Jump to content

servo subwoofer

adriaantharde
 Share

Recommended Posts

wie kan mij vertellen wat een servo subwoofer is en wat het verschil is met een gewone sub en voor en nadelen

en achterop de sub zit ook volume knop hoe ver draai je die gemiddeld open en een frequeny knop die gaat van 50 tot 200 waar moet die gemiddeld op staan is diit trouwens een crossover

Een servo subwoofer is een lagetonerweergever met bewegingsterugmelding.

De servo controleert de beweging van de luidspreker en corrigeert deze wanneer deze iets anders doet dan de bedoeling is. Hiermee zou een beter laag moeten ontstaan.

Vaak is het echter zo dat de servoregeling pas in komt op het moment als het al fout is. Met lage tonen valt dit gelukkig allemaal mee zodat het geen fout op fout wordt.

M.b.t. de frequentieinstelling:

Het hangt puur van je hoofdluidsprekers af waar dit op moet staan.

Bij kleine luidsprekers gaat dit vaak naar de 200 Hz. Bij grote richting 50 Hz (of zelfs daaronder).

Luisteren of meten is een oplossing om dit goed ingesteld te krijgen.

:)

Geplaatst door Hans van Liempd:

Een servo subwoofer is een lagetonerweergever met bewegingsterugmelding.

De servo controleert de beweging van de luidspreker en corrigeert deze wanneer deze iets anders doet dan de bedoeling is. Hiermee zou een beter laag moeten ontstaan.

Vaak is het echter zo dat de servoregeling pas in komt op het moment als het al fout is. Met lage tonen valt dit gelukkig allemaal mee zodat het geen fout op fout wordt.

M.b.t. de frequentieinstelling:

Het hangt puur van je hoofdluidsprekers af waar dit op moet staan.

Bij kleine luidsprekers gaat dit vaak naar de 200 Hz. Bij grote richting 50 Hz (of zelfs daaronder).

Luisteren of meten is een oplossing om dit goed ingesteld te krijgen.

:)

mijn missions gaan van 45hz-20kzheb je hier wat aan misschien

Ik zou niet te hoog gaan zitten met de overgangsfrequentie tussen sub en hoofdluidspreker, omdat van tonen onder de 100 Hz niet de richting bepaald kan worden door het menselijk gehoor. Dit betekent dat de sub dan beter is te integreren bij je de overige luidsprekers, zonder dat je het gevoel krijgt dat het stereobeeld helemaal uitelkaar getrokken wordt.

Beste,

Een servo sub werkt in feite simpel. Midden jaren 70 tot eind jaren 80 had philips hier al een populaire lijn mee, de bekende MFB's (motional feedback).

Bij een servo ontwerp zit er tussen de spreek spoel onder de stofkap een element gemonteerd. Dit kan een Piezo element of acclyro meter zijn.

De opgenomen geluidsgolf wordt omgezet in een electrische spanning vergelijkbaar met het ingans signaal qua gevoeligheid.

Dit signaal wordt meegenomen in de feedback schakeling van de eindtrap.

Het komt hier op neer. Het ingangs signaal wordt vergeleken met het uitgestuurde wooer signaal. Elke afwijking wordt in tegenfase gecorigeerd.

Servo systemen verleggen de onderste grens frequentie drastisch, maar tegelijkertijd verkrijg je een betere demping van de woofer en neemt de vervorming sterk af. Het is met deze techniek zelfs mogelijk een woofer een blokgolf te laten reproduceren.

Een merk als Backes en Muller gebruikt voor alle units servo, dus ook voor de tweeter en mid units.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste,

Een servo sub werkt in feite simpel. Midden jaren 70 tot eind jaren 80 had philips hier al een populaire lijn mee, de bekende MFB's (motional feedback).

Bij een servo ontwerp zit er tussen de spreek spoel onder de stofkap een element gemonteerd. Dit kan een Piezo element of acclyro meter zijn.

De opgenomen geluidsgolf wordt omgezet in een electrische spanning vergelijkbaar met het ingans signaal qua gevoeligheid.

Dit signaal wordt meegenomen in de feedback schakeling van de eindtrap.

Het komt hier op neer. Het ingangs signaal wordt vergeleken met het uitgestuurde wooer signaal. Elke afwijking wordt in tegenfase gecorigeerd.

Servo systemen verleggen de onderste grens frequentie drastisch, maar tegelijkertijd verkrijg je een betere demping van de woofer en neemt de vervorming sterk af. Het is met deze techniek zelfs mogelijk een woofer een blokgolf te laten reproduceren.

Een merk als Backes en Muller gebruikt voor alle units servo, dus ook voor de tweeter en mid units.

Groeten,

Bas

Heb jij wel eens een goede B&M set gehoord.... Ik niet.

Een blokgolf heeft een heel korte stijgtijd. Dit doet normaal gesproken de mid- en hoogunit. Als een woofer zulke snelheden moet maken gaat het zeker mis.

Ik houd niet zo van dat geforceerde laag (servo is niets meer dan de beweging van de woofer forceren).

Geef mij maar een grotere luidspreker in een voldoende grote kast.

Beter nog is twee (of meer) kleinere b.v. 25 of 20 cm. Maar wel in een passende kast.

:):):)

Beste Hans,

Hoewel ik mezelf had voorgenomen geen hifi merken meer op het forum af te kraken.........Nog een keer dan om het af te leren :) Backes en Muller klinkt i.d.d. nergens naar! :).

Toch heb ik hele goede ervaringen met servo systemen o.a. de voor die tijd zeer goede MFB weergevers. Servo is niet alleen goed om laag te forceren. Mijn toenmalige 1,80 meter hoge Infinity subs van het IRS systeem, ging ook zonder Servo tot 20 Hz. De servo regeling was juist om het laag te controleren ens trak te maken. Een Servo maakt de demping van de woofer veel hoger, servo laat de vervorming terugnemen en de woofer veel precieser reageren op het aangeboden signaal. Goede servo systemen zijn gewoon top. Oa. ook de Mackie subs.

Groeten,

Bas

Geplaatst door adriaantharde:

wie kan mij vertellen wat een servo subwoofer is en wat het verschil is met een gewone sub en voor en nadelen

Hallo Adriaan,

Ik heb zelf twee actieve servo gestuurde subwoofers van het merk Audiodata. De types zijn Soutien 2. Goedkoop zijn ze niet maar de bassen zij strak en gaan heel laag (20 HZ bij -3db.) Je kunt dit merk vinden onder www.audiodata-hifi.de. Ik heb ze een paar jaar geleden gekocht in Aken. Nu hebben ze een vertegenwoordiger in Nooddorp. Succes

Jan