Jump to content

Thorens td 160

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben weer helemaal in de analoogmood sinds ik over een goede platenspeler beschik (in vergelijking met de plastic dozen die ik hiervoor gehad heb. Vandaar even een vraagje... Hoe kun je zien of een naald nog goed is? En als ie niet goed is moet je dan het element vervangen? of kan alleen de naald worden verwisseld? Kun je zoiets zelf doen of moet je daarvoor naar een hifi-zaak? Wat mij ook onduidelijk is waarvoor de schroefverbinding op de toonarm dient (volgens mij standaard Thorens-arm). Zijn er eventueel nog tips voor een beter element dan de audio-technica die er nu op zit? Een hele hoop vragen, maar ja ....... ik ben natuurlijk ook opgegroeid met cd-spelers so please dont blame me...........

John

Geplaatst door JGCK:

Hallo,

Ik ben weer helemaal in de analoogmood sinds ik over een goede platenspeler beschik (in vergelijking met de plastic dozen die ik hiervoor gehad heb. Vandaar even een vraagje... Hoe kun je zien of een naald nog goed is? En als ie niet goed is moet je dan het element vervangen? of kan alleen de naald worden verwisseld? Kun je zoiets zelf doen of moet je daarvoor naar een hifi-zaak? Wat mij ook onduidelijk is waarvoor de schroefverbinding op de toonarm dient (volgens mij standaard Thorens-arm). Zijn er eventueel nog tips voor een beter element dan de audio-technica die er nu op zit? Een hele hoop vragen, maar ja ....... ik ben natuurlijk ook opgegroeid met cd-spelers so please dont blame me...........

John

Hoi, John

Het controleren van je naald zul je toch echt met behulp van een microscoop moeten doen. Met het blote oog is het lastig te zien. Informeer eens bij een Hifiboer bij jou in de buurt!

Die wartel op je Thorens armpje dient ervoor om het armpje gemakkelijk te kunnen verwisselen of om een element te monteren Bij veel armen, zoals van Rega, vormt de arm

Geplaatst door JGCK:

Hallo,

John

Hoi JGCK,

Allereerst gefeliciteerd met je aanwinst. Zo'n Thorens is echt prachtig.

Je kunt onder een microscoop bekijken of je naald nog goed is. Je moet vooral letten hoe de slijpvorm nog is. Bij goedkope elementen gaat zo'n naald tot 4000 uur mee, bij de dure kan 't zelfs zo'n 16000 uur zijn. Je kan 'm zelf vervangen, maar dit is niet bij elk element even gemakkelijk. Als je er niet zoveel van af weet, kun je het beter laten doen, want ook het afregelen van een draaitafel is een kunst op zich. Het houdt nl meer in dan alleen een element onder de arm schroeven. Hier is een site waar je overal op moet letten bij het instellen van je platenspeler (niet schrikken), je kan ook bij Maarten kijken. Daar staat heel veel informatie.

Over die arm kunnen we kort zijn. Je kunt op die Thorens verschillende voorstukken plaatsen. er zijn elementen die mooier klassiek kunnen weergeven en andere die beter pop aankunnen. Om niet het hele geval weer opnieuw af te moeten regelen hoef je alleen maar het voorstuk te wisselen. Een ander voordeel is dat je het element of naald gemakkelijker kunt verwisselen, dus zonder onder de tafel te gaan hangen.

Geplaatst door sodejuu:

er zijn elementen die mooier klassiek kunnen weergeven en andere die beter pop aankunnen.

wat mij brengt op het volgende;

Ik ben niet zo 'popperig', maar meer een jazz/klassiek liefhebber. naar welke merken moet ik dan uitkijken? (N.B. Twijfel zwaar over een TD 318 MK II voor een aardige prijs, waarvan het element vervangen moet worden. Ook gezien je opmerking; eerst element, dan phonostage, ben ik heel nieuwsgierig)

Groet,

Tuby cool.gif , die lekker info aan het sponzen is vanmiddag

Geplaatst door Tuby:

wat mij brengt op het volgende;

Ik ben niet zo 'popperig', maar meer een jazz/klassiek liefhebber. naar welke merken moet ik dan uitkijken? (N.B. Twijfel zwaar over een TD 318 MK II voor een aardige prijs, waarvan het element vervangen moet worden. Ook gezien je opmerking; eerst element, dan phonostage, ben ik heel nieuwsgierig)

Groet,

Tuby   cool.gif , die lekker info aan het sponzen is vanmiddag

Helaas moet ik je hier het antwoord schuldig blijven. Ik weet alleen dat het zo is, welke precies wat doen, weet ik ook niet. Ikzelf heb een Technics EPC-100CMK4 onder mijn Thorens. Hiermee ben ik al jaren heel erg tevreden en het kan naar mijn inzicht ook alles aan, maar de platengoeroe kende het niet eens en het wordt al jaren niet meer gemaakt. Het was ook veel te duur. Niet voor mij, want ik wist 't voor 200 piek van een collega af te troggelen, maar origineel kostte het 1500 gulden (in 1982!!!!!). eek.gif

Je moet Haudio maar eens vragen wat hij ervan vindt. Hij weet echt ontzettend veel van Thorensen en combinaties.

Bedankt voor de reacties. Ik zoek een element tot zo'n f 500,-. Meer heb ik er op dit moment niet voor over omdat ik er hard over denk om in de toekomst zo'n mooie transrotor of zo te kopen. (in ieder geval wil ik in de toekomst het verschil gaan beluisteren tussen de Thorens en de verschillende nieuwe draaitafels die nu op de markt zijn). Heeft iemand op het forum overigens ervaring met de phono-versterker van Synthesis? Daar ben ik erg benieuwd naar omdat die mooi bij mijn versterker past.

Geplaatst door JGCK:

Hallo,

John

Hallo JCGK,

Een hele mooie platenspeler heb je daar, gefeliciteerd ermee. Je bent op zoek naar een eventueel ander element ?? Ik heb een Thorens TD 166 MK II met een Denon DL 160 High Output MC Element. Een prachtige combinatie die zeer goed klinkt. De Denon valt binnen het jou gestelde budget van F 500,-

Veel plezier toegewenst met het beluisteren van je lp's :D