Jump to content

Hoorn

carl
 Share

Recommended Posts

De artikeltjes over de PP heeft mijn interesse in luidsprekers weer gewekt (niet dat ik nu iets nieuws wil).

Vaak lees je enthousiaste verhalen over hoornluidsprekers maar toch zie je ze heel weinig. Welke hoorns zijn in een normale kamer te gebruiken, wat zijn de voor- en nadelen (nutraal ?) en wie heeft die dingen (gehad).

Groet,

Klipsch (daar issie weer en ik ben Jitze voor :P ) bouwt al sinds jaar en dag hoornluidsprekers. De Heresy II is wel een LS die het goed doet op een buizenbak. Met een transistorversterker erop ben ik er niet zo kapot van, maar dat komt omdat ik niet hoorns hou. Bij Jitze klinkt het erg goed, maar vaak staan die hoorns wat te veel te schreeuwen en klinkt het midden wat overdreven. Dat ligt aan het systeem. Een hoorspeaker heeft een ingebouwde mechanische versterker. De hoorn weerkaatst de signalen tegen de wand van de hoorn waardoor de amplitude groter wordt (oid). De meeste hoorns hebben daarom wat problemen met het laag (zacht).

Een ander voordeel van dit systeem is het hoge rendement en ze zijn daarom makkelijk aan te sturen. Luisteren is ook hier het devies. Het klinkt anders en het moet je aanspreken.

Ik heb Altec Vot. Kijk maar eens op diy forum in de U.S. Voordelen, betrokken geluid, veel definitie en dynamiek, weinig maar wel goed vermogen nodig. Nadelen GROOT en accepteert geen slechte versterkers. Succes, er staan er nog weleens in een oude bioscoop of theater, vandaar de naam VOT. Wees gegroet, Ed

Hallo, ikzelf heb een jaar of 2 met klipsche gespeeld op een transistor versterker, het beviel mij prima net wat de andere ook zeggen ,het gaf een enorm live gevoel.

Maar na die 2 jaar begon het hoog toch wat te overheersen voor mijn oren, dus ben overgestapt op een andere luidspreker.

Op een buizen bak doen ze het helemaal geweldig.

Geplaatst door carl:

Welke hoorns zijn in een normale kamer te gebruiken, wat zijn de voor- en nadelen (nutraal ?) en wie heeft die dingen (gehad).

Groet,

Hoi Carl,

Vrijwel elke hoorn is in een normale huiskamer te gebruiken, aangenomen dat je kunt leven met de fysiek van die dingen.

Hoorns zijn duur. Mi.i. d