Jump to content

element monteren

oordop
 Share

Recommended Posts

Een paar schroefjes en een schroevendraaier. Dat ding er gewoon onderschroeven, de draadjes eraan en spelen maar :P:D

Om het goed te doen heb je toch wel wat meer nodig. Onmisbaar is een weegschaaltje (zo'n Shure SFG-2 doet het best aardig), een overhangmal, een spiegeltje, een testplaat en een goed gehoor. Een scoop erbij zou het helemaal afmaken en niet te vergeten heel veel tijd en geduld.

Waar je op moet letten is dat alles "in lijn" staat met elkaar. Om dat hier ff uit te leggen is wat veel van het goeie. Op deze site kunnen ze je wel op weg helpen ;)

Is een tangentiale arm makkelijker af te stellen???

Kost wllicht wat meer, maar als er minder gedoe is en het resultaat is beter???

Of is een t.arm een beetje uit de gratie geraakt sind technics en sony in hun budget grammofoon modellen ze ook leverden :D

Just kurieus??

Geplaatst door Duck-Twacy:

Is een tangentiale arm makkelijker af te stellen???

Kost wllicht wat meer, maar als er minder gedoe is en het resultaat is beter???

Of is een t.arm een beetje uit de gratie geraakt sind technics en sony in hun budget grammofoon modellen ze ook leverden    :D

Just kurieus??

In principe wel, maar in feite ook weer niet. Een tangentiale arm heeft geel last van "uit de bocht slingerende" krachten. Antiskating-instellingen zijn dan ook NVT.

Echt waar? Volgens mij niet. Elke massa heeft een traagheid en hoe soepel de geleiders van zulke arm ook zijn, er zal "gesleept" worden. Het element zal daarom (miniem) trillen in de groef. Een echt goeie tangentiale arm is daarom ook heel erg duur, want je moet juist het "naijl- en doorsla-effect" zien te voorkomen. Clearaudio heeft dat proberen op te lossen door de arm over een luchtkussen te laten schuiven. Dit lijkt me nog de meest verstandige keuze, maar het effect blijft.

Een normale arm heeft een constante afwijking die wel fatsoenlijk recht te breien is. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de "normale" draaiarm.

• 4 years later...

Kraus,

Kijk goed uit wat je doet.

Dat blu-tack spul gaat dus WEL vast zitten.

1 keer de schroefjes vast draaien ,daarna kun je ze er gerust uithalen.

Elementje zit perfect gefixeerd.

Ik gebruikte dat spul destijds om m'n speakers op de stands vast te zetten,

Werkte perfect, maar toen ik ze van de stands af wilde halen leverde het wel

beschadigde speakers op, Niet zeer ernstig, maar toch.

goede tip, siep, waarvoor dank. Dat is absoluut wijsheid die ik liever van een ander hoor dan zelf uit vind :(

Ik voel er uiteraard helemaal niks voor om ongewild de boel met bisonkit vast te zetten

Ik zal een mooier "lapje"maken van het spul wat ik hier heb liggen

Je kunt ook aan een propje garagekit denken. 3M heeft van dat spul wat absoluut niet hard wordt. Ik heb hier nog wat liggen en kan dat eventueel zaterdag wel meebrengen.

:)

Je kent de Buddies dus niet, anders zou je deze reactie hier niet neerzetten ;)

De buddies kleven net iets minder en laten zich ook na enkele jaren gemakkelijk verwijderen en laten daarom ook geen resten achter.

In m'n Syncro was mijn element (Goldring Eroica) ook gefixeerd met Blu-Tack (door ene H. te S.). Dat spul bleef idd op het element achter. Alleen met een in alcohol gedrenkt wattenstaafje heb ik dat spul eraf gekregen. Ik gebruik nu voor dergelijk taken die Buddies en dat laat gewoon los en dempt net zo prima.

Gun-gum of dergelijk troep is af te raden, omdat de weekmakers die dar in zitten nogal agressief zijn.

In elke kitachtige substantie zitten weekmakers. Het is maar net wat het tegenmateriaal is of het spul eruit komt.

Ik heb ook eens Buddy's van een gelakte binnendeur moeten halen met terpentine. Onze kinderen gebruikte die "pleisters" n.l. om posters e.d. op te hangen.

