Jump to content

Remo HiFi

Guest Joost M.
 Share

Recommended Posts

Guest Joost M.

Ik wil binnenkort een setje speakers aan schaffen bij een goede audiozaak. Nu ben ik op internet Remo HiFi www.remo.nl tegengekomen, maar heeft iemand hier ervaringen met Remo? of kent iemand het want wat ik heel belangrijk vind is een goede service na de verkoop en die mis je vaak bij de niet erkende bedrijven

Guest bobbo

Prima zaak,

Weten waar ze het over hebben, de zaak bestaat al jaren (ik kom er al sinds 1984).

Geven goed advies. Ik zou zeggen, ga eens langs om te luisteren, neem een paar CD's mee.

Guest Joost M.

Ik heb mijn speakers nu aageschaft bij Remo in Leidschendam. Goede zaak en geen no nonsense verhalen. Op elke vraag een antwoord dat op mij heel eerlijk overkwam en wat niet bedoeld was om primair weer meer geld op te verdienen. Ik kom hier zeker nog een keer terug om de rest van mijn Home Cinema set compleet te maken. Toch bedankt voor de hier eerder gegeven reacties.

Guest Joost M.

De keuze is gevallen op de Davis Harvest SII Speaker uit de Century series. Klinken echt top. De Manger LS heb ik helaas niet kunnen beluisteren, maar daar kom ik zeker nog op terug. Ik moet n.l. binnenkort nog terug voor surrouns speakers en een center uit de century serie.

Beste Mattijs,

Ik heb de Mangers reeds een jaar in huis (ook bij Remo) dit is een van de beste weergevers op deze planeet. Nog nooit een unit gehoord die zo snel en open klinkt en zo veel detail laat horen.

Als je deze luidspreker hebt stop je met speakers bouwen en kan je je gaan richten op het verbeteren de andere comp. in je systeem. Elke modificatie van mijn zelfbouwversterkers is genadeloos te horen via de Mangers; zelfs het varieren van de netspanning hoor je (helaas zit de energiemaatschappij er te vaak naast).

Overigens kan Remo de speaker niet goed demonstreren omdat ze gewoonweg geen electronica hebben van hetzelfde nivo; ik heb mijn eigen versterkers naar Voorburg gesleept om ze te beluisteren.

Dus als je nieuwsgierig bent ga dan zeker luisteren!!

Groeten,

Stefan

Hoi Stefan,

Ha, eindelijk iemand die iets over de Manger weet. De unit intrigeert me, vandaar mijn vraag.

Heb jij de 107.1 zerobox die nu door Remo wordt geleverd?

Verder maak je me nieuwsgierig naar de versterker die jij gebruikt voor deze luidsprekers. Zijn ze gevoelig voor de kwaliteit van de versterker, of hebben ze een versterker nodig die extreem stabiel moet zijn, hoge stroom moet kunnen leveren, etc.?

groeten,

Mattijs

• 3 months later...

Ik ben zelf ook aan het experimenteren met Manger luidsprekers. Ze zijn gemonteerd in een open baffle. Voor het laag wordt gebruik gemaakt van twee Vifa M26WR-09-08 per kant, in een dipool woofersysteem als voorgesteld op de linkwitz pagina http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm .

Het systeem is nog in ontwikkeling maar de resultaten zijn veelbelovend.

Hallo Mattijs,

Ik weet niet of je nog wel eens over dit forum loopt, maar ten eerste mijn nederige excuses dat ik jou bericht ovet 't hoofd heb gezien. Het is nu al drie maanden later... shit man!

Als Richard niet gereageerd had zou ik 'm waarschijnlijk nooit meer ontdekt hebben, sorry, sorry, sorry!!

Als eerte nog een antwoord op je vragen: Ik heb de units gekocht zoals Remo ze levert, het filter heb ik via verschillende adressen bijelkaar geraapt; simpelweg omdat Remo niet precies had wat ik wilde hebben. De kasten zijn een eigen ontwerp (wel heb ik de kastvolumes globaal aangehouden volgens de 107.1)

Wanneer je echter met 1 manger speelt is het beter om het kastvolume van de Manger-unit te verkleinen naar 8 Liter, hiermee krijg je betere definitie in het mid-laag.

De box is bijzonder versterkervriendelijk omdat hij een redelijk hoog rendement heeft en een liniaalgladde impedantie. Ik draai zelf met uitstekend resultaat op 15Watt SE-300B versterkers, en die zijn nogal kieskeurig over de belasting die je er aan hangt.

Je moet wel een goed klinkende versterker gebruiken anders haal je niet het beste uit de unit.

Nou Richard,

Jou verhaal maakt me ook erg nieuwgierig! eek.gif

Ik heb luisterervaring met experimentele open baffle speakers die Lowther units gebruiken; deze zijn erg snel en klinken bijzonder transparant, hier geen spoortje compressie merkbaar. Nadeel is wel dat ze in 't laag niet veel doen.

Als ik 't goed lees gebruik je de manger ook op een open baffle?

Is dit een experiment van jezelf? Kan ik voor informatie over dit concept ook iets op 't net vinden?

Hoe is het impedantieverloop? Hoe wordt hij gefilterd?

Phoe..... ik zou nog wel veel meer willen weten over dit concept. Kan ik 't ook ergens beluisteren?

Groeten,

Stefan,

Mangers zijn inderdaad bijzondere luidsprekers, al zijn ze niet makkelijk in gebruik.

Ik heb de Mangers eerst in een gesloten box van ca. 10 liter geprobeerd, hiervan kreeg ik toch niet de klank en openheid die ik in bijvoorbeeld elektostaten mooi vindt. Ook had ik het idee dat het naar achteren uitgestraalde geluid ondanks goede demping reflecteerde en niet door het dunne membraan werd gedempt.

Het idee voor open baffles heb ik opgedaan op de Single Driver Website. http://melhuish.org/audio/ Hierin staat veel informatie over single driver systemen en ook wordt er veel over open baffles geschreven. De voordelen van de Manger in open baffle is dat er totaal geen kastkleuring optreedt. Het front is 55 cm breed dat de afstraling van de Manger ten goede komt. Een nadeel is dat er bij gebruik als breedbandluidspreker nauwelijks laag uitkomt. Een voordeel van de Manger is wel dat de Qts met 0,88 vrij hoog ligt, de afval in het laag door de open baffle wordt dan wat gecompenseerd door het van nature wat oplopende laag van de luidspreker. Een nadeel is inderdaad het laag en de baffles moeten van achteren ook de nodige ruimte hebben.

Voor het laag ben ik dipool subwoofers volgens het idee van Linkwitz aan het bouwen. Deze zijn nog niet klaar.

Voor de aansturing van de subs is een Bryston 4B versterker aangeschaft, deze moet de dipolen van voldoende energie kunnen voorzien. Voorlopig zijn de Brystons op de Mangers aangesloten, dit is wel een verbetering ten opzichte van mijn oude Creek versterker.

De Mangers worden op het ogenblik niet gefilterd, het klinkt zo het beste, al is de belastbaarheid dan niet zo groot. Maar ik denk erover actief te gaan filteren, dit is volgens Manger ook de beste optie.

Mangers zijn naar mijn idee (de enige) luidsprekers die in staat zijn het werkelijkheidsgevoel op te roepen, de zangeres staat letterlijk voor me. Fouten in de opname worden genadeloos afgestraft. Op TNT-audio staat een test van de zerobox 109 ik denk dat deze wel aardig klopt. http://www.tnt-audio.com/casse/manger109_e.html

Over de vorderingen met het systeem zal ik nog wel het een en ander laten horen.

Groeten Richard

Die PHY-HP zijn ook nog eens erg mooi om te zien!

Hallo Richard,

Ik ben 't niet helemaal eens met de bewoordingen van die TNT-recentie:

-Dat hij de manger mellow vindt klinken komt omdat hij de vervorming (o.a. voorslingering en resonanties) van typische tweeters mist. De agressivieteit is inderdaad weg, maar die staat dan ook helemaal niet op de plaat. Dit is juist een van de sterke kanten van de unit!

-Buizenversterkers zijn niet generalisrend warm, traag en mellow te noemen. Mijn versterkers zijn bijzonder snel en dynamisch, de manger geeft dit ook zonder pardon weer.

Het front is 55 cm breed dat de afstraling van de Manger ten goede komt

Mijn ervaring is dat als je het front zo smal mogelijk maakt en de randen afrond, je de diffractie verkleint en dit komt het stereobeeld ten goede.

Ik heb mijn baffle om de Manger met vilt beplakt; ook dit verbetert de stereoplaatsing en diepte.

Gebruik je alleen een baffle plaat, of zitten er ook nog zijkanten aan?

Naar mijn idee is de Manger in mijn gesloten box zeker zo snel en transparant als een electrostaat (maar ja.... ik heb natuurlijk geen ervaring met de open baffle constructie)), het probleem ligt bij mij meer in de snelheid van de woofers; die kunnen hem niet goed bijbenen.

Ik heb de Manger ook eens getest zonder filter, hier was wel duidelijk de resonantiefrequentie te horen, daarom heb ik 'm maar weer gefilterd.

Mocht je eens in de buurt van Utrecht komen, dan ben je welkom om de mijne te beluisteren.

;)

Groeten,