Jump to content

Hoe kan ik mn set iets minder schel laten klinken

JazzLuva
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door erik klijnsmit:

iedere cdspeler klinkt even schel .

alle kabels klinken even schel .

maar niet alle luidsprekers .

:rolleyes:

Onzin.... Erik, en dat weet je best.

:)

Geplaatst door JazzLuva:

hallo , vraagje : Hoe kan ik mn set dus iets minder schel laten klinken??

Zakdoekje voor de tweeter hangen. Eventueel dubbel vouwen.

Hoe is je acoustiek? Doorzon woning met veel glas, slappe vloeren, voorzetwanden? Zoiets kan als gevolg hebben dat er veel (mid)laag verdwijnt en er relatief veel hoog overblijft.

Misschien een beetje ver gezocht: check of alle onderdelen van je set goed geaard zijn. Trek in twijfelgevallen een draadje tussen de twee apparaatkasten. De (mogelijke) lekstroom gaat anders via de interlink.

Zie het onderwerp in het hoofdmenu.

Ik heb laatst de netsnoeren van mijn set met een fasezoeker in fase aangesloten en met een multimeter alle apparaten op lekstromen gecheckt.

Wat bleek? Op de behuizing van de CD-speler stond ruim 23V! Deze liep dus via de interlink...

Na aarding zou ik zweren dat de CD-speler milder klonk in het hoog.

De dag erna nog eens geluisterd...,dezelfde ervaring.

Dus...

Succes

Het scherpe/schelle hoog heb ik ook als ik met mn oor vlakbij de tweeter luister dus denk niet dat het aan de acoustic ligt. Denk dat ik maar eens wat andere kabels ga proberen om te zien of dat verbetering teweeg kan brengen.

Maar misschien is dit gewoon wel het karakter van de Linn's (zoals sommigen bv de B&W nautilus serie te scherp in het hoog vinden) , je weet het niet.

Groeten

JazzLuva

JAzzluva,

Wat je het beste (en goedkoopste) kan doen, is een weerstandje parallel aan je tweeter solderen.

Dit zorgt voor demping van het hoog. Neem contact met Speaker&Co of Speakerland op om te vragen welke je het beste kan nemen.

Je kunt dan met verschillende weerstanden proberen de optimale demping te vinden.

Stom dat ik hier niet eerder aan dacht.... confused.gif

Geplaatst door Maurice:

Wat je het beste (en goedkoopste) kan doen, is een weerstandje parallel aan je tweeter solderen.

Dit zorgt voor demping van het hoog.

Niet doen!!!

De remedie is hier erger dan de kwaal. Zomaar een parallel weerstand plaatsen heeft de nodige gevolgen voor het filter dat dan niet meer juist is afgestemd. En nog wel voor een filter dat je niet kent.

In het aller gunstigste geval ga je met zo'n ingreep het gehele niveau van het hoog omlaag brengen [1]. Dus ook het deel dat wel goed is.

Een wat pregnant hoog is vaak het gevolg van een klein bultje in het hoog ergens tussen de, pakkembeet, 1.5-5 kHz. De enige manier om zoiets onder kontrole te krijgen is het plaatsen van een zuigkringetje. Dit zijn gecompliceerde ingrepen!

[1] Als je het niveau van de tweeter wilt kunnen regelen gebruik je een, verfoeide, L-regelaar.

Ik wil even inhaken op de TIP van paulgastel, over het gebruik van installatiedraad van Draka, als het hier om een massieve kern gaat, is dit NIET aan te rade te gebruiken voor geluidsweergave een echte audiofiel kan je dit beter uitleggen. Maar nu even over jou schel klinkende speakers.

