Jump to content

verminderd signaal tuner

aineke
 Share

Recommended Posts

wie heeft ervaring met het volgende probleem;

2 jaar geleden heeft UPC het kabelgebeuren in Flevoland overgenomen van de Casema. Op mijn Sony ES tuner zit een dB meter die voorheen altijd een signaalsterkte gaf van 70+ dB. Sinds UPC de boel regelt krijg ik ten hoogste nog 46 dB signaal binnen.Volgens UPC voldoende, volgens mij veel te weinig. Tuner klinkt niet zuiver meer. Weet iemand een oplossing?????????

Beste Aineke,

Je zou eens een antenneversterker kunnen proberen. Het signaal wordt dan sterker (uiteraard), aan de andere kant loop je wel de kans een minder zuiver signaal over te houden (want bewerkt).

Kiezen of delen vrees ik, tenzij je een eigen antenne plaatst. dit geeft per definitie een verbetering van je geluid.

Groet,

Tuby cool.gif , die aandelen in de antennehandel heeft :D

Ik heb ook zoiets meegemaakt. Essent Kabelcom komt bij mij in de meterkast binnen met 61,5 dB signaalsterkte (volgens hen binnen de norm) en op de tuner krijg ik gemiddeld niet meer dan 46 tot 51 dB binnen, terwijl ik op de TV zo'n 59-60 dB meet.

Volgens een monteur van Essent is het heel normaal dat de tuner zo'n 10 dB lager uitkomt dan de TV.

Het ligt niet aan de kabel en aan de stekkers; die zijn van goede kwaliteit en uitstekend afgeschermd.

Ik wil kijken of ik met een Hirschmann versterker betere resultaten haal. Mijn voorkeur gaat uit naar een GHV20/65 (ook geschikt voor retoursignalen).

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Bert

Hallo Aineke,

Waarschijnlijk is er weinig te doen aan jouw kabelsignaal, tenzij UPC er zijn best voor gaat doen. Maar daar holt men slechts achter de feiten aan, de grootste prioriteit is de verkoop van Chello (internet per kabel) en Priority (telefoon via de kabel) pakketten. Zolang er geen duizendtallen aan klachten over de radio-ontvangst binnenkomen zal men zich niet gaan inspannen om dat te verbeteren.

Op zich zou de sterkte van jouw kabelsignaal voldoende moeten zijn (in het centrum van Nijmegen ligt de sterkte tussen de 40 en 50 dB, en hebben we toch wel een goed resultaat), maar wellicht heb je er teveel stoorsignaal doorheen zitten.

Een antenneversterker zal wel de signaalsterkte opkrikken, maar tevens de stoorsignalen meeversterken, plus dat zo`n apparaatje zelf ook nog stoorsignalen toevoegt.

Een eigen antenne is waarschijnlijk de beste oplossing, of een satelliet ontvanger met bijbehorende satelliet-tuner. Naast de tv-zenders kun je daar ook een groot bereik aan radiozenders op ontvangen, vaak in een zeer goede kwaliteit van geluid.

Groet,

Marcel

Wat voor antenne zoek je? De makkelijkste FM-antenne die ik ken en die ook nog werkt is een koperdraad die je tot dipool buigt met een breedte van 1,68 meter (in feite een plat gemepte lus), anders kun je hier eens kijken of er wat tussen staat.