Jump to content

Combineren AV / Stereo ???

kuiperik
 Share

Recommended Posts

Gebruik momenteel een Marantz SR7000 en DV7010. Hiervoor ben ik nu in de mogelijkheid om er voor stereo een Marantz PM17MKII naast te zetten. In hoeverre gaat dit een conflict opleveren tussen de afstandbedieningen? Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ik wil de DV7010 digitaal aansluiten op de SR7000 en analoog op de PM17. Van de SR7000 gaan dan de pre-out voor de hoofdluidsprekers naar een ingang van de PM17. Als speakers heb gebruik ik de Scan Speak Event.

Bovenstaande oplossing wil ik toepassen om mijn set op stereo gebied (cd's) te verbeteren. Indien iemand hiervoor andere opties heeft zijn die ook welkom.

De code's van de afstandsbediening voor de reciecver en de versterker zullen dezelfde zijn, latig als je het volume wil veranderen of een input. Je kunt een ontvanger op 1 van de apparaten afplakken, dan reageerd ie niet meer op de aafstandsbediening.

Een tip is de receiever in te leveren voor een betere, of een losse eindversterker erbij te kopen voor de frontspeakers. Dit is denk ik de gemakkelijkste oplossing voor een beter stereo geluid.

gr. rogier

Heb eerst idd overwogen om er een eindversterker aan te koppelen, dit is in ieder geval gemakkelijk. Echter ik ben uit de diverse posts al wel opgemerkt dat je toch het beste resultaat kunt bereiken door een seperate stereoversterker te gebruiken. Dit door het feit dat hierin het signaal niet digitaal wordt omgezet en een dergelijk apparaat een beter voorversterker gedeelte bevat..

Indien je dan gaat kijken dat het verschil tussen een losse eindversterker en een geintegreerde versterker niet zo heel groot is (tweedehands), zou ik denken dat je er dan met een geintegreerde versterker toch wat meer op vooruit gaat.

Ik neem aan dat er meer mensen voor een dergelijke beslissing hebben gestaan. Ben bij deze dan ook heel benieuwd hoe hun ervaringen op dit gebied zijn.

Ik heb dat ook in m'n hoofd maar ik ben nog niet zo ver dan jij. Ik wil een AV-receiver gaan aanschaffen maar ik sta nog steeds in dubio of ik mijn Onkyo stereo versterker (en tuner) weg moet doen of dat ik het beter kan houden. Een AV-receiver die ik in overweging neem is de Harman Kardon AVR 5500. Deze heeft 5 kanalen maar is in staat om met Logic 7 (dat hoger gewaardeerd wordt dan Pro Logic 2) 7 kanalen aan te sturen (of ik daadwerkelijk 7 luidsprekers + eventueel een sub in m'n woonkamer krijg is nog maar de vraag). Alleen heb je daar dan een aparte versterker voor nodig die je op de pre out moet aansluiten (als ik het goed begrepen heb). Mijn eigen versterker zou daarvoor kunnen dienen. Daarnaast kan ik op mijn oude installatie terugvallen als het stereo geluid van de receiver me toch tegen gaat vallen.

Maar ja, de pecunia h

Heb zelf destijds de beslissing genomen om de SR7000 aan te schaffen, dan had ik meteen alles in een apparaat. Echter mijn speakers heb ik destijds ook gehoord op een Aaron1 versterker en daarop klonken ze toch een heel stuk beter als op de SR7000. Indien ik het nu opnieuw moest doen dan zou ik eerst een goede stereo oplossing aanschaffen en daar dan een DTS decoder of zo bij kopen. Ik gebruik mijn installatie dan ook voor 95% stereo en 5% surround.

Ik heb ook geluisterd naar een betere DVD-speler (DV17), deze bracht echter niet het resultaat wat ik ervan had verwacht, in combinatie met de SR7000. Indien ik echter een andere versterker gebruik dan is het resultaat veel beter.

Op het moment klinkt het dus niet slecht, maar ik weet dat ik veel meer uit mijn speakers kan halen. Ik ben er alleen nog niet helemaal aan uit welke combinatie ik het best kan maken. Ben wel iets tweedehands aan het zoeken, zodat ik toch de kosten nog iets kan beperken. De versterker moet echter wel krachtig genoeg zijn om de Scan Speak Event (Transmission Line) goed aan te kunnen sturen. :)

Hoi Kruiperik

Met een beetje geluk kun je de ab en ab reciever op een ander adress zetten.

Ik vermoed namelijk dat Marantz met de RC5 code werkt en die verstuurd z'n codes met een adres. Zoek de chip nummers op bij http://www.questlink.com/ of bij Philips zelf.

Dat zie je in de dataseets meteen meteen welk pootje je moet veranderen om een ander adres te krijgen.

Groeten Simon

• 5 weeks later...

Heb inmiddels de PM17 mkII aangeschaft. Heb deze thuis enkele uren mogen beluisteren en ben toch wel zeer onder de indruk van het verschil tussen de PM17 en de SR7000. De PM17 houdt de speakers veel beter onder controle.

Wat echter nog meer opvalt is de verbetering van het stereobeeld. Het klinkt nu veel gedetailleerder en de muziek komt echt los van de speakers.

Je dient hiervoor wel de DVD-speler analoog rechtstreeks op de PM17 aan te sluiten. Indien je het signaal via de SR7000 naar de PM17 stuurt dan is de verbetering stukken minder.