Jump to content

tips & tweaks ter verbetering audio set

Roger
 Share

Recommended Posts

Er zijn vast mensen op dit forum die tips hebben om een audioset te verbeteren zonder meteen duizenden guldens te investeren

Het lijkt mij uiterst zinvol om eerst het uiterste uit je set te halen voor je de aanschaf van een nieuw component overweegt.

Hallo Roger,

Uiteraard zijn er diverse zinvolle en zeer betaalbare tweaks. De meesten zullen waarschijnlijk al meerdere malen genoem zijn, maar toch...

Hier een paar aanraders:

Je CD-speler voorzien van loodbitumen.

(dit haal je voor ongeveer 20 a 25 gulden bij bijv. zelfbouw luisprekerzaken)

Je plankt het aan de binnenkant van je CD-speler, met name de deksel.

Het geluid wordt er een stuk rustiger van en details vallen meer op.

Dempingsplateau's onder CD- platenspeler.

er zij ner diversen op de markt. De Cyrus "Isoplat is een goed voorbeeld.

Kegels onder de speakers. Dit is eigenlijk al geen tweak meer,maar een must!

Je speakers voorzien van betere bekabeling.

(als je 'n beetje overweg kunt met 'n soldeerbout, dan moet dit lukken.)

uhhh, nou, meer schieten me er nu niet te binnen.

Succes,

Groeten,

Alco.

Roger,

Het meeste rendement heeft ongetwijfeld de plaatsing van de speakers. Veel en onbevoordeeld experimenteren is zeker zinvol. Als je parket hebt en met spikes werkt kan je met onderleggers (een paar gulden per stuk)werken. Plak daar met Pritt, dik papier of dun karton onder, dan kan je schuiven zonder het parket te beschadigen.

Krijg je met plaatsing op zich een goed geluid, maar toch een teveel aan bas zou je kunnen experimenteren met de poort van je speakers. Door hem licht (!) op te vullen tem je de bas een klein beetje. In verband met tijdelijke huisvesting op mijn werk zaten mijn oren vaak "dicht" (superdroge lucht ivm airco) en basrijke muziek was niet prettig. Ik duwde toen een pakje Tempo zakdoekjes (folie er half af) in de poort- werkte echt goed. Gebruik ik overigens nog wel eens als een soort akoustische toonregeling. Deze tweak met de poort heb ik later ook gelezen in Stereophile.

Een tuintegel onder de speakers brengt ook een duidelijke klankverandering teweeg. Met name bij houten vloeren (bij mij was dat overigens geen klankverbetering). Als het werkt kan je marmer overwegen of de betontegel met een spuitbus een kleur geven.

Bij beton/tegels als vloer kan je daarentegen werken met een plaatje MDF onder de speakers.

Met andere succesvolle tweaks zit je al vlug met kabels te werken. Een goede hifi test over kabels met klankindrukken kan je op weg helpen mits je de tekortkomingen in je systeem goed in beeld hebt.

Stroomverzorging heeft ook invloed, maar als je dat doet kost het je veel geld. Succes is daar niet verzekerd. Hifi zaken hebben met dit onderwerp ook behoorlijk moeite.

Laat nog eens wat van je horen. Het onderwerp is overigens interessant genoeg.

Carl

Bedankt voor de reakties, ik ben zelf al geruime tijd bezig om m'n set te optimaliseren. De stroomvoorziening is ontzettend belangrijk naar mijn mening.

De tweaks die ik toegepast heb zijn:

A) Apparte kabel van meterkast naar audio set.

B) Een lichtnetfilter.

C) Goede netkabels voor de gebruikte componenten.

D)gebruik van ferrietblokken op luidspreker en netkabels.

E)Goldmund-cones onder componenten.

geeft een zeer grote verbetering vooral onder je cd-speler. De Seismic Sink moet ook erg goed zijn, maar is erg prijzig.

F) granieten plaat onder de luidsprekers met tussen de luidspreker en plaat Goldmund -cones.

G) Cd-speler van binnen bekleed met loodbitumen.

Dit zijn enkele tweaks die bij elkaar opgeteld in mijn set een enorme verbetering teweeg heeft gebracht. Groeten Roger

Heb in het verleden veel producten van Harmonix geprobeert, en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk was vooral van de grote "poten" voor bijv onder je cd-speler (model is me niet bekend).

Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft iemand ooit geexpirimenteerd met tuningprodukten zoals ASC of bijv produkten van Michael green?groeten Roger.

Een hele eenvoudige: zet je cd-speler naar alle richtingen waterpas. (doen ze ook bij platenspelers). Heb je het geluid al goed voor elkaar, dan zul je merken dat de detailering toeneemt.

Op het moment dat de speler iets scheef staat, zal de cd (of plaat) wiebelen tijdens het draaien, waardoor de lezerstraal naar verschillende richtingen wordt afgebogen wat weer detailverlies geeft.