Jump to content

Wat is inspelen precies?

fester
 Share

Recommended Posts

...Of dat er nog steeds zaken zijn die we simpelweg niet kunnen verklaren (ofwel omdat er nog geen onderzoek naar is gedaan, ofwel omdat we nog niet over de middelen beschikken)?

En eerlijk is eerlijk, de techniek is behoorlijk ver ontwikkeld, maar er zijn nog steeds legio voorbeelden betreffende superioriteit van menselijke zintuigen t.o.v. meetapparatuur.

Groet,

Tuby cool.gif , de bionische super-audiofiel van 6 miljoen

Wanneer een blokje goud op een blokje zilver wordt geklemd zal naar verloop van tijd een deel van het goud en zilver van het ene blokje naar het andere zijn overgegaan. Ik weet niet hoe dit proces heet en weet ook niet hoe ik het moet verklaren. Daarom kan er tijdens het verouderen best wijzigingen in een kabel optreden. Atomen of moleculen kunnen zich blijkbaar verplaatsen in een vaste stof.

Geplaatst door richard:

Wanneer een blokje goud op een blokje zilver wordt geklemd zal naar verloop van tijd een deel van het goud en zilver van het ene blokje naar het andere zijn overgegaan. Ik weet niet hoe dit proces heet en weet ook niet hoe ik het moet verklaren. Daarom kan er tijdens het verouderen best wijzigingen in een kabel optreden. Atomen of moleculen kunnen zich blijkbaar verplaatsen in een vaste stof.

Beste Richard,

Dit heet diffusie. Het houdt zoveel in als spontane vermenging van stoffen. Inderdaad gebeurt dit ook in de door jou omschreven situatie, met dien verstande dat het gaat om enkele atomen na een periode van jaren.

Hoewel ik ook meen te weten dat er zoiets bestaat als het inspelen van apparatuur en bekabeling, heeft dit niets of heel weinig met diffusie te maken.

Groet,

Tuby cool.gif

Geplaatst door jasper:

Wat die audiokabel betreft denk ik dat het verschil "tussen" je oren zit. Een eventuele alternatieve verklaring kan zijn dat de kabel iets verder wegzinkt in de klemmen waardoor een beter kontakt onstaat.

Dan wel tussen die van jou.... denk ik!

Tussen mijn oren zit het verschil niet, het zit toch echt in 't inspelen!

In principe gaat een klemverbinding alleen maar losser zitten naar verloop van tijd, dit komt door het 'kruipen' van het materiaal. Koper kabel bijvoorbeeld is vrij zacht, als je dat ergens tussen klemt gaat het materiaal vanwege de spanningen vervormen en kruipt het als het ware onder de klem vandaan. Regelmatig aandraaien is het devies!

Groeten,