Jump to content

SPIKES !!!!!

Haudio
 Share

Recommended Posts

SPIKES !!!!

Waar dienen spikes voor :

Buiten dat ik het acoustische diodes noem : trillingen 1 kant uit en niet terug.

En massakoppeling.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Sint zat te bedenken hoe hij haudio meer luistergenot kon schenken. rolleyes.gif

Een kwetsbare buizenversterker was geen goed idee met die lange tocht over zee,

Een paar speakers misschien?, maar daar is Haudio ook al van voorzien.

Haudio gaf al aan niet voor de spikes te gaan.

Sint wil dan ook vernemen welke maatregelen dan te nemen. confused.gif

Piet

Hmm ja, trillingen 1 kant uit. Maar sommige mensen hebben de spikes ook wel eens op d'n kop staan. Klinkt beter zeggen ze, maar wel meer trillingen enzo. En dan heb je ook nog dat micromega spul waar ze 2 spikes normaal plaatsen en dan een andere weer andersom. Dan kunnen de trillingen ook weer weg zeggen ze erbij. Geeft u mijn portie maar aan de hond.

Ik weet het niet meer hoor dat gedoe met die spikes. Een paar kopspijkertjes van een paar cent werken toch ook?

Of giet anders de hele handel in een fors blok beton. Zeg 'n kuub ofzo. Wel zo dat je nog bij de bedieningselementen kan geraken natuurlijk. Dan trilt volgens mij helemaal niks meer.

In dit verband is het mogelijk een aardig plan om eens een CD loopwerk (van kast ontdaan) met een paar stevige bouten op een stuk beton te schroeven. Kijken hoe dat klinkt...

Beste Ben,

Hoe is het mogelijk dat ik elke keer als ik een bericht van jou lees, ik moet lachen.

Maar zo heb jij het misschien niet bedoeld.

Oke , kegels en of spikes met de punten naar beneden zorgen voor massakoppeling dus veel kontact met de ondergrond bij een hele hoge druk per mm2 dus onwrikbaar vast met de ondergrond jou beton idee gelijk.

Kegels of spikes met de punten naar boven geen massakoppeling maar wel resonatievrij voor de ondergrond dus bij een houtenvloer die dan heel moeilijk mee wil resoneren wat uiteindelijk de bedoeling is.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Guest Peter Dijkslag

Leuk, al die chitchat. Ik zou alleen wel eens serieus willen weten wat nou zo'n spike doet voor mijn geluid. Waarom dus spikes of waarom dempers?

Leg het me alsjeblieft eens uit alsof ik een kind van 10 ben, zodat ik snap waar het over gaat. Dan kan ik er ook wat mee. Bij voorbaat dank mensen!

Beste Peter,

Kegels of spikes hebben dezelfde functie nl het geluid verbeteren.

Hoe gaat dat in z'n werk.

Allereerst is er de kwestie van uit focus zijn van het hoog.

Hoe komt dit ? dat komt vanwege het feit actie reactie.

Indien de lagetonen luidspreker vooruit gaat, heeft deze een reactive kracht naar achteren.

Met andere woorden de woofer zet zich af tegen de kast, daarom gaat de kast achteruit uiteraard een heel klein beetje je ziet dit niet, maar het is wel meetbaar.

Onze oren zijn trouwens naukeuriger dan onze ogen.

Gaat de woofer achteruit dan gaat de kast naar voren .

Dus de luidsprekerkast staat doorlopend te wiebelen.

Voor de lage tonen maakt dit niet uit omdat deze een lange golflengte hebben.

Voor hoge tonen daartegen wel omdat deze een hele korte golflengte hebben en omdat hier voor ons de meeste informatie in zit is het heel belangrijk dat heel precies wordt weergegeven.

Dan zeg je natuurlijk geen probleem een hele zware kast bouwen.

Dit kan maar is erg prijzig niet te verslepen en de meeste vloeren kunnen het gewicht niet aan.

Dus ik bedoel echt zwaar!!!

Omdat lage tonen enorm veel kracht hebben, ze laten met subsonische tonen hele gebouwen instorten(resonatie frequentie opzoeken vermogen opvoeren en dan puinhoop).

Voorbeeld indien ik 100 kg weeg en ik sta op een stalen plaat die niets weegt, zet daar 4 blokjes onder van 1 cm2 dan druk er 25 kg per 1 cm2 nu zaag ik de blokjes middendoor dan drukt er 50 kg per 1 cm2, gaan gewoon door met het kleiner zagen totdat we een punt hebben.

Dan drukt er wel 100.000 kg per 1cm2 dat betekend wat eerst bewegelijk was staat nu zo vast als een huis.

Waarmee we dus bereiken, dat we een beter geluid realiseren voor heel weinig geld.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Beste Peter,

Vergeten over dempers, sorry.

Dempers dempen de resonantie van de kast naar de ondergrond zodat de vloer niet meetrilt( Vooral houten vloeren).

Dit kan ook met kegels of spikes door ze om te draaien want dan krijgen we een slecht kontakt met de vloer waardoor we ook van geboem en gedreun verstoken blijven,

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Originally posted by Haudio:

Beste Ben,

Hoe is het mogelijk dat ik elke keer als ik een bericht van jou lees, ik moet lachen.

Maar zo heb jij het misschien niet bedoeld.

Het mag wel met een komische noot gelezen worden. Enfin, ik vat het op als een compliment hoor.

Oke , kegels en of spikes met de punten naar beneden zorgen voor massakoppeling dus veel kontact met de ondergrond bij een hele hoge druk per mm2 dus onwrikbaar vast met de ondergrond jou beton idee gelijk.

Kegels of spikes met de punten naar boven geen massakoppeling maar wel resonatievrij voor de ondergrond dus bij een houtenvloer die dan heel moeilijk mee wil resoneren wat uiteindelijk de bedoeling is.

Met Vriendelijke Groet,

Haudio

Yo, ook groeten maar weer.

Ik heb trouwens ook houten vloeren en gebruik bewust geen spikes om de vloer ook in beweging te laten geraken. Voor home cinema is dat best aangenaam, doch dit tezijde

• 4 months later...

Ehmm...

Ik heb dus WEL spikes onder mijn Klipsch..

Werd mij altijd verteld dat dit strakker moest klinken..

Maar nu lees ik dat je met een houten vloer (ik heb parket) geen spikes moet gebruiken??

Wat dan wel??..

Vriendelijke groeten M.H

Ik heb parket. Voordeel van spikes is in ieder geval dat je de speakers waterpas en daamee rotsvast (niet wiebelend) neer kan zetten. Mijn vorige speakers met dempers eronder zijn wel eens omgeduwd door mijn lieve dochter. Alleen daarom al geen dempers.

Ik heb wel geexperimenteerd met tuintegels en daarop spikes. Klonk anders maar zeker geen verbetering.

Carl

Guest A. Vonk

Beste Haudio,

Ik heb je stuk met interesse gelezen. Kort samengevat staat er het volgende:

"Lage tonen maken de kast aan het wiebelen. Voor de lage tonen op zich maakt dit wiebelen niet uit maar je hoort het terug in de hoge tonen omdat deze speakers in dezelfde kast zitten en dus meewiebelen."

Heb ik zo ongeveer de essentie goed weergegeven?

Als oplossing wordt dan voorgesteld om de speakers enorm zwaar te maken (met het risico dat ze door de vloer zakken.)

Waarom niet (een van) de volgende oplossing(en):

1) Laat de speaker gewoon lekker wiebelen als die dat graag wil, maar "zaag" het hoge tonen gedeelte eraf en schroef dat stevig tegen de muur of plaats het op een statief.

-maar los van het lage tonen gedeelte-

2) Plaats een dubbele lage tonen speaker tegenover elkaar in de luidspreker zodat zich lekker tegen zichzelf kunnen afzetten. Per saldo staat de luidspreker dan tenminste stil.

Echter, er moet iets mankeren aan deze oplossingen want haast niemand doet het.

nouja,

met vriendelijke groet Arjan.

Guest Jeroen Leeflang

En hoe zit het nou als je monitor speakers gebruikt welke je op een stand (Atacama) hebt staan. De stands hebben aan de onderzijde de mogelijkheid om spikes te plaatsen, maar aan de bovenzijde (waar dus de speaker komt te staan) bevindt zich een klein vlak plateau (15x15cm). De speaker komt hier bovenop te staan, maar staat los op een plaat glad staal. De speaker kan dus allekanten opschuiven. Nu zitten er in dat plateau vier gaten. Moet ik de speaker erop vastschroeven? Ik heb nu vier spikes andersom, dus met de punt omhoog in de gaten geplaatst en hier de speaker op geplaatst. De speaker staat dus ontkoppeld van de stand, terwijl de stand op een oer sterke betonnen vloer staat welke is voorzien van zijl. Eigenlijk zou de speaker aan de stand gekoppeld moeten worden om meer stabiliteit te krijgen, maar dat gaan niet zonder de speaker echt aan de stand vast te zetten.

Denk ik nu verkeerd of heb ik al de juiste oplossing gevonden?

Beste Jeroen,

Misschien zonder het te weten heb je het perfect gedaan !

Punten naar boven heten studs en ze moeten daar wwar jij ze hebt.

Heb je al kanariezand in je stands ?

Want met zand erin klinkt het nog beter.

Met vriendelijke groet,

Henk

AS

ik heb in mijn woonkamer een betonvloer met vloerbedeking.

mijn luidsprekers koppelen met spikes is niet mogelijk omdat er gebruik gemaakt is

van een ondervloer.

de vloerbedeking is dus te dik voor de spikes om te koppelen.

misschien eerst een tegel plaatsen met daarop de speakers.??

Guest Jeroen Leeflang
Originally posted by Haudio:

Beste Jeroen,

Misschien zonder het te weten heb je het perfect gedaan !

Punten naar boven heten studs en ze moeten daar wwar jij ze hebt.

Heb je al kanariezand in je stands ?

Want met zand erin klinkt het nog beter.

Met vriendelijke groet,

Henk

AS

Leuk om te horen. Heeft het nog effect als ik spikes onder mijn stands zet of niet. Ik heb geen kanariezand gebruikt maar cementzand, maakt dat veel verschil?

Hoever moet een sub zoals mijn REL Strata III van de muur afstaan. Hij staat nu ongeveer 15cm van de muur op spikes (en die staan op stuivers, om beschadiging van m'n zijl (of is het zeil) te voorkomen. Het enige probleem is momenteel nog dat mijn TV meubel heel prominent tussen mijn speakers staat opgesteld. Ik zet mijn speakers er wel eens voor, maar dan heb ik geen ruimte meer over in mijn kamer.

Wat is het verschil tussen spikes en kegels?