Een kennis heeft zijn cd-speler (Denon) aangesloten op een versterker van het Merk; vanMedevoort.Tussen de versterker en de Cd-speler zit het bijgeleverde kabeltje, deze vervangen voor een kabel van Ixos 29 euro, we stonden verbaasd van de bas die wij te horen kregen. Als ik al die verhalen aan hoorde over kabeltje zus en zo, ik had altijd zoiets van bla bla bla. Ik heb LS-kabels gezien op spikes, opgehangen aan rubbers aan de muur , of schuimrubber ringen om de kabels dit om trillingen tegen te gaan, eerlijk gezegd zak mijn broek hier wel van af. Ik heb nog nooit mijn LS kabels zien bewegen. Die optie met spikes is een ander verhaal.

Geplaatst door spike:

Ik wil even inhaken op de TIP van paulgastel, over het gebruik van installatiedraad van Draka, als het hier om een massieve kern gaat, is dit NIET aan te rade te gebruiken voor geluidsweergave ...

Gezien de lage kosten is het in ieder geval wel te proberen, misschien is het wel d

Als je het mij vraagt,zou ik gewoon gordijnen voor dat grote raam hangen en je luidsprekers er met de achterkant naartoe zetten.Wat vloerbedekking op de grond.Dit doet veel meer dan een kabeltje of een andere cd-speler.Je kunt het ook even proberen met je dekbed en een paar doekjes voor je wat koopt. :)

Marc

Geplaatst door Seed7:

Niet doen!!!

De remedie is hier erger dan de kwaal. Zomaar een parallel weerstand plaatsen heeft de nodige gevolgen voor het filter dat dan niet meer juist is afgestemd. En nog wel voor een filter dat je niet kent.

In het aller gunstigste geval ga je met zo'n ingreep het gehele niveau van het hoog omlaag brengen [1]. Dus ook het deel dat wel goed is.

Een wat pregnant hoog is vaak het gevolg van een klein bultje in het hoog ergens tussen de, pakkembeet, 1.5-5 kHz. De enige manier om zoiets onder kontrole te krijgen is het plaatsen van een zuigkringetje. Dit zijn gecompliceerde ingrepen!

[1] Als je het niveau van de tweeter wilt kunnen regelen gebruik je een, verfoeide, L-regelaar.

Dit moet je ook niet zomaar doen!

Idd ga je het filter voor het hoog op deze manier aanpassen, maar dat is nu ook juist de bedoeling!!!!!!

De meest eenvoudige filter voor het hoog bestaat uit alleen een weerstandje en een condensatortje. De meer complexere hebben er wat meer in netwerk verband.

Met het toevoegen van een weerstand demp je de hoogdoorlaat, en dat is precies wat er gewenst is.

Laat je informeren door genoemde zaken, zij kunnen je echt helpen.

Geplaatst door Maurice:

Dit moet je ook niet zomaar doen!

Idd ga je het filter voor het hoog op deze manier aanpassen, maar dat is nu ook juist de bedoeling!!!!!!

De meest eenvoudige filter voor het hoog bestaat uit alleen een weerstandje en een condensatortje. De meer complexere hebben er wat meer in netwerk verband.

Met het toevoegen van een weerstand demp je de hoogdoorlaat, en dat is precies wat er gewenst is.

Laat je informeren door genoemde zaken, zij kunnen je echt helpen.

Beste Maurice

Als je een tweeter minder luid wilt laten klinken, dan kun je het rendement verlagen door een weerstand parallel te zetten. De consequentie daarvan is dat je filter ineens een andere belasting

Geplaatst door Kermit:

Overigens lijkt me dit geen oplossing voor het probleem...

Het is niet de meest ideale oplossing, want je hebt het probleem niet bij de bron aangepakt.

Maar als je niet veel geld wilt uitgeven, dan is dit altijd de moeite waard, iig om het eens uit te proberen.

Die paar weerstandjes kosten geen drol en kan zomaar het gewenste effect geven.

Bevalt het niet dan is het er ook zo weer uitgehaald.

Geplaatst door Maurice:

Het is niet de meest ideale oplossing, want je hebt het probleem niet bij de bron aangepakt.

Nogmaals, het is helemaal geen oplossing!

Twee voorname redenen voor schelheid zijn piekjes in het frequentie bereik (zoals ik al eerder aangaf) en een langzaam toename in luidsterkte bij toenemende frequentie.

Stel we passen in beide gevallen de door jou genoemde methode toe, en laten voor het gemak maar even de problemen van de implementatie achterwege. Wat zal er gebeuren?

In geval 1, de totale luidsterkte van het hoog neemt af, echter de onderlinge verhoudingen tussen de frequenties blijven het zelfde. Ons gehoor wordt nog steeds door de zelfde frequenties extra getriggerd. Wij blijven dit op de zelfde manier interpreteren. Het is netzoiets als de versterker harder of zachter zetten. De schelheid blijft. Bovendien door het verlagen van het niveau van de tweeter introduceren we nog een extra probleem. Het midden sluit niet meer goed op het hoog aan.

Geval 2. Eigenlijk het zelfde als geval 1. Een niveau verandering heeft geen invloed op het algehele verloop van de frequentie curve van de tweeter.

De reden dat het eerder voorgestelde zakdoekje zo goed kan werken is dat deze niet het algehele niveau verlaagt, maar frequentie afhankelijk is. Je kunt zelfs experimenteren met verschillende materialen.

Geplaatst door lucky l:

Of dan gaan kijken voor andere speakers,als ik dingen voor mijn speakers moet gaan leggen om het beter te laten klinken!!!

Ik kan het je nog gekker vertellen; Er zijn zelfs mensen die iets onder hun speaker leggen om ze beter te laten klinken, of er op. Er zijn er zelfs die allerlei gaten meer of minder afdichten met wat schuimstof. Weer anderen plaatsen een soort van pootjes onder hun luidspreker kabels....

Ik heb mijn speakers op spikes staan op mdf platen , dat moet goed genoeg zijn (en is het ook wat laag betreft).

Op het moment dat ik mezelf moet toeleggen tot het plaatsen van zakdoekjes voor de tweeters en ev. filteraanpassingen dan ben ik eerder geneigd te zeggen dat deze speakers toch kennelijk niet de sound hebben waar ik naar opzoek ben.

In dat geval jammer maar helaas en zal ik op zoek moeten naar andere speakers. Ga nog wel wat proberen met andere LS kables , maar verder wil ik eigenlijk niet gaan.

Groeten

JazzLuva

Toch is proberen met installatiedraad ,klassiek en jazz knapten er bij mij flink van op.Gebruik zelf ook een versterker die relatief veel hoog afgeeft.Massief draad geleidt m.i. beter,resulterend in een stabielere klank.Misschien heeft gevlochten draad juist last van onderlinge beinvloeding(mbt de geleiding)

Heb je de mogelijkheid de set eens te proberen in een andere ruimte. Ik blijf nl het gevoel te hebben dat het akoestisch niet klopt in je huidige luisterruimte/woonkamer.

Ik mag aannemen dat je je spullen niet onoverwogen hebt aangeschaft en ik vermoed ook dat je je apparatuur niet thuis hebt beluisterd. Als het bij de dealer toch goed heeft geklonken, wil dat niet automatisch zeggen dat het bij je thuis net zo (prachtig) klinkt. De kans is groot dat de set in een andere (meer gedempte) ruimte wel tot zijn recht komt.

Ik denk dat Seed7 nog niet zo fout zit met zijn voorstellen. Het kan je iig op een simpele manier wijzen op akoestische problemen van je luisterruimte. Dan weet je ook waar je op moet letten als je alsnog andere apparatuur wil/gaat aanschaffen.

Hetzelfde probleem had John ook. Ook daar hebben we met wat uitprobeersels de akoestische ruimteproblemen weten op te lossen. Ook John zijn set was niet geschikt voor de ruimte waar die in staat te spelen, maar met wat inventiviteit en een beetje kennis, hoefde hij geen nieuwe apparatuur aan te schaffen..

Als de set potentie heeft zou ik wel naar alternatieve oplossingen in de trend van ruimtecorrectie gaan zoeken. Dat is vaak een stuk voordeliger en je leert je set beter kennen.