Veel luidsprekers geven problemen, met name in 't laag, in mijn kamer. De Linn Kan's zijn een uitzondering (zullen ongetwijfeld meer zijn,maarja...welke)

Maar wat snap je niet dan ? De Linn LP12,Naim Nait-2 & Linn Kan's is 'n zeer muzikale combinatie. Een echte klassieker.

Maar o.a. om de al eerder genoemde bezwaren heb ik (nog) geen (e.v.t LP12) draaitafel.

Er kleven me nog teveel nadelen aan.

1. 't afregelen,waarvoor men blijkbaar 't halve land moet doorkruizen.

2. gebrek aan nieuwe uitgaven op LP

3. de nieuwe vinyl uitgaven zijn vaak absurd prijzig.

4. gebrek aan aanbod van 2e hands (schappelijk geprijsde!) high-end draaitafels.

That's all.

Groeten,

Alco :)

Guest Huub Derkx

Ik denk ook wel dat ik bij Wijnbergen een goed afgeregelde draaitafel kan kopen. Maar als ik jullie mag geloven is dat niet goed genoeg! Jullie doen het voorkomen of het een gave is die alleen een enkele goeroe bezit. Ik ken echte vinylfreaks die het het geen reet uitmaakt of een goeroe hun draaitafel heeft afgeregeld! Begrijpen jullie waar ik naartoe wil? Ik heb af en toe het idee dat het jullie niet om de muziek gaat maar om de apparatuur en hoe goed iets wel niet is afgeregeld.

En Alco, volgens mij kan ik bij mijn platenvriend zo'n beetje alles bestellen wat er te krijgen is. Dus koop jij nou gewoon die Linn draaitafel!

Groetjes,

Hubertinus

Hai Alco,

Het verhaal gaat dat een LP 12 juist zo populair was/is in GB omdat men daar veel kleine luidsprekers heeft waar weinig laag in zit. De LP 12 zou nogal aanzetten in het laag en als een soort loudness filter werken.

De nieuwere versies van de LP 12 doen dat minder en zijn daarom bij bij niet iedereen populair.

Als dat allemaal zo is (ik heb het ook maar gelezen) dan zou de LP 12 niet de platenspeler voor jouw kamer zijn.

Hai Hubertinus,

Volgens mij lees je toch iets in de postings wat er niet staat. Niemand heeft gezegd dat er maar een man in NL kan afregelen. Aan de andere kant moet je het wel vaak doen om makkelijk tot een goed resultaat te komen. Dus een winkel waar nog met regelmaat een platenspeler/element wordt verkocht. Misschien een goed idee om die eens te inventariseren.

Overigens is Sneek wel een leuk stadje. Ik kom er nog wel eens in de zomer en ben ook wel eens bij de "goeroe" binnengelopen. Wel leuk zo'n zaak met een behoorlijk aantal oude en nieuwe platenspelers.

Mijn ideale zaak is overigens www.walrus.co.uk. Maar in London zal je waarschijnlijk meer vinyl liefhebbers tegenkomen dan in Sneek.

Hallo Carl,

Hmm, 't verhaal dat jij noemt ken ik niet, maar 't zou goed kunnen hoor. In Engeland zijn inderdaad meer kleine/medium sized woonkamers en ook zijn kleine speakers daar volgens mij wat populairder.

Mijn persoonlijk voorkeur voor een LP12 is 't feit dat de LP12 erg goed (zoniet 't beste!) klinkt op Naim versterkers.

De LP12 is destijds namelijk ontworpen rondom Naim versterkers. Linn & Naim waren toen 2 handen op 1 buik. Linn maakte in 't begin voornamelijk de LP12, de versterkers kwamen veel later pas. Naim daarentegen had de zelfde filosofie als Linn en maakte vanaf 't begin al prima versterkers die dus perfect samen gingen met de LP12.

Van de vele analoog-veteranen onder Naim bezitters bezit 't merendeel de LP12.

Kortom, een 'perfect' huwelijk en bovendien vind ik 'm erg mooi om te zien, althans in Afromosia uitvoeing. (mooi woord voor kersen)

linn_sondek-LP12.jpg

En Alco, volgens mij kan ik bij mijn platenvriend zo'n beetje alles bestellen wat er te krijgen is. Dus koop jij nou gewoon die Linn draaitafel!

Daar zeg je wat, je kunt inderdaad alles bestellen wat er te krijgen is :D

...punt is...er IS niet zoveel te krijgen.

(ja ok, als de muziek er zelf niet/minder toe doet, dan is er nog voldoende)

Wat betreft de LP12: In Engeland kom je ze vrijwel dagelijks tegen tegen zeer lage prijzen. In Nederland echter kom je ze af en toe tegen, maar dan wel tegen absurd hoge prijzen t.o.v. good ol' Britain.

(als gauw 2x zo duur in Nederland!)

Dus...helaas peanutbutter :rolleyes:

Groeten,

Alco

Geplaatst door Alco:

1. 't afregelen,waarvoor men blijkbaar 't halve land moet doorkruizen.

2. gebrek aan nieuwe uitgaven op LP

3. de nieuwe vinyl uitgaven zijn vaak absurd prijzig.

4. gebrek aan aanbod van 2e hands (schappelijk geprijsde!) high-end draaitafels.

That's all.

Groeten,

Alco      :)

Over het afregelen van draaitafels is erg veel informatie te vinden, met geduld, een goed oor en veel tijd is het beslist niet onmogelijk hierin zelf ook kundigheid te ontwikkelen.

Nieuw vinyl is zeker te krijgen, echter - gezien de beperkte omzetten hierin - zijn er niet zo heel veel zaken die een grote verscheidenheid in hun assortiment hebben.

Plexus in Delft is een uitzondering - weet iemend er nog meer ? - rondspittend in de bakken kom je tot de ontdekking dat er toch best veel nieuw en opnieuw wordt uitgebracht op vinyl.

De prijzen voor nieuw vinyl varieren best - door het geringe aantal verkooppunten wordt hiervan ook wel misbruik gemaakt - zo kwam ik gisteren een dubbelelpee van The Velvet Underground tegen voor € 18 en € 34 - echter gemiddeld betaal je voor een nieuwe 180 gr LP zo,n € 18 tot 20 .

Gelet op de huidige CD prijzen is dat niet zo heel erg veel......................

Schappelijk geprijsde - high end - draatafels zijn er zeker te vinden, althans als je uitsluitend naar de prestaties kijkt, echter veelal wordt de fout gemaakt naar image en status van een merk te kijken.

De door velen verguisde Thorens 14... en 15.. en 16.. series draaitafels zijn op ongekende hoogten te brengen door enige huisvlijt, een nieuwe behuizing, demping van -sub- chassis, vervanging van de armplaat en eventueel een andere arm kunnen wonderen doen.........

Op de

site van RuadHiFi Amsterdam

heb ik een groot aantal verwijzingen naar diverse informatieve sites op dit gebied geplaatst, te vinden onder links...............

Inderdaad zal een draaitafel nooit het gebruiksgemak van een CD speler evenaren, wel zal het resultaat je kippenvel kunnen bezorgen..............

Groet Jitze

Hai Alco,

Warom ga je niet een keer naar Engeland op vakantie en koop je daar een LP 12. Je moet dan wel een betrouwbaar adres vinden maar daar moet via het Naim forum aan te komen zijn lijkt me.

Muziek op LP is nog wel te vinden via Duitse sites. Ars en Saphir bijvoorbeeld.

Guest Huub Derkx

Alco, je zegt er is niet zo veel te krijgen. Wat zoek je dan bijvoorbeeld?

Andere inzender. Het is niet zo dat ik lees wat er niet staat. In de meeste postings tref ik de regel aan: ga naar Henk in Sneek. Of iets van een soortgelijke strekking. Als Henk in de buurt woonde dan wel zijn winkel had ging ik zeker eens bij Henk binnen. In de buurt mag tot en met Den Bosch.

Maar kan het nu of niet: in de winkel kopen en afstellen en thuis netjes opstellen en spelen?

Groetjes,

Hubertinus

Van alles tussen de 'betere' pop, amricana, singer/songwriter tot sommige bluesstylen.

Ik ben wel al wat tegen gekomen hoor, maar 't blijft helaas een druppel op een gloeiende plaat.

Groeten,

Alco

Geplaatst door Hubertinus:

Andere inzender. Het is niet zo dat ik lees wat er niet staat. In de meeste postings tref ik de regel aan: ga naar Henk in Sneek. Of iets van een soortgelijke strekking. Als Henk in de buurt woonde dan wel zijn winkel had ging ik zeker eens bij Henk binnen. In de buurt mag tot en met Den Bosch.

Maar kan het nu of niet: in de winkel kopen en afstellen en thuis netjes opstellen en spelen?............  Ja dat kan !!!!!!!

Met vriendelijke groet,

Haudio

Groetjes,

Hubertinus

:rolleyes:

Beste Pietje B/Alco,

Ben sinds dit jaar de gelukkige eigenaar van een LP12. Met MC-element en MF prepre.

Had ik jaren eerder moeten doen!

Raak mijn cd-speler (Jadis - toch ook niet de eerste de beste) bijna nooit meer aan.

Afstellen is inderdaad een aardige klus, maar als je hem daarna neerzet en alleen voor het draaien van plaatjes gebruikt (what else?) heb je daar jaren geen omkijken meer naar...

Guest Huub Derkx

Haudio en Michel,

Ik ben blij dat de vraag eindelijk is beantwoord! Het kan dus. Heren, hartelijk dank voor jullie antwoord.

Groetjes,

Hubertinus