Avallon Posted 17 augustus 2001 Report Share Posted 17 augustus 2001 Ok, ik zal het kort houden aangezien ik net voor Jan Piep een kwartier een verslag heb lopen tikken die ik met de een of andere toetsencombinatie gewist heb. Ik ben gisteren naar Multifoon geweest, ben zeer vriendelijk geholpen (moet gezegd worden). Bij Multifoon kwam ik uiteindelijk op de volgende combinatie: Martin Logan Scenario Pathos Classic One Arcam CD23 De prijs van al dit moois dacht ik eigenlijk niet over na, maar die is niet mals. fl. 6580,- voor een set ML's (ex. spikes) fl. 3995,- voor de Pathos (ex. powercord) fl. 3998,- voor de Arcam ------------------------------------------ + fl.14573,- voor de set (ex. kabels, ex. meubel) Nu was mijn budget meer in de richting van fl. 10.000 voor alles behalve het meubel. Het nare aan mij is, is dat ik als ik nu iets anders zou kopen, wat ik minder vindt klinken dat ik zeker weet dat ik later spijt krijg. Ik weet echter ook dat ik never nooit aan 16.000 gulden kom. HELLUP! Heeft iemand enig idee hoe ik wat dichter bij dergelijk geluid kan komen, maar met een wat vriendelijker prijskaartje? Ik ben overigens ook weer zo lastig dat ik geen tweedehands spullen koop. Tanx anyway, en sorry dat ik jullie eerder met mijn nu misschien niet zo relevante threads heb lastig gevallen. Alvast bedankt, Arno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 17 augustus 2001 Author Report Share Posted 17 augustus 2001 Kennelijk is het dus goedkoop. *OI* Dan moet ik toch een paar jaar wachten tot ik groot ben. BTW het was Dhr. Roel Baars die mij geholpen heeft. (kan het toch ECHT niet laten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 17 augustus 2001 Author Report Share Posted 17 augustus 2001 je bedoelt waarschijnlijk de crossover, of je niet een stukje mist of dat er misschien een stukje te prominent aanwezig is: mjah als je HEEL goed luistert en HEEL kritisch bent dan wel. Een Tannoy S8 bv. klinkt wat dat betreft beter. Dit is echter een Martin Logan electrostaat, en ik vind het lastig om te omschrijven, maar wat is het luisteren naar het midden en hoog MOOI. Zo ontzettend ruimtelijk en enerverend. Ik sloeg steil achterover. Maar voor alternatieven sta ik natuurlijk altijd open Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2001 Report Share Posted 17 augustus 2001 Het geluid van een stel electrostaten in combinatie met een goeie buizenbak is inderdaad overweldigend. Het is wel jammer dat je van die enorme joekels moet hebben om een goed laag te krijgen, daar is de hybrideoplossing toch wel goed voor. Alleen dat gat is minder. Ik ben zelf ooit eens stijl achterover geslagen van een Magnepan1.5/Bryston3B combinatie bij Kohnen (toen nog in Eindhoven). Die dingen wilde ik ook hebben, maar er is nooit een Magnepan bij mij binnen geweest. Deze magnetostaten zijn iets minder kritisch qua plaatsing en impedantieverloop, maar je hebt nog altijd een zee van ruimte nodig (ik heb wel het grotere broertje van de 3B in huis). De combinatie die jij voor ogen (oren) hebt is heel erg goed, maar helaas niet voor alle muziekstijlen, dus daar moet je nog even mee uitkijken of je dat wel wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 17 augustus 2001 Author Report Share Posted 17 augustus 2001 Tanx Sodejuu. Wat moet het trouwens lastig zijn voor HEAR om telkens een nieuwe ondertitel bij je te bedenken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 17 augustus 2001 Author Report Share Posted 17 augustus 2001 Sodejuu, enige alternatieven? Ik vermoed dat die Magnepans en Bryston helemaal buiten mijn bereik liggen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2001 Report Share Posted 17 augustus 2001 Hoi Avallon, Ik heb ook niet beweerd dat het alternatieven zijn. Goeie alternatieven voor een Pathos zijn er wel, maar ze zijn vaak net zo duur. Voor Martin Logan's geldt hetzelfde. Dit zijn merken die zich in de hogere regionen positioneren, maar tevens met een "betaalbare" serie komen in tegenstelling tot bv Jadis, Oracle of KR Enterprices. Het is moeilijk hier advies te geven, omdat je duidelijk lat blijken voor design te gaan in combinatie met een uitstekende geluidskwaliteit. Dit heeft als grote nadeel dat je duur uit bent. Nou is mijn vraag, wat heeft de voorrang, design of geluid? Als geluid de voorrang heeft, ben je bv heel goed af met spul van Arcam met Dynaudio speakers, of bv AVM electronica met T+A speakers. Dit is allemaal wat alrouder dan een buizentrap met electrostaten en het klinkt ook nog eens goed. Wil je toch die combinatie die jij hierboven noemd en toch betaalbaar, zul je altijd naar de 2de hands markt moeten. Ik vraag me ook af wat je tegen 2de hands hebt. Zolang het electronica betreft zonder mechanica, dus versterkerspul en DAC's en zo, is dit meestal vrij van gevaar. Zeker als je inruilers koopt bij een goeie winkel. Alleen bij buizenversterkers moet je opletten dat de buizen nog OK zijn. Speakers is een ander verhaal. Ook deze kun je wel 2de hands kopen, maar let erop dat de conussen en de ophanging in orde is. de 2de hands markt kan je veel geld besparen en je hebt toch goed spul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 augustus 2001 Report Share Posted 17 augustus 2001 Helemaal mee eens, Sodejuu. Vooral als je bij 'n goede HiFi-zaak 'n occasion koopt heb je vaak nog een paar maanden garantie en de zekerheid dat 't apparaat van te voren gecheckt is. Kortom,je kunt je dan haast geen buil meer vallen,en nog 'n voordeel is dat als je 't product later weer wilt inruilen/verkopen,dan verlies je er bijna nix op. by the way: Jadis maakt ook 'n erg mooie geintegreerde buizenversterker van rond de 4000,- Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 17 augustus 2001 Author Report Share Posted 17 augustus 2001 Tanx again, ik was idd zeer gecharmeerd van het design van het geheel. Iets wat ik mooi meegenomen vond maar niet het belangrijkste. Zeker niet, ik ben alleen wat terughoudener wat betreft dingen als Meridian of die MF 'buizen' componenten. Wat ik tegen tweedehands heb? Is nogal irrationeel en slecht uit te leggen. Ik beschouw mijn spullen als soort van kindjes van me denk'k. Ik wil er eigenlijk bij zijn vanaf de geboorte, en anders z.s.m. Maar ik zal eens een luistersessie gaan houden met Arcam en Dynaudio (alhoewel ik zo'n vaag vermoeden heb dat ik toch bij buizen/electrostaten blijf) Het was gewoon stom van me om mijn cds te vergeten! Oi Oi Oi, maar die Martin Logans Ik mis nu echt een kwijlicoontje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 18 augustus 2001 Report Share Posted 18 augustus 2001 haha,ja inderdaad, een kwijl-coontje mist nog... Tja, electrostaten en buizen heeft wel iets,daar ben ik 't mee eens. Het is vaak wel 'n dure combi en je moet er de ruimte voor hebben. Ik hen 'n keer 'n set gehoord van iemand bestaande uit Audio-Research buizen voor-eind versterker en de kleine Audiostatics ES50 electrostaten. Daar werd je wel effe stil van,zo mooi.. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 18 augustus 2001 Report Share Posted 18 augustus 2001 Beste Avallon, Waarom begin je niet met 1 component tegelijk, een treedje lager dan waar je nu op hebt ingezet? Een mooi buizenversterker van bijv Unison Research of Synthesis koop je v.a. 3000,-. Een mooi cd-speler (Rega, Audio Analogue, Musical Fidelity) zo'n 2500,-. Als je perse electrostaten wil, zal het grootste struikelblok zijn dat je veel vermogen nodig hebt. Dus duur. Unison Research heeft een mooi en zeer stabiele hybrideversterker (SR 1 a 2750,-). Buizen voor/Mosfet eind. Meer vermogen dan een gem. buizenbak, toch buizengeluid (2 x 80 W/8 Ohm). En dus de mogelijkheid er electrostaten aan te hangen. (Final 0.3 zo'n 5000,- de set). En anders begin je toch met neutraal en open klinkende goedkopere LS's? Anyway, telt u even mee?: Unison Research SR1.......2750 Rega Planet..................2000 Final 0.3......................5000 _________________________________ Totaal.........................9750 Heb je toch een klein kapitaal in je zak gehouden. En het ziet er superstrak uit. En zo klinkt het ook!! Wat mij betreft is de helft van de lol van het kopen het uitzien naar (nog meer) mooie spullen in de toekomst. Als je alles in een keer koopt is die lol ervanaf, je hebt niets meer om naar uit te kijken (maar wel om te luisteren natuurlijk). Groet, Tuby , die voor 2035 ook electrostaten heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 19 augustus 2001 Author Report Share Posted 19 augustus 2001 TOP! Precies wat ik nodig had, buizen en electrostaten voor 4 cijfers voor de komma. Ik ga zsm luisteren! Grtz, Ava En mijn slijmerige 5-sterren zijn natuurlijk toegekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 19 augustus 2001 Report Share Posted 19 augustus 2001 Geplaatst door Avallon: En mijn slijmerige 5-sterren zijn natuurlijk toegekend Waarvoor mijn slijmerige dank!! Groet, Tuby , die vindt dat sterren sterren zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 19 augustus 2001 Author Report Share Posted 19 augustus 2001 Geplaatst door Tuby: Wat mij betreft is de helft van de lol van het kopen het uitzien naar (nog meer) mooie spullen in de toekomst. Als je alles in een keer koopt is die lol ervanaf, je hebt niets meer om naar uit te kijken (maar wel om te luisteren natuurlijk). Groet, Tuby , die voor 2035 ook electrostaten heeft Mjah, ik zou sowiezo iets om naar uit te kijken hebben (bv. een leuke Lexicon processor met van die Mark Levinson beesten van eindversterkers, een stuk of 4 top subwoofers en 4 Martin Logan Statements met een Cinema center. Bovendien maak je dat natuurlijk af met een projector met mega resolutie en en een hoge lichtopbrengst dan de zon). Maar ik wil gewoon voorkomen dat ik dan bv. een versterker van 3000 gulden koop omdat ik eentje van 4000 gulden niet kan betalen. Een half jaar later ben ik dan al vergeten dat ik 3000 piek heb neergeteld omdat ik de 4000 niet redde, maar dan ga ik wel balen van wat ik heb staan (raar maar waar). Bovendien ben ik er nog niet met de set van de thread topic. Power supplies, kabels, meubel, subwoofer(s), evt. dus toch uitbreiden naar home cinema... OI! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts