tbenschop Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 1) Ik ben momenteel in het bezit van zuiltjes van zo'n 90 cm hoog. Ik wil dit verhogen met ongeveer 25 cm, zodat ze op hoofdhoogte komen als ik op een bank zit. (Ik heb gemerkt dat het geluid dan dramatisch verbetert) Vraag: hoe kan ik dit aanpakken? Wat zou ik het beste onder de zuilen kunnen zetten? Iets massiefs lijkt me.. Maar wat? Hout, of steen of.. En waar vind ik zo iets? 2) Is het zo dat een subwoofer (bijvoorbeeld een Rel Storm 3) met een conus van 25 cm een lagere/hardere bas kan produceren dan een vloerstaande luidspreker met een evengrote conus? En hoe kan dit? bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Je kunt om je luidsprekers te verhogen het beste een zo dood mogelijk materiaal (lees: steen, beton oid) toepassen. Trottoirtegels zijn er met een dikte van 10 cm in 30 x 30 cm en 40 x 60 cm. Twee op elkaar levert voor jou dus al (bijna) de benodigde hoogte. Overigens, als het mooiere geluid waar je op doelt komt omdat je beter in het geluid komt te zitten (meer in het afstraalgebied van je luidsprekers ipv er net boven), kun je ook overwegen de luidsprekers een tikkie achterover te plaatsen. Dit zal hetzelfde effect hebben als ze verhogen. De oplijning van de konussen binnen 1 luidspreker wordt echter wel anders; de woofer komt naar voren en de tweeter en evt mid-unit gaan naar achteren. Dit kan -maar hoeft niet- vervelend te zijn. Ik zou het in ieder geval proberen voordat je materialen gaat aanschaffen. Theoretisch zal een 25 cm konus in een subwooferkast of een ls-kast hetzelfde presteren, mits de kasten goed zijn geconstrueerd. Een evt. verschil kan ontstaan als het rendement van twee konussen niet hetzelfde is, of als de kasten van een verschillend type zijn (bijvoorbeeld een hoorn, welke het rendement opkrikt, of een gesloten kast, welke beduidend minder rendement zal geven). In het bovenstaande gaat het om een passieve sub, dus zonder ingebouwde versterking! Link to comment Share on other sites More sharing options...
siebe Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Een sub krijgt ook meestal alleen de echt lagere frq. toebedeeld. Een speaker in een full range systeem moet ook wat laagmid/mid mee kunnen pikken. Groeten, Siebe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Geplaatst door siebe:Een sub krijgt ook meestal alleen de echt lagere frq. toebedeeld. Een speaker in een full range systeem moet ook wat laagmid/mid mee kunnen pikken. Groeten, Siebe. Wat op zich nog niets zegt over de vraag die hierboven is gesteld. Elke basluidspreker (van 25 cm) heeft een groter bereik dan tot ca. 250 Hz. Dat een subwoofer middels een hoog-af filter niet meer laat horen wil niet zeggen dat ie dat niet kan. Wat wel telt is het verloop van de rendementcurve van de bewuste unit. Is die mooi vlak, dan zal wat jij stelt ook in praktijk niet kloppen. In een goed gefilterde fullrange luidspreker kan het zo zijn dat de basunit wat later afvalt dan een subwoofer, maar dan zal een eventuele afname in rendement worden gecompenseerd door de basmid of mid unit, zodat je geen overgang tussen de verschillende units hoort, en een zo vlak mogelijk rendement vs. frequentie curve krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boy2 Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 En vergeet niet, de subwoofer moet niet alleen heel lage frequenties weergeven, iets dat lekker gaat bij een grote diameter, maar hij moet ook nog volume kunnen leveren bij die lage frequenties. Omdat die grote, trage golven die lage tonen nou eenmaal zijn nogal wat energie kosten, is een aparte versterker, alleen voor de lage tonen, geen gek idee. Vandaar dat veel subwoofers actief zijn. En, niet te vergeten, om die grote zware lage-tonen-golven te maken, moet de subwoofer een soort pomp zijn, een beetje zo'n ding wat in een golfslagbad de golven maakt. Daartoe zijn de conussen van subwoofers veelal meerlaags uitgerust; mijn Rel Q100E bijvoorbeeld is een 4-laags 12" conus. Ofwel, een subwoofer is best anders dan een basspeaker in een "gewone" box. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 24 november 2002 Report Share Posted 24 november 2002 Hallo tbenschop, Het is wel belangrijk erop te letten dat de verbetering van het geluidsbeeld die je krijgt door de speakers hoger te zetten normaal gesproken vooral wordt veroorzaakt door de tweeters. Voor de lage tonen maakt het minder uit omdat ze zich diffuser verspreiden (zie losse subwoofer). Terwijl ik het opschrijf bedenk ik ineens dat er toch wel een paar speakers lijken te zijn (Avalon ea) die zo schuin naar achter lijken te staan, dat het wel lijkt of de tweeters over je heen gaan. Daar weet misschien iemand anders iets over. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Hey Hans, Omdat de kast naar achteren leunt lijkt het alsof de tweeters omhoog gericht zijn, maar volgens mij stralen ze gewoon recht naar voren. Die Avalon luidsprekers leunen zo ver naar achteren om er voor te zorgen dat de magneten (bronnen) van alle units op een verticale lijn komen te liggen. Dit geeft beter geluid. Groeten MJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Hoi, Speakers van de vloer klinkt zowiezo beter. Dat is al een oud gegeven. Ook je woofers op enige hoogte van de vloer plaatsen geeft betere (rustigere) bassen. Dat komt omdat je dan minder de verticale resonantie van je kamer aanslaat. Ook heb ik gemerkt dat als het geluid onder je boxen door kan het beter gaat klinken. Je zou eens van gasbeton blokken (Giba of Ytong blokken van de G@mm@) u-vormige speakerstands kunnen maken. Kun je met een oude houtzaag prima zagen, daar is speciale lijm voor en het is goedkoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoveelste Henk Posted 25 november 2002 Report Share Posted 25 november 2002 Als de speakers hoger wilt plaatsen op een nette manier, kun je zelf een mdf-kast bouwen met dezelfde breedte-diepte als je eigen speakers en deze ook in dezelfde kleur afwerken. Als je die kast dan vult met zand, is het zo dood als een pier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 26 november 2002 Author Report Share Posted 26 november 2002 Geplaatst door Michel: In het bovenstaande gaat het om een passieve sub, dus zonder ingebouwde versterking! Voor zover ik weet is het een actieve subwoofer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MASUJI Posted 1 december 2002 Report Share Posted 1 december 2002 1) De speakers op oor hoogte brengen is zowiezo verstandig ! Je kunt zoals eerder aangegeven een hard en zwaar materiaal gebruiken. Zelf heb ik ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 2 december 2002 Report Share Posted 2 december 2002 Geplaatst door MASUJI:1) 2) Het verschil met een actieve sub met een 25cm woofer (Rel)en een pasieve speaker met een 25cm woofer is enorm. Je kunt zelfs met een actieve 15cm woofer hetzelfde bereiken als een grote kast met een passieve woofer van 25cm. (wel afhankelijk van de ruimte) Dat verschil komt ook omdat het filter in de subwoofer actief is. De belangrijkste punten op een rij: -zeer korte interne signaalweg. -krachtige versterker speciaal ontworpen voor een sub. -een actief filter. -acoustisch aan te passen. -speciaal ontworpen voor de laagste octaven. Door het actieve filter icm met aparte versterker (speciaal ontworpen wil volgens mij zeggen el cheapo klasse D module maargoed ) wordt het rendement van de lage tonen gecompenseerd door meer vermogen te stoken in de tonen <40Hz dan >40Hz, zodat op deze manier het lijkt of de woofer even gevoelig is bij 30 Hz als bij 50Hz. Echter het verschil in rendement wordt gewoon gecompenseerd met meer vermogen. Op zich niets mis mee alleen is dit de "brute kracht" oplossing wat mi niets te maken heeft met een std. luidspreker met passief filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MASUJI Posted 3 december 2002 Report Share Posted 3 december 2002 (speciaal ontworpen wil volgens mij zeggen el cheapo klasse D module maargoed ) Toch niet in een REL ??????????? Verder geef ik je 100% gelijk LaMa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts