JazzLuva Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 hallo , vraagje : Hoe kan ik mn set dus iets minder schel laten klinken?? Mn set bestaat uit Yamaha CX-1 : Pre Amp Yamaha MX-1 : Power Amp Sony X555ES : CD Linn AV5140 : Speakers alles bekabeld met dropveters Ik draai vn Jazz, Free Jazz/Avant Garde muziek met vaak veel trompetten ed. en regelmatig vind ik dit toch wel te schel klinken in het hoog. Verder ben ik wel tevreden maar dat schelle wil ik toch wel weghebben, is dit uberhaubt mogelijk met andere interlinks of LS kabels? Zo ja , wat raden jullie aan (niet te duur). Ik heb al verschillende amps op de set gehad maar dat schelle bleef, ook met verschillende bronnen (TV/Video,PC). Het liefst doe ik mn speakers niet weg daar ze erg lekker ruimtelijk klinken ed. en zeer veel detail laten horen (maar misschien voor mijn muzieksmaak wel TE veel detail, ik weet het niet, heb ook niet van die super audiofiele opnames en dat zal er ook debet aan zijn denk ik). brand maar los zou ik zeggen, ben benieuwd Groeten JazzLuva Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Die Linns hebben toch een ingebouwde subwoofer? Echt veel kracht voor het laag heb je dan denk ik niet nodig. Je zou dus eens een buizenversterker kunnen proberen? Ik heb ook jouw cdspeler gehad. Absoluut geen slecht ding (analytisch, strak geluid). Alleen vond ik wel dat er een scherp randje aan het geluid zat. Misschien toch ook maar eens wat andere ls-kabels proberen. Dat kan ook een stuk scherpte schelen. Eigenlijk zou je niet gaan moeten kleuren met kabels maar als je nu niet teveel geld wilt uitgeven..... Groet John Link to comment Share on other sites More sharing options...
jopie Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 nee hoor simpel..... sony cd speler eruit.. alles word dan minder schel. sony heeft het gemeenste hoog ooit gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 De Linns hebben wel een woofer aan de achterkant (gaat tot 30 hz ) , maar dit is GEEN subwoofer (wordt dus ook niet actief aangestuurd). Verder houden ze wel van een stabiele amp die veel stroom kan leveren ondanks het feit dat ze 90 db rendement hebben. Ja die Sony vind ik best oke klinken en kan misschien best een scherp randje in het hoog hebben , al valt dat wel mee vind ik, Maar aangezien ik het schelle ook op andere bronnen hoor, kan ik niet de Sony daar de schuld van geven. Verder ga ik liever niet voor een andere amp, en vraag me ook af of een buizenbak wel zo'n goed idee zou zijn (Linn raad aan minstens 60 watt aan 4ohm maar denk dat dat erg conservatief is, ze lusten wel een slok heb ik gemerkt). Groeten JazzLuva Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Hoe is je woonkamer ingericht en aangekleed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Je kunt de 5140 ook aansturen met 'aktive cards', wellicht een wat kostbare oplossing, maar het zou kunnen schelen Heb je ook gedacht aan de akoestiek? Dus schuiven en draaien met de speakers of demping in je kamer aanbrengen e.d. ? Yamaha maakt trouwens geen 'zacht' klinkende versterkers (receivers), dus dat felle hoog raak je niet zomaar met andere kabels kwijt denk ik Een versterker die net te weinig vermogen levert kan ook scherp klinken. Wellicht heb je de juiste versterker nog niet op de 5140 gehoord, of is deze gewoon te duur (Sphinx Project 18 bijv.) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Nou mn kamer is zo'n 4x4 en kan weinig schuiven met de speakers eigenlijk. Verder heb ik nix aan de muur hangen en aan 1 kant zit een groot raam met luxaflex. Wat dat actief aansturen betreft , ja dat weet ik , maar dat gaat dus serieus in de papieren lopen (3 amps + active cards en ev. een tunebox bij niet Linn Amps). Verder is het zo dat de Yamaha toch niet fel klinkt vind ik (stuk minder fel dan de Rotel RB-991 die ik eerst had)de Yamaha levert 2x200 watt 8ohm en stabiel tot 2 ohm , dus niet genoeg kunnen leveren is denk ik niet echt aan de orde ) Ik denk zelf dat ik het toch moet proberen met een andere LS kabel of interlinks (zijn nu dus dropveters), maarja welke? , ben dus een leek op dat gebied. Als LS kabels heb ik nu Linn kabel , weet niet het type. Groeten JazzLuva Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Als je het toch liever in kabels zoekt, dan kun je eens van dat goedkoopie 4mm2 speakerkabel proberen, hier is ook een fijnmazige versie van te krijgen met een dunne ader tussen de 2 dikke, deze doet het goed bij m'n hobby setje voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 de speakers een beetje off axis draaien wil wel eens helpen . of de akoustiek wat dempen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Haal voor de grap eens de tafel weg! (mits ie tussen de speakers en de luisterpositie staat). Dit wilt ook al wel schelen!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Neem eens installatiedraad,bij een behoorlijk installatiebedrijf te krijgen van DRAKA (dit is tenminste nog een beetje soepel), 2.5 kwadraat is voldoende ,en was bij mij het enige LS-draad dat scherpte weg kreeg.Bestaat ook dikkere versie, klinkt nog beter.Meest opvallend ,geluid klinkt nu voller en meer coherent,gaat niet ten koste van helderheid.Meest natuurlijke klank tot nu toe.Let op,DRAKA is het wat duurdere installatie draad.Kost een audiofiele 35 eurocent per meter,voor 2.5 kwadraat.Dus dat wordt sparen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door JazzLuva:hallo , vraagje : Hoe kan ik mn set dus iets minder schel laten klinken?? Mn set bestaat uit Yamaha CX-1 : Pre Amp Yamaha MX-1 : Power Amp Sony X555ES : CD Linn AV5140 : Speakers alles bekabeld met dropveters Ik draai vn Jazz, Free Jazz/Avant Garde muziek met vaak veel trompetten ed. en regelmatig vind ik dit toch wel te schel klinken in het hoog. Verder ben ik wel tevreden maar dat schelle wil ik toch wel weghebben, is dit uberhaubt mogelijk met andere interlinks of LS kabels? Zo ja , wat raden jullie aan (niet te duur). Ik heb al verschillende amps op de set gehad maar dat schelle bleef, ook met verschillende bronnen (TV/Video,PC). Het liefst doe ik mn speakers niet weg daar ze erg lekker ruimtelijk klinken ed. en zeer veel detail laten horen (maar misschien voor mijn muzieksmaak wel TE veel detail, ik weet het niet, heb ook niet van die super audiofiele opnames en dat zal er ook debet aan zijn denk ik). brand maar los zou ik zeggen, ben benieuwd Groeten JazzLuva Beste JazzLuva, Ik zal het nog eens een keer proberen. Yamaha klinkt schel,scherp en agressief. Sony klinkt een beetje scherp. Linn klinkt neutraal ,neigend naar iets scherp. Hieraan is niets te doen met interlinks of luidsprekerkabel. Dit is het karakter van de komponenten. Als je het mooi vindt , niets aan de hand ! Als je het niet mooi vindt, verkopen en iets zoeken wat niet schel klinkt. Dit is dus niet een kwestie van smaak, maar een gegeven. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Schel klinken heeft vaak met vervorming te maken. De versterker of CD speler is hier meestal debet aan. Ik heb een oude CD-speler (Sony CDP-X55 ES), deze klinkt in vergelijking met m'n Harman Kardon HK760 veel scherper. Ik ga er vanuit dat het toch digitale vervorming is (bij de Sony). En als het op alle bronnen en versterkers te doen is ligt het volgens mij aan de luidsprekers (logisch geredeneerd). Kabels kunnen het geluid wel wat beinvloeden, maar echt niet een schel klinkende set plotseling heel rustig laten klinken. Als dit wel zo is lijkt mij er echt wat mis. Ik blijf dus bij m'n mening: .... Sony is scherp, en de Yamaha helpt hem nog daarbij..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Dat Sony en/of Yamaha scherp kunnen klinken...,nou okee. Maar dat hoeft niet perse,ook dat heeft m.i. met in en uitgangsimpedanties te maken. Mijn overleden Sony cdp x 707 es klonk in combinatie met mijn (buizen)versterking zeker niet overtrokken scherp. Maar ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 ik zeg yamaha.. ik heb ook zo'n ding ff gehad en in vergelijking met een quad en met een ouwe akai moet ie het afleggen. Wat toen opviel was zijn schelle (niet mooie) klank. als je yamaha toch houdt, probeer dan eens de vdhullcs122 ls kabel. Erg warm, niet mooi maar het haalt zeker de scherpe kanten eraf. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 JazzLuva Ik heb je een PeeBeetje gestuurd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 iedere cdspeler klinkt even schel . alle kabels klinken even schel . maar niet alle luidsprekers . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maurice Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:iedere cdspeler klinkt even schel . alle kabels klinken even schel . maar niet alle luidsprekers . Ucheuche, uche ......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:ik zeg yamaha.. ik heb ook zo'n ding ff gehad en in vergelijking met een quad en met een ouwe akai moet ie het afleggen. Wat toen opviel was zijn schelle (niet mooie) klank. Ja no offense , maar die Yamaha CX/MX-1 pre/power was wel de TOP yamaha amp van een paar jaar terug (5800 ouderwetse pieken). Nou weet ik wel dat geld weinig zegt, maar hij klinkt wel een stuk "warmer/minder schel" dan de Rotel RB-991 die ik hiervoor gehad heb. Ik ben dus eerder geneigd om het aan de Linn's te wijten. De Sony kunnen we buiten beschouwing laten , daar ik het schelle ook op andere bronnen hoor. Groeten JazzLuva Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Ik ben het hier mee eens. Toch jammer dat sommige mensen merken zo makkelijk over een kam scheren. De CX/MX is echt een klasse combi uit de tijd dat Yamaha alles behalve schel en agressief klonk. Maargoed, als je liever hoort dat bekkens met een sat Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:ik zeg yamaha.. als je yamaha toch houdt, probeer dan eens de vdhullcs122 ls kabel. Erg warm, niet mooi maar het haalt zeker de scherpe kanten eraf. game vdhullcs122 ..... zou ik zeker niet doen op deze set de frissere klank van de Yamaha haal je hier echt niet mee weg. Althans met mijn Yamaha destijds was dit ook niet zo. Alleen het laag zal troebeliger worden denk ik dan....... In mijn set was het eerst ook te "schel" Yamaha versterker - Sony cd speler (sacd) - JM-lab speaker Na een andere versterker (Unico) en ls kabels (audio quest II) is het al een heel stuk gematigder nu . Persoonlijk denk ik dat de Unico daar het meeste aan heeft bijgedrage , waarom probeer je niet ergens eens een versterker mee te krijgen voor een weekend ? Uitproberen is de beste methode en je hoort direct wat het doet ........... groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Ik zie de combinatie ook niet als een ideaal huwelijk. Je hoeft hier niet met kabels aan te beginnen, want dat is tunen op de foute manier. Kabels veranderen heeft alleen nut al de combinatie op zich ook matcht. Anders ben je het een met het ander aan het verdoezelen. Yamaha heeft een erg frisse klankkleur en daar moet je van houden. Ik heb in mijn 2e set ook een aantal spullen van Yamaha staan en dat bevalt prima, maar het mnoet wel matchen met de rest (en dat oet 't gelukkig). Linn heeft ook een tamelijk frisse klankkleur, tenminste, op speakergebied. De rest is toch wel redelijk warm. Dat een ZoNie plat en scherp klinkt is algemeen bekend, maar dat is hier niet het probleem, daar andere bronnen gelijke problemen geven. Volgens mij heb je een erg "kale" luisterruimte, met daardoor waarschijnlijk iets te veel galm. Normaal zou je een hal-tijd van ca. 0,3 seconden mogen hebben. Is die langer, gaat het al snel irriteren wat over kan komen als scherp klankgedrag. Demping van de luisterruimte zal volgens mij meer doen dan andere apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RAMA Posted 29 juli 2003 Report Share Posted 29 juli 2003 Vervang je voortrap eens voor een betere, voor een beperkt bedrag heb je dan beslist een verbetering (minder scherp).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 29 juli 2003 Report Share Posted 29 juli 2003 okok, misschien was ik te voorbarig met mn yamaha oordeel Ik ken het merk qua types niet zo goed en wist niet dat het de topmodellen waren. Feit blijft wellicht dat ze aan de heldere kant zijn en daarom geen goeie combi met je linn's. Je zegt dat je je linn's liever niet kwijt wilt, en dat het de bron niet is. Dan moet alsnog de yamaha eruit.... yamaha of linn, that's the question. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
RAMA Posted 29 juli 2003 Report Share Posted 29 juli 2003 Denk eens aan een tweedehandse oudere Audio research of een conrad johnson pv10, wel eens in de tweedehandsrubriek gezien voor weinig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts