Jump to content

Thorens Gallery

carl
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door sodejuu:

En hier is de directe LINK. Hier heb ik ook dat plaatje van die speler met die "gebroken" arm vandaan gevist.

td124tangential.jpg

Die naald zal wel niet lang meegaan! Of is dit er zo een die speciaal voor rubber is ontworpen?

Groet,

Tuby cool.gif, die zich zulke dingen gewoon afvraagt

Geplaatst door Tuby:

Die naald zal wel niet lang meegaan! Of is dit er zo een die speciaal voor rubber is ontworpen?

Groet,

Tuby   cool.gif, die zich zulke dingen gewoon afvraagt

Yep, dit element heeft geen naald, maar een lezer (eng.: laser). Hij hangt trouwens ook in Koni schokbrekers voor al te grove groeven.

Deze arm is ontwikkeld om hardleerse platen duidelijk te maken dat ze op het plateau moeten blijven liggen. De naalddruk kan hierbij traploos ingesteld worden van 1-100 kg

Geplaatst door sodejuu:

Yep, dit element heeft geen naald, maar een lezer (eng.: laser). Hij hangt trouwens ook in Koni schokbrekers voor al te grove groeven.

Deze arm is ontwikkeld om hardleerse platen duidelijk te maken dat ze op het plateau moeten blijven liggen. De naalddruk kan hierbij traploos ingesteld worden van 1-100 kg

Beste Sodejuu,

Hier kan ik niet tegenop!

Voor zo'n posting heb ik maar 1 antwoord; 5 sterren zijn onderweg!

Groet,

Tuby cool.gif, die weer heel wat heeft geleerd over platenspelers

Hallo allemaal en speciaal Haudio,

Wie heeft die Thorens 124 wel eens gehoord - hoe verhoudt die zich nu met moderne platenspelers?

Op basis van de juichende verhalen denk ik wel eens dat als je een Thorens 124, een Quad of Marantz buizen versterker met de oude ESL hebt je de verdere ontwikkeling van de audio wel kunt vergeten.

Als je hem in de Engelse bladen ziet staan dan is de speler overigens altijd ingebouwd in een houten sokkel en zit de arm niet op de speler maar op de sokkel.

Ik hoop dat ik dat ding nog eens toevallig tegenkom.

Beste Carl,

Vroeger, tja wat is vroeger?

In ieder geval Quad was de eerste fabrikant die na buizenversterkers de eerste "goed" klinkende transistorversterker bouwde.

Dat was de Quad 33/303 hij was niet super maar acceptabel.

En veel gemakkelijker te maken dan een buizenversterker.(robots)

Buizenversterkers moesten met de hand worden gemaakt.(manuren)

Bovendien kon de Quad 33/303 electrostaten aansturen, dat kon hij eigenlijk niet ,maar met een foefje wel, ze zetten nl een weerstand van 8 Ohm in het inwendige van de 303 zodat de versterker altijd een weerstand zag van 8 Ohm.

Hiermee zorgde je er dan voor dat de versterker niet in rook opging bij lage impedanties bij een vreemde capaciteit maar de demingsfactor was wel weg.

Dat is niet zo'n groot probleem bij een esl omdat een esl een hele kleine bewegende massa heeft dus geen tegen EMK ,dus ook geen problemen heeft met de dempings factor.

Aan een dynamische luidspreker echter wel problemen!

Ook aan hybride systemen.

Maar net als sommige auto's die kapotte schokbrekers hebben en daarom doordeinen wat sommige mensen plezierig vinden.

Daardoor gaan ook de lage tonen luidsprekers doordeinen ,wat niet korrect is maar wat sommige mensen prettig vinden, het dreunt lekker door in meer of mindere mate.

Uit deze tijd stamt ook de Thorens TD 124,125 deze platenspelers waren beslist niet slecht maar ook niet beter dan dat.

Wel beter dan de meeste platenspelers toen op een paar uitzonderingen na.

Tegenwoordig gaan sommige mensen die dingen modificeren en zeggen dan dat ze super zijn en vragen daar dan hele hoge prijzen voor.

Net als bij een Quad die lang niet zo goed is als dat de meeste mensen geloven.

Zo kun je ook een oldtimer modificeren en daarin als een vorst rond gaan rijden,maar geef mij maar een moderne auto met alle kreukelzones en comfort.

Wel is het zo dat wat platenspelers betreft er heel veel fabrikanten rommel hebben gemaakt en dan zijn die eerste Thorenssen nog zo slecht niet .

Maar vergelijken met een goede van nu toch maar niet.

Een Thorens TD 321 is echt een stuk beter.

En als je toch een gebruikte goede wilt waarom neem je dan geen Thorens TD 126,147,226,320,160 super of zo

Wil je toch een goede Linn koop dan een Ariston die de voorloper is van Linn en niet minder alleen veel goedkoper.

Een kult houdt het lang vol!

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Wie met z'n ogen luistert hoort niets !

Geplaatst door carl:

Hallo allemaal en speciaal Haudio,

Wie heeft die Thorens 124 wel eens gehoord - hoe verhoudt die zich nu met moderne platenspelers?

Op basis van de juichende verhalen denk ik wel eens dat als je een Thorens 124, een Quad of Marantz buizen versterker met de oude ESL hebt je de verdere ontwikkeling van de audio wel kunt vergeten.

Als je hem in de Engelse bladen ziet staan dan is de speler overigens altijd ingebouwd in een houten sokkel en zit de arm niet op de speler maar op de sokkel.

Ik hoop dat ik dat ding nog eens toevallig tegenkom.

Hallo Carl,

Jou vermoeden is deels waar. Het is inderdaad zo dat als je goede Vintage apparatuur koopt je geweldige geluidskwaliteit "kan" krijgen. In Engeland, Amerika en vooral Japan is men daar al eerder achter gekomen.

Waarom brengt Quad een op oude techniek gebaseerde nieuwe buizenversterker uit? misschien om op de golf van de buizenrenaissance mee te gaan, of misschien zijn ze ook wel achter de waarheid gekomen?

Nu is het niet zo dat alle oude "rommel" per definitie beter is, wanneer zon Thorens 124 slijtage in zijn lagering heeft zal die niet zo mooi klinken, wanneer je hem echter in nieuwstaat beluisterd met een goede arm en ditto (modern) element kan hij een behoorlijke klapper maken!

Als je er een tegenkomt voor een redelijke prijs is het natuurlijk de moeite om uit te proberen! Probeer dan ook eens een Garrard 301 of 401 (zelfde type loopwerk), ze zijn in NL wel slecht verkrijgbaar.

Ik ben zelf van mening dat er vroeger uitstekende onderdelen gamaakt zijn (bijv. buizen) maar dat er ook veel is dat nu echt beter kan (condensatoren, uitgangstrafo's)

Wanneer ik een Vintage buizenversterker ga opknappen, zou ik wel alle elco's, cond. en de meeste weertanden vervangen voor moderne!

Ik denk dat voor Vintage platenspelers hetzelfde geldt, algemene punten van verbetering buiten de slijtage delen: voeding, element?

Groeten,

Beste Stefan,

Ik wilde je 5 sterren geven voor jou antwoord maar dat had ik al gedaan.

Dus dat gaat niet meer.

Maar je hebt helemaal gelijk ,wat vroeger erg goed was is beter dan slecht spul van nu.

En wat nu erg goed is is beter dan goed spul van toen.

Maar goed spul van toen kun je modificeren om er iets erg goeds van te maken.

Dus het project van Sodejuu om een platenspeler te maken duurt nog even hij gaat eerst z'n Thorens TD 166 modificeren, prima idee.

MvG,

Haudio

Haudio en Stefan,

Met dank voor de informatie. Dat verhaal van die 33/303 en die weerstand kende ik nog niet.Ik heb overigens wel een oude 33/303 op mijn dochters kamer staan. Ik heb er nog geen luidsprekers bij. Wat voor goedkope, makkelijke speakers zouden er bij passen ?

Ik was overigens niet van plan een Thorens 124 aan te schaffen als hoofdplatenspeler. Aan de andere kant als ik goedkoop aan klassieke apparatuur kan komen dan doe ik dat (zo ben ik ook aan mijn Thorens 160 gekomen). Ik heb namelijk verschrikkelijk veel respect voor die vroegere technische ontwikkeling. Het is namelijk makkelijker van een 6 een 8 te maken dan van een o een 6. Dat eerste heeft de generatie voor ons gedaan.

Jammer dat er geen museum is van "ons soort" audio apparatuur van de vorige eeuw.

Groetjes

Beste Carl,

Het opwaarderen van een TD 160 is niet moeilijk en er kan echt heel veel zelf aangedaan worden.

Kijk op : http://home.wolmail.nl/~wr31321

Verder op de Quad kan heel goed een Tannoy MX 1,2 of Canton LE 103,Jamo E 610,Magnat Vintage 105,JBL Lx 2001,Elac 101,Quadral QLx 115, Dali 1001 als het geen grote luidsprekers moeten zijn.

mVg,

Haudio