fester Posted 14 augustus 2001 Report Share Posted 14 augustus 2001 Hallo, Kan iemand mij een natuurkundige verklaring geven over het inspelen van een versterker, bijvoorbeeld de Naim Nait 5? Ik hoor het verschil goed, maar ik kan er geen behoorlijke verklaring voor geven. Verwijzingen, links en dergelijke mogen ook in andere talen zijn. bij voorbaat dank, Fester Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 14 augustus 2001 Report Share Posted 14 augustus 2001 Hallo Fester, Ik ben geen natuurkundige, dus een exacte verklaring wat het inspelen nou precies inhoudt kan ik je niet geven. Feit is wel dat de inspeeleffecten duidelijk hoorbaar zijn, en dat ze zowel bij kabels, luidsprekers als apparaten duidelijk waarneembaar zijn. Fabrikanten verklaren de effecten doorgaans door te stellen dat veel electronische componenten hun stabiele specificatie pas bereiken na enige tijd te zijn gebruikt en dat, doordat het "formeren" van die componenten (vooral condensatoren schijnen er gevoelig voor te zijn) niet synchroon verloopt voor alle onderdelen in het apparaat, er gedurende die inspeeltijd feitenlijk zelfs een zekere onbalans ontstaat. De klankprestaties kunnen per dag verschillen. Meestal (dat is althans onze ervaring) komt het klankbeeld in eerste instantie wel correct over, zij het nog niet optimaal dynamisch en open, daarna volgt een periode van wisselende klankbeelden om uiteindelijk (en dat kan soms zelfs wel tot 3 maanden duren) tot zijn maximale kwaliteit te komen. Meettechnische bewijzen ervoor heb ik nog niet gezien, vermoedelijk zijn de afwijkingen te klein om op betrouwbare wijze te kunnen meten, de nauwkeurigheid van de meetapparatuur schiet kennelijk nog tekort. Gelukkig hebben we onze oren nog. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 14 augustus 2001 Report Share Posted 14 augustus 2001 Beste Marcel, Hoe zit het dan bij kabel zonder electronica in de signaalweg? Groet, Tuby Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 15 augustus 2001 Report Share Posted 15 augustus 2001 Hallo Tuby, Ook een kabel is een condensator, daarnaast is het een inductor, evenals een weerstand. En uiteraard is het een signaalgeleider. Zowel de eigenschappen van het metaal als de gebruikte kunststoffen veranderen enigzins onder het gebruik. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram Posted 15 augustus 2001 Report Share Posted 15 augustus 2001 Beste Fester, Mischien heb je iets aan onderstaande post. Snijders kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 15 augustus 2001 Report Share Posted 15 augustus 2001 Beste Bram, Laat ik beginnen met je te complimenteren met je (eerste) post. What a way to start! Het is dat 5 sterren de maximum waardering is, anders had ik je er nog meer gegeven. Ik heb slechts 1 kleine aanmerking: Goud is geen betere geleider dan zilver. Het is wel minder oxidatiegevoelig. Inderdaad, het buitenste electron zit 1 schil verder van de kern dan bij zilver, echter in die ene schil zitten 36 electronen (2,8,18,36,18,1 tov zilver 2,8,18,18,1). Dus zitten er ook 36 protonen meer in de kern. Nu blijkt dat het afstandsverschil door de extra schil niet opweegt tegen de extra aantrekkingskracht vanwege de 36 protonen. dit is ook de reden dat zelfs bij hele exotische kabels (zoals van Kharma) als basis zilver wordt gebruikt met daaromheen een goudlaagje. Massieve gouden kabels bestaan (bij mijn weten) niet. Groet, Tuby , die erg onder de indruk is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 15 augustus 2001 Report Share Posted 15 augustus 2001 Oh boy, do I feel silly... Weet je toevallig ook hoe je de sterren terug kan nemen, Ome Henk? Groet, Tuby , bij wie de indruk is omgeslagen in heel iets anders... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram Posted 15 augustus 2001 Report Share Posted 15 augustus 2001 Directe link is inderdaad: http://www.snijders-hifi.com/ De bovenstaande link is niet bedoeld om indruk te maken maar om inzicht te geven in het reilen en zeilen van interconnect en luidsprekerkabels. De inhoud klopt als een bus en geeft inzicht in een hoop onderwerpen omtrend het fenomeen kabels. Ik wilde dit delen als reactie op Festers vraag. Daar is tenslotte een forum voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bram Posted 15 augustus 2001 Report Share Posted 15 augustus 2001 Ik zie net je post Toby en vraag me af waarom je je druk ommaakt. Je complimenten zijn voor iemand anders bedoeld -> waar. Desalniettemin is mijn post een antwoord op onduidelijk heden omtrend dit onderwerp. Volgende keer plaats ik wel een link waar het artikel te bekeiken is. Omslachtiger en weer een venster erbij. Sterren mag je hebben als je zo licht geraakt bent. Ik kom hier al een tijd en deel wijsheid met iedereen. Laat dit nou net het nut van een forum zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 15 augustus 2001 Report Share Posted 15 augustus 2001 Geplaatst door Ome Henk: En Tuby is alleen een beetje boos op zichzelf, omdat hij erin is gestonken! Groetnis, Henk die niet voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 augustus 2001 Report Share Posted 15 augustus 2001 Ik geloof dat dit citaat niet nieuw is. Ik heb, meen ik al eens eerder naar betreffende site van snijders verwezen en heb me behoorlijk wat vragen gesteld bij dit kabelverhaaltje. En wel hier staat alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 16 augustus 2001 Report Share Posted 16 augustus 2001 Geplaatst door Bram:Directe link is inderdaad: http://www.snijders-hifi.com/ De bovenstaande link is niet bedoeld om indruk te maken maar om inzicht te geven in het reilen en zeilen van interconnect en luidsprekerkabels. De inhoud klopt als een bus en geeft inzicht in een hoop onderwerpen omtrend het fenomeen kabels. Ik wilde dit delen als reactie op Festers vraag. Daar is tenslotte een forum voor. Hallo Bram, Sorry dat ik je feestje verpest, maar het verhaal dat Snijders over kabel op 't net heeft staan rammelt aan verschillende kanten. Ik zou het niet voor zoete koek aannemen! Elders op 't forum ben ik hier al uitgebreidt op ingegaan net als Sodejuu: http://www.hear.nl/cgi-bin/ubb6/ultimatebb...ic&f=3&t=000065 Wat Tuby bedoeld met dat ingewikkelde verhaal over Protonen en electronen is eigenlijk dat zilver een betere geleider is dan goud! Maar (Zilver-)oxide is een slechte geleider. Aangezien Goud veel minder oxideert dan zilver is dit een geschikter contactmateriaal. Ik gebruik liever overal zilver (minder materiaalovergangen) maar dan is het nog belangrijker om regelmatig je contacten te reinigen. groeten, Stefan PS wie brengt ons weer on-topic? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 17 augustus 2001 Report Share Posted 17 augustus 2001 Inderdaad Henk, "People are strange!!!" Zit je zo vroeg al aan de drank? ......als ze recht zouden zijn, en groen,dan waren het komkommers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 18 augustus 2001 Report Share Posted 18 augustus 2001 Volgens mij is Stefan wat in de war en had dit op het Groente en Fruit forum moeten staan... Groet, Tuby , voor uw dagelijkse vitaminen Link to comment Share on other sites More sharing options...
fester Posted 18 augustus 2001 Author Report Share Posted 18 augustus 2001 Hallo, Het zijn inderdaad leuke reacties, de site van Snijders had ik ook al gevonden. Soms is het inderdaad niet nodig om op alles een antwoord te krijgen ( ik voel me er prima onder dat ik (nog) geen verklaring heb over inspelen ). Eigenlijk dacht ik dat er wel een forummer zou zijn die er meteen een natuurkundige verklaring voor had. Tevens is het eigenlijk niet mijn probleem, maar als ik in een electronica-onderdelen winkel vraag over inspelen, kijken ze me aan alsof ze water zien branden. Oh ja, Bananen zijn krom, omdat ze naar het licht toe groeien. Van beneden naar boven dus. Omdat de zon nog altijd om dit planeetje heen draait, krijgen bananen dus steeds tijdens hun groei vanaf een andere kant licht, zodat ze dus krom groeien. Rechte bananen kunnen ook wel, dat gaat veel makkelijker in kunstmatige omstandigheden, waarbij er een lamp continue boven brandt. groeten Fester Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 18 augustus 2001 Report Share Posted 18 augustus 2001 Ik ben wel een natuurkundige en ik kan je met zekerheid vertellen dat het "inspelen" van kabels absolute bullshit is. Het is inderdaad waar dat kabels ook als condensator kunnen worden gezien, maar de veranderingen die een kabel bij gebruik ondergaan zijn echt zo nihil dat zelfs het beste meetinstrument dit niet zou kunnen meten, en deze zijn wel degelijk beter dan je oren (ik las dat iemand zijn oren beter acht dan het beste meetinstrument, kan diegene dan ook in 10^-9 van een seconde waarnemen?) Ik geef toe, het is een leuk onderwerp, maar dit forum lijkt tegenwoordig iets teveel kijk-mij-nou-hoe-slim-ik-ben-gehalte te krijgen. Jasper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 augustus 2001 Report Share Posted 19 augustus 2001 Geplaatst door jasper:Ik geef toe, het is een leuk onderwerp, maar dit forum lijkt tegenwoordig iets teveel kijk-mij-nou-hoe-slim-ik-ben-gehalte te krijgen. Jasper Je bent wel streng zeg... Groet, Tuby , die kletsen over audio bijna net zo leuk vindt als muziek luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 19 augustus 2001 Report Share Posted 19 augustus 2001 Geplaatst door jasper: Ik geef toe, het is een leuk onderwerp, maar dit forum lijkt tegenwoordig iets teveel kijk-mij-nou-hoe-slim-ik-ben-gehalte te krijgen. Jasper Dat is nou eens een gedurfde mening, 5 *****! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 augustus 2001 Report Share Posted 19 augustus 2001 Geplaatst door jasper:dit forum lijkt tegenwoordig iets teveel kijk-mij-nou-hoe-slim-ik-ben-gehalte te krijgen. Jasper Sorry Jasper maar hier ben ik 't niet helemaal mee eens. Natuurlijk zijn er gasten die zoiets menen, ikzelf ben ook een I.W.A.B., maar ik probeer wel zo sportief te zijn om fouten toe te geven en iedereen is vrij om hier zijn mening te ventileren. Ik waardeer deze stelling ook zeer, maar er zijn andere forums waar dit veel extremer is. Kijk maar eens op de duitse forums van Netedition. Daar probeert iedereen elkaar de loef af te steken. Zo hoeft het ook niet en gelukkig gaat het hier een stuk gematigder aan toe. Iedereen blij??? Nog een vraagje voor jou, Jasper. Als natuurkundige kun jij me vast de werking van die groene stift verklaren (zie "welke Voodoo"), want ik kom er niet uit. Ik geloof niet in het strooilichtverhaal, omdat groen niet complementair is aan infra-rood. Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Bruinsma Posted 19 augustus 2001 Report Share Posted 19 augustus 2001 ik ben in elk geval blij met dit forum, lekker bakkelijen over allerlei dingen, g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 19 augustus 2001 Report Share Posted 19 augustus 2001 Geplaatst door jasper: maar dit forum lijkt tegenwoordig iets teveel kijk-mij-nou-hoe-slim-ik-ben-gehalte te krijgen. Jasper Jasper, ik ben het hiermee niet met je eens! Er zijn genoeg mensen op dit forum die er ruiterlijk voor uitkomen dat ze van bepaalde onderwerpen niet zoveel afweten! En de mensen die denken slim te zijn, doen toch helemaal niet aan dit forum mee of zie ik dat nou verkeerd? Die weten alles toch al? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 augustus 2001 Report Share Posted 19 augustus 2001 Ik sluit me volledig bij mijn voorgangers aan. Lekker bomen over audio in een gemoedelijke sfeer. Iedereen blij met en trots op zijn spulletjes, en je leert ook nog eens wat. ik geloof niet dat er ook maar iemand op dit forum is die pretendeert "het" allemaal te weten. jasper, ieder zij mening, maar voor mijn gevoel zit je er mijlenver naast. Groet, Tuby , die ALLES weet van mijlen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Geplaatst door jasper:Ik ben wel een natuurkundige en ik kan je met zekerheid vertellen dat het "inspelen" van kabels absolute bullshit is. Het is inderdaad waar dat kabels ook als condensator kunnen worden gezien, maar de veranderingen die een kabel bij gebruik ondergaan zijn echt zo nihil dat zelfs het beste meetinstrument dit niet zou kunnen meten, en deze zijn wel degelijk beter dan je oren (ik las dat iemand zijn oren beter acht dan het beste meetinstrument, kan diegene dan ook in 10^-9 van een seconde waarnemen?) Ik geef toe, het is een leuk onderwerp, maar dit forum lijkt tegenwoordig iets teveel kijk-mij-nou-hoe-slim-ik-ben-gehalte te krijgen. Jasper Nou Jasper, Zo te zien heb je door deze gewaagde uitspraak wel meteen een reputatie gekregen! Dit is wel een goede manier om binnen te komen. Je laatste opmerking druist erchter tegen je reactie in, nooit zeggen dat je het een of ander bent, Natuurkundige in dit geval, dat snijdt geen hout. Het is beter om je mening en/of ervaring te staven met goede argumenten! Overigens ben ikzelf geen Natuurkundige; laten we zeggen een ervaringsdeskundige. Waarom is het dan altijd zo dat wanneer ik een nieuwe kabel aansluit het geluid eerst slechter klinkt, en na een paar dagen (soms een week) steeds beter wordt? Deze ervaring heb ik ook, hoewel minder extreem als bij een luidsprekerkabel, als ik een stukje nieuw draad in mijn versterkers soldeer (soldeer moet volgens mij ook inspelen) Wat betreft Meetinstrumenten: Je kan wel een nauwkeurig meetinstrument hebben maar als je niet weet hoe je een bepaalde eigenschap moet meten, en waar bepaalde klankmatige eigenschappen door ontstaan. Dan ben je natuurlijk nog nergens! Ons oor is het instrument waar de geluidsapparatuur voor gemaakt is en daarom ook het meest geschikte instrument om geluidsapparatuur mee te beOORdelen!!!! Je luistert toch ook niet naar een broodje om te testen hoe dat smaakt?? Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasper Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Ik heb zo te zien veel reaktie gehad op mijn zogenaamd gewaagde uitspraak. Ik geef toe, ik ben geen audioloog, maar wat ik post doe ik met een goede maat van zekerheid en zoniet dan zet ik er bij dat ik DENK dat dat het is. Wat die audiokabel betreft denk ik dat het verschil "tussen" je oren zit. Een eventuele alternatieve verklaring kan zijn dat de kabel iets verder wegzinkt in de klemmen waardoor een beter kontakt onstaat. Maar je hoeft echt geen natuurkundige te zijn om te weten dat een kabel niet relevant verandert naarmate het gebruik. Slechts enkele atomen zullen loslaten door reacties, maar die zijn zoooo nihil in aantal... ps ik ben geen natuurkundige in de zin van dat ik er op afgestudeert ben, maar ik studeer lucht&ruimtevaarttechniek en volg nog wat extra vakjes techn. natuurkunde. Genoeg kennis om hierop te antwoorden, te weinig kennis om alles te weten van audiogebied. Wat geluid betreft meten de meeste instrumenten alleen de verandering van geluid en niet de menselijke beleving. Je kan hiermee dus wel aantonen OF er een verandering is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 augustus 2001 Report Share Posted 20 augustus 2001 Verdiepen we ons in natuurkunde lopen we ook regelmatig tegen zaken, die op geen enkele rationele manier zijn te verklaren, echter wel degelijk hun invloed laten gelden........... In meer " wetenschappen " speelt dit probleem. Zullen we het er op houden dat ons menselijk " denkraam " regelmatig te krap is voor de werkelijkheid ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts