boogschutter Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Ik sta op het punt om een nieuwe versterker en cd-speler aan te schaffen. Grote kans, mits ze me bevallen , dat het de NAD C-370 en de NAD C-541i gaan worden. Binnenkort komen er echter opvolgers van deze modellen uit (de 372 en de 542), waardoor de 370 en de 541i hier en daar al tegen goede prijzen verkocht worden. Maar wat ik me nu afvraag: doe ik er wel goed aan om een versterker en cd-speler te kopen die zeer binnenkort vervangen worden, en die dus waarschijnlijk minder goed zullen zijn dan hun opvolgers? Of zijn de verschillen over het algemeen zo klein dat het prijsverschil tussen oude en nieuwe modellen de aanschaf van een oud model rechtvaardigt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door boogschutter:Ik sta op het punt om een nieuwe versterker en cd-speler aan te schaffen. Grote kans, mits ze me bevallen , dat het de NAD C-370 en de NAD C-541i gaan worden. Binnenkort komen er echter opvolgers van deze modellen uit (de 372 en de 542), waardoor de 370 en de 541i hier en daar al tegen goede prijzen verkocht worden. Maar wat ik me nu afvraag: doe ik er wel goed aan om een versterker en cd-speler te kopen die zeer binnenkort vervangen worden, en die dus waarschijnlijk minder goed zullen zijn dan hun opvolgers? Of zijn de verschillen over het algemeen zo klein dat het prijsverschil tussen oude en nieuwe modellen de aanschaf van een oud model rechtvaardigt? waarom is nieuw altijd beter??? zou er geen probleem mee hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boogschutter Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door jopie: waarom is nieuw altijd beter??? zou er geen probleem mee hebben. Nou, das dus mijn vraag (was dat niet duidelijk ?). Is het zo dat nieuw meestal beter is, of zijn de verschillen over het algemeen redelijk klein? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 bij het ene component niet, en het andere wel.. maar wil je perse nad>?, er zijn zoveel andere mooie merken.... rotel, marantz..............etc. deze zou [iK] qua zachtheid verkiezen boven zo,n heldere nad.... maar goed dat is mijn mening.......... en die telt op dit ogenblik niet mee.... zo telt alleen de eerste regel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boogschutter Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door jopie:maar wil je perse nad>?, er zijn zoveel andere mooie merken.... rotel, marantz..............etc. Nee, ik wil niet perse NAD. Maar ik heb er zoveel positieve verhalen over gelezen dat ik met de nodige verwachtingen de bovenstaande versterker en cd-speler in ieder geval ga beluisteren. Naast inderdaad Rotel, Arcam, Denon, Marantz. Maar.... is nieuw meestal beter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gripen Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 In de regel zal een nieuw model in dezelfde serie/prijsklasse geen spectaculaire verschillen opleveren. Bovendien is de 541i geen oudje die een upgrade behoeft. De 2 grootste bezwaren die ik tegen NAD heb zijn de (te) heldere klank en het tergend langzame inlezen van de cd. Pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
RAMA Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door jopie:bij het ene component niet, en het andere wel.. maar wil je perse nad>?, er zijn zoveel andere mooie merken.... rotel, marantz..............etc. deze zou [iK] qua zachtheid verkiezen boven zo,n heldere nad.... maar goed dat is mijn mening.......... en die telt op dit ogenblik niet mee.... zo telt alleen de eerste regel. Die mening telt absoluut niet nee....en je weet immers niet met welke luidsprekers deze boogschutter het gaat combineren en zolang je dit niet weet kun je er geen zinnig woord over zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boogschutter Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door RAMA: Die mening telt absoluut niet nee....en je weet immers niet met welke luidsprekers deze boogschutter het gaat combineren en zolang je dit niet weet kun je er geen zinnig woord over zeggen. Dat weet ik zelf ook nog niet . Ik ga in ieder geval luidsprekers in de prijsklasse tot 400 euro per stuk beluisteren van merken als Quad, B&W, JMLab, Dynaudio, Chario, enz. Pas als ik daar een keuze uit heb weten te maken ga ik me concentreren op versterker/cd-speler (althans, zo is de werkwijze van de winkel die ik ga bezoeken). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RAMA Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door boogschutter: Dat weet ik zelf ook nog niet . Ik ga in ieder geval luidsprekers in de prijsklasse tot 400 euro per stuk beluisteren van merken als Quad, B&W, JMLab, Dynaudio, Chario, enz. Pas als ik daar een keuze uit heb weten te maken ga ik me concentreren op versterker/cd-speler (althans, zo is de werkwijze van de winkel die ik ga bezoeken). Laat je goed informeren bij een serieuze winkel, zij weten welke componenten en luidsprekers met elkaar combineren, en luister naar bepaalde combinaties.. Ga niet alleen uit van 1 versterker cd combinatie om daar alle luidsprekers op te vergelijken om op deze manier tot de conclusie te komen welke luidsprekers je het beste vind klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boogschutter Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door RAMA: Laat je goed informeren bij een serieuze winkel, zij weten welke componenten en luidsprekers met elkaar combineren, en luister naar bepaalde combinaties.. Ga niet alleen uit van 1 versterker cd combinatie om daar alle luidsprekers op te vergelijken om op deze manier tot de conclusie te komen welke luidsprekers je het beste vind klinken. Tja, is Hobo Hifi in Amersfoort een 'serieuze' winkel? Ik heb de indruk van wel. Maar is het een verkeerde werkwijze om eerst luidsprekers uit te zoeken, en vervolgens daarop een versterker+cd-speler? En zo ja: wat is dan een betere werkwijze? Ik kan onmogelijk alle luidsprekers die ik wil horen op meerdere typen versterkers en cd-spelers uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
boogschutter Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door Ome Henk: Nee heb je hier voorbeelden van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door boogschutter: Tja, is Hobo Hifi in Amersfoort een 'serieuze' winkel? Ik heb de indruk van wel. Maar is het een verkeerde werkwijze om eerst luidsprekers uit te zoeken, en vervolgens daarop een versterker+cd-speler? En zo ja: wat is dan een betere werkwijze? Ik kan onmogelijk alle luidsprekers die ik wil horen op meerdere typen versterkers en cd-spelers uitproberen. Ik vind dit best een goede werkwijze De luidsprekers zijn meestal de grootste 'objecten' die je moet zien te plaatsen en ze mogen best bij het interieur passen, nog afgezien van de akoestiek, die mede bepaalt welke luidsprekers in je kamer het best tot hun recht zullen komen. Luidsprekers bepalen voor een belangrijk deel hoe de set klinkt, dus maak er geen sluitpost van. Vervolgens heb je een versterker nodig die ze goed aan kan sturen met het kakrakter dat je zoekt. Denk aan helder, donker, krachtig of relaxt, elke versterker heeft zijn eigen sterke kanten. Heb je dit allemaal voorelkaar, dan kun je nog alle kanten op met de cdspeler en weet je wat er nog van je budget over is. Ik zou dus zeker bij Hobo vragen of je alles in Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door boogschutter: heb je hier voorbeelden van? musical fidelity? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 juli 2003 Report Share Posted 29 juli 2003 Geplaatst door boogschutter: heb je hier voorbeelden van? Infinity Harman Kardon Marantz Vroeger topmerken, nu nog niet slecht maar niet meer top. Je moet maar zo denken dat een fabrikant uit de nieuwe serie meer marge hoopt te halen dan uit de oude. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts