Jump to content

Goede demper.

Jedi Knight
 Share

Recommended Posts

Beste Audioliefhebbers,

Ik heb een nieuwe DVD speler aangeschaft en wil deze speler verwennen door deze op een zo goed als trillingsvrij en gedempt plateau zetten.

Nou had ik in gedachte om 4 Vibrapods Model 3 aan te schaffen en hier een glasplaat van 44 x 35 cm en 15mm dik op te plaatsen. Op deze glasplaat moet vervolgens de Denon DVD 3800 komen te staan.

Ik heb zo'n beetje alle reviews over de Vibrapods gelezen en NIEMAND is er ontevreden over. De meningen over de glasplaat zijn echter verdeeld en onduidelijk. Heeft deze opstelling nut, of kan ik beter de Vibrapods rechtstreeks onder de DVD speler plaatsen?

P.s. De Vibrapods kosten 33 euro incl. BTW en zonder orderkosten.

Je moet geluidsmatig (beeld weet ik niet) absoluut geen glas als zijnde drager toepassen.

Je kunt de dempers het beste direkt onder de speler plaatsen en dan het liefst aan de binnenkant van de pootjes.

Dit om het resoneren van de bodemplaat te beperken.

IKKE

:)

Geplaatst door Hi-Fifi:

Je moet geluidsmatig (beeld weet ik niet) absoluut geen glas als zijnde drager toepassen.

Je kunt de dempers het beste direkt onder de speler plaatsen en dan het liefst aan de binnenkant van de pootjes.

Dit om het resoneren van de bodemplaat te beperken.

IKKE

Waarom gebruiken 6 van de 10 rackfabrikanten dan dikglas voor de plateau's.

Het gaat er toch voornamelijk om dat een materiaal een redelijk hoge soortelijke massa en dus dichtheid heeft. Is MDF een beter materiaal en waarom?

Hallo allemaal,

ik heb mijn Marantz CD 6000 KI Signature met zijn 4 voetjes op 4 stuks Master-Base staan. Deze 4 Master-Base staan op een 18 mm multiplex plaat. En deze plaat multiplex staat op 4 Vibrapods op de multiplex plaat van mijn hifi rack.

De Vibrapods zorgen voor meer bas en een schoner midden. De Master-Base zorgt voor een strakker en dynamischer geluid.

Ik vind multiplex beter dan MDF. Multiplex heeft een hogere inwendige demping (trilt minder). Glas kan goed zijn. Maar als een resonantie wordt aangestoten heb je een serieus probleem. Zowel MDF als multiplex zijn hier minder kritisch.

Groeten, Hans

Het glas verhaal berust op interieurintegratie (m.i.).

Men kent natuurlijk ook de verhalen over zogenaamd gelaagd glas,dit zou minder last hebben van resonanties.

En dat er nou juist weinig toe,het gaat namelijk om de klankeigenschappen van glas.

Even kijken,m.d.f. zal andere klankmatige kwaliteiten bezitten dan multiplex.

Dit omdat er bij m.d.f. in z

Het is met dempers precies zo als met alle andere componenten van je set, soms werkt iets beter en soms slechter.

Het gaat bij dempers om hetgeen je wil bereiken.

Mijn ervaring is dat een CD-speler muurvast behoort te staan. Dit betekend een zware trillingsvrije plaat met de speler op spikes.

Een draaitafel kan beter weer op rubber dempers staan. Maar welke ??? Elke demper heeft zijn eigen resonantiefrequentie. En zie er maar eens uit te komen welke demper voor jouw draaitafel/arm/element combinatie het meest geschikt is.

Al met al is er een regel:

Zorg dat je onderliggende plateaus zo stabiel mogelijk zijn.....

Optimaal is b.v. 6 cm dik beton of natuursteen.

Vanaf hier kun je, je componenten per stuk gaan opstellen op de manier wat voor het betreffende apparaat het best is.

Glas is voor mij uit de boze (gerinkel in de glazen), tenzij het b.v. 40 mm dik is en gedempt.