In elke kitachtige substantie zitten weekmakers. Het is maar net wat het tegenmateriaal is of het spul eruit komt.

Ik heb ook eens Buddy's van een gelakte binnendeur moeten halen met terpentine. Onze kinderen gebruikte die "pleisters" n.l. om posters e.d. op te hangen.

het spul wat ik heb liggen heet overigens 3M strip calk.

3M strip calk

goede tip, siep, waarvoor dank. Dat is absoluut wijsheid die ik liever van een ander hoor dan zelf uit vind :(

Ik voel er uiteraard helemaal niks voor om ongewild de boel met bisonkit vast te zetten

Ik zal een mooier "lapje"maken van het spul wat ik hier heb liggen

Je kunt ook aan een propje garagekit denken. 3M heeft van dat spul wat absoluut niet hard wordt. Ik heb hier nog wat liggen en kan dat eventueel zaterdag wel meebrengen.

Sodejuu, heb jij die Buddies dus nu wel in gebruik bij toonamrmontage?

Ik heb ze hier liggen, maar ze zijn bij mijn combo's bnergens nodig. Tot nu toe krijg ik het allemaal zo goed "stil".

Alleen als ik een andere draaitafel moet doen, waarvan ik de trillingen niet "weggeregeld" krijg, dan zet ik dar de Buddies in. Een arm waar het altijd bij nodig is is een TP62 voorstuk van een TP11Mk2 en TP16Mk2. Je weet wel, zo'n Thorens arm met blikkieding headshell.

Ik kan me voorstellen dat je iets tussen element en arm plaatst. Ik zou dan voor iets als dik vloeipapier of rubber kiezen en zeker niet voor "plakkend materiaal". Vroeg of laat kost je dat geld.

Of gewoon een stukje piepschuim op maat snijden....

Kan mij wel voorstellen dat door het "zwevend" monteren van het element de bas strakker gaat worden: Je krijgt gewoon minder lage bas. Met Kraus zijn monitor speakers zo dat idd wel eens beter kunnen gaan klinken.

;)

qua veerkracht lijkt het spul wat ik nu gebruik wel op piepschuim. Het is alleen veel netter te snijden dan piepschuim dat immers bestaat uit tamelijk grove korrels. De foam die ik nu gebruik heeft een heel fijne structuur. Ik denk dat ik het er in houd. :)

Piepschuim heeft echter geen enkele dempende werking (behalve bij de "aanrijdemping" bij afslagen op de snelweg).

Schuimrubber zou beter zijn.

Hai Kraus,

Het is van de Cartridge Man en de reviews zijn lovend en het is inderdaad te duur. Wim van Kraanen van Analoque Audio importeert het. En om jou op het slechte pad te brengen ook deze arm van dezelfde fabrikant:

conductor1_s.jpg

Ik ruil hem niet voor mijn Graham 2.2 maar ik vind het jammer dat die er niet bij kan op mijn Oracle. Ik heb er zelfs Oracle nog voor gemaild en navraag gedaan op het Vinyl Asylum.

http://www.thecartridgeman.com/

Wat je ook nog eens zou kunnen proberen is Depron. Dat is ook een schuimplaat die gebruikt wordt als isolatie onder parketvloeren. Maar dichter bij huis: Daar worden ook eieredozen en van die schaaltjes voor vleeswaren in de supermarkt van gemaakt.

Heb hier nog een paar platen staan van 3 mm dik en 6 mm dik. Ga ik toch eens proberen ;)

Met schuimsubstanties moet je toch wat opletten; dat materiaal gaat eroderen op de duur en je wilt die fijne kruimels (soms gaat het zelfs plakkerig worden :angry: ) toch niet op je platen of in de buurt van je platenspeler :huh:

Ik denk bvb aan weggerotte foamranden van luissprekers, of bvb de isolatie van het filmhuis van mijn oude Olympus OM1 (spiegelreflex camera) <_<:angry::(

mvg RastaPhil

Die schuimranden rotten weg door zonlicht (UV-straling).

Dat Depron is fijnmazig polystyreenschuim en dat vergaat in geen 100 jaar. Ik vemoed dat dat verpakkingsspul van Kraus ook gewoon Depron is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Depron

Heb net eens even gekeken en met dat 6 mm plaat staat mijn Denon element precies op hoogte in een TP60 headshell.

;)