Jump to content

Het aanschaffen van versterking.

siebe
 Share

Recommended Posts

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat je met je versterking altijd goede keuzes moet maken en niet te veel met exoten moet expirimenteren omdat die meestal niet lang bestaan.

Een merk als Audio-Research heeft zeer goeie nazorgmaatregelen,maar dat mag dan ook wel zou je denken.

Wie heeft daar ervaring mee?

Is het inderdaad de moeite om een zeer goeie oudere versterker(buizen,Audio-Research)aan te schaffen en deze dan te laten reviseren?

Heeft Musical-Fidelity of andere merken ook deze mogelijkheid.

Ben heel benieuwd.

Groeten,

Siebe.

Gelukkig zijn er ook in Nederland nog een groot aantal mensen die, ook met oudere, buizenversterkers uit de voeten kunnen.

De importeur van Jadis is al genoemd, deze repareert ook andere merken.

Zelfs als er belangrijke onderdelen als bijv. trafo's niet meer te verkrijgen zijn wordt hiervoor een oplossing gevonden, dit kan ten koste gaan van het oorspronkelijke uiterlijk..............

Echter het resultaat is een als vanouds werkende versterker.

Zelf heb ik ooit een oudere voorversterker opgedaan, was niet meer te repareren, economisch gezien vooral, het heeft vreselijk veel tijd gekost, erg veel telefoontjes en zoekwerk, de oplossing bleek heel erg simpel, de uiteindelijke reparatie kostte een paar honderd gulden - hadden we toen nog - en een paar uur werk.

Eigenlijk zijn buizenversterkers heel erg simpel en dus ook gemakkelijk te onderhouden.

De andere vraag was welke speakers hierop aan te sluiten, dit is nogal afhankelijk van het type versterker, echter in het verleden waren de meesten niet zo heel erg zwaar, dit betekent dus dat er gezocht moet worden naar speakers met een redelijke gevoeligheid en vooral een vriendelijk impedantieverloop, geen infinity's met waarden van rond de 1 ohm of zelfs nog lager.

Buizendokters waarmee ik ervaring heb zijn :

Jesper Hansted - Jadis en andere merken

Audio import - Dynaco

Klare - Hoorn - alle merken

Dr Tube - Rotterdam - alle merken

Audio Magic - Rotterdam - Peter van Willenswaard - alle mmerken

Rik Stoet - Den Haag

Groet Jitze

Goede tip van Jitze. Er zijn ook een aantal buizen "hobbisten" (maar sommige mag je ook "expert" noemen) die best advies willen geven, als je ze een vraag mailed.

Persoonlijk heb ik goede ervaring met Dick van der Merwe (Triodedick.com) en Remco Stoutjesdijk (Utranalog.com).