Jump to content

welke dac-chip kan ik het beste kopen?

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

De 1541A-S1 "Silver Crown" natuurlijk!

Ik heb er nl twee in m'n 13 jaar oude Marantz CD94II zitten. Ik moet nog een speler tegenkomen in die prijsklasse die zo goed klinkt. cool.gif

Euhh, behalve een platenspeler dan. :D:D

ok, de silvercrown dus.

Ik heb op de site van dhb, (een tip van stefan) een ontwerp gevonden voor een nonupsamplingdac. Daar werd de tda1543 gebruikt. In het topic 'zelf een dacbouwen' (ook van mij :) ), werd echter aangehaald, dat een tda1543 dac simpel te bouwen is. Een tda 1541 daarintegen, zou een stuk lastiger worden.... (?) klopt dat, en waarom? en geldt dat dan niet voor de silvercrown?

game

Een Silver Crown (S1) is gelijk aan een TDA1541 en het ontwerp zal dus ook net zo lastig zijn. Wil je simpel neem de TDA1543. Je hoeft dan geen complexe voeding te bouwen en dat ding doet het prima.

Geplaatst door [[Game]]:

dat een tda1543 dac simpel te bouwen is. Een tda 1541 daarintegen, zou een stuk lastiger worden

Ik meen dat ik bijzonder expliciet en duidelijk was toen ik in dat draadje een foto van een TDA1543 DAC toonde, en een van een 1541.

Overigens zul je erg je best moeten doen om nog een S1 te vinden aan een redelijke prijs.

TDA1541As zijn echter volop te koop.

De TDA1545 is qua complexiteit even simpel als de 1543, maar het is wel een betere DAC. Maar ook hier weer: zeldzaam!

tja, ik neem aan dat als jullie lastig zeggen, dat het ook echt lastig is... ;). En waarschijnlijk resulteerd de bouw van een tda 1541 in meer kosten...

Als een 1545 gelijk is in omgang als de 1543, maar dan beter, dan moet ik die dus hebben. :)

Is dat een goeie eindconclusie? Of moet daar nog iets aan worden toegevoegd?

dank jullie wel. game :D

Geplaatst door Werner:

want ik meen dat het om een obscuur verschil gaat, waarbij de ene wel en de andere niet gemakkelijk te koppelen valt aan de CS8412/12

Dit klopt, de tda1543A en tda1545A hebben een japans ingangs formaat dat NIET rechtstreeks compatibel is met de modes van de cs8412/14. Dus als je voor de tda1543/tda1545 gaat, zorg dat je ic's zonder het achtervoegsel 'A' krijgt.

En het uiteindelijke resultaat heeft niet alleen te maken met de dac chip, maar voor een belangrijk deel met implementatie. O.A component kwaliteit, I/V omzetting en een onderschatte factor de print layout zijn van grote invloed op het uiteindelijke resultaat.

Geplaatst door A_J:

Dit klopt, de tda1543A en tda1545A hebben een japans ingangs formaat dat NIET rechtstreeks compatibel is met de modes van de cs8412/14. Dus als je voor de tda1543/tda1545 gaat, zorg dat je ic's zonder het achtervoegsel 'A' krijgt.

En het uiteindelijke resultaat heeft niet alleen te maken met de dac chip, maar voor een belangrijk deel met implementatie. O.A component kwaliteit, I/V omzetting en een onderschatte factor de print layout zijn van grote invloed op het uiteindelijke resultaat.

Dankjewel aj!

Dat is een nuttige tip. Wat bedoel je precies met de printlayout?

Het ontwerp dat ik heb gezien is een nonupsampling-dac, en die kan voor weinig geld met toch dure (goeie) onderdelen in elkaar worden gezet. (blackgates etc.)

kan je trouwens bevestigen dat de 1545 beter is dan de 1543?

en werner, wat bedoel je met bron? een loopwerk?

game :)

Geplaatst door [[Game]]:

Dankjewel aj!

Dat is een nuttige tip. Wat bedoel je precies met de printlayout?

Het ontwerp dat ik heb gezien is een nonupsampling-dac, en die kan voor weinig geld met toch dure (goeie) onderdelen in elkaar worden gezet. (blackgates etc.)

kan je trouwens bevestigen dat de 1545 beter is dan de 1543?

en werner, wat bedoel je met bron? een loopwerk?

game   :)

Een print is altijd beter dat een kunstwerk op een experimeteerbord ;)

Bron = leverancier. Werner vraagt of je weet waar die dingen te koop zijn (het is toch gewoon Nederlands dacht ik confused.gif;) )

Geplaatst door Sodejuu:

Nou, kijk eens waar Werner woont, misschien verklaart dat iets    ;). Ze zeggen trouwens dat Vlamingen de Nederlandse taal beter beheersen dan Nederlanders.

klopt! Ze hebben meer taalgevoel over het algemeen. Maar dat neemt niet weg dat ik ze af en toe niet helemaal kan volgen ;).

Hoewel werner meestal erg duidelijk is. :)

Maar kan ik stellen dat ik het beste voor de tda1545 kan gaan, als ik een simpele nonupsampling dac wil maken? Of is een alternatief dat beter is?

game :)

Geplaatst door [[Game]]:

Maar kan ik stellen dat ik het beste voor de tda1545 kan gaan, als ik een simpele nonupsampling dac wil maken? Of is een alternatief dat beter is?

Aangezien de pinout van beide ic's gelijk is, waarom niet allebij proberen? Het enigste is dat je bij de tda1545 de I/V conversie moet aanpassen.

Ik kan niet zoveel zeggen over het verschil, omdat ik de tda1545 alleen met oversampling en filtering heb gehoort. Ik heb de onderdelen voor een nos tda1543/tda1545 dac wel liggen, als ik tijd heb maak ik nog een keer zo'n simpel dac.

Op dit moment luister ik na een nos filterloos tda1541 dac met passieve i/v en een buizen uitgangstrapje.

wat me een beetje ontgaat is dat de ouwe cdspelers als hard in het hoog en gewoon niet zo mooi worden omschreven. Toch worden er nog steeds met dezelfde dac's dingen gemaakt... raar

de 1541 gaat niet door omdat ie te lastig is...

ik ga wel voor een 14545 nos dac. Wat ik nog niet helemaal doorheb is de eindtrap in de dac.

klopt het dat je kan nkiezen tussen opamps, buizen en trafo's?

game

Beste Game,

Ik wens je veel succes met je project, maar toch eerst advizeer ik je om je heel goed in de electronica te verdiepen, en de basis gewoon weet. je moet immers heel goed weten wat spanning en stroom doet, hoe je je I/V converter moet maken.

EN dan nog belangrijker, hoe een goede voeding te maken. je meot heel wat van HF techniek weten. Want bijv. een CS8414 ontvanger ic stoort de 5 volt DC lijn al behoorlijk. Het mooiste is natuurlijk alle stappen apart te voeden, zoals bijv. northstar dat doet.

Ideaal is natuurlijk een gerguleerde voeding, dus verdiep je goed in de werking van een voeding, hoe die op te bouwen.

Het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Game,

Ik wens je veel succes met je project, maar toch eerst advizeer ik je om je heel goed in de electronica te verdiepen, en de basis gewoon weet. je moet immers heel goed weten wat spanning en stroom doet, hoe je je I/V converter moet maken.

EN dan nog belangrijker, hoe een goede voeding te maken. je meot heel wat van HF techniek weten. Want bijv. een CS8414 ontvanger ic stoort de 5 volt DC lijn al behoorlijk. Het mooiste is natuurlijk alle stappen apart te voeden, zoals bijv. northstar dat doet.

Ideaal is natuurlijk een gerguleerde voeding, dus verdiep je goed in de werking van een voeding, hoe die op te bouwen.

Het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Groeten,

Bas

dankjewel sebastiaan voor de tip. Ik bespeur alleen het vermoeden bij jou dat ik alles zelf ga verzinnen. Ik bouw nu echter slechts dingen van anderen na. Zij hebben dus al de geschikte voeding etc. bedacht.

Later, na een aantal projecten heb ik wellicht genoeg kennis om te zeggen: "he! dit wil ik anders". Ook nu zullen er aanpassingen worden gemaakt, alleen niet al te vergaande. Maar ik ontwerp nog niks...

dus ;) game

Geplaatst door Sodejuu:

Ze zeggen trouwens dat Vlamingen de Nederlandse taal beter beheersen dan Nederlanders.

Dat klopt. De reden is dat wij op driejarige leeftijd alle 837 biersoorten alhier gebrouwen uit het hoofd moeten leren. Op zesjarige leeftijd leren we al die namen ook foutloos schrijven, zonder dt-fouten. En wanneer we twaalf worden ...

Na Amstel geraken jullie niet veel verder dan Heinek ... och laat maar ;-)

Game, terug naar het begin, of was het de bron?

Vergeet de 1545 dan ook maar, want de kans dat je hem vindt is klein, en ik denk niet dat er doe-het-zelf ontwerpjes op het net te vinden zijn.

De CS8412/TDA1543 is goed gedocumenteerd, en er zijn enkele ontwerpjes die het helemaal zonder uitgangstrap doen. Op die manier haal je snel een resultaat dat als alles goed ging je zal aanzetten verder te bouwen en verder te leren.

Enne ... staar je niet blind op dure onderdelen.

Met printlayout wordt de vormgeving van de koperbaantjes op het bord bedoeld, en dit zowel wanneer je echt een print ontwerpt/laat maken als wanneer je een experimenteerprint neemt (een bord met veel gaten en koperstrips die je selectief wegsnijdt). Er zijn vele manieren om een circuit vorm te geven, maar de meeste van die manieren zullen mindere resultaten geven. Het is van belang goed uit te zoeken hoe alle signaal-, voedings- en grondstromen vloeien zonder elkaar te beinvloeden.

Je kan natuurlijk ook een kant-en-klaar bordje kopen zoals voor Scott Nixons DAC:

http://www.scott-nixon.com/dac.htm

small_2.jpg

Beetje late reactie van mijn kant... ;)

Ik snap het wat betreft de boards.

Verder vraag ik me wel af:

- als je zonder uitgangstrap werkt is het uitgangssignaal dan niet te zwak voor een passieve pre??

- de tda1543 is toch wel te vervangen door een tda1545 in een bepaald ontwerp??

dankjewel